automatisch een bekeuring bij een verlopen apk?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

automatisch een bekeuring bij een verlopen apk?

Bericht door Wouter » ma 13 mar, 2006 15:51

nacra 93 schreef:je krijgt toch automatisch een boete als hij niet apk gekeurd dat is toch gekoppeld :?: :!:
Ik weet niet zo goed wat het beleid van de RDW is als het gaat om een verlopen apk? Misschien kan ik met een topic hierover wat meer duidelijkheid scheppen.

Als je door de politie wordt gepakt voor het rijden zonder apk, dan levert dat een niet malse boete op. Logisch.

Maar voor zover je niet de weg op gaat als de apk verlopen is, dan doe je toch niets strafbaars? Zo heeft mijn mini een ruim half jaar zonder apk gestald gestaan. Ik heb hem toen niet geschorst (wegenbelasting is slechts 7 Euro per maand), maar ik heb ook nooit een boete of brief gezien. Immers, ik heb de wet niet overtreden.

(Nou, eerlijk gezegd heb ik 'm twee keer een heel klein stukje uitgelaten, op een rustig tijdstip :oops: )

Volgens mij heb ik wel onlangs in de krant gelezen dat de RDW het voornemen heeft om automatisch te gaan bekeuren bij geen apk. Dit om het nog altijd relatief hoge aantal auto's dat zonder apk rondrijdt, tegen te gaan. De cijfers die hierbij genoemd werden, deden bij mij wel vraagtekens rijzen. Het leek namelijk of ze gewoon het aantal voertuigen noemden dat wel gewoon op kenteken staat, maar geen apk heeft. En ja, dat zijn er best veel. Maar hoe kan de RDW nou weten hoe groot het aandeel daarvan gekken zijn die rustig zonder apk blijven rondrijden en hoe groot het aandeel van auto's is in de handen van hobbyisten, handelaren, mensen tijdelijk in het buitenland, etc. die dus verder niet op de weg komen?

Verder kan je een brief naar de RDW sturen om daarin aan te geven wanneer je met je ongekeurde auto naar een keuringsstation rijdt. Je krijgt dan voor dat specifieke tijdstip een ontheffing, zodat je zonder bekeuringen naar het keuringsstation kan rijden.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 13 mar, 2006 16:52

Het is enerzijds simpel om te verbaliseren doordat met 1 druk op de knop alle geregistreerde en niet APK gekeurde auto's in een klap te sanctioneren zijn... en anderszijds is het (reuze)lucratief.
Een geldige APK is overigens wettelijk verplicht voor iedere auto die langs of op de openbare weg staat, dus wat lijkt het probleem dat men daar nu op sanctioneerd?.

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » ma 13 mar, 2006 17:42

Je zou de wegenverkeerswet erop na moeten slaan, maar voor zover ik weet is het niet verboden om je auto ongeschorst zonder APK te stallen op niet-openbaar grondgebied, bijvoorbeeld je zolder :D Het lijkt me niet dat de overheid je kan dwingen je auto te schorsen indien je van plan bent je APK te laten verlopen. Bij schorsen moet je de belastingdienst opgeven waar de auto staat, waarbij hij dan bovendien buiten dit nieuwe, voorgenomen systeem zal vallen.

Wellicht dat er in de genoemde wet een omgekeerde bewijslast is opgenomen, die bij automatisch verbaliseren van toepassing kan worden geacht.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 13 mar, 2006 17:46

Volgens mij heeft het met je verzekering te maken. Als je APK verlopen is dan ben je niet verzekerd. Als je niet verzekerd bent, dan ben je in overtreding.

Tot nu toe werd er steeksproefgewijs bekeurd. Kosten 95 euro zoals mijn collega heeft uitgevonden. Ik heb ook in de krant gelezen dat je binnenkort automatisch wordt bekeurd.

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » ma 13 mar, 2006 17:49

inderdaad je auto MOET verzekerd zijn, tenzij hij geschorst is

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 13 mar, 2006 17:57

even de RDW geraadpleegd:

Voertuiggebonden verplichtingen

Wie een auto of motor op zijn naam heeft staan, moet voldoen aan de verplichtingen voor dat voertuig.

De voertuiggebonden verplichtingen die we in Nederland kennen zijn:

Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM);
Algemene Periodieke Keuring (APK). Dit geldt niet voor motorfietsen, bromfietsen en aanhangwagens tot en met 3500 kilo;
Motorrijtuigenbelasting;
Het voeren van de juiste kentekenplaten.

WA-verzekering
Vanaf de tenaamstelling moet het voertuig WA verzekerd zijn. Hiervan krijgt u geen bericht. U kunt dit regelen bij uw verzekeringsmaatschappij.

Het moet wel een verzekeringsmaatschappij zijn die in het verzekeringsregister van de RDW kan registreren. Dit betekent meestal dat het een Nederlandse maatschappij moet zijn.

APK

Verder moet een bedrijfs- of personenauto APK goedgekeurd zijn. Let hierop als u een gebruikte auto aanschaft. Vanaf de datum van tenaamstelling bent u hier als geregistreerde eigenaar verantwoordelijk voor.

Motorrijtuigenbelasting
Als u een kentekenbewijs op uw naam laat zetten doet u daarmee tegelijk aangifte voor de motorrijtuigenbelasting. U krijgt van het Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting automatisch een rekening voor de motorrijtuigenbelasting toegestuurd.

Controle van gegevens
Een bezitter van een voertuig moet aan bovenstaande voertuiggebonden verplichtingen voldoen als hij een auto of motor op zijn naam heeft staan en dus geregistreerd staat bij de RDW. Door een eenvoudige druk op de knop controleert de RDW het verzekeringsregister en het keuringsregister. Zo kan de RDW direct zien of een auto is verzekerd en APK-goedgekeurd.

Boetes
Is een auto of motor daadwerkelijk niet verzekerd dan kan het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) te Leeuwarden de kentekenhouder een boete toesturen. Is de auto niet APK-goedgekeurd dan volgt daarvoor ook een boete. Ook de Belastingdienst/Centrale administratie/Autoheffingen controleert op deze manier of voor de auto of motor de motorrijtuigenbelasting is betaald.

Voel je natuurlijk altijd vrij om het hier oneens mee te zijn,
zonder te schorsen krijg je maximaal 4 verschillende boetes,
1) voor APK
2) voor verzekering
3) voor houderschapsbelasting
4) voor niet GAIK nummerplaten

dader
Geregistreerd lid

Bericht door dader » di 14 mar, 2006 19:51

Je kunt een boete krijgen maar die krijg je alleen als de politie je auto natrekt onder het surveilleren, maar dat gaat dus veranderen.

Eigenlijk is het simpel:

Niet geschorst+Geen APK=Automatische Boete

Of je de auto niet gebruikt maakt niet uit, dan moet je hem dus schorsen.

En volgens mij kun je je auto ook verzekeren zonder APK.

wil16V
Geregistreerd lid

Bericht door wil16V » di 14 mar, 2006 19:54

ik zal de brief even onder de scanner gooien en hier even posten,
maar in mijn geval was het auto was en is verzekerd, alleen nog steeds geen APK....... :cry:

wil16V
Geregistreerd lid

voorkant van de brief...

Bericht door wil16V » di 14 mar, 2006 20:18

Afbeelding

ok foto plaatsen lukt dus niet echt dan maar de link....

foto voorkant ...
modules.php?set_albumName=album165&id=b ... _photo.php

foto achterkant....

Maar inderdaad een gewaarschuwd mens teld voor 2....

dader
Geregistreerd lid

Re: voorkant van de brief...

Bericht door dader » wo 15 mar, 2006 0:00

wil16V schreef:

foto voorkant ...
iets korter

foto achterkant....
beetje korter

Inderdaad zeg! Nog nooit gezien zoiets heb je hem nu geschorst?

Paul99
Geregistreerd lid

Re: voorkant van de brief...

Bericht door Paul99 » wo 15 mar, 2006 0:03

wil16V schreef:Afbeelding

foto voorkant ...

foto achterkant....

Volgens mij is dit het resultaat van de beruchte steekproef. Oftewel: pech :cry:

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » wo 15 mar, 2006 1:41

:naughty: :naughty: :naughty:

Okay.. de brief van Wil16v brengt licht in de duisternis!

Nu maar hopen dat ik deze brief van de RDW niet alsnog ontvang! De mini is 10 februari gekeurd. Ik voel me zo stom dat ik in mijn naiviteit dacht dat ik geen bekeuring kon krijgen zolang de auto in de parkeerkelder stond.

Sinds wanneer bestaat dit beleid van automatisch bekeuren eigenlijk? En hoe hoog is deze boete dan? Best flauw dat de RDW niet in die brief meldt wat de (te verwachten) hoogte van de boete is. Deze brief is zowiezo gemeen. Alvast narren dat er een boete aan zit te komen en dan mag je nog een paar weken dagelijks thuis komen met elke keer de angst dat de acceptgiro van het CJIB op de deurmat ligt. Tss..

wil16V
Geregistreerd lid

Bericht door wil16V » wo 15 mar, 2006 8:48

Na deze brief te hebben ontvangen ben ik nog in telefonisch contact getreden met de RDW.......
uiteraard tevergeefs.
Afgelopen zaterdag voor de zekerheid de 99 maar geschorst...
Als eenmaal zo'n brief ontvangt wordt je een maand later weer gecontroleerd dan gaat de bekeuring omhoog van € 75 naar €95, dus voor een oldtimer is het de moeite waard om hem te schorsen a €22,50 voor 1 jaar, (andere zijn €65 ????)
Dezelfde fout maken we allemaal als de auto van de weg af is hoef ik hem niet te schorsen..... :shock:

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » wo 15 mar, 2006 19:05

Gelukkig zal mij dit dit jaar niet overkomen, de 900 is vandaag weer glansrijk door de jaarlijkse keuring gekomen, alleen een enkel remslangetje moest vervangen worden.

Ik snap ook niet hoe mensen het voor elkaar krijgen dat de APK verloopt en je hier een boete voor krijgt, je hebt 2 maanden de tijd om de keuring te laten uitvoeren, een ruime maand van te voren krijg je van de RDW nog bericht, met een beetje geluk krijg je ook van de dealer of verzekeraar nog een bericht (mijn broer vorig jaar van alledrie) ter herinnering dat de APK bijna verloopt én je kan het gewoon zelf nakijken, zowel op je keuringsbewijs als op de RDW site..... En het is jaarlijks, dus je weet uit je hoofd toch wel ongeveer wanneer de auto gekeurd dient te worden......

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » wo 15 mar, 2006 19:27

Sommigen denken hier gewoon niet aan. Bij mij is de jaarlijkse herinnering meestal ook een oh ja Erlebnis. Dat je een auto niet lekker in de stalling mag hebben staan zonder APK is voor mij burocratisch gezever.

Plaats reactie