Als buitenlander auto in Nederland kopen
-
MarioS
- Geregistreerd lid
Als buitenlander auto in Nederland kopen
ik ben een Belg en woon ook in België (weliswaar maar net over de grens)
als ik dan een auto in Nederland zou kopen, hoef ik in principe geen BPM te betalen, dacht ik. Toch ?
en de geadverteerde prijzen op een site als autoscout24.nl, zit daar de BPM al in verrekend ? indien wel, dan kan ik die eraf trekken om de prijs te kennen die ik moet betalen ?
als ik dan een auto in Nederland zou kopen, hoef ik in principe geen BPM te betalen, dacht ik. Toch ?
en de geadverteerde prijzen op een site als autoscout24.nl, zit daar de BPM al in verrekend ? indien wel, dan kan ik die eraf trekken om de prijs te kennen die ik moet betalen ?
-
Jeroen Breuer
- Geregistreerd lid
Re: Als buitenlander auto in Nederland kopen
Het Bpm bedrag betaal je alleen als je een nieuwe auto koopt. Dus je betaal gewoon het bedrag wat men adverteert.
Als je een Nederlandse auto koopt moet je deze importeren naar België. Meer info staat op http://www.rdw.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Sent from my Pocketline Swing 380.
Als je een Nederlandse auto koopt moet je deze importeren naar België. Meer info staat op http://www.rdw.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Robbert
- Donateur (6x)

Onder voorwaarden blijkbaar krijg je een deel van de betaalde BPM terug.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... bij_export
Teruggaaf bij export
Lees voor
Exporteert u een gebruikte personenauto, bestelauto of motor? Dan kunt u onder voorwaarden een deel van de betaalde bpm terugkrijgen.
Voorwaarden voor teruggaaf
U komt in aanmerking voor teruggaaf, als:
het motorrijtuig op of na 16 oktober 2006 een Nederlands kenteken heeft gekregen
het motorrijtuig geen schadevoertuig is
het motorrijtuig rijwaardig is
het motorrijtuig opnieuw in een andere EU-lidstaat of in IJsland, Liechtenstein en Noorwegen is geregistreerd
het motorrijtuig met de status 'Export' bij de RDW is geregistreerd
Let op!
U komt niet in aanmerking voor teruggaaf als u een ingezetene van Nederland bent en binnen 6 maanden na export met het motorrijtuig in Nederland rijdt.
Hoe vraagt u teruggaaf aan?
Meld de auto eerst bij de RDW aan voor uitvoer. Meer informatie vindt u via de website van de RDW.
Vraag daarna de teruggaaf aan met een van de volgende formulieren:
Export - Teruggaaf bpm - Export Nederlands kenteken
Export - Teruggaaf bpm - Export buitenlands kenteken
Hebt u vragen over een teruggaaf? Bel dan de BelastingTelefoon Auto.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... bij_export
Teruggaaf bij export
Lees voor
Exporteert u een gebruikte personenauto, bestelauto of motor? Dan kunt u onder voorwaarden een deel van de betaalde bpm terugkrijgen.
Voorwaarden voor teruggaaf
U komt in aanmerking voor teruggaaf, als:
het motorrijtuig op of na 16 oktober 2006 een Nederlands kenteken heeft gekregen
het motorrijtuig geen schadevoertuig is
het motorrijtuig rijwaardig is
het motorrijtuig opnieuw in een andere EU-lidstaat of in IJsland, Liechtenstein en Noorwegen is geregistreerd
het motorrijtuig met de status 'Export' bij de RDW is geregistreerd
Let op!
U komt niet in aanmerking voor teruggaaf als u een ingezetene van Nederland bent en binnen 6 maanden na export met het motorrijtuig in Nederland rijdt.
Hoe vraagt u teruggaaf aan?
Meld de auto eerst bij de RDW aan voor uitvoer. Meer informatie vindt u via de website van de RDW.
Vraag daarna de teruggaaf aan met een van de volgende formulieren:
Export - Teruggaaf bpm - Export Nederlands kenteken
Export - Teruggaaf bpm - Export buitenlands kenteken
Hebt u vragen over een teruggaaf? Bel dan de BelastingTelefoon Auto.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Via deze link kun je berekenen hoeveel BPM je terug kunt vorderen:
http://www.vwe.nl/Diensten-Producten/Ex ... xport.aspx
http://www.vwe.nl/Diensten-Producten/Ex ... xport.aspx
-
Jeroen Breuer
- Geregistreerd lid
Weer iets geleerd!
-
evolver86
- Geregistreerd lid
Kan een buitenlander de BPM ontvangen? Volgens mij kan alleen een NL ingezetene dat. DWZ: Een nederlander (de laatste eigenaar) exporteert de auto en ontvangt de rest BPM (wat voor >10 jaar peanuts is) en zou jij (als belg) daarvan willen profiteren moet het aankoopbedrag omlaag.
Iemand die daar ervaring mee heeft?
Iemand die daar ervaring mee heeft?
-
Robbert
- Donateur (6x)

Er staat wel als "let op":
Dit is een extra voorwaarde voor een Nederlands ingezetene. Logisch geredeneerd zou dit betekenen dat dit niet geldt voor een "niet Nederlander". Derhalve zou ik concluderen dat deze laatste dus ook BPM kan terugvorderen.
Immers het gaat er om wie de auto exporteert en dan maakt het ingezetenschap niet uit.
Dit is een extra voorwaarde voor een Nederlands ingezetene. Logisch geredeneerd zou dit betekenen dat dit niet geldt voor een "niet Nederlander". Derhalve zou ik concluderen dat deze laatste dus ook BPM kan terugvorderen.
Immers het gaat er om wie de auto exporteert en dan maakt het ingezetenschap niet uit.
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Ik conclueer daar uit dat wanneer je als ingezetene van Nederland je BPM terug vordert je niet de eerste 6 maanden met die in auto in NL mag rijden. Als niet ingezetene mag je wel de bpm terugvorderen en een dag later met die auto in NL rijden.
Dus ik als Nederlander, wonend in België mag een auto kopen in Nederland, uitvoeren naar België, BPM terug vorderen (of een gedeelte daarvan) de auto op Belgisch kenteken zetten (invoeren) en de volgende dag met de auto van Maastricht naar Groningen rijden
Dus ik als Nederlander, wonend in België mag een auto kopen in Nederland, uitvoeren naar België, BPM terug vorderen (of een gedeelte daarvan) de auto op Belgisch kenteken zetten (invoeren) en de volgende dag met de auto van Maastricht naar Groningen rijden
-
Robbert
- Donateur (6x)

Lijkt mij een juiste conclusie.Thieuke schreef:Ik conclueer daar uit dat wanneer je als ingezetene van Nederland je BPM terug vordert je niet de eerste 6 maanden met die in auto in NL mag rijden. Als niet ingezetene mag je wel de bpm terugvorderen en een dag later met die auto in NL rijden.
Het gaat ook over "ingezetenschap" en niet of je een Nederlands paspoort (zoals jij Thieuke) hebt. Dat zijn twee heel verschillende zaken.
-
99turbo1978
- Donateur

De koper kan de bpm niet terugvorderen, dat is aan de verkoper. Deze kan dus de terug te ontvangen bpm verrekenen in de verkoopprijs.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Nee, dat is aan de eigenaar die de auto exporteert.99turbo1978 schreef:De koper kan de bpm niet terugvorderen, dat is aan de verkoper.
-
op
- Donateur (4x)

geen speld tussen te krijgen! de NL overheid weet niet welk kentken jij krijgt in BE, dus dat valt nooit te controlerenThieuke schreef:Ik conclueer daar uit dat wanneer je als ingezetene van Nederland je BPM terug vordert je niet de eerste 6 maanden met die in auto in NL mag rijden. Als niet ingezetene mag je wel de bpm terugvorderen en een dag later met die auto in NL rijden.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Dus de koper die er mee de grens over gaat.72sonett3 schreef:Nee, dat is aan de eigenaar die de auto exporteert.99turbo1978 schreef:De koper kan de bpm niet terugvorderen, dat is aan de verkoper.
Maar de auto heeft wel een VIN code / chassisnummer. Daar kan wel op gecontroleerd worden.op schreef:geen speld tussen te krijgen! de NL overheid weet niet welk kenteken jij krijgt in BE, dus dat valt nooit te controlerenThieuke schreef:Ik concludeer daar uit dat wanneer je als ingezetene van Nederland je BPM terug vordert je niet de eerste 6 maanden met die in auto in NL mag rijden. Als niet ingezetene mag je wel de bpm terugvorderen en een dag later met die auto in NL rijden.
Dus ik als Nederlander, wonend in België mag een auto kopen in Nederland, uitvoeren naar België, BPM terug vorderen (of een gedeelte daarvan) de auto op Belgisch kenteken zetten (invoeren) en de volgende dag met de auto van Maastricht naar Groningen rijden![]()
![]()
-
99turbo1978
- Donateur

I quote de belastingdienst:
"Voldoet u aan de voorwaarden voor teruggaaf? Dan betaalt de
Belastingdienst de bpm terug aan de laatste houder van het
Nederlandse kenteken."
Ik kan dit maar op één manier interpreteren...
"Voldoet u aan de voorwaarden voor teruggaaf? Dan betaalt de
Belastingdienst de bpm terug aan de laatste houder van het
Nederlandse kenteken."
Ik kan dit maar op één manier interpreteren...