Bijna iedereen weet dat hoe sneller je rijd hoe meer banden slijtage je hebt. Heeft voornamelijk te maken met dat de band warmer word.
Nu mijn vraag, en ik kan het niet meteen ergens vinden, over hoeveel extra slijtage hebben we het dan?
Is dat bijvoorbeeld bij 200km/u 50 procent groter tegenover 100km/u?
bandenslijtage vs snelheid
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Re: bandenslijtage vs snelheid
De banden slijten vooral van excessief optrekken, te heftig remmen en te hoge snelheden in de bochten. Dat banden bij gewoon hard rechtuit rijden veel sneller slijten lijkt mij wat overdreven, zeker geen 50%. Je moet wel met het juiste soort band rijden, een Y band mag 300 km/u, dus als je dan af en toe 200 km/u of wat harder rijdt zal dat geen extra slijtage opleveren. Voor de meeste Saab's is een V of ZR band tot 240 km/u of met een tuning een W band tot 270 km/u ruim voldoende. Je moet dus een ruime marge nemen.
Uiteraard ook een hoge load-index, want een 94 band kan wat heel meer hebben dan een 91 band en Saab's zijn vrij zware auto's
Vooral als je over veel koppel bij een laag toerental beschikt, is het vaak een zaak van met beleid gas geven, dus niet als je geen goede grip hebt, dat wordt het meer oproken dan vooruit komen
Uiteraard de juiste spanning er op houden, veel bij hoge snelheden/zware belasting moet de bandendruk wat hoger zijn. Desnoods met stikstof, dan blijft de bandenspanning langer op het juiste niveau.
Uiteraard ook een hoge load-index, want een 94 band kan wat heel meer hebben dan een 91 band en Saab's zijn vrij zware auto's
Vooral als je over veel koppel bij een laag toerental beschikt, is het vaak een zaak van met beleid gas geven, dus niet als je geen goede grip hebt, dat wordt het meer oproken dan vooruit komen
Uiteraard de juiste spanning er op houden, veel bij hoge snelheden/zware belasting moet de bandendruk wat hoger zijn. Desnoods met stikstof, dan blijft de bandenspanning langer op het juiste niveau.