autotest manipulatie?
-
ReinO
- Donateur (2x)

autotest manipulatie?
eindelijk snap ik de verschillen met verbruik uit het boekje en werkelijke gebruik.
Fabrikanten blijken -binnen de wet- af en toe gebruik te maken van de volgende truuks:
- gladde en harde banden
- verwijderen buitenspiegels
- dynamo loskoppelen (en airco)
- afplakken alle naden en ribbels
- speciale smeermiddelen en lagers met minder wrijvingsweerstand (!)
- induwen remblokken
- ecu op megazuinig
- rijden in (te) hoge versnelling
- speciaal wegdek testbaan, een hellingshoek van 0,5 graad en lang inrijden
- meettoleranties altijd interpreteren op het gunstigste uiterste
- nerveuze uitlijning voor minder frictie en weerstand
bron: VK 15 maart
Fabrikanten blijken -binnen de wet- af en toe gebruik te maken van de volgende truuks:
- gladde en harde banden
- verwijderen buitenspiegels
- dynamo loskoppelen (en airco)
- afplakken alle naden en ribbels
- speciale smeermiddelen en lagers met minder wrijvingsweerstand (!)
- induwen remblokken
- ecu op megazuinig
- rijden in (te) hoge versnelling
- speciaal wegdek testbaan, een hellingshoek van 0,5 graad en lang inrijden
- meettoleranties altijd interpreteren op het gunstigste uiterste
- nerveuze uitlijning voor minder frictie en weerstand
bron: VK 15 maart
-
levensnevel
- Donateur (3x)

Re: autotest manipulatie?
lol
Je vergeet nog zaken zoals bijv.:
Ultra magere testrijder
Vrijwel lege brandstoftank & ruitenwisservloeistof reservoir
Hoge bandenspanning
Lege bagageruimte ( exit reservewel - gereedscap - krik )
Je vergeet nog zaken zoals bijv.:
Ultra magere testrijder
Vrijwel lege brandstoftank & ruitenwisservloeistof reservoir
Hoge bandenspanning
Lege bagageruimte ( exit reservewel - gereedscap - krik )
-
levensnevel
- Donateur (3x)

Artikel in de VK gelezen.
Benadelen van de overheid dmv dergelijke truken om het brandstofverbruik met 25% te drukken om zo in aanmerking te komen voor ' belastingvrijstellingen' e.d. te komen is natuurlijk maar 1 kant van de medaille.
In het echte leven gebruikt zo'n vehikel dus een kwart meer brandstof van het begin tot de sloperij.
Daar zit gemiddeld zo'n 16 jaar tussen. Vangt vadertje staat toch mooi voor ieder vehikel vier jaar aan brandstofaccijns 'extra'
Of tik ik nu poep
Benadelen van de overheid dmv dergelijke truken om het brandstofverbruik met 25% te drukken om zo in aanmerking te komen voor ' belastingvrijstellingen' e.d. te komen is natuurlijk maar 1 kant van de medaille.
In het echte leven gebruikt zo'n vehikel dus een kwart meer brandstof van het begin tot de sloperij.
Daar zit gemiddeld zo'n 16 jaar tussen. Vangt vadertje staat toch mooi voor ieder vehikel vier jaar aan brandstofaccijns 'extra'
Of tik ik nu poep
-
heldopsokken
- Geregistreerd lid
Powned heeft dit nieuws inmiddels ook overgenomen met een plaatje van allemaal mooie Saabs op een rij! Doen ze te pas en te onpas wel vaker maar ik blijf het leuk vinden om Saabs onverwacht tegen te komen.
Link naar het artikel
Hier de foto zonder de koptekst eroverheen maar wel zoals 'ie op de servers staat:

Link naar het artikel
Hier de foto zonder de koptekst eroverheen maar wel zoals 'ie op de servers staat:

-
ivo 71
- In memoriam †
Heb zelfs gezien dat men bij het testen alle stoelen -op die van de bestuurder na- eruit haalde en alle kieren dichtplakte met tape. Dt is de ellende als je dat soort testwerk zonder enige supervisie aan de fabrikanten zelf overlaat, geen truc wordt overgeslagen.
Ivo
Ivo
-
Sonab
- Donateur (4x)

Laatst ook in Audiweek een intetessant artikel over dit soort materie
-
ReinO
- Donateur (2x)

en dat het binnen de regels valt vertelt mij meer over de regels.
ik zou dit anders gewoon oplichting/valse voorlichting noemen. maar op 1 of andere manier is het anders dan bij een klein beetje (overheerlijk) paardenvlees in ons eten: nee, dan moeten de verantwoordelijken bijna standrechtelijk worden geexecuteerd.... .
leuke samenleving leven we in; allemaal niet zo van belang maar het houdt me onledig
(wel jammer dat onze belastingcenten hier aan uitgegeven worden)
Rein
ik zou dit anders gewoon oplichting/valse voorlichting noemen. maar op 1 of andere manier is het anders dan bij een klein beetje (overheerlijk) paardenvlees in ons eten: nee, dan moeten de verantwoordelijken bijna standrechtelijk worden geexecuteerd.... .
leuke samenleving leven we in; allemaal niet zo van belang maar het houdt me onledig
(wel jammer dat onze belastingcenten hier aan uitgegeven worden)
Rein
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Tja als alle fabrikanten met dezelfde trucs werken, resteert toch een verschil en daar gaat het juist om. De zuinigheid van de "constructie/systeem" als zodanig.
Bij BMW was ook bekend dat ze auto uitleveren met Run Flat banden, maar die gebruiken ze niet bij testen want die hebben te veel rolweerstand.
Om een kwalificatie voor een gunstig milielabel te halen wordt echt alles uit de kast gehaald, want dat voordeel laten fabrikanten niet graag schieten.
Beste is gewoon een 100.000 km praktijktest, staat vaker in de Autobild, het Duitse neefje van Autonieuws, wie het daargenoemde verbruik niet haalt die heeft gewoon een te sterk afwijkend rijgedrag
Overigens is er wel wat verbetering in het gemiddelde verbruik in de loop der jaren, want de auto's zijn veelal een stuk zwaarder geworden en hebben wat meer vermogen.
Bij BMW was ook bekend dat ze auto uitleveren met Run Flat banden, maar die gebruiken ze niet bij testen want die hebben te veel rolweerstand.
Om een kwalificatie voor een gunstig milielabel te halen wordt echt alles uit de kast gehaald, want dat voordeel laten fabrikanten niet graag schieten.
Beste is gewoon een 100.000 km praktijktest, staat vaker in de Autobild, het Duitse neefje van Autonieuws, wie het daargenoemde verbruik niet haalt die heeft gewoon een te sterk afwijkend rijgedrag
Overigens is er wel wat verbetering in het gemiddelde verbruik in de loop der jaren, want de auto's zijn veelal een stuk zwaarder geworden en hebben wat meer vermogen.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Wat ik niet begrijp is dat iedereen zo verbaasd lijkt te zijn. Komop zeg dit wisten we toch al decennia? 
-
ReinO
- Donateur (2x)

Beste Sapph,
ik dus niet eigenlijk: het leek mij gewoon te verboden om te mogen en kunnen doen.
Blijkbaar controleert de autoindustrie de wetgeving en uitvoering.... .
ik dus niet eigenlijk: het leek mij gewoon te verboden om te mogen en kunnen doen.
Blijkbaar controleert de autoindustrie de wetgeving en uitvoering.... .
-
levensnevel
- Donateur (3x)

We leven toch in het land van 'Make belief' Rein Roel 
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Kun je beter eens in de voedingsindustrie gaan kijken, daar wordt mensen pas echt opgelicht
Nee, het valt best mee, ik kom altijd aan het aangegeven verbruik van de fabrikant, namelijk het verbruik in de stad
De meer optimistische verbruikscijfers gelden alleen als streefwaarden wanneer mijn vrouw er mee op stap gaat.
Die heeft trouwens ook een Opel Corsa 1.3 CDTI, met dat ding kan ze moeiteloos meer dan 20 km op een liter diesel halen.
Nee, het valt best mee, ik kom altijd aan het aangegeven verbruik van de fabrikant, namelijk het verbruik in de stad
De meer optimistische verbruikscijfers gelden alleen als streefwaarden wanneer mijn vrouw er mee op stap gaat.
Die heeft trouwens ook een Opel Corsa 1.3 CDTI, met dat ding kan ze moeiteloos meer dan 20 km op een liter diesel halen.
-
ReinO
- Donateur (2x)

@lvnsnvl
weet ik maar toch: dat de industrie dit wil ok maar blijkbaar geven de regels ruimte voor deze 'excessen'.
en idd zijn sommige fabrikanten hier ook minder mee bezig zoals onze eigen saab
mijn peugeot partner spant echt de kroon. 1 op 13 to 1 op 18 (of zoiets). nog afgezien van het slome karakter van de 20hdi
die paardenvleeshausse vond ik juist weer overdreven maar het zal zeker in de voedingsindustrie ook voorkomen maar daar is de hygiene tenminste goed.
weet ik maar toch: dat de industrie dit wil ok maar blijkbaar geven de regels ruimte voor deze 'excessen'.
en idd zijn sommige fabrikanten hier ook minder mee bezig zoals onze eigen saab
mijn peugeot partner spant echt de kroon. 1 op 13 to 1 op 18 (of zoiets). nog afgezien van het slome karakter van de 20hdi
die paardenvleeshausse vond ik juist weer overdreven maar het zal zeker in de voedingsindustrie ook voorkomen maar daar is de hygiene tenminste goed.