"De reden dat we u aan de kant zetten meneer, is omdat.... de belading waar u mee rijdt... dat kan niet!"
Ik: "Is dat zo ja?"
Andere agent: "Die auto max 1800 kg trekken (hadden ze blijkbaar al uitgezocht) en daar zit u ruimschoots boven, daar durf ik beide handen voor in het vuur te steken! Alleen die aanhanger is al iets van 1000 kg en de auto zal dan nog rond de 1500 zitten."
Vriend: "Dat zal wel meevallen hoor en zo zwaar is zo'n auto niet..." "Zit nog geen elektronica e.d. in", voegde hij er met een knipoog aan toe.
De agent keek vervolgens op het typeplaatje van de ambulance waarop 2x onder elkaar 1000 kg staat (de maximale aslast en het betreft een tandemasser met dus 2000 kg laadvermogen). "Zie je wel, 1000 kg".
Ik: "Ik denk dat dat eerder het laadvermogen per as is, want deze kar is zeker geen 1000 kg en hij mag totaal 2000 kg hebben".
Waarop de andere agent zijn blackberry pakte en op een soort uitgebreid RDW systeem inlogde (een 'zware' aanhanger heeft een eigen kenteken waar het gewicht op staat). Enigszins teleurgesteld klonk er: "Oh die kar weegt maar 580".
Mijn 900 EMS weegt 1168 kg en dus kwamen we na een zware rekenopgave op 1748 kg wat dus gewoon toegestaan was (uiteraard wist ik dat al van tevoren). Verder was de auto op de trailer met de lier en 4 brede spanbanden gezekerd (1 op elk wiel), zat er geen accu in, was de kogeldruk in orde, viel op mijn rijbewijs (BE) niets aan te merken en was de 9000 APK gekeurd en verzekerd. Een leuk stukje tumult om niks dus..
Zodoende mochten we de reis zonder verdere problemen vervolgen.
Helaas was het camerateam er niet bij, leek me wel eens leuk om met 2 van mijn auto's tegelijk op TV te komen
Je maakt nog eens wat mee met die oude Saabs