Ik weet niet zo goed wat het beleid van de RDW is als het gaat om een verlopen apk? Misschien kan ik met een topic hierover wat meer duidelijkheid scheppen.nacra 93 schreef:je krijgt toch automatisch een boete als hij niet apk gekeurd dat is toch gekoppeld![]()
Als je door de politie wordt gepakt voor het rijden zonder apk, dan levert dat een niet malse boete op. Logisch.
Maar voor zover je niet de weg op gaat als de apk verlopen is, dan doe je toch niets strafbaars? Zo heeft mijn mini een ruim half jaar zonder apk gestald gestaan. Ik heb hem toen niet geschorst (wegenbelasting is slechts 7 Euro per maand), maar ik heb ook nooit een boete of brief gezien. Immers, ik heb de wet niet overtreden.
(Nou, eerlijk gezegd heb ik 'm twee keer een heel klein stukje uitgelaten, op een rustig tijdstip
Volgens mij heb ik wel onlangs in de krant gelezen dat de RDW het voornemen heeft om automatisch te gaan bekeuren bij geen apk. Dit om het nog altijd relatief hoge aantal auto's dat zonder apk rondrijdt, tegen te gaan. De cijfers die hierbij genoemd werden, deden bij mij wel vraagtekens rijzen. Het leek namelijk of ze gewoon het aantal voertuigen noemden dat wel gewoon op kenteken staat, maar geen apk heeft. En ja, dat zijn er best veel. Maar hoe kan de RDW nou weten hoe groot het aandeel daarvan gekken zijn die rustig zonder apk blijven rondrijden en hoe groot het aandeel van auto's is in de handen van hobbyisten, handelaren, mensen tijdelijk in het buitenland, etc. die dus verder niet op de weg komen?
Verder kan je een brief naar de RDW sturen om daarin aan te geven wanneer je met je ongekeurde auto naar een keuringsstation rijdt. Je krijgt dan voor dat specifieke tijdstip een ontheffing, zodat je zonder bekeuringen naar het keuringsstation kan rijden.