Bijtelling flink uitgekleed

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
nastydrive
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bijtelling flink uitgekleed

Bericht door nastydrive » do 18 jun, 2015 19:49

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2417 ... eed__.html" onclick="window.open(this.href);return false;

DEN HAAG -
De autobelastingen gaan ingrijpend op de schop. Coalitiepartijen VVD en PvdA zijn het onderling eens over de plannen voor de auto voor de periode 2017 tot en met 2020.
Voor leaserijders gaat er veel veranderen. Van de vier categorieën in 2016 blijven er het jaar daarop maar twee over voor de zakelijke rijder. Alleen volledig elektrische auto’s als de Tesla, BMW i3 of de Nissan Leaf vallen nog onder de lage bijtelling van 4 procent. Alle andere auto’s vallen in de hoge categorie (22 procent).
De voorwaarden gelden voor iedere leaserijder die in 2017 een nieuw contract afsluit. Bestaande contracten worden geëerbiedigd. Belangrijk is dat de lage bijtelling alleen geldt over de eerste 50.000 euro van de aanschafwaarde. De eventuele meerprijs valt onder het hoge tarief, wat het zakelijk rijden van een kostbare Tesla duurder maakt.
Overstimulering
De nieuwe opzet van de autobelastingen maakt een einde aan de fiscale stimulering van (stekker)hybrides die misschien op papier milieuvriendelijk zijn, maar in werkelijkheid volop vervuilen omdat ze amper aan het stopcontact worden gehangen. Staatssecretaris Wiebes (Financiën) was deze ’overstimulering’ van hybrides al langer een doorn in het oog. Zijn zogeheten Autobrief wordt zeer binnenkort in de ministerraad behandeld.
Uitgangspunt bij de nieuwe plannen was dat het stelsel overzichtelijker en realistischer zou worden. De bedoeling is dat, over het geheel genomen, de autobelastingen niet omhoog gaan. Tegelijkertijd gaat het mes in veel milieuhobby’s die de afgelopen jaren in het fiscale systeem voor auto’s geslopen zijn. Zo schrapt het kabinet de doelstelling om in 2020 maar liefst 200.000 elektrische voertuigen de weg op te krijgen.
Ook de bpm gaat op de schop. De aanschafbelasting voor auto’s wordt vanaf 2017 met 12 procent afgebouwd. De inkomsten uit deze belasting – die als verstorend wordt gezien – lopen al jaren terug, al brengt deze nog steeds een miljard euro in het laatje. Maar helemaal afgeschaft wordt de bpm niet, omdat in dat geval bijvoorbeeld leasemaatschappijen in grote problemen zouden komen. Hun wagenpark zou dan plotsklaps een veel lagere restwaarde krijgen. Een volgend kabinet zal moeten besluiten of de belasting nog verder wordt afgebouwd.
Verder verandert de zogeheten CO2-grondslag waarover de bpm wordt berekend, waardoor milieuvriendelijkere modellen niet veel voordeel meer hebben. De motorrijtuigenbelasting zal met zo’n 2 procent dalen. Wel moeten auto’s zonder roetfilter van voor 2005 vanaf 2019 een toeslag gaan betalen van 100 tot 200 euro per jaar.
De overheid loopt door stimulering van hybride auto’s als de Toyota Prius, de Volvo V60 of de Mitsubishi Outlander veel geld mis. De Rekenkamer becijferde die derving voor de periode 2007-2013 op 5 miljard euro door een lagere bijtelling, wegenbelasting en bpm. Het kabinet wil daar een stokje voor steken en bovendien het stelsel ingrijpend versimpelen

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Bijtelling flink uitgekleed

Bericht door ReinO » do 18 jun, 2015 20:03

Gelukkig blijft de Youngtimer regeling gewoon in tact. Maar wat een drama voor heel veel autorijders straks en dan met name in het hogere segment.

blafwoef
Geregistreerd lid

Bericht door blafwoef » do 18 jun, 2015 20:04

Yep, crisis is voorbij... Dus we gaan weer vol in de aanval op de autorijder. Is de Porsche Panamera Hybrid straks toch 22% bijtelling. auw.... EN ik ben natuurlijk de pisang met de oude "vieze" diesel

jeroen701125
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door jeroen701125 » do 18 jun, 2015 20:13

blafwoef schreef:Yep, crisis is voorbij...
Dat had je gedroomd....als de BTW plannen van het beste kabinet sinds WOII doorgaan zal de crisis een ongekend dieptepunt gaan bereiken.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 18 jun, 2015 20:30

Ik heb het idee dat dit gewoon faillissementen gaat opleveren of ben ik te somber?

sveba
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door sveba » do 18 jun, 2015 20:37

angst is een slechte raadgever

jeroen701125
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door jeroen701125 » do 18 jun, 2015 20:43

ReinO schreef:Ik heb het idee dat dit gewoon faillissementen gaat opleveren of ben ik te somber?
Nee, dat ben je niet. Eerder te optimistisch, :wink:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 18 jun, 2015 20:59

Al die dure leasbakken van boven de n 50000 euro kosten straks pakweg 2250 euro per maand in de bijtelling...
Ook al verdien je veel dat is gewoon te dol naast je normale afschrijving.
Tja.... .
Ik hou het maar bij die oude bakken van me, ok je hebt eens foutcode of lekke uitlaat of miskoop vd maand maar ja ook wel als lekker tourt en naar je buurman op de snelweg kijkt in zijn nieuwe jaguar.

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door blue city » do 18 jun, 2015 21:14

:D

Ik voorzie binnenkort een hele grote stijging in de verkoop van Upjes, Foxjes, I 20 enz. Waarom ook niet. Waarom moet meneer CEO, COO of notabene Accountmanager in snel pak, ik haat snelle pakken, zo nodig in zo'n duur monster. Wil hij dat? Prima, maar dan wel graag op eigen kosten, Net als ik.
My 2 cents uit de Graanrepubliek.

:O:

remels75
Geregistreerd lid

Bericht door remels75 » do 18 jun, 2015 22:35

Tsja, voordat ik afstapte van de leaseauto's, betaalde ik ook 22 - 25%, dus eigenlijk is het weer terug naar normaal. Met een kleine zakelijk auto tot pak hem beet 20k is het nog wel te overzien. Ben allang blij dat de youngtimer regeling overeind blijft.

Maar je hebt wel een punt, de tijd dat ik vrolijk 400 piek netto per maand aan bijtelling aftikte heb ik wel gehad, en met de nodige mensen die aan lagere maandlasten gewend zijn, denk ik dat een deel wel op zal schuiven naar een kleinere auto. Ook al omdat er steeds meer cafetaria regelingen komen, waar je het overschot aan leasebudget als salaris krijgt, dan zie je ook spontaan veel kleiner spul verschijnen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 18 jun, 2015 22:36

Niets tegenin te brengen. Duur rijden zelf betalen.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 18 jun, 2015 23:31

wat ik me afvraag: waarom moet kantoorpersoneel een AvdZ hebben? als je in de buitendienst zit, of als hoge ome ergens naar toe moet, kan ik het me nog wel voorstellen. maar een tiepmiep van de directie, die 95% van d'r werktijd 'op kanteur' zit, toch niet?

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » do 18 jun, 2015 23:46

Las ik nu 2005? Zit die overheid ons gewoon uit oudere auto's te duwen los van welke criteria dan ook? Stelletje bemoeials! ;-|+

Die Tiepmiep; dat is gewoon verkapt loon, net als laptop, telefoon. Kan je van alles van vinden maar als het een commercieel bedrijf is lijkt me dat een geval van zelf weten toch?

Het is in Nederland wel snel, als ik het niet heb gun ik het ander ook niet.

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door blue city » vr 19 jun, 2015 0:12

:D

Ik werkte ooit bij een bedrijf waar een goede bekende van ZSR (onderzeebootkapitein) De baas was. Die boden ons ook een leasebak(je) Je kon kiezen tussen tussen een Slopel Combo of een Fiat Doblo. Nee dankjewel, ik rij wel met mijn eigen dieseltje. Kon wel uit. We reden op basis van de ANWB routeplanner. Dat was lachen. Zwolle lag in een keer 138 km van mijn woonplaats af. In werkelijkheid was het maar 106km. Volgens ANWB moest je via Groningen, wij gingen mooi binnendoor.
Een leasebak ? Never nooi nie. Dit kon veeel beter uit. Kwam ook vaak in Almelo, volgens de ANWB via Apeldoorn vanuit Groningen. :shock: Via Emmen Coevorden (N34) was je echt een stuk sneller. Leuk declareren

:O:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 19 jun, 2015 7:02

@zsr: nee niet zelf weten want het scheelt je enorm in de omzet en belasting (gemeenschapsgeld heet dat) om een auto aan een werknemer te 'schenken'.

Plaats reactie