Koelwaterlek

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
djairo
Geregistreerd lid

Koelwaterlek

Bericht door djairo » wo 06 feb, 2013 12:44

Hopelijk kan ik hier de vraag stellen, want het gaat gelukkig niet over mijn Saab, maar over de camper, een Hymer B544 met Fiat Ducato turbo diesel motor van 95 pk uit'92.
Verleden jaar in het voorjaar merkte ik dat er behoorlijk wat koelwater moest bijgevoegd worden, na heel de zomer te rijden bleef tot mijn verwondering het expansievat volledig vol en ik heb er deze zomer zeker 12.000 km mee gereden.
Nu in het najaaar enkele keren mee weggeweest moest ik plots weer een halve liter bijvoegen, tussen kerst en nieuw naar Noord-Frankrijk(Cote'd Opal) zo een goede 600 km gereden, en na deze week even het koelwater na te zien bemerkte ik dat het bakje weer ver leeg was.
Mijn vermoeden is dat wanneer ik de verwarming gebruik(voorjaar, winter en najaar) dat ik koelwater verlies, in de zomer wanneer ik de verwarming niet gebruik heb ik geen koelwaterverlies.
Verwarmingskraan? Verwarmingsradiator?
Koppakking sluit ik uit want ik heb geen mayonaise op mijn olievuldop.
De Hymer komt in de verkoop, dus zou ik graag dit nog oplossen, zodoende ik de Hymer met een gerust geweten kan verkopen.

robertw

Re: Koelwaterlek

Bericht door robertw » wo 06 feb, 2013 18:20

dat je geen mayo hebt in de olie, wil nog niet zeggen dat je koppakking niet lek is.

als die wel lek is, maar geen mayo kan het zo zijn dat er uitlaatgassen via een koppakkingalek in het koelwatercircuit komt, dan stijgt ook de druk en zal water via het expansievaatje naar buiten worden geknikkerd. Een simpele test bij een garage met een co2 meter zou dat kunnen aantonen.

/rw

Plaats reactie