Verbod op flitspaalinfo Frankrijk

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
RoelandV
Geregistreerd lid

Verbod op flitspaalinfo Frankrijk

Bericht door RoelandV » zo 22 jul, 2012 15:01

Heb op diverse websites gezocht naar de juiste informatie over wat het Franse verbod op flitspaalinformatie nou precies inhoudt.
Uiteindelijk kwam ik uit bij de ANWB. Die stelt dat het niet voldoende is om de flitspaalinfo (op basis van GPS) op je navi uit te zetten.
Zij adviseren om het gehele flitspalenbestand voor Frankrijk van je navi te verwijderen.
Het verbod geldt volgens de ANWB ook voor laptops, PDA's en mobiele telefoons.

Bron: http://www.anwb.nl/rechtshulp,/op-vakan ... nland.html
PS. Nog meer info staat in de rechtshulpwijzer (pdf-bestand) op de betreffende pagina.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Verbod op flitspaalinfo Frankrijk

Bericht door Steve-O » zo 22 jul, 2012 23:16

Daar komt nog bij dat je in Frankrijk ten alle tijde 2 alcoholtesters bij je moet hebben. Ook op de motor.

http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws-en-ti ... krijk.html

Irritant, die Fransen. Wie hebben dan wel die stomme BPM, maar daar vallen we buitenlandse bezoekers tenminste niet mee lastig. Het wordt tijd dat er een Europees verkeersreglement komt waar dit soort dingen in geregeld zijn.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » do 02 aug, 2012 16:08

Steve-O schreef:Daar komt nog bij dat je in Frankrijk ten alle tijde 2 alcoholtesters bij je moet hebben. Ook op de motor.
De boete is volgens mij lager dan dde prijs van 2 van die dingen.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » do 02 aug, 2012 19:16

Ik sprak vandaag iemand wiens ouders in Frankrijk wonen. Zelfs daar zijn die dingen uitverkocht.

Valorian
Geregistreerd lid

Bericht door Valorian » do 02 aug, 2012 22:05

Die alcoholtesters is niet zo'n issue, boete is geloof ik 11 euro. Maar wat doen jullie met die flits-info-business? Gewoon negeren en hopen dat je niet wordt aangehouden, of toch opschonen? De boetes zijn niet mals (1.500 euro!) maar anderszijds heb ik nog niet gelezen dat ze ook echt gegeven zijn....

Kortom: lot tarten of braaf zijn?

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » do 02 aug, 2012 22:23

Snel de database wissen als je op het punt staat aangehouden te worden? Of alle talen behalve het Nederlands er uit halen. Gaat zo'n Franse agent nou echt je navigatie systeem doorzoeken naar een flitspalen database en kunnen ze je auto zo maar doorzoeken?

Maupy
Geregistreerd lid

Bericht door Maupy » do 02 aug, 2012 22:24

Was weer erg handig afgelopen vakantie, die bliepjes van de Tom Tom, als er weer eens zo'n kast langs de baan aankwam. Overigens wordt e.e.a ook ruim van te voren met borden langs de weg aangekondigd voor degenen die de t.t ontdoen van de flitspaalfunctie.
En ook dit jaar weer precies 1 politieauto gezien op de autoroute en dat is traditioneel bij Beaune.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 02 aug, 2012 22:31

Frank Wulfers schreef:Snel de database wissen als je op het punt staat aangehouden te worden? Of alle talen behalve het Nederlands er uit halen. Gaat zo'n Franse agent nou echt je navigatie systeem doorzoeken naar een flitspalen database en kunnen ze je auto zo maar doorzoeken?
Als je op de kaart naar een plek gaat waar een paal staat, zie je doorgaans wel een icoontje staan. Dus dat gaat niet op helaas.
Ik heb voor mijn navigatie een SD-kaartje die er voor zorgt dat ik in het onderliggende windows-systeem kom na opstarten. Dat kan ik gebruiken om vervolgens die bestandjes te wissen of ik zeg gewoon dat het ding niet werkt en alleen in windows opstart.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 03 aug, 2012 0:39

Als ik naar Frankrijk zou moeten gaan (die noodzaak is er nog nooit geweest) zou ik gewoon mijn Tomtom thuislaten, valt er niks te verwijten. Maar wat een achterlijke regel zeg dit. Puur geënt op meer staatsinkomsten uit flitsers. Vind het wel wat voor Nederland om dit over te nemen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 03 aug, 2012 1:05

he sapp; mooi land Frankrijk alleen jammer dat er Fransen wonen :wink:

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Re: Verbod op flitspaalinfo Frankrijk en meer.

Bericht door Blacky Turbo S » vr 03 aug, 2012 9:30

Niet alleen in Frankrijk, maar ook in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, mag je geen flitswaarschuwing hebben. :cry: Beetje flauw.

Rij geregeld in Duitsland met een Nokia op het dashboard met flitswaarschuwing, nog nooit aangehouden overigens. Overigens is dat wel een handige navigatie, want die weet, en waarschuwt, de max snelheid plaatselijk (ook op de autobahn). En aangezien mijn werkgever mijn uren betaald, en ik zelf mijn bonnen... :)

Volgens POI Base komt het erop neer dat, als je wordt aangehouden, je de agent moet laten zien dat de data niet (meer?) aanwezig is. Het is niet te doen voor die agenten, ze kunnen toch onmogelijk alle, en dan ook alle, soorten navi systemen en apps leren hoe and waar te kijken naar illegale flitswaarschuwing. :?
Ik het zelf de fabrikant van mijn navigatie gebeld, hoe ik het kan verwijderen. Er zit dus een knop in om die info te verwijderen... En daarna kan je het weer vrolijk terugzetten (2 min laden of zo).
Dus ik neem een USB stick mee... :)

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » vr 03 aug, 2012 9:40

Een kameraad had een navigatie die waarschuwde voor "verkeerssituaties" :lol: Mag dat dan wel? (met icoontje van verkeersbord met uitroepteken)

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » wo 08 aug, 2012 21:25

@Sjak: wat denk je zelf? :O:

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » wo 08 aug, 2012 22:04

Zijn er dan ook daadwerkelijk mensen die n boete hebben gehad?

OW
Geregistreerd lid

Bericht door OW » di 14 aug, 2012 12:02

Ik rij zonder navigatie en ben daardoor twee keer geflitst. Twee jaar geleden. Ik heb nooit een bekeuring ontvangen. Ook onlangs weer geflitst. Kijken of ik wat binnenkrijg en dan meld ik het. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de Fransen hun flitsgebouwtjes en -palen keurig aangeven. Als je verder op een peage wordt gesnapt door een mobiel team met daarbij veelal een klaarstaande Subaru of motormuis, dan mag je als ze je vervolgens staande houden meteen cash of pinmatig een subsidiebedrag afdragen aan Franse Staat.

Plaats reactie