100pk en 100pk

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Alexander
Geregistreerd lid

100pk en 100pk

Bericht door Alexander » di 29 mei, 2012 22:31

Hallo,

Mijn Citroen staat in de garage met een klapperende distributieketting (bekend probleem bij dit type motor) en ik rij nu in een vervangende auto. Een op zich nette Opel Astra Station, maar ik zou doodongelukkig worden met de motor die er in ligt. De eerste keer invoegen merkte ik al dat er een groot gebrek aan koppel en vermogen is. Ongeacht de versnelling 3,4 of 5 vanaf 60 km per uur wil hij met moeite accelereren. Als er een turbo in moet zitten is hij overleden. Met 120 cruisend draait het blok 3500 toeren met een puist herrie of je vergeten bent naar 5 te schakelen. Thuisgekomen het kentekenbewijs eens gecheckt 1.4, 100pk in combinatie met 1400 kilo, dat verklaart een hoop. Blik onder de kap, geen turbo te vinden, dat verklaart nog meer.

Saab zaterdag uit de stalling gehaald. Lekker stukjes gereden dit weekend en wat is het toch een fijne auto. Met 60km per uur gas geven en whooap daar gaat hij. Wat een lekker torretje is het toch en 100pk is met 1077 kilo prima te doen dankzij het koppel van het Saabblok.

Ben blij als de Citroen weer terug is. Tot die tijd de Saab maar gebruiken als vervangende auto..... Ontwikkelingen in de techniek zijn niet altijd een verbetering. Downsizing is levert wel een vergelijkbaar vermogen, maar geen vergelijkbaar koppel. In combinatie met een zwaarlijvige koets heeft de tijd dingen niet beter gemaakt. Nee, als ik zou moeten kiezen tussen een lease Opel Astra of een Saab 99 ging ik voor de 99 en stak mijn leasebudget in mijn zak!

Alexander

carlsson
Geregistreerd lid

Re: 100pk en 100pk

Bericht door carlsson » wo 30 mei, 2012 1:33

Er zijn ook wel lease Opeltjes met een turbo, zowel met benzine als diesel.
Zijn wel zwaargewichten geworden, die Opel Astra's, is ook al een probleem bij de Insignia. Eigenlijk is alleen de Corsa OPC met 1.6 turbo nog enigermate vooruit te krijgen.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 100pk en 100pk

Bericht door millerman » wo 30 mei, 2012 1:55

Daarom praten marketeers ook lever over 'rightsizing' dan 'downsizing'.

Plaats reactie