Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
-
edwardk
- Geregistreerd lid
Bericht
door edwardk » wo 08 mar, 2006 15:09
http://www.diodhuset.se/ verkrijgbaar in zweden diode lampen ter vervanging van de oude lampen ( grotere licht opbrengst en energie zuiniger.(met 1 of 2 jaar garantie)

lampje remlicht 109 SEK/st = ca 12E/st
-
Estatic
- Geregistreerd lid
Bericht
door Estatic » wo 08 mar, 2006 15:15
Uiteraard hypermodern tegenwoordig, maar ik denk dat de lichtopbrengst niet dramatisch toeneemt. Je maakt immers niet meer op de juiste manier gebruik van de reflector (spiegel).
-
edwardk
- Geregistreerd lid
Bericht
door edwardk » wo 08 mar, 2006 15:20
Maar misschien als binnenverlichting, dashboard etc . Wel erg prijzig
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Bericht
door RoccoH » wo 08 mar, 2006 15:45
Estatic schreef:Uiteraard hypermodern tegenwoordig, maar ik denk dat de lichtopbrengst niet dramatisch toeneemt. Je maakt immers niet meer op de juiste manier gebruik van de reflector (spiegel).
erg scherp!! Alhoewel de lichtopbrengt van een LED vele malen hoger is dan van een gloeilamp waardoor de reflector overbodig wordt. Kijk maar eens naar de lichtopbrengst van die Halfords derde-remlichtsetjes die opgebouwd zijn uit ledjes...
-
Injectie
- Moderator
Bericht
door Injectie » wo 08 mar, 2006 18:51
Estatic schreef:Uiteraard hypermodern tegenwoordig, maar ik denk dat de lichtopbrengst niet dramatisch toeneemt. Je maakt immers niet meer op de juiste manier gebruik van de reflector (spiegel).
Tja maar het is ook voor de achterverlichting en de knipperlichtjes.
Helderder is duidelijker.
-
edwardk
- Geregistreerd lid
Bericht
door edwardk » wo 08 mar, 2006 18:57
Injectie schreef:Estatic schreef:Uiteraard hypermodern tegenwoordig, maar ik denk dat de lichtopbrengst niet dramatisch toeneemt. Je maakt immers niet meer op de juiste manier gebruik van de reflector (spiegel).
Helderder is duidelijker.
JA OOK IN JE PORTEMONNEE !
-
Oosthoek
- Donateur

Bericht
door Oosthoek » wo 08 mar, 2006 19:11
Die remlampjes zijn ook te koop op leds-buy.nl. Erg fijne site, heb er zelf ook led's voor de interieurverlichting en dashboardverlichting gekocht. Nog steeds niet gemonteerd alleen. Wouter (ook van 't forum) wel geloof ik, maar die heeft inmiddels z'n Saab verkocht.
Site geeft makkelijke betaalmogelijkheid (I-deal) en levert snel!
-
edwardk
- Geregistreerd lid
Bericht
door edwardk » wo 08 mar, 2006 19:22
Zo iets wordt het dus qua opbrengst:

ze hebben hier met losse led's geklooit.
-
marq101
- Geregistreerd lid
Bericht
door marq101 » wo 08 mar, 2006 22:06
Niet vergeten dat ledjes veel sneller oplichten dan een gewone gloeilamp. Bovendien zijn ledjes meer een puntbron. Het licht draagt erg ver waardoor een reflector minder nodig is....en ze gaan langer mee.
-
edwardk
- Geregistreerd lid
Bericht
door edwardk » wo 08 mar, 2006 22:09
ja, maar ze zijn behoorlijk aan de prijs, gaan veel langer me, maar toch.
-
marq101
- Geregistreerd lid
Bericht
door marq101 » wo 08 mar, 2006 22:20
edwardkommeren schreef:ja, maar ze zijn behoorlijk aan de prijs, gaan veel langer me, maar toch.
5 euro voor een remlampje op leds-buy.nl ....valt best mee. Heb je er zo uit. Bovendien feller en sneller. Zag ook dat er 6 ledjes naar opzij stralen zodat er toch gebruik wordt gemaakt van de reflector.
Je moet waarschijnlijk wel een vermogensweerstand monteren. Die kan je denk ik weer goedkoper krijgen bij de lokale electronica boer.
I love ledjes

-
RoccoH
- Donateur (5x)

Bericht
door RoccoH » do 09 mar, 2006 0:27
marq101 schreef:Niet vergeten dat ledjes veel sneller oplichten dan een gewone gloeilamp. Bovendien zijn ledjes meer een puntbron. Het licht draagt erg ver waardoor een reflector minder nodig is....en ze gaan langer mee.
plus dat ledjes een veel hogere lichtopbrengst hebben en gelijkmatiger hun licht verstrooien.
toen ik afstudeerde bij het NLR deden ze daar ook proeven mee in de windtunnel omdat ze een veel gelijkmatiger belichting gaven dan andere verlichting...
-
Injectie
- Moderator
Bericht
door Injectie » do 09 mar, 2006 7:46
Ik vermoed dat de voorschakelweerstand al in de fittingen zt Marc. Lijkt me plug en play Aangezien je ze zo in de units kan draaien.
-
marq101
- Geregistreerd lid
Bericht
door marq101 » do 09 mar, 2006 9:17
Injectie schreef:Ik vermoed dat de voorschakelweerstand al in de fittingen zt Marc. Lijkt me plug en play Aangezien je ze zo in de units kan draaien.
Mmm. Vwb de knipperlichten. Stel dat de ledjes bij elkaar 5w zijn tegenover 21w normaal dan zou de weerstand 16w moeten dissiperen om ervoor te zorgen dat je relais niet als een gek staat te knipperen. Zo'n grote weerstand past niet in de fitting.
-
Manic
- Lid van verdienste
Bericht
door Manic » do 09 mar, 2006 19:42
Injectie schreef:Ik vermoed dat de voorschakelweerstand al in de fittingen zt Marc. Lijkt me plug en play Aangezien je ze zo in de units kan draaien.
Ik kon ze twee jaar terug al aanschaffen, ze zijn bij de meeste automaterialenzaken in het assortiment opgenomen inmiddels, maar alleen voor remlichten, of gewone verlichting. Was toen nog niet gecombineerd, ik weet niet of dat nu al wel zo is, maar daardoor voor mij nog niet interressant. Zijn vooral ontwikkeld voor de bedrijfsmatige markt, denk hierbij aan transportbedrijven. Bij ons zeggen ze dat het eenvoudiger en goedkoper is om normale lichten te monteren aan opleggers, daar een normaal lampje een stuk goedkoper is dan een led, aangezien de units nog wel eens compleet kapot gereden worden bij aandokken aan een ramp.
Gr,
Dennis