Teveel olie?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
martinphili
Geregistreerd lid

Teveel olie?

Bericht door martinphili » di 24 feb, 2015 23:01

Iedere zichzelf respecterende autokenner/sleutelaar zal je zeggen dat teveel olie in de motor op z'n minst net zo slecht is als tekort olie. Ook hier op het forum lees ik deze wijsheid.
Ik ga die wijsheid ook beslist niet in twijfel trekken. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is de achtergrond hiervan.
Kan iemand mij / ons dat uitleggen?
Gewoon om mijn theoretische kennis wat te vergroten zeg maar :)
Dus wat is er zo slecht aan teveel olie in de motor?

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Teveel olie?

Bericht door Thieuke » di 24 feb, 2015 23:30

Teveel olie druk moet ergens heen....

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 24 feb, 2015 23:45

Waarom zou te veel olie een hogere oliedruk geven?

Er mag in ieder geval niet zoveel olie in de motor dat de krukas het olieoppervlak raakt en door de olie gaat draaien. Er moet ook voldoende luchtvolume in het carter overblijven zodat de lucht onder de bewegende zuigers heen- en weer kan bewegen. Als dat niet kan, gaan de zuigers werken als een luchtpomp en dan krijg je hoge carterdruk.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 24 feb, 2015 23:52

Je hebt helemaal gelijk, de pomp en regelaar bepalen de druk (al of niet belemmerd door een verstopte oliezeef ;) )

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » wo 25 feb, 2015 8:03

Als dat niet kan, gaan de zuigers werken als een luchtpomp en dan krijg je hoge carterdruk.

Inderdaad en dan gaat het via de voorzijde of achterzijde langs de keeringen vanzelf naar buiten.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 25 feb, 2015 10:40

en als de krukas echt door de olie draait gaat-ie lucht erin kloppen. Een olie+lucht film heeft stukken minder draagvermogen dan een pure oliefilm. Waardoor je lagers, nokken, stoters en turbo aan poeier kunnen draaien.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » za 28 feb, 2015 10:10

Kijk, dat zijn argumenten waar je wat aan hebt. Dank allen!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 28 feb, 2015 10:39

er is zelfs nog een argument bedenk ik me nu: bij teveel olie kan deze via de carterontluchting in het inlaat traject terecht komen. Bij een benzine motor geeft dat alleen veel rook en vervuiling, maar heb je een diesel dan kan deze op z'n eigen olie gaan lopen en op hol slaan. Dat loopt dan meestal heel slecht af :roll:

Plaats reactie