Beste Heren/Dames
De '95 Punto Cabriolet 1.2 met bijna 200.000km op de teller van mijn vriendin lag vandaag linksvoor een stukje lager dan normaal. Tijdens rijden stuiterde de vooras als een kart. Even gekeken in het donker met een zaklampje; de veren zijn niet doorgeroest, maar het lijkt alsof de telescopische arm van de schokbreker links korter is dan rechts. Met andere woorden; volgens mij is de schokbreker kapot/vastgevroren. Tijd om iets nieuws aan te schaffen.
Mijn vragen:
1. Welk merk? Ik wil niet omlaag. Originele rijhoogte. Monroe? Sachs?
2. Als de veerpoot toch los is, wat is nog meer verstandig om mee te nemen. Veren (die kunnen toch doorroesten)? Veerpootrubber (Taatspot)? Rubber beschermoesje? Wiellager?
Dank voor het meedenken.
Groeten,
Marcel
Algemene vraag: Schokbrekers vervangen
-
Marrrcel
- Geregistreerd lid
Re: Algemene vraag: Schokbrekers vervangen
Misschien gewoon een compleet pootje van de sloop wisselen...
Ik heb nog geen echt, goed, actief Fiatforum gevonden.
Ik heb nog geen echt, goed, actief Fiatforum gevonden.
-
aZuL2001
- Geregistreerd lid
Zoiets kunnen ze toch bij een fiat garage voor je uitzoeken en zelfs bestellen ?
-
sjak
- Geregistreerd lid
Eerst goed kijken wat de oorzaak is, dan pas dingen loshalen. Begin simpel: bandenspanning gelijk op beide voorwielen?
Sachs en Bilstein zijn prima merken schokdempers.
Schokdempers per paar/as wisselen (dus links en rechts) anders kan je verschil in demping krijgen waardoor het weggedraag compleet waardeloos wordt.
En als je toch dingen moet gaan vervangen, kijk meteen even naar de staat van de veerschotel, rubbers, kogeltjes etc. Vaak is het kleine extra moeite om dat ook even mee te nemen (als de auto tenminste een blijvertje is)
Sachs en Bilstein zijn prima merken schokdempers.
Schokdempers per paar/as wisselen (dus links en rechts) anders kan je verschil in demping krijgen waardoor het weggedraag compleet waardeloos wordt.
En als je toch dingen moet gaan vervangen, kijk meteen even naar de staat van de veerschotel, rubbers, kogeltjes etc. Vaak is het kleine extra moeite om dat ook even mee te nemen (als de auto tenminste een blijvertje is)
-
gfgf
- Donateur (2x)

Ach, een McPhersonpoot is een McPhersonpoot: dus dempers aan beide zijden vervangen, veren nazien op roest, toplager controleren en evt. preventief vervangen, steunlager misschien ook, scheelt vaak een bult comfort en alles goed nazien wat eraan vast zit, zoals kogels.
-
sjak
- Geregistreerd lid
Idd, en daarna even goe laten uitlijnen en je herkent de auto niet meer terug 
-
Marrrcel
- Geregistreerd lid
Omdat mijn vriendin de auto snel weer nodig had heb ik voor de snelle oplossing gekozen. Zojuist een pootje op de sloop gekocht en eronder gezet (met hulp). Één van de bouten zat goed vast zeg! Ach ja, Italiaantjes he.
Dank voor de aangedragen oplossingen.
Dank voor de aangedragen oplossingen.