zelfstandig sturende auto's

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

zelfstandig sturende auto's

Bericht door levensnevel » wo 07 mei, 2014 19:25

leesvoer ter overdenking
naast alle geclaimde zegeningen van een zelfstandig sturende auto is er een nog grotendeels onbelicht ethisch dilemma voor de hh programmeurs
http://www.wired.com/2014/05/the-robot- ... =social_fb" onclick="window.open(this.href);return false;

evolver86
Geregistreerd lid

Re: zelfstandig sturende auto's

Bericht door evolver86 » vr 09 mei, 2014 9:29

Ik heb het stuk nog niet helemaal gelezen, maar ik kan me voorstellen dat een algorithme berekent wat de snelheid bij impact is, en dan kiest voor de auto waar de impactsnelheid het kleinst is? Even een stap hoger in abstractie: Het is zo als autonoom rijden van auto's daadwerkelijk waarheid wordt, de datainfrastructuur heel anders moet zijn dan nu het geval. Auto's, maar ook wegen en VRI's communiceren met elkaar en de infrastructuur zal er op aangepast zijn. De kans dat je überhaupt in een ongeluk betrokken raakt in een autonoom sturende auto is veel en veel kleiner, omdat de auto weet wat de andere auto's gaan doen, door die info van auto's, maar ook van de weg, die info over niet autonoom rijdende auto's kan doorgeven.

De "ontvangende" partij kan ook helpen een botsing of letsel te voorkomen door de auto weg te laten rijden, de richting te veranderen, zodat de botsingsenergie anders wordt afgevoerd etc.

Verder vraag ik me af of het aan te nemen is dat de beschreven situaties ingeprogrameerd gaan worden. Dit betekent dat voor alle mogelijke scenario's data beschikbaar moet zijn. Er moet een safety rating komen voor iedere auto, afhaneklijk van snelheid en richting van impact. ALs dit niet gedownload kan worden vanuit de andere auto, of vanuit het wegdek zal de auto deze informatie moeten meenemen, waarbij ik me afvraag of het haalbaar is een auto zo snel door zo'n gi-gan-tische database te laten zoeken.

Mijn eerste gedachte: ingeprogrameerd wordt in eerste instantie remmen, remmen, remmen. Vergeet niet dat passieve en actie crashveiligheid van de auto's met SRS systemen en kreukelzones tegen die tijd ws ook erg verbetert worden. Volvo zegt niet voor niets in 2035 sterft er niemand meer in een nieuwe Volvo, en ik denk dat dat geen onreeel beeld is (op brand na).

Big data... dit is (de) toekomstmuziek.

Plaats reactie