rondritje Scandianvië - tips gevraagd

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
sjak
Geregistreerd lid

rondritje Scandianvië - tips gevraagd

Bericht door sjak » do 26 jan, 2012 15:12

Eind voorjaar / begin zomer ga ik een kleine rondrit maken door een klein deel van Scandinavië.

Idee is grofweg om vanaf NL naar noorden van DK te knallen, daar de pont naar Kristiansand, dan richting Bergen, beetje langs fjorden kachelen. Binnendoor terug naar Malmö, en dan over de weg terug naar NL.

Grofweg zoiets dus, alhoewel Oslo waarschijnlijk vermeden zal worden:
http://maps.google.com/maps?saddr=Eindh ... ls&t=m&z=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Zijn er ervaringsdeskundigen mbt de pont van DK naar NO, welke aan/af te raden?

Bezienswaardigheden in zuidelijke deel NO + SE, vooral mbt mooie wegen e.d.?

N207
Donateur
Donateur

Re: rondritje Scandianvië - tips gevraagd

Bericht door N207 » vr 27 jan, 2012 0:14

Leuke route, maar waarom zou je Oslo vermijden. Dat is best een leuke stad, vooral het havengebied voor het stadhuis (Aker Brygge) en het museumeiland Bygdøy (Fram-museum, Kon Tiki museum, maritiem museum, vikingschipmuseum, openluchtmuseum) zijn de moeite waard. Imposant maar erg toeristisch is het Frognerparken (bekender als Vigelandpark).

Noorwegen:
- Tussen Kristiansand en Stavanger vanaf de E39 bij Vikeså de 503 en 45 naar Jørpeland is een mooie weg (vooral het stuk 503).
- Bij Jørpeland kun je naar de Preikestolen wandelen (trek hier een dag voor uit).
- Weg 7 tussen Oystese en Bergen is mooi (wel vrij druk want het is een "hoofdroute" naar Bergen. Bij Norheimsund is een waterval waar je onderdoor kunt lopen (zonder nat te worden).
- Vanuit Bergen is de route E16 - Voss - Oppheim - Flåm absoluut aan te raden.
- De trein Flåm - Myrdal - Flåm (of lopend terug naar Flåm) is ook zo'n toeristisch dingetje, maar ook dit is de moeite waard om een keer te hebben gedaan.
- Als je van Flåm via Aurland naar Lærdalsøyri rijdt, ga dan niet door de tunnel (dat is overigens de langste autotunnel ter wereld, maar het blijft een tunnel waar je dus niets ziet), maar rij de "oude" weg over de Aurlandsfjell. Deze weg begint met een behoorlijke hoeveelheid haarspeldbochten om vervolgens door een soort maanlandschap over de fjell te rijden. Ik heb dit altijd één van de mooiste wegen in Noorwegen gevonden.
- Weg 52 (tussen de E16 bij Borgund en Gol is mooi. Alternatief hiervoor is trouwens vanaf Lærdalsøyri een stukje weg 5 en dan weg 53 (mooi) via Ovre Årdal weer naar de E16, vervolgens naar Fagernes en daarvandaan de bergweg naar Lillehammer (begint midden in Fagernes). Prachtig stuk weg, in 2008 nog deels onverhard...

Zweden:
- Als je van jachthaventjes en terrasjes houdt (bij mooi weer natuurlijk) is de kustweg tussen Tanumshede en Kungshamn leuk.
- Vanaf Uddevalla MOET je naar TROLLHÄTTAN om het SAABMUSEUM te bezoeken :D
- In Trollhättan is ook het Götakanaal met z'n oude en nieuwe sluizen leuk (ligt nagenoeg naast het Saabmuseum).
- Malmö vonden wij een gezellige stad (leuker dan Göteborg). Mooie mix van modern en authentiek Skåne.

Succes met voorbereiden.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » vr 27 jan, 2012 0:31

Nou, ik heb niks tegen Oslo (kan ook niet, nooit geweest) maar is meer tijd-kwestie, en 2 steden in 10 dagen vind ik wel genoeg. Daarnaast wil ik in Noorwegen logeren bij familie, die daar een bed&breakfast heeft.

Die Noorse wegen die je beschrijft, dat klinkt als een heerlijk stukje sturen, dank je!

Enne Trollhattan stond wel min of meer op t programma. Kustweg zal zeker goedkomen bij goed weer, we gaan met de 71 Olds Convertible!

Malmo blijven we wss iets langer, oa ook voor het concert van Black Sabbath.

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » vr 27 jan, 2012 0:45

sjak schreef:Malmo blijven we wss iets langer, oa ook voor het concert van Black Sabbath.
Niet mijn muziek, maar de Zweden (en waarschijnlijk ook heel wat Denen) kennend, zal dat wel een leuk feestje worden!

Valorian
Geregistreerd lid

Bericht door Valorian » vr 27 jan, 2012 1:04

Grappig, ik heb in 2007 met mijn ex ongeveer hetzelfde rondje gemaakt als je nu in Google maps hebt gezet. En nog met een Saab ook! In 2,5 week tijd. 5000 km. En oversteek bij Hirtshals (DK) - Kristiaansand.

Oslo zou ik mijden, maar dat is mijn persoonlijke mening. Zelfs als je het een leuke stad vindt is het nog altijd zonde van de tijd, want met de auto kun je juist veel zien van Noorwegen wat je niet makkelijk ook even in een weekendje stedentrip kan doen (even voor je beeld: een vliegticket oslo retour kost je nog geen 100 euro). Maar goed, ieder zijn ding.

Mooiste wat mij is bijgebleven van Noorwegen was by far het Zuid-West deel, dus omgeving Stavanger, Bergen (niet zozeer de steden, vooral de fjorden), maar ook Jotunheimen is geweldig en als je niet vreest om goed door te rijden dan moet Haddangerfjord en de beroemde trollstigvegen ook haalbaar zijn. Highlights bij Stavanger in de buurt waren onder andere de Prekestolen, een 600m hoge klif boven een fjord, en iets verderop (maar wel een dag rijden ivm fjord wat ertussen zit) zit ook de Kjerag, een nog hogere kliff die veel gebruikt wordt voor basejumping. Verder bij Jotunheimen gletsjerklimmen erg leuk. En vooral niets boeken en gewoon overal welkom zijn op elke camping is erg relaxed :) .. Soms kwamen we om 01:00 nog aan op een camping, was alles dicht maar zette we gewoon onze auto en tent neer, en volgende dag bij het weggaan betalen was prima. Of een camping zonder receptie, in de natuur, waar je geld in een brievenbus moet gooien in een envelopje met een afscheurstrookje voor aan je tent voor eventuele controle. Fantastisch.

Wegen in Noorwegen zijn fantastisch. Goed asfalt en heerlijk veel haarspeldbochten. Beroemdste wegen zijn denk in de Lysebotn-vegen met 27 haarspelden, de Trollstilvegen, en een weg waarvan ik de noorse naam niet weet, iets van 'the atlantic route', met een hele reeks bruggen van eiland naar eiland.

Foto die ik gemaakt heb boven de Prekestolen (via een alternatieve wandelroute nog hoger gekomen waardoor je op de kliff neer keek):

Afbeelding

De kleine gekleurde puntjes zijn mensen op de klif zelf, vooral bij randen liggen mensen op hun buik naar beneden te staren. En vreemd genoeg zijn er ook altijd dare-devils die met hun benen over de rand hangen ;)

NB: Ook wij hebben destijds heenreis met pond gedaan en terug via Malmo-kopenhagen. Dat was vooral omdat je dan niet aan een terugreis-boot-datum-en-tijd vast zit. Maar damn, wat is de route Oslo-Nederland *' saai... pfff... Als je nog een beetje afwisseling wilt kun je in Zweden nog naar rotstekeningen kijken zonder ver van de route af te wijken.

PS: Doet Tommy Iommi nog mee bij Black Sabbath nu 'ie met kanker zit?

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » vr 27 jan, 2012 10:10

Gaat goed, ik krijg steeds meer zin :D
Valorian schreef:PS: Doet Tommy Iommi nog mee bij Black Sabbath nu 'ie met kanker zit?
Volgens de eerste persberichten zou de tour doorgaan, maar je weet nooit hoe dingen kunnen lopen :?

900 turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door 900 turbo S » vr 27 jan, 2012 11:48

Mijn ouders hebben jarenlang in Stavanger gewoond, Prekestolen en de Kjerag is zeker een aanrader.

Ten Noord oosten van Bergen is de Trollstigen (ook wel: de Trollenroute), dit is een weg van Rauma tot Geiranger circa 20 km van Åndalsnes in Noorwegen. Erg mooie route om te rijden, leuke haarspeldbochten en schitterende uitzichten.

Veel plezier!

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 27 jan, 2012 12:09

sjak schreef:ik krijg steeds meer zin :D
Nog nooit geweest, maar deze video zorgt er iedere keer opnieuw voor dat ik wil gaan :D

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=t_rwvwjlFcg[/youtube]

Kun je verder ook niks mee ;) behalve de voorpret nog wat verder vergroten :P

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » vr 27 jan, 2012 12:16

Trollstigen is nog best wel een eindje omrijden vanf je aangegeven route in de openingspost hoor. Het is inderdaad mooi rijden, maar de laatste paar keren dat wij er hebben gereden konden we niet echt lekker doorrijden. Er rijdt altijd wel een camper of bus die de haarspeldbochten daar erg langzaam (moet) nemen.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » vr 27 jan, 2012 12:34

De route uit de 1e post is geen absolute must he, hooguit een grof idee :)

Wat redelijk vaststaat is bootje DK=>NO en eindigen in Malmö, en dat daar tussenin ongeveer een week zit.

Valorian
Geregistreerd lid

Bericht door Valorian » vr 27 jan, 2012 17:48

Hou rekening mee dat je, bij weinig verkeer, gemiddeld zo'n 70 rijdt in Noorwegen, of 80/90 als het meezit, maar de bergwegen vragen om zorgvuldigheid. En soms duurt een rit van highlight naar highlight een dag terwijl je hemelsbreed maar 150 km hoeft te verplaatsen omdat er zo'n stomme fjord in de weg zit ;) .. Zo dacht ik eens de Prekestolen en de Kjerag in twee dagen achter elkaar te doen, maar dat bleek niet echt realistisch ;)

Verder kun je vaak kiezen tussen van a-naar-b wegen en 'oude' wegen, kies dan altijd voor 'oude', het gaat langzamer omdat je dan tunnels vermijdt en bergwegen kiest, maar is zoooo mooi dat rijden veel relaxter wordt!

En tot slot: Je kiest in ieder geval het goede jaargetijde. Veel mensen willen in de zomer ivm kinderen (schoolvakanties) en warmer weer, maar vergeten dat de zomermaanden in Noorwegen vaak erg nat zijn, terwijl mei-juni relatief droog is. En droog + zon + 17 graden (bij wijze van) is toch een stuk relaxter dan nat + bewolkt/grauw + 25 graden.

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » vr 27 jan, 2012 20:32

Als je als in noord denemarken bent zou ik zeker even het Rubjerg Knude Fyr bekijken. Een vuurtoren die langzaam door het zand verzwolgen wordt. (zo was hij ooit). De twee huisjes zijn inmiddels niet meer ...
Verder is uiterste puntje van jutland ( grenen) erg de moeite waard,

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » za 28 jan, 2012 1:24

Valorian schreef:Hou rekening mee dat je, bij weinig verkeer, gemiddeld zo'n 70 rijdt in Noorwegen, of 80/90 als het meezit, maar de bergwegen vragen om zorgvuldigheid. En soms duurt een rit van highlight naar highlight een dag terwijl je hemelsbreed maar 150 km hoeft te verplaatsen omdat er zo'n stomme fjord in de weg zit ;)
Ach dat is sneller dan bv in het achterland van Servie of Roemenie :wink:
kql schreef:Als je als in noord denemarken bent zou ik zeker even het Rubjerg Knude Fyr bekijken.
Gaaf!

r.wery
Geregistreerd lid

Bericht door r.wery » za 28 jan, 2012 11:59

Noorwegen is overal prachtig, maar het gebied boven StavangerBergen is m.i. een stuk interessanter dan het zuiden. Naar mijn idee kan je als dat binnen de mogelijkheden past beter wat verder varen en wat verder doorsteken naar het noorden. Ik vind (verreweg) de handigste / voordeligste verbinding de dagbootvan Frederikshaven (DK) naar Oslo (ca 75 euro auto+2!) of de Fjord line naar Stavanger/ Bergen.Vanuit Oslo steek je gemakkelijk door naar Stavanger, dan zie je genoeg van Zuid-Noorwegen. Nog beter m.i. direkt naar Bergen (spectaculaire routes) en dan een wat noordelijker rondje.
Richting Geiranger is klassiek noorwegen op zijn best en onwaarschijnlijk indrukwekkend. De Lysfjord (Prekestolen) is erg mooi, aan het eind daarvan ligt een simpele rustige camping (vooral voor paragliders).

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » di 31 jan, 2012 12:15

Verder varen had ik inderdaad nog niet bedacht, is een uitstekend idee!

Daarnaast ben ik ook benieuwd naar culinaire tips e.d.

Welke locale gerechten zijn aan/af te raden? Welke drankjes?

In Finland was ik dol op alles met rendier erin, en op Salmiakki :mrgreen:

Plaats reactie