Aftermarket Xenon weer toegestaan

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Knientje
Geregistreerd lid

Aftermarket Xenon weer toegestaan

Bericht door Knientje » wo 06 jun, 2012 14:46

Omdat ik vrees, dat bij de volgende APK het Saabje afgekeurd gaat worden op een van de koplampen (heeft nu twee keer het voordeel van de twijfel gehad), eens een beetje speuren naar xenon setjes, kom ik dit tegen:

http://www.xenonlamp.nl/wetgeving-xenon ... toegestaan" onclick="window.open(this.href);return false;

Een wettelijke bron heb ik nog niet gevonden (maar ik heb er ook nog niet naar gezocht :-P+ )

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Aftermarket Xenon weer toegestaan

Bericht door Wouter » wo 06 jun, 2012 15:27

Aftermarket xenon monteren in koplampen met een verstrooid lichtbeeld door een doffe reflector: dat moet je juist doen als je je medeweggebruikers wil verblinden.

Als je met de auto door de apk wil komen, kan je beter investeren in een set nieuwe reflectoren.

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » wo 06 jun, 2012 16:06

Ik had het dan over complete sets, dus ook aangepaste/bijpassende armaturen.
Kan ze alleen niet vinden.
Want als ik deze blijf gebruiken zal het weer (net)(niet) goed wezen op het stelapparaat.
Had Knientje zelf al verzonnen ;)

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 06 jun, 2012 17:27

is in Nederland inderdaad weer toegestaan voor oudere auto's.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 06 jun, 2012 18:10

Ik denk niet dat er Xenon setjes bestaan met bijpassende Saab 9000 koplampreflectoren.

Hans9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Hans9-5 » za 09 jun, 2012 14:27

Garrett schreef:is in Nederland inderdaad weer toegestaan voor oudere auto's.

Maar niet in België, tenzij je koplampreiniging (geen probleem met SAAB) hebt, maar ook automatsche rijhoogte regeling. En dan nog vind ik dat die rommel zou moeten worden verboden worden, maar wie ben ik??

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » za 09 jun, 2012 14:51

Ik heb ook een hekel aan die eerste (en dan zelfs af fabriek) Xenon verlichting, maar dit is tegenwoordig zoveel verbeterd dat ze niet verblindend meer zijn, dat superblauwe is ook al uit de mode, want daarvan vind ik ook dat dit verboden zou moeten worden (door die automatische hoogteregeling lijken dat net blauwe zwaailichten) en vind ik dat ze een eis zouden moeten stellen aan de maximale lichtopbrengst. Gewoon wit licht, net als een ouderwetse halogeen lamp.
En België kan het wel verbieden, maar als er door een of ander EU-land eerder een typegoedkeuring afgegeven is voor dat type voertuig, zal België het gewoon onder die voorwaarden toe moeten laten.
De wis/was installatie en automatische hoogteregeling WAS hier ook verplicht, nu niet meer dus. De regeling is juist afgeschaft ivm gewijzigde typegoedkeuringseisen.

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 4-2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (blz 39)

En hier de melding in de Staatscourant en de reden waarom de regeling terug afgeschaft is:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 19193.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Met deze wijzigingen worden een tweetal permanente eisen geschrapt die worden gesteld aan dimlichten met gasontladingsbronnen, omdat deze niet langer van toepassing zijn bij de typegoedkeuring. Punt 6.2.9 van VN/ECE-reglement nr. 48 bepaalt dat lichtbronnen die meer produceren dan 2.000 lumen moeten zijn voorzien van een koplampreinigingsinstallatie. In de permanente eisen was deze verplichting gekoppeld aan dimlichten met gasontladingslampen, die vrijwel altijd deze grens aan de lichtopbrengst bereikten. Er zijn nu echter voertuigen op de markt met gasontladingslichtbronnen welke minder produceren dan 2.000 lumen en derhalve geen koplampreinigingsinstallatie hoeven te hebben. De koppeling koplampreinigingsinstallatie – gasontladingslampen is niet langer actueel. Om die reden wordt artikel 116 van bijlage VIII uit de Regeling voertuigen geschrapt. Voorts worden inmiddels typen voertuigen die voorzien zijn van gasontladingsbronnen goedgekeurd zonder automatische hoogteverstelling voor zover deze dimlichten een lichtstroom van minder dan 2.000 lumen hebben. Om te voorkomen dat voertuigen die aan de toelatingseisen voldoen op grond van artikel 118 van bijlage VIII aangepast zouden moeten worden, wordt deze eis met betrekking tot een niveauregeling geschrapt uit de Regeling voertuigen.

Plaats reactie