Opdonder van min startkabel
-
Knientje
- Geregistreerd lid
Opdonder van min startkabel
Dit zet ik onder auto's algemeen, omdat het niet speciaal Saab-gerelateerd hoeft te zijn.
Alhoewel het wel Scarabje was die gemeen deed.
Ik zat bij mijn ouders, terwijl er een van de buren aanbelt en vroeg of we startkabels hebben.
Blijkbaar hebben mijn ouders geen startkabels, maar die had ik wel.
Dus mijn auto voor die van hem gezet en de boel aangesloten, mijn auto draaide, maar bij het aansluiten van de minkabel, kreeg ik een opdonder van hier tot Tokio.
Hoe kan ik nou een opdonder op/van massa krijgen? Dat kan toch niet? Ik kreeg de klap via de handvatten van de startkabel (isolatie is ook niet alles meer blijkbaar)
Schrik me rot natuurlijk, want het enige ding dat mij een opdonder mag geven is mijn ICD. Hopelijk is ie niet ontregeld...
Gelukkig nieuwjaar, de beste wensen en nog veel Saabkilometers in 2012
Alhoewel het wel Scarabje was die gemeen deed.
Ik zat bij mijn ouders, terwijl er een van de buren aanbelt en vroeg of we startkabels hebben.
Blijkbaar hebben mijn ouders geen startkabels, maar die had ik wel.
Dus mijn auto voor die van hem gezet en de boel aangesloten, mijn auto draaide, maar bij het aansluiten van de minkabel, kreeg ik een opdonder van hier tot Tokio.
Hoe kan ik nou een opdonder op/van massa krijgen? Dat kan toch niet? Ik kreeg de klap via de handvatten van de startkabel (isolatie is ook niet alles meer blijkbaar)
Schrik me rot natuurlijk, want het enige ding dat mij een opdonder mag geven is mijn ICD. Hopelijk is ie niet ontregeld...
Gelukkig nieuwjaar, de beste wensen en nog veel Saabkilometers in 2012
-
Cornelius
- Donateur (10x)

Re: Opdonder van min startkabel
Ook de beste wensen voor 2012!
12 volt wordt gezien als een veilige spanning en zou je normaal niet voelen.
Heel misschien met natte handen, dat je wat voelt (dus even met je tong voelen raadt ik af)
Enige gevaar is bij kortsluiting direct op de accu, maar dan moet je denken aan brandwonden/explosiegevaar.
had je droge handen?
is de isolatie van de startkabels nog heel?
waar had je je andere hand?
Misschien dat het toch je ICD was die jou die opdonder gaf.
Kan zijn dat die van streek raakte door stoorpulsen uit de ontsteking (bobine/bougiekabels)
Die apparaatjes kunnen daar gevoelig voor zijn!
Misschien toch even je huisarts raadplegen. Kunnen ze die ICD's uitlezen? (zonder dat je direct onder het mes moet)
12 volt wordt gezien als een veilige spanning en zou je normaal niet voelen.
Heel misschien met natte handen, dat je wat voelt (dus even met je tong voelen raadt ik af)
Enige gevaar is bij kortsluiting direct op de accu, maar dan moet je denken aan brandwonden/explosiegevaar.
had je droge handen?
is de isolatie van de startkabels nog heel?
waar had je je andere hand?
Misschien dat het toch je ICD was die jou die opdonder gaf.
Kan zijn dat die van streek raakte door stoorpulsen uit de ontsteking (bobine/bougiekabels)
Die apparaatjes kunnen daar gevoelig voor zijn!
Misschien toch even je huisarts raadplegen. Kunnen ze die ICD's uitlezen? (zonder dat je direct onder het mes moet)
-
Knientje
- Geregistreerd lid
De ICD zou ik voelen op mijn borstkas. Bij het testen was ik niet goed verdoofd, waardoor ik weet hoe een klap van dat ding voelt.
En die klap was toch echt stukken heftiger dan die ik gisteren via de auto-accu kreeg
Mijn handen waren niet nat.
Het zou wel kunnen dat ik mijn linkse hand nog de +-kabel vast had. Maar zelfs dan hoor ik geen klap te krijgen
Nu moet ik wel zeggen dat Scarabje elektr(on)isch een beetje ziek is.
Er is blijkbaar een nieuwe kabelboom ingegaan, omdat hij steeds stilviel. Daar heb ik trouwens nog nooit last van gehad. Dus dat is WEL (goed) gemaakt.
Zie dit verhaal. Geplaatst door vorige eigenaar. Nu de mijne dus.
Maar omdat mijn ACC unit ook niet goed werkt (andersom AUTO= geen airco, ECON= wel airco, contact af=ingekoppelde magneetkoppeling waarvoor ik de zekering van de AC compressor uittrek om leegtrekken van de accu te voorkomen) en ik onlangs zelfs met de knop van het rechterraam het linkerportierraam moest dicht doen, vermoed ik dat er toch ergens het een en ander mis gegaan is bij het aansluiten van de kabelboom.
En als ik ergens een hekel aan heb bij auto's zijn het elektr(on)ische storingen, omdat je je daar de pleuris naar zoekt.
Dat is eigenlijk de hoofdreden dat Scarab een schop in zijn kont krijgt na de winter, dan mag een vonkentrekker/die-hard-doe-het-zelver/liefhebber zich er mee bezighouden
ik had veel liever die blauwe (al opgevallen dat ik die nog steeds als avatar gebruik? Scarabje verdient die ereplaats niet
)nog gehad, ook al was die optisch wat minder mooi. Maar die reed veel lekkerder en had geen problemen m.u.v een kapotte cruise control en een niet-afleesbare EDU.
Kon ik mee leven.
Cornelius, ja ICD kan gewoon worden uitgelezen, dwars door eeen commandotrui en t-shirt heen. Moet ik twee keer per jaar doen. Eerste van dit jaar is eind januari.
En die dingen kunnen wel wat hebben hoor, al het een en ander nagevraagd bij Medtronic (zijn blijkbaar ook nog de best beveiligde tegen (elektro)magnetische velden)
@Ivo, @gunar, kom er maar in met bijdehandte en/of sarcastische opmerkingen
En die klap was toch echt stukken heftiger dan die ik gisteren via de auto-accu kreeg
Mijn handen waren niet nat.
Het zou wel kunnen dat ik mijn linkse hand nog de +-kabel vast had. Maar zelfs dan hoor ik geen klap te krijgen
Nu moet ik wel zeggen dat Scarabje elektr(on)isch een beetje ziek is.
Er is blijkbaar een nieuwe kabelboom ingegaan, omdat hij steeds stilviel. Daar heb ik trouwens nog nooit last van gehad. Dus dat is WEL (goed) gemaakt.
Zie dit verhaal. Geplaatst door vorige eigenaar. Nu de mijne dus.
Maar omdat mijn ACC unit ook niet goed werkt (andersom AUTO= geen airco, ECON= wel airco, contact af=ingekoppelde magneetkoppeling waarvoor ik de zekering van de AC compressor uittrek om leegtrekken van de accu te voorkomen) en ik onlangs zelfs met de knop van het rechterraam het linkerportierraam moest dicht doen, vermoed ik dat er toch ergens het een en ander mis gegaan is bij het aansluiten van de kabelboom.
En als ik ergens een hekel aan heb bij auto's zijn het elektr(on)ische storingen, omdat je je daar de pleuris naar zoekt.
Dat is eigenlijk de hoofdreden dat Scarab een schop in zijn kont krijgt na de winter, dan mag een vonkentrekker/die-hard-doe-het-zelver/liefhebber zich er mee bezighouden
ik had veel liever die blauwe (al opgevallen dat ik die nog steeds als avatar gebruik? Scarabje verdient die ereplaats niet
Kon ik mee leven.
Cornelius, ja ICD kan gewoon worden uitgelezen, dwars door eeen commandotrui en t-shirt heen. Moet ik twee keer per jaar doen. Eerste van dit jaar is eind januari.
En die dingen kunnen wel wat hebben hoor, al het een en ander nagevraagd bij Medtronic (zijn blijkbaar ook nog de best beveiligde tegen (elektro)magnetische velden)
@Ivo, @gunar, kom er maar in met bijdehandte en/of sarcastische opmerkingen
-
SaDi
- Geregistreerd lid
eens proberen met een Amp of 300 ....12 volt wordt gezien als een veilige spanning en zou je normaal niet voelen
-
Cornelius
- Donateur (10x)

dan weet ik het ook even niet, misschien statische ontlading (had ik ook wel eens bij een bepaald paar schoenen).
-
in the fast lane
- Donateur

Dat lukt dus niet met 12V, vandaar de term veilige spanning.eens proberen met een Amp of 300 ....
-
gunar
- Geregistreerd lid
Schokkend verhaal.
Knientje, om er gerust op te zijn, voor meer dan hopelijk, laat je ICD uitlezen. Na die elektrische storm, van hier tot Tokio, lijkt mij dat wel verstandig. Als jij al stond te shaken... Jij bent immers al veel groter dan dat precisieapparaat.
Wel verstandig omdat het dwars door de de handvatten van de startkabels sloeg (dus met gemak de isolatie daarvan wist te omzeilen. Als dat zo is, afscheid nemen van die startkabels, wegdoen, andere/betere aanschaffen).
Waarom, om te beginnen, bij het begin, had die buurman die starthulp nodig ? (vanuit die invalshoek bekeken !)
Help, de auto doet 't niet. Trekt geen enkele vonk (nou dat heb je gemerkt
). Zijn elektra een zooitje van hier tot Tokio
Grote opdonder vanuit bobine, bougiekabels (ontstekingsgedeelte dus) omdat die niet meer pluis zijn ? Versleten kabels, daardoor verbinding met massa, jij misschien met onder/bovenarm leunend op metalen koetswerk, motorblok. Auto starten, ontsteking in werking, daar komt ie, de opdonder
(hoogspanning ontsteking). Zoiets, weet dat ook niet met zekerheid. Maar weet wel dat contact met stroomdraad van de bougiekabel en van de bobine ten alle tijde vermeden moet worden, wegens elektrocutie gevaar.
Of statische elektriciteit, ontlading.
Je bent er nog, blijft bij ons, reis het jaar weer door met mooie Saab kms. Knientje veel geluk (+ liefdevols
) wens ik je toe !
Knientje, om er gerust op te zijn, voor meer dan hopelijk, laat je ICD uitlezen. Na die elektrische storm, van hier tot Tokio, lijkt mij dat wel verstandig. Als jij al stond te shaken... Jij bent immers al veel groter dan dat precisieapparaat.
Wel verstandig omdat het dwars door de de handvatten van de startkabels sloeg (dus met gemak de isolatie daarvan wist te omzeilen. Als dat zo is, afscheid nemen van die startkabels, wegdoen, andere/betere aanschaffen).
Waarom, om te beginnen, bij het begin, had die buurman die starthulp nodig ? (vanuit die invalshoek bekeken !)
Help, de auto doet 't niet. Trekt geen enkele vonk (nou dat heb je gemerkt
Grote opdonder vanuit bobine, bougiekabels (ontstekingsgedeelte dus) omdat die niet meer pluis zijn ? Versleten kabels, daardoor verbinding met massa, jij misschien met onder/bovenarm leunend op metalen koetswerk, motorblok. Auto starten, ontsteking in werking, daar komt ie, de opdonder
Of statische elektriciteit, ontlading.
Je bent er nog, blijft bij ons, reis het jaar weer door met mooie Saab kms. Knientje veel geluk (+ liefdevols
-
Knientje
- Geregistreerd lid
De patient was een Ford Ka met Brits kenteken en het stuur aan de linkerkant, veel jonger dan Scarabje.
Ook weinig aan te zien en ik heb zelf genoeg Fords gereden, elektronicastoringen? Nooit.
Blijkbaar was van patient Ka de deur niet goed dicht en de binnenverlichting blijven branden.
De accu was helemaal leeg. Buurman snapt niet goed dat je die accu even de tijd moet geven om te laden.
Ik had de kabels trouwens niet vast tijdens het starten, was tijdens het aansluiten.
maar ik denk dat jij wel het antwoord gegeven hebt. Ik leunde namelijk inderdaad op/tegen de auto. En die was volgens mij ook nog nat.
En ik stond met mijn voeten op de grond en dan speel ik dus voor massa.
Die ICD wordt eind van de maand uitgelezen, weinig kans dat ik nog een eerdere afspraak kan maken.
Ik ben er ook niet zo bang voor. Dat ding geeft namelijk een pieptoon als-ie ontregeld is en dat doet-ie niet.
Knientje geleerd niet meer tegen natte Saabjes te leunen en tegelijkertijd startkabels te hanteren: doet AU
En die startkabels gaan de vuilnis in. Die beslissing had ik zelf al genomen. Ik weet niet eens waar ik ze ooit gekocht heb. Ik vermoed Halfords
Ook weinig aan te zien en ik heb zelf genoeg Fords gereden, elektronicastoringen? Nooit.
Blijkbaar was van patient Ka de deur niet goed dicht en de binnenverlichting blijven branden.
De accu was helemaal leeg. Buurman snapt niet goed dat je die accu even de tijd moet geven om te laden.
Ik had de kabels trouwens niet vast tijdens het starten, was tijdens het aansluiten.
maar ik denk dat jij wel het antwoord gegeven hebt. Ik leunde namelijk inderdaad op/tegen de auto. En die was volgens mij ook nog nat.
En ik stond met mijn voeten op de grond en dan speel ik dus voor massa.
Die ICD wordt eind van de maand uitgelezen, weinig kans dat ik nog een eerdere afspraak kan maken.
Ik ben er ook niet zo bang voor. Dat ding geeft namelijk een pieptoon als-ie ontregeld is en dat doet-ie niet.
Knientje geleerd niet meer tegen natte Saabjes te leunen en tegelijkertijd startkabels te hanteren: doet AU
En die startkabels gaan de vuilnis in. Die beslissing had ik zelf al genomen. Ik weet niet eens waar ik ze ooit gekocht heb. Ik vermoed Halfords
-
ivanzon
- Geregistreerd lid
Waterspoortje van koper naar handvat...
Oh en 3 volt is ook een veilige spanning... tot je met je vingers in de condensator soldeerpunten van een flitser gaat zitten roeien
Oh en 3 volt is ook een veilige spanning... tot je met je vingers in de condensator soldeerpunten van een flitser gaat zitten roeien
-
Knientje
- Geregistreerd lid
Wie gaat er dan ook met zijn vingers in de soldeerpunten van de condensator van een flitser zitten roeien
Ook gehoord van iemand die externe defribillators in elkaar zette (geen grap).
Zat ook met zijn tengels aan de condensator. Heeft de rest van de avond zijn arm niet meer ge
voeld.
Ook gehoord van iemand die externe defribillators in elkaar zette (geen grap).
Zat ook met zijn tengels aan de condensator. Heeft de rest van de avond zijn arm niet meer ge
-
gunar
- Geregistreerd lid
Doffe ellende ! Zoiets zou een aap niet doen. Impulsief de tengels ergens insteken. De mensheid is verder ontwikkeldKnientje schreef: Ook gehoord van iemand die externe defribillators in elkaar zette (geen grap).
Zat ook met zijn tengels aan de condensator. Heeft de rest van de avond zijn arm niet meer gevoeld.
Steekt tengels in condensators, tussen deuren, bijenkorfen, overal in. Geen besef meer van de savanne (Paris-Dakar tegenwoordig
-
Cornelius
- Donateur (10x)

op zo'n flitscondensator staat ook eerder 400V dan 4V, ik ken het gevoel.
Ook wel eens een compact camera geprobeerd te repareren...
ergens een printspoortje wat spanning voerde.
ergens een printspoortje wat spanning voerde.
-
windekind
- Donateur

Moest aan jou denken toen ik pas een Astra wilde helpen. PLuskabel op mijn accu en op de accu van de Astra. Op een rode kabel dus van die opel. Toen de massa op mijn accu en daarna op de zwarte van de opel. Gelukkig tik ik eerst altijd even de accu aan van de patient. Flits! Gat in zijn pool gebrand. Bleken de kleurtjes van zijn kabels verwisseld. Rood zat aan massa en zwart het mechaniek. Afijn, waren gelijk zijn accuplaten schoon. 
-
Garrett
- Lid van verdienste
Cornelius schreef:Ook wel eens een compact camera geprobeerd te repareren...
Auw. Ja, heb dat ook eens gehad. De rest van de dag met een tintelende arm gelopen
Als er op zo'n wegwerpcamera staat dat je 'm niet uit elkaar mag halen, kun je dat beter ook niet doen...