Advies stationwagon

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Olle 2.1
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Advies stationwagon

Bericht door Olle 2.1 » do 10 apr, 2014 13:44

We zijn ons aan het oriënteren op de aanschaf van een stationwagen voor het gezin. Geen zorgen, er blijft een classic Saab bij hoor 8)
Doel is een nette auto van ergens tussen 2004 en 2011 voor onder de € 10.000,-. De wensen qua bouwjaar, kilometerstand en prijs verschillen per merk en staat van de auto.

Op het lijstje staan
- Volvo V50 of V70
- Audi A4 of A6
- Opel Astra Sports Tourer
- VW Passat

Ik heb het vermoeden dat er op het forum wel leden zijn die dergelijk materiaal rijden naast de Saab. De V70 spreekt mij wel aan:
- ik vind m mooi ontworpen
- degelijk, dus ook de wat oudere bouwjaren komen in aanmerking
- ruim, dus ook goed om mee te kamperen
- leuk naast de Saab!

Heeft iemand zinnig advies over de V70 (of andere stations)?
Of een leuke V70 te koop? :D

Gr.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Advies stationwagon (V70?)

Bericht door gfgf » do 10 apr, 2014 13:54

Op de Passat en de V70 na zijn ze alle erg klein (vergeleken met de E-klasse kombi)

martin117
Geregistreerd lid

Bericht door martin117 » do 10 apr, 2014 17:00

Je haalt inderdaad 2 afmetingen door elkaar, daardoor kun je moeilijker vergelijken.

v50/A4/astra zijn dezelfde klasse
v70/A6/passat ook. ipv astra zou je een vectra kunnen overwegen.

Passat ken ik alleen de diesel, wel een heerlijke reis auto en lekker ruim.
Volvo' s zijn prima auto's.
Persoonlijk ben ik niet zo van (sl)opel, maar dat is persoonlijk, als het moet dan toch de Vectra.

Waarom staat er geen 9-5 in je wensen lijstje?

Ik zou eerst eens kiezen hoe groot/welke klasse je wilt rijden, en ga dan eens een dagje dealer; lekker rijden in alle gewenste types, daarna je eigen bevindingen op een rijtje zetten en een keus maken, vervolgens de door jouw gewenste uitvoering zoeken.

Succes met je keus.

Texpert
Geregistreerd lid

Bericht door Texpert » do 10 apr, 2014 17:35

Wil je echt ruimte dan is een Vectra stw een bijhoorlijk slagschip waar je nogal wat in kwijt kan. Voor genoemd budget staan er erg leuke Vectra's te koop uit de laatste bouwjaren, en dus vaak voorzien van leuke opties als navigatie etc. Als het model je niet aanspreekt is een V70 geen verkeerde keuze maar ik vind ze inmiddels qua uiterlijk wel op leeftijd komen. Passat heeft nogal wat problemen met electronica en de DSG bakken zijn niet bepaald storingsvrij (geldt ook voor Geartronic van Volvo) mocht je een automaat willen kiezen. Een Astra Sport Tourer is ook niet verkeerd, mooi afgewerkt en een leuk model. Misschien is een Mondeo ook wel wat?

N. van Eekelen
Geregistreerd lid

Bericht door N. van Eekelen » do 10 apr, 2014 18:05

Inderdaad, waarom geen 9-5 Estate? Erg fijne auto's en een hoop support voor hier op het forum. Tevens zijn de 2.0 en de 2.3 benzinemotoren erg lekker, goede mogelijkheden tot meer vermogen en koppel zonder relatief veel moeite.

Mocht je gaan dieselen, dan is de 1.9 een goede optie.

Tevens vind ik een V70 ook een erg mooie en fijne auto, alhoewel ik alleen ervaring heb met de 2.0 benzine.

Alexander
Geregistreerd lid

Bericht door Alexander » do 10 apr, 2014 20:55

Hallo,

V50 heeft een heerlijk onderstel, maar is niet zeer ruim (had ik 1 keer per jaar last van tijdens vakantie). Heb er 3 versleten in 8 jaar tijd. 2.0d is heerlijk en 2.4 5-cilinder ook.
V70 is ruimer, maar vraag is of je die ruimte altijd nodig hebt.

Rij zelf 80-90% van de tijd alleen en heb daarom voor de V60 gekozen alhoewel ik behoorlijk over een V70 heb getwijfeld....

Alexander

0240613
Geregistreerd lid

Bericht door 0240613 » do 10 apr, 2014 22:02

320d e91 een optie? Anders 520d. Zit er zelf serieus aan te denken.

V70 is volgens bevriende Volvo monteur niet de meest probleemloze auto.

Olle 2.1
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Olle 2.1 » do 10 apr, 2014 23:02

Dank voor de reacties!

Ik weet dat ik 2 klasses door elkaar haal dat is bewust, we zijn er nog niet uit ;-)
De 9-5, ja op die suggestie had ik natuurlijk wel gerekend :D eerlijk gezegd vind ik het interieur erg grauw, dat donkergrijze kunststof dashboard... Maar ik sta open om verrast te worden!

Ik heb net even opgezocht wat diesel doet qua MRB en daar word ik niet vrolijk van. Voor een V70 is diesel 142 en benzine 74 per maand. Wij fietsen naar ons werk. Rijden doen we in de regio Haarlem/Amsterdam nu en dan. Verder weekendjes weg en op vakantie. Diesel valt dus echt af.

Verder
- mijn vriendin schakelt slecht in de classic
- De ruimte hebben we inderdaad niet per se altijd nodig, maar in de classic kunnen we echt niet onze zoon van 1 + kampeerspullen kwijt (dus we gaan toch meer richting V70/A6/Astra ST dan richting V50/A4)
- als je dan toch een station koopt dan heb ik er liever eentje waar wel regelmatig bij uitjes de hele boel in past. En op vakantie onze kampeerspullen in passen (is in elke auto de vraag trouwens want we hebben nogal wat... :D )
- V60 vind ik ook mooi, maar ik wil ruim onder de € 10.000,- blijven en binnen die prijsklasse is de V60 bij lange na nog niet beschikbaar (en toch ook stuk kleiner?)
- Vectra: model spreekt me inderdaad niet zo aan
- Passat: mijn ouders rijden een Passat TDI uit 2004. Een luxe variant met alles er op en er aan. Heb ik vaak geleend voor op vakantie. Supersnel (in ieder geval veel sneller dan goed voor mij is), 6 versnellingen, heerlijk toeren! Maar die heeft inderdaad wel regelmatig euvels in de elektronica.

iluvsanela
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door iluvsanela » do 10 apr, 2014 23:30

Olle 2.1 schreef:eerlijk gezegd vind ik het interieur erg grauw, dat donkergrijze kunststof dashboard... Maar ik sta open om verrast te worden!
Er zijn nog heel wat andere uitvoeringen dan grijs, ook i.c.m. stoelen en tapijt.
viewtopic.php?f=8&t=124173" onclick="window.open(this.href);return false;

gijsmondria
Geregistreerd lid

Bericht door gijsmondria » do 10 apr, 2014 23:30

sport sedan station is niet grauw van binnen, en te verkrijgen in vele uitvoeringen.
Qua formaat weet ik niet of hij kan meedoen met een V70.heb zelf een sedan :D

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 10 apr, 2014 23:39

Vanaf 2004 is het dashboard van de 9-5 zwart aan de boven kant. Bij een beige interieur is de onderkant beige. Wellicht handig in de overwegingen ;-)

gijsmondria
Geregistreerd lid

Bericht door gijsmondria » do 10 apr, 2014 23:45

sport sedan station kan niet he :shock:

Olle 2.1
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Olle 2.1 » do 10 apr, 2014 23:47

Ik moet eerlijk toegeven dat ik verrast ben :D met name de foto van Noeke van "ma 12 nov, 2012 17:29" spreekt me wel aan. Maar zo zie ik ze nooit te koop staan.
Qua formaat weet ik zelf ook niet hoe dit zich verhoudt tot de V70?

iluvsanela
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door iluvsanela » do 10 apr, 2014 23:54

Alles valt natuurlijk los te verkrijgen, nieuw/2dehands.
Dus als het dashboard facia het enige minpunt is op verder een goede auto, zou ik me daar geen druk om maken.

Hier is je fotootje:

Afbeelding

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 10 apr, 2014 23:57

forummer 9323 rijdt momenteel in een 850 estate, maar hij zegt al: als je een Saab (in zijn geval een 9000) gewend bent, is een Volvo (technisch gezien) maar behelpen: meer herrie, meer olie- en benzineverbruik...en hij heeft 'maar' een simpel i-tje 5-cylinder.

wat te denken van een 9-5 estate automaat op LPG? de SaabHobbyClub heeft er een staan. 4,5 ton en een andere turbo nodig, dat wel. maar: dealer-onderhouden, en recent nog nieuwe remschijven (rondom, als ik het goed heb).

nadeel: op LPG is zo'n 9-5 loeiduur.

Plaats reactie