Verhaalsmogelijkheid bij turboschade door ondeskundige tunin

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
harteman
Donateur
Donateur

Verhaalsmogelijkheid bij turboschade door ondeskundige tunin

Bericht door harteman » vr 13 feb, 2015 14:32

Heeft iemand ervaring / juridische kennis wat de verhaalsmogelijkheid is van een kapotte turbo, buiten de garantietermijn, waarbij aan het licht is gekomen door de partij die de turbo heeft vervangen dat de auto voorzien was van een ondeskundig gechipte ECU, waarbij de turbodruk opliep tot meer dan 2 bar. Naar alle waarschijnlijkheid is dit de oorzaak van de turboschade.

Hierbij is het vermeldenswaard dat de auto bij een merkdealer is gekocht in de veronderstelling standaard te zijn.

Hoe toon je aan dat ik de auto kennelijk gechipt van de dealer heb gekregen en dat ik de tuning niet zelf heb uitgevoerd....

Ik verneem graag tips en aanbevelingen die zouden kunnen leiden tot het vergoeden van een deel van de schade.

Groet,
Harteman

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid

Re: Verhaalsmogelijkheid bij turboschade door ondeskundige t

Bericht door tanisha » vr 13 feb, 2015 14:36

Ik denk zelf dat je daar wel bij neer kunt leggen dat alles voor eigen rekening is!

De dealer kan zich er op beroepen dit ook niet geweten te hebben.

Gebruikersavatar
John
Geregistreerd lid

Re: Verhaalsmogelijkheid bij turboschade door ondeskundige t

Bericht door John » vr 13 feb, 2015 15:22

harteman schreef:Hoe toon je aan dat ik de auto kennelijk gechipt van de dealer heb gekregen en dat ik de tuning niet zelf heb uitgevoerd....
Vervolgens gaat het erom hoe je dan aantoont dat dit de oorzaak van de turboschade is. Ergo ik zou onderhandelingsvaardigheden gebruiken ipv juridische maatregelen, want ik heb zo het vermoeden dat dit een lastig verhaal is. Desalniettemin suc6!

jgvdv
Donateur
Donateur

Re: Verhaalsmogelijkheid bij turboschade door ondeskundige t

Bericht door jgvdv » vr 13 feb, 2015 21:11

niet fijn zon ijsco tuning...

maar staat er niet iets in de open sid? , daar staat vaak iets in qua software versie en sommigen veranderen die in hun naam

Gebruikersavatar
harteman
Donateur
Donateur

Re: Verhaalsmogelijkheid bij turboschade door ondeskundige t

Bericht door harteman » vr 13 feb, 2015 21:19

Tis geen Saab, dus geen open sid.....

Was meer een algemene vraag. Vrees dat het op onderhandelen uit gaat draaien....

sjaak-dimphie
Geregistreerd lid

Re: Verhaalsmogelijkheid bij turboschade door ondeskundige t

Bericht door sjaak-dimphie » vr 13 feb, 2015 23:31

Is het niet aan de monteur om bij het vervangen van een turbo ook de afstelling werking van het geheel te controleren.
Ik zie bij een garagebedrijf bij mij in de buurt dat er regelmatig een proefrit gemaakt wordt waarbij er een slang onder de motorkap vandaan komt en er een drukmeter op de bijrijdersstoel staat om de werking van het geheel te controleren.
Meten is nou eenmaal weten en gissen is missen.
Verder had de monteur zich voor het vervangen van de turbo ook af kunnen vragen waarom deze kapot was gegaan.
Als je met 1 vinger naar een ander wijst dan wijzen er 3 naar jezelf.

Nairua
Donateur
Donateur

Re: Verhaalsmogelijkheid bij turboschade door ondeskundige t

Bericht door Nairua » za 14 feb, 2015 1:33

tanisha schreef:Ik denk zelf dat je daar wel bij neer kunt leggen dat alles voor eigen rekening is!

De dealer kan zich er op beroepen dit ook niet geweten te hebben.
Dat. Hooguit iets regelen met de garage, maar als die je missen kan... tja.

Gebruikersavatar
harteman
Donateur
Donateur

Re: Verhaalsmogelijkheid bij turboschade door ondeskundige t

Bericht door harteman » za 14 feb, 2015 9:01

Het bedrijf waar de turbo vervangen is heeft het geconstateerd omdat zij inderdaad de afstelling gecontroleerd hebben na montage van de turbo. Toen is aan het licht gekomen dat de auto ondeugdelijk gechipt was.

Maar mag ik van een officiële merkdealer verwachten dat zij een auto van hun eigen merk aan mij leveren die voldoet aan de typegoedkeuring? Of hebben zij hierin geen enkele verantwoordelijkheid hierin en onderscheiden ze zich dus niet van een handelaar? Wat is dan de toegevoegde waarde van een dealer.....?

Groet,
Harteman

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Verhaalsmogelijkheid bij turboschade door ondeskundige t

Bericht door 9000-95 » za 14 feb, 2015 12:17

toegevoegde waarde van een officiele merkdealer is, bij aanschaf van een occasion althans, inderdaad zeer beperkt mijns inziens. Je denkt toch echt niet dat ze iedere auto volledig gaan nakijken? Veel te arbeidsintensief, veel te duur, je kan moeilijk iedere inruiler helemaal uit elkaar gaan schroeven. Inkopen, marge erop en doorverkopen. Net als iedere andere handelaar, niks mis mee verder. Als enig stukje extra zekerheid krijg je bij een dealer meestal een stukje garantie maar die is uiteraard beperkt. En voor die garantie betaal je in feite zelf, op de prijs bij de dealer zit immers meestal wel een flink stuk "toegevoegde waarde" maar die krijgt hij en niet jij :mrgreen:

Ik ben het dan ook eens met het bovenstaande. Enige wat je nog kan proberen is een goed gesprek en kijken of je iets van coulance los kan krijgen. Je kansen daarop zullen er sterk van afhangen of je de reparatie bij deze dealer hebt laten uitvoeren of elders, en of je je onderhoud ook bij deze dealer laat doen.

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Verhaalsmogelijkheid bij turboschade door ondeskundige t

Bericht door gfgf » za 14 feb, 2015 12:24

Zoals ik je verhaal begrijp, is de verkoper niet betrokken geweest bij de reparatie, maar heeft een ander die uitgevoerd. Met andere woorden: als de dealer al ergens toe gehouden is, heeft hij niet de kans gehad om het probleem op te lossen. Dan ben - naar vaste rechtspraak - hoogstwaarschijnlijk 'on your own', om het maar in goed Nederlands te zeggen. Maar goed, wie niet waagt die niet wint etc.

Plaats reactie