Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Bericht
door RoelandV » di 25 dec, 2012 17:09
De Russische oliemaatschappij Lukoil heeft recent in Maastricht haar eerste Nederlandse tankstation geopend.
Lukoil heeft eerder dit jaar 46 stations van Verolma Groep overgenomen en doopt ze de komende maanden over in Lukoil-stations.
Lukoil heeft in België de afgelopen jaren 170 tankstations overgenomen. De Russen staan bij onze zuiderburen bekend als prijsvechters.
Bron: Bovagkrant.nl
-
matje 9-5
- Geregistreerd lid
Bericht
door matje 9-5 » di 25 dec, 2012 20:25
Ze mogen prijsvechters zijn wat ze willen en ik hoop dat je gelijk hebt maar dit is nederland en dat betekent accijns, btw, enz.
Een pomphouder verdiend geen kapitalen op een liter brandstof maar onze regering daarentegen wel.
De meeste saab-rijders ( dus ik ook ) hebben geluk en kunnen ook E-10 tanken in duitsland en ik heb laatst 1.45.9 euro betaald per liter, dus ik ben benieuwd of die russische prijsvechter het nog goedkoper kan leveren voor de euro 95 dan.
-
postma
- Donateur (5x)

Bericht
door postma » di 25 dec, 2012 20:55
Wat is E10 nog nooit van gehoord. Ik heb zelf een diesel en ga over 2 maanden naar Zwitserland. Kan ik daar dan ook gebruik van maken?
-
matje 9-5
- Geregistreerd lid
Bericht
door matje 9-5 » di 25 dec, 2012 21:02
Hoi, nee dat is een slecht idee om dat erin te gooien bij jou diesel maar zal het je even uitleggen.
E-10 is eigenlijk euro 95 met 10% ethanol eraan toegevoegd dus deze verhouding ( 900 cc benzine met 100 cc ethanol ) en is verkrijgbaar in duitsland.
-
gj900
- Donateur (9x)

Bericht
door gj900 » di 25 dec, 2012 21:03
E10 is gewone superbenzine waar 10% ethanol aan toegevoegd is. Niet alle motoren zijn daartegen bestand, dus is het raadzaam dat vantevoren te controleren. E10 is altijd een paar cent goedkoper dan de rest vanwege het groene karakter (lees subsidies). In Duitsland verkoopt E10 erg slecht omdat de autogekke Duitser het niet in z'n hoofd haalt risiko te lopen met z'n motor. In alle benzine's zit tegenwoordig overigens een max. percentage van 5% ethanol.
-
matje 9-5
- Geregistreerd lid
Bericht
door matje 9-5 » di 25 dec, 2012 21:04
Ja daarom rijden we saab en geen duitser.

-
carlsson
- Geregistreerd lid
Bericht
door carlsson » wo 26 dec, 2012 11:19
Tja ethanol, dat is een soort alcohol, dus een ontvettingsmiddel, idd ideaal voor de smering van de motor

-
Robbert
- Donateur (6x)

Bericht
door Robbert » wo 26 dec, 2012 12:36
Korte samenvatting:
Vanaf bouwjaar 1979 kan je probleemloos E10 tanken.
-
Garrett
- Lid van verdienste
Bericht
door Garrett » wo 26 dec, 2012 13:38
Mijn 2.2diesel deed het niet zo heel erg lekker op de Duitse bio-diesel. Pingelend starten en hoog verbruik. Ik tank 't spul niet meer in ieder geval.
Lukoil is hier inderdaad een prijsvechter met als gevolg alle daaromheen liggende pomphouders ook. Ik rij steevast de Lukoil voorbij en ga voor een lokalere aanbieder (zoals VdV of JvR) die dezelfde prijs hanteren.
@matje9-5 wat een idealistisch beeld heb je over België. Ook bij ons zit er accijns en BTW op de brandstof hoor

-
gj900
- Donateur (9x)

Bericht
door gj900 » wo 26 dec, 2012 14:27
Robbert schreef:Korte samenvatting:
Vanaf bouwjaar 1979 kan je probleemloos E10 tanken.
Wel even deze toevoeging erbij vermelden:
"Voraussetzung ist der serienmäßige Zustand des Fahrzeuges"
Niet alle Saabjes zijn meer origineel motorisch gezien

-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Bericht
door RoelandV » wo 26 dec, 2012 16:14
@gj900: nog even nagezocht, maar E10 kan ook in combinatie met Hirsch Performance, met uitzondering van de 300 pk en 305 pk 9-5 2.3t Aero:
E10 fuel and Hirsch Performance upgrades
All recent Saab cars are compatible with E10 fuel, and this is generally valid for all Hirsch Performance upgrades as well.
However, for the 300hp and 305hp upgrades for the Saab 9-5 2.3T Aero, it is recommended to use fuel with 5% or less ethanol.
Bron:
http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... ontent.FAQ
-
Mr.Polaroid
- Geregistreerd lid
Bericht
door Mr.Polaroid » wo 26 dec, 2012 19:24
Voor wie het weten wil:
20 september 2012 meldt de Fehac ons het volgende:
In uw artikel 'Advies over benzine me E10' bij 'Advies' wil ik melden dat BP Ultimate evenals Shell V-Power op dit moment ook etanol vrij is. De Fehac hoopt voor elkaar te krijgen dat ethanol vrije benzines nog heel lang beschikbaar kunnen blijvenin Nederland tbv de vele klassieke voertuigen.
Vriendelijke groet,
Pim Hoosemans
Fehac, Voorzitter Commissie Tweewielers
"ons" is dan Club Franse Motoren
http://www.clubfransemotoren.nl/joomla1 ... icle&id=68" onclick="window.open(this.href);return false;
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Bericht
door turbopilot » wo 26 dec, 2012 19:29
carlsson schreef:Tja ethanol, dat is een soort alcohol, dus een ontvettingsmiddel, idd ideaal voor de smering van de motor

worden je injectoren er misschien wel schoner van

-
matje 9-5
- Geregistreerd lid
Bericht
door matje 9-5 » do 27 dec, 2012 0:38
Ja garret dat snap ik maar nu bespaar ik rond de 25 cent de liter dus op een volle tank ongeveer 17 euro per tankbeurt dus rij ik wel even over de grens. (duitsland dan wel )
Bij lukoil zullen ze er echt niet gigantisch onder de prijs gaan zitten per liter brandstof vermoed ik en zal dat centjeswerk worden maar nogmaals voor mij mag lukoil een groot succes worden.