Europese autoverkoop richting dieptepunt

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » wo 17 apr, 2013 21:49

Afbeelding
De Europese autoverkopen dalen af richting het laagste niveau in bijna 20 jaar, vooral doordat er in Duitsland - een van de belangrijkste automarkten in Europa - fors minder auto's de showrooms uitrollen. Brancheorganisatie ACEA maakte woensdag bekend dat de verkoop van nieuwe personenauto's in de Europese Unie in maart met 10,2 procent is gedaald tot 1,35 miljoen stuks. Het is de 18e maand op rij dat de verkopen dalen. In de eerste 3 maanden van het jaar werden zo'n 3 miljoen auto's verkocht, 9,8 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar en het laagste aantal ooit.

In Duitsland dook de autoverkoop in maart met ruim 17 procent omlaag. 'De hoogtijdagen in Duitsland zijn voorbij. Mensen kopen geen auto's meer omdat ze veel onzekerder zijn geworden over de toekomst', zegt een auto-expert van het Duitse onderzoeksbureau Fairesearch. Volgens hem heeft het vertrouwen een extra knauw gekregen van de problemen op Cyprus. Daar kelderde de autoverkoop vorige maand met 59 procent tot 405 stuks. Dat waren er een jaar eerder nog 986.

Nederland zag de verkoop in maart met ruim 31 procent in elkaar zakken tot 35.890 auto's. In Frankrijk en Spanje krompen de markten met respectievelijk 16 en 14 procent. Alleen in het Verenigd Koninkrijk (plus 5,9 procent) werden in maart meer auto's verkocht.

'De West-Europese automarkt koerst dit jaar af naar niveaus die we voor het laatst hebben gezien in 1993. Duitsland lijkt in een vrije val te zijn terechtgekomen', zegt Max Wurburton, auto-analist bij investeringsbank Sanford C. Bernstein.

De autobranche wordt al tijden geplaagd door het aanhoudende lage consumentenvertrouwen en de dalende koopkracht. Daar hadden vooral massafabrikanten als Peugeot, Citroën, Toyota en Ford veel last van. Zij zagen de verkopen in het eerste kwartaal met 13 tot 20 procent teruglopen. Opvallend is dat de meeste Duitse luxe merken het relatief goed deden in Europa. Mercedes (plus 1,1 procent) en BMW (plus 0,7 procent) verkochten zelfs iets meer van hun bolides. Audi, onderdeel van de VW-groep, ging het minder goed af met een min van 5,6 procent.
Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Eco ... rder.dhtml

Texpert
Geregistreerd lid

Re: Europese autoverkoop richting dieptepunt

Bericht door Texpert » wo 17 apr, 2013 23:25

Het wordt allemaal nog veel erger, ook in Nederland gaan we het goed merken. Sluitingen van dealers zal als eerste gaan opvallen, kleinere (sub-) dealers gaan verdwijnen en de grote showrooms zullen zich gaan concentreren in de grote steden. Jammer voor de " lokale bevolking", die straks verder moeten gaan reizen om een nieuwe auto uit te zoeken. De werkplaatsen gaan steeds meer op de universele toer of sluiten zich aan bij een universele formule zoals Bosch/Autocrew en James. Maar ja, het is ook eigenlijk te gek voor woorden hoeveel dealers NL (te) rijk is....

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 18 apr, 2013 1:58

Nog een wat gedetaileerdere beschrijving uit de Nederlandse auto business: http://www.amt.nl/Management/Autobranch ... -1220069W/" onclick="window.open(this.href);return false;

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » do 18 apr, 2013 5:32

Niet alleen slecht voor de autohandel maar ook een forse strop voor de overheid. Wat is de gemiddelde BPM/BTW per auto? Iets van 10.000 euro? Met 18.000 minder verkochte auto's per maand is dat toch 180 miljoen. Dat is 200 miljard per jaar. Geen wonder dat Rutte zegt dat Nederlanders juist meer moeten uitgeven en een nieuwe auto moeten kopen.

Maar ja, dat komt er met extra bezuinigingen en lastenverhoging wel weer ergens anders vandaan. Is toch leuker dan om een nieuwe auto kopen als het je toch geld gaat kosten. ;)

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » do 18 apr, 2013 7:15

180 miljoen maal 12 is 2160 miljoen. Dat is "slechts" 2.16 miljard

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » do 18 apr, 2013 8:55

@TExpert,

Die verandering is hier in de regio inmiddels duidelijk merkbaar.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 18 apr, 2013 9:50

Frank Wulfers schreef:... Rutte zegt dat Nederlanders juist meer moeten uitgeven en een nieuwe auto moeten kopen.
Hij heeft makkelijk praten met zijn mp-salaris.
Ik ben er sinds januari netto >80 euro op achteruit gegaan terwijl mijn vaste lasten stijgen. Als ik al geld over zou hebben, zou ik daar zeker geen nieuwe auto voor kopen die na 2-3 jaar nog maar de helft waard is.

Ik heb overigens maar 1 keer in mijn leven een nieuwe auto gekocht, in 1979, en ook alleen maar omdat ik die belastingvrij kon kopen en na twee jaar weer kon verkopen voor dezelfde prijs.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 18 apr, 2013 10:48

Geldt voor meer consumptieve bestedingen die je makkelijk kun uitstellen en/of waarbij te veel geld aan de strijkstok van o.a. de overheid blijft hangen.
Met het gemiddeld aantal kilometers (10-15.000 km) die een partikulier per jaar rijdt is een nieuwe auto gewoon weggegooid geld.
Zolang de werkloosheid niet flink afneemt blijft die automarkt kwakkelen, de financiele situatie van de doorsnee burgers is vaak gatenkaas waar steeds meer gaten in ontstaan mede omdat de overheid zich ook breed terugtrekt en te weinig doet aan kostenbesparingen waar er nog ruimte is.
Dan valt de vastgoedmarkt nog steeds zwaar tegen, dus huiseigenaren zien hun overwaarde als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Nee dat wordt voorlopig niets met die verkopen van nieuwe auto's, daarnaast kun je rustig 10 jaar doorrijden met de gemiddelde auto als je niet al te veel rijdt. Vakanties dat is meestal vliegen, dus echte grote afstanden die worden steeds minder gereden.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » do 18 apr, 2013 11:10

Ben het helemaal met Carlsson eens, maak me wel zorgen over het feit dat de duurdere merken (bmw en audi) het relatief nog goed doen in Europa.
Wat voor signaal/reden zit hier achter denk ik dan.

Stem redelijk rechts van het centrum maar voortzettende tweedeling in de samenleving is niet goed voor de economie maar nog veel erger voor de democratie... daar heb je een grote en tevreden middenklasse voor nodig o o o :offtopic:

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » do 18 apr, 2013 11:38

Wat mij bij dergelijke cijfers eigenlijk interesseerd is of de split particuliere aankoop / lease in de verkoopcijfers gedurende de afgelopen kwartalen gewijzigd is.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 18 apr, 2013 12:23

@ZSR,
Dat zijn auto's waar vooral het management mee rijdt, zeker als het nieuw (lease) auto's zijn. Die mensen gaan pas de laan uit al het echt gedaan is. Moeten ze uiteindelijk toch weg hoeven ze ook minder snel op een houtje te bijten. Vaak starten ze dan een management bv en gaan wat adviseren op urenbasis. Door hun uitgebreide kennissen en vriendenkring komen ze ook iets makkelijker weer aan de bak. Vaak bezitten ze strategische marktkennis of wat schaarsere vakkennis, daar is ook vaak een slatje uit te slaan.
Wat meer commercieel ingestelde mensen weten zichzelf ook vaak iets beter te verkopen en zijn vaak echte optimisten, dus het glas blijft half vol in plaats van half leeg :wink:

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » vr 19 apr, 2013 22:10

ZSR: ....maak me wel zorgen over het feit dat de duurdere merken (bmw en audi) het relatief nog goed doen in Europa.
Wat voor signaal/reden zit hier achter denk ik dan.
Het lijkt alsof de duurdere merken als Audi en BMW het relatief goed doen, maar schijn bedriegt. Audi- en BMW-dealers bieden op dit moment giga-kortingen om de aantallen verkochte nieuwe auto's enigszins op peil te houden. Dat laatste leidt tot een steeds lager rendement bij de dealers van die merken:
Volgens vakblad KFZ-Betrieb is dat de belangrijkste uitkomst van de jaarlijkse Sterkte-zwakte-monitor. Deze inmiddels voor de zestiende achtereenvolgende keer gehouden studie signaleert aan de hand van 28 criteria hoe het staat met de relatie tussen importeur en dealer. De gemiddelde ‘rendementstevredenheid' kwam uit op 3,5, bijna op het niveau van de eerste twee crisisjaren (2008 en 2009, destijds 3,82 respectievelijk 3,62).

Het sterkst was de teruggang bij de BMW-dealers: de 3,72 betekent 1,49 minder dan in 2012. Bij Mini zijn de dealers evenmin blij (- 1,47); ook de Opel-dealers gaven een aanmerkelijk lagere waardering inzake rendement (- 1,31, naar 3,78). Maar het kan nog slechter: het meest mopperen de dealers van Citroën, Honda en Peugeot. Ook het gemiddelde van alle merken en criteria is gedaald, vooral onder invloed van de economische situatie
Bron: http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... ement.html

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 20 apr, 2013 0:12

RoelandV schreef:Het lijkt alsof de duurdere merken als Audi en BMW het relatief goed doen, maar schijn bedriegt. Audi- en BMW-dealers bieden op dit moment giga-kortingen om de aantallen verkochte nieuwe auto's enigszins op peil te houden. Dat laatste leidt tot een steeds lager rendement bij de dealers van die merken:
En wat dacht je van allerlei financieringsconstructies tegen 0% rente om de auto maar aan de man te krijgen en weer een klantje binnen te slepen voor onderhoudsbeuren? Ik kan wel raden wie die rente betaalt en dat is niet de bank.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 20 apr, 2013 19:49

Een premier die steeds datgene roept wat je beter NIET kunt doen, helpt ook niet echt....

Afbeelding
Vorige week riep premier Rutte Nederlanders op de economie te stimuleren door grote aankopen te doen, zoals de aankoop van een nieuwe auto.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 20 apr, 2013 20:12

Met de hoogste brandstofprijzen, de hoogste aankoopbelastingen en de hoogste motorrijtuigenbelasting van europa heeft die lachebek makkelijk praten.
Ik kan me voorstellen dat alleen door de hoge mrb men al op zoek gaat naar alternatieven, b.v een saab 900 van 1990 kost in Zweden qua mrb 25% van wat wij hier betalen.

Plaats reactie