Bezwaarschrift bij RDW indienen.

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bezwaarschrift bij RDW indienen.

Bericht door Robbert » za 18 jan, 2014 19:16

Ik heb een klassieker (non Saab) uit 1974. Met een British Motor Industry Heritage Trust certificaat dat de auto gebouwd is in oktober 1974 en verscheept naar een dealer in de VS op 1 november 1974.
Echter: op het kentekenbewijs staat bij bijzonderheden: “bouwjaar 1976”. Bij de RDW staat dan ook bij datum van eerste toelating 30-06-1976. Dit is te laat naar mijn mening en dat heb ik geprobeerd recht te zetten bij de RDW.
“Geachte mevrouw/meneer,
Het bouwjaar/datum eerste toelating van mijn MG met kenteken DP-ZJ-67 staat verkeerd geregistreerd bij het RDW. Blijkbaar is bij de import van de auto uit de VS in 1992 het foutieve “bouwjaar 1976” geregistreerd in plaats van 25 oktober 1974.Deze laatste datum is dan meteen de datum van eerste toelating.
Dit maakte onder de oude vrijstellingsregeling niet uit, maar onder de op 1 januari 2014 ingegane nieuwe regeling betekent dit dat ik te lang het 120 Euro tarief in de overgangsregeling/kwarttarief betaal.
Zou u zo vriendelijk willen zijn de datum van de eerste toelating te wijzigen zodat mijn MG al aan het einde van dit jaar valt in de MRB vrijstelling van auto’s ouder dan 40 jaar.
Als bijlagen stuur ik mee een kopie van het gehele kentekenbewijs en een kopie van het British Motor Industry Heritage Trust certificaat met de gegevens van de auto. Op dit laatste kunt u zien dat de bouwdatum van de auto tussen 18 en 25 oktober 1974 ligt. En dat de auto op 1 november verscheept is naar de dealer in de Verenigde Staten.”

Nu is mijn verzoek afgewezen met de volgende argumentatie (uit de brief van de RDW):

Voor het eerst op de weg.
De datum eerste toelating wordt niet gebaseerd op de productiedatum of het bouwjaar van het voertuig, maar op de datum waarop het voertuig voor het eerst is toegelaten op de openbare weg. In dit geval is dat 30-06-1976 geweest. De datum kan verschillen met het feitelijk bouw-of modejaar van het voertuig. De datum eerste toelating geeft geen informatie over de productiedatum of het bouwjaar van het voertuig.”

Teleurstellend!
Ik wil dus bezwaar maken tegen deze beslissing. Echter het probleem is dat ik verder geen gegevens heb over de datum waarop de auto in de VS op de weg is gekomen. En het is ook onmogelijk om daar na bijna 40 jaar achter te komen.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het zeer onlogisch is dat de auto bijna twee jaar bij de dealer geeft gestaan. Een paar maanden hoogstens maar zeker geen twee jaar.
Bovendien Is de “bouwjaar 1976” aanwijsbaar en overduidelijk fout (zie het BMIH certificaat). Immers ik kan bewijzen dat de auto in oktober 1974 is gebouwd. Blijkbaar heeft het RDW in 1992 deze fout gemaakt en op basis daarvan 30-06-1976 “ambtshalve” als datum eerste toelating ingevoerd.
Iets wat trouwens heel vreemd is want als afwijsgrond wordt juist gemeld dat dit niet zou kunnen; terwijl blijkbaar op de het foutieve vouwjaar juist wel een (eveneens foutieve) datum van eerste toelating werd vastgesteld.
Kan iemand anders nog goede argumenten bedenken die ik in mijn bezwaarschrift kan vermelden?

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Bezwaarschrift bij RDW indienen.

Bericht door postma » za 18 jan, 2014 19:32

oor het eerst op de weg.
De datum eerste toelating wordt niet gebaseerd op de productiedatum of het bouwjaar van het voertuig, maar op de datum waarop het voertuig voor het eerst is toegelaten op de openbare weg. In dit geval is dat 30-06-1976 geweest. De datum kan verschillen met het feitelijk bouw-of modejaar van het voertuig. De datum eerste toelating geeft geen informatie over de productiedatum of het bouwjaar van het voertuig.”
Terechte uitspraak.

Als de RDW in 1992 een fout zou hebben gemaakt, had men dan al moeten reclameren en niet 22 jaar later.

Imho geen poot om op te staan.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 18 jan, 2014 19:54

Het staat helder geformuleerd op de website van de Belastingdienst:
Voor personenauto's geldt een aantal vrijstellingen van motorrijtuigenbelasting. Het gaat om onder meer:

vrijstelling voor personenauto's die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen
invaliditeitsvrijstelling
gedeeltelijke vrijstelling in verband met rolstoelinstallatie
vrijstelling voor bpm en mrb voor personenauto's met buitenlandse kentekens
Bron:http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ijstelling

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 18 jan, 2014 19:58

het is mij wel wel eens gelukt, mijn sonett is nl in 71 gebouwd. kwam ik achter op het typeplaatje in de deur, maar dat was ten tijde van de introductie mrb vrijstelling, dus jaren geleden

ik denk dat je de originele kentekenpapieren erbij moet zien te krijgen en dan denk ik niet bellen, maar een herkeur aanvragen :-S+

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 18 jan, 2014 20:09

Mij ook.
Ik heb ooit een auto gehad gebouwd in 1938 maar die is bij invoer in NL (in 1981) op basis van door mij aangeleverde verkeerde papieren als bouwjaar 1942 op kenteken gezet. Later heb ik dat met verwijzing naar chassisnummer, brochures en foto´s laten wijzigen en de RDW heeft een nieuw kentekenbewijs uitgegeven met in het veld opmerkingen de vermelding ´bouwjaar 1938´.

kemman
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door kemman » za 18 jan, 2014 20:35

Toen de nieuwe vrijstellingregeling circa 2jr geleden werd ingevoerd, stond er nadrukkelijk dat het bouwjaar van de auto zou gaan gelden en NIET de tenaamstelling.
Telefoontje hierover gepleegd en mij werd verzekerd dat het erom ging wanneer de auto op de weg kwam. Een beroep hiertegen, had volgens de voorlichtster weinig zin.
Maar aangezien ik een eigenwijs mannetje ben, ben ik toch in beroep gegaan.
Ik heb het VIN-nummer bij de importeur opgevraagd, waaruit bleek dat in de 10e maand van 1986 mijn auto in Finland was gebouwd, terwijl de tenaamstelling voor het eerst in april 1987 in de USA was gebeurd.
Edoch, mijn beroep werd gegrond verklaard en ik hoefde dus geen houderschapbelasting meer te betalen, hoewel de geschiedenis mij nu ook heeft ingehaald; want de brief dat ik definitief niet meer hoefde te betalen, heeft gezien de nieuwe maffe regelgeving geen enkele waarde meer.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 18 jan, 2014 20:52

Dat is dus het "probleem": ik kan de productiedatum/bouwjaar bewijzen maar niet de dag dat hij voor het eerst op kenteken werd gezet in de VS.

Alleen dan nog: bouwjaar 1976 is pertinent en bewijsbaar onjuist.

Kan ik er vanuit gaan dat het usance was bij de RDW om, als de werkelijke datum dat de auto op de weg kwam, dan maar het midden van het jaar (30 juni) in het systeem te zetten.

kemman
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door kemman » za 18 jan, 2014 21:01

ik hoop dat mijn verhaal duidelijk maakt, dat productiejaar en/of bouwjaar van belang zijn en niet de tenaamstelling.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 18 jan, 2014 21:10

Robbert schreef:Kan ik er vanuit gaan dat het usance was bij de RDW om ... het midden van het jaar (30 juni) in het systeem te zetten.
Ja, mijn ´72 Sonett heeft 07-12-1994 als datum eerste afgifte NL en 30-06-1972 als DET.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » za 18 jan, 2014 21:16

Robbert, vraag Kemman om een kopie van zijn uitspraak en maak gebruik van deze uitspraak in je bezwaarschrift.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 18 jan, 2014 21:17

Weet jij of dat ergens staat dat de RDW zo te werk gaat/ging?

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 18 jan, 2014 21:27

Wouter schreef:Robbert, vraag Kemman om een kopie van zijn uitspraak en maak gebruik van deze uitspraak in je bezwaarschrift.
Ga ik doen. Echter zijn situatie lijkt anders want hij schrijft:
kemman schreef:Ik heb het VIN-nummer bij de importeur opgevraagd, waaruit bleek dat in de 10e maand van 1986 mijn auto in Finland was gebouwd, terwijl de tenaamstelling voor het eerst in april 1987 in de USA was gebeurd.
Ik heb wel de productiedatum maar niet de datum van eerste tenaaamstelling. Had ik die laatste gehad dan was mijn verzoek zeker in eerste instantie toegewezen.

@Kemman: zou ik van jou de tekst van je beschikking kunnen krijgen. Uiteraard zonder NAV gegevens. Ik ga op basis daarvan dan een poging wagen.

Bedenk me nu dat:
kemman schreef:Toen de nieuwe vrijstellingregeling circa 2jr geleden werd ingevoerd, stond er nadrukkelijk dat het bouwjaar van de auto zou gaan gelden en NIET de tenaamstelling.
wellicht ook kansen biedt. Ik zal het zeker meenemen in mijn bezwaarschrift.

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » za 18 jan, 2014 21:37

Vergeet niet dat tijdens één van de eerdere oldtimer regeling er ook veel geprobeerd is
wagens 'terug' te zetten qua bouwjaar.
Men wilde het liefst de auto dan op 1986 hebben.
Velen waren opgelucht als dat dan uiteindelijk lukte, helaas voor korte duur.
Toentertijd heeft men de regels daarom trend ook strenger gemaakt tov eerste toelating.

Daarbij zijn er ook auto's die tbv de klant als 'test' of 'reclame' wagen zijn gebruikt
bij de dealer. Zelf hebben wij ook zo'n auto gehad en was de eerste toelating bijna
2 jaar later dan het bouwjaar, dus de documentatie (datum) kan kloppen.

Bezwaar maken kan natuurlijk altijd, een paar jaar geleden was het waarschijnlijk
ook nog (makkelijker) gelukt.
Maar nu?

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 19 jan, 2014 0:09

We zullen zien. Ik ga het in ieder geval proberen.

En het resultaat zal ik hier zeker delen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 19 jan, 2014 0:15

Bedenk even:

Een tenaamstelling op 30-06 op een import auto. Als bij import een kenteken niet aanwezig of niet compleet is dan doet de RDW onderzoek welk bouwjaar de auto heeft (eigenlijk modeljaar) en vervolgens krijgt de auto de tenaamstelling op 30-06 van dat jaar (midden in het jaar). Een zeer groot percentage van de import auto's heeft een kenteken op 30-06 en echt niet al die auto's zijn exact op 30-06 voor het eerst toegelaten hoor. Dit is ook op eigenlijk alle echt oude auto's van toepassing om de reden dat er in het bouwjaar van die auto's in de meeste landen nog geen kentekens bestonden.

Kortom: de RDW heeft toentertijd geen goed onderzoek gedaan want ze zijn tot de verkeerde conclusie gekomen (bouwjaar '76 ipv '74). Bij correct onderzoek zou je 30-06-1975 op kenteken krijgen, als ik even aanneem dat november '74 al modeljaar '75 was. Echter ik vrees dat dit na 22 jaar juridisch gezien verjaard is en dat je dus niet veel kunt doen. Wel zou ik de auto schorsen tot deze 40 jaar oud is omdat ze niet willen meewerken. Jij niet je zin, zij niet hun zin ;)

Plaats reactie