Auto wegzetten langere tijd

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Arbilen
Geregistreerd lid

Auto wegzetten langere tijd

Bericht door Arbilen » vr 02 mar, 2012 0:52

Heeft iemand ervaring met het wegzetten van een auto voor langere tijd? Als ik de Veulveu wil schorsen tot aankomende winter en hem dan een half jaar niet gebruik, moet ie dan op blokken, moet ik dan nog speciale maatregelen nemen of houdt ie het wel een half jaar uit tot de volgende winterwissel?

Roger
Geregistreerd lid

Re: Auto wegzetten langere tijd

Bericht door Roger » vr 02 mar, 2012 1:44

volgens mij moet je er niet te moeilijk over doen. Het is tenslotte een Volvo, die kunnen toch wat hebben. Maakt ook wat uit of je hem wil bewaren voor het nageslacht of gewoon beetje goed houden zodat je er lang genoeg plezier van hebt.
Ik had vroeger ene kennis die had een e-type serie 1 en een lincoln versailles. Die gingen in de winter in de stalling op bokken, nieuwe olie erin, onder een hoes etc. iedere maand twee keer er heen en alle wielen even rond gooien, noem maar op.
Caravans staan bijna het hele jaar met 1000 kg (of meer) op een as. Als ik dan bedenk hoe vaak we destijds wiellagers vervingen: niet de moeite waard.
Zou hem wel droog wegzetten, rubbers sprayen, raampjes klein beetje open, accu eruit en eventueel aan de druppellader.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 02 mar, 2012 6:26

de banden op 4 bar en de accu thuis in de schuur aan de druppellader zetten

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » vr 02 mar, 2012 13:15

Ik zou hem toch op bokjes zetten. De Vulvo is een behoorlijk zware auto en je kunt wel degelijk flatspots in de banden krijgen. Rijdt niet lekker. Kleine moeite, groot plezier.

Ivo

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » vr 02 mar, 2012 14:20

Lachen, want vanmorgen begaf de accu het al. Blokken en een druppelaar, dat gaat hem worden in april :-)

Hans9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Hans9-5 » vr 02 mar, 2012 15:50

En vooral niet vergeten voltanken.

Ik zou eerlijk gezegd niet met blokken beginnen. Mijn oldtimer staat ook stil van eind oktober, heb hem vol getankt, 1 bar bij de banden gepompt, verse olie en filter en achter in de garage een week aan/af de druppelaar, omdat ik gisteren nieuwe bougies en rotor heb gemonteerd, heb ik hem eens gestart, tik en draaien. De ramen staan wel op een kiertje. Ook vermijden dat hij op een aarden vloer staat. En als hij binnen staat moet er echt geen doek over ook, toch al een zeer punt, een doek kan je verf beschadigen.

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » vr 02 mar, 2012 17:52

Waarom.voltanken?

En heeft nieuw filter en olie nog n reden?

Hans9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Hans9-5 » vr 02 mar, 2012 18:27

Verse olie en filter. ik ververs toch ieder jaar 1x, al doe ik maar een paar duizend km. Heb je iig de vuiligheid en er zit altijd vocht in oude olie heb ik me laten wijs maken, tenminste in de minerale olie van de Benz.
Aftanken, om je tank te beschermen tegen roest.

Let wel, ik heb het over het wegzetten van een beestje die vorige week 30 werd. Dat ding is ouder dan mijn vriendin :D

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » vr 02 mar, 2012 20:19

Ik bedachtme na t posten: tanken omdat nadat je m weer van stal haalt, de benzine boven de 2,00€ staat :D

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » vr 02 mar, 2012 20:39

johnb52 schreef:Ik bedachtme na t posten: tanken omdat nadat je m weer van stal haalt, de benzine boven de 2,00€ staat :D
Briljant! :D

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 02 mar, 2012 20:45

Hans9-5 schreef:Aftanken, om je tank te beschermen tegen roest.
Modernere auto's hebben een kunststoftank, dus geen roest. Verder is benzine niet extreem lang houdbaar. Indien roest niet aan de orde is, zou ik er juist net genoeg in zetten om naar de pomp te rijden als je weer start.

Al is het €2/L argument wel goed ;)

Hans9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Hans9-5 » za 03 mar, 2012 12:07

millerman schreef:
Hans9-5 schreef:Aftanken, om je tank te beschermen tegen roest.
Modernere auto's hebben een kunststoftank, dus geen roest.

Al is het €2/L argument wel goed ;)
Dat is nu ook weer waar :D

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » ma 05 mar, 2012 10:30

Gaat om een V70R die afgewisseld wordt met een MB die in de zomer het werk moet doen :-)

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 07 mar, 2012 0:54

wat betreft de benzinetank, bij mijn motoren deed ik altijd een eetlepel olie in de tank. De olie blijft drijven op de benzine die daardoor luchtdicht afgesloten is. Voordeel, na een winter stilstand willen ze in 1x weer starten op de oude benzine, het kan niet vervluchtigen.

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » do 10 dec, 2015 20:39

Ik heb deze lader aan de accu gezet. Heeft hier iemand ook zo'n lader? Volgens mij heb ik hem van de Lidl hier in Duitsland. De accu was na 2 maanden stilstand behoorlijk leeg. Hij kreeg de startmotor niet meer rond,de binnenverlichting en de centrale vergrendeling deden het nog wel. Volgens mij is dit toch geen druppellader,hij geeft aan dat ie vol zit. Kan ik hem zo aangesloten laten staan of afkoppelen en over een maandje weer aansluiten?
Afbeelding

Plaats reactie