Aansprakelijkheid wasstraat?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
nacra 93
Donateur
Donateur

Aansprakelijkheid wasstraat?

Bericht door nacra 93 » vr 02 dec, 2011 16:12

in de wasstraat met een ketting aandrijving ben ik op mijn voorganger gebotst niet veel schade, een mooie rechte kentekenplaat zit nu een deuk in en de kentekenplaathouder is stuk.
En de wasstraathouder ontkent enige verantwoordelijkheid en dat wij dit met z,n tweeen maar moeten regelen en ik zou niet weten waarom hij niet verantwoordelijk zou zijn, het is zijn installatie waar wat fout mee kan gaan.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Aansprakelijkheid wasstraat?

Bericht door Niels83 » vr 02 dec, 2011 16:24

Ik heb toen ik 16 was (en nog jong en sexy was) bij een wasstraat gewerkt van de BP; daar was toen de stelling dat schade niet vergoed werd, maar daar stond ook een bordje bij het begin van de wasstraat dat gebruik voor eigen risico was en dat de directie niet aansprakelijk was voor schade. Als een dergelijk bordje er niet staat en het staat ook niet op je bon, dan lijkt het mij ook dat de wasstraat aansprakelijk is.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 02 dec, 2011 16:26

De tijden zijn veranderd. Bedrijven kunnen hun aansprakelijkheid niet zomaar afschuiven met een bordje dat ze niet aansprakelijk zijn...

In dat geval zou ik een oud barrel kopen, met grote letters erop schrijven "IK BEN NIET AANSPRAKELIJK VOOR SCHADE" en daarmee de halve voorpui van die wasstraat eruit rijden.
Beetje overtrokken voorbeeld, maar you get my point denk ik wel hè ;)

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » vr 02 dec, 2011 16:30

Garret heeft volgens mij gelijk.
Maar wat kost een nieuwe kentekenplaat en kentekenplaathouder want ik wil dat wel weer mooi strak hebben.

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » vr 02 dec, 2011 16:38

Een plaathouder heb ik nog wel voor je liggen: viewtopic.php?f=19&t=8755" onclick="window.open(this.href);return false;

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » vr 02 dec, 2011 17:00

hahaha ik heb er al 1 achterop en twee wordt me te ...............nerderig :P

REWO
Geregistreerd lid

Bericht door REWO » vr 02 dec, 2011 21:50

Dat bordje met ontkennen aansprakelijkheid is klinkklare onzin. Dat is het eerste wat ze je leren op de faculteit rechten. En dat spreek ik uit eigen ervaring omdat ik die studie deels heb gevolgd.

Want...

- de wasstraat is op eigendom van de eigenaar;'
- hij is ten allen tijde verantwoordelijk voor een correcte afhandeling van de wasbeurt op zijn eigendom omdat je de auto op op zijn aandrijfrail moet zetten en je daardoor volledige controle over de auto kwijt bent; en
- kan hij NIET zomaar verklaren dat wanneer er schade is, op voor wat voor oorzaak dan ook tijdens de wasbeurt (want jij zit niet in de auto en wanneer wel dan staat je motor uit en kun je niet rijden) er niet aansprakelijk voor is;

Bordjes waarin men zich probeert uit te sluiten van aansprakelijkheid (geldt ook bij de Schouwburg voor uw jas) niet automatisch bindend zijn !! Men neemt uw eigendom namelijk voor bepaalde tijd in bewaring (houderschap) en geeft daarmee aan over uw eigendommen te bewaken.

Dit geldt in de wasstraat ook voor je auto. Je mag immers niet rijden tijdens de wasbeurt waarmee de eigenaar van de wasstraat aangeeft dat hij de controle tijdens de wasbeurt voor je overneemt inclusief de aansprakelijkheid.

Kortom: werk ervan maken!!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 02 dec, 2011 22:07

Je moet wel overwegen of bij zo'n beperkte schade het wel de moeite waard is, gewoon een kwestie kosten-baten analyse :wink:
Aansprakelijkheid kan wel worden uitgesloten binnen bepaalde grenzen, voor een ongelukje zoals als jou is overkomen waarschijnlijk niet, want dat ligt binnen de verantwoordelijkheid van de exploitant. Zijn apparaat heeft die schade veroorzaakt.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 02 dec, 2011 23:08

Eigenlijk is dit een vergelijkbare zaak: viewtopic.php?f=11&t=105780" onclick="window.open(this.href);return false;

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » za 03 dec, 2011 18:05

Heb er maar eens een mailtje aan gewaagd de schade is eigenlijk al deze energie niet waard en ik vertik het ook om het met die andere chauffeur te regelen maar ik merk dat ik er toch geen goed gevoel bij heb.
Ben benieuwd wat ze zeggen.

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » za 03 dec, 2011 18:43

Heel vervelend. Ik zou gewoon 1a 2 uurtjes bij die wasstraat gaan staan en alle bezoekers waarschuwen. Moet je eens zien hoe snel de schade vergoed wordt.

9900
Donateur
Donateur

Bericht door 9900 » zo 04 dec, 2011 0:01

Of je gaat op zaterdag voor de ingang van de wasstraat staan en
dan doet hij het plotseling niet meer. 8)

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » zo 04 dec, 2011 10:55

nacra 93 schreef:Heb er maar eens een mailtje aan gewaagd de schade is eigenlijk al deze energie niet waard en ik vertik het ook om het met die andere chauffeur te regelen maar ik merk dat ik er toch geen goed gevoel bij heb.
Ben benieuwd wat ze zeggen.
Je hoeft het sowieso nooit met de eigenaar van de andere auto te regelen. Hij stond immers ook in de wasstraat en kon zodoende nooit verhinderen dat zijn auto de jouwe raakte. Nee, er is er maar één aansprakelijk en dat is de eigenaar/exploitant van de wasstraat. Bordje of geen bordje (zie de diverse toelichtingen hierboven).
Ik denk dat het je energie wel waard is. Het gaat niet zozeer om de schade an sich, maar wel om het principe. Als iedereen dit soort kleine ongelukjes maar over z'n kant laat gaan komen wasstraathouders (en garderobebeheerders, etc.) er steeds mee weg en wordt de illusie in stand gehouden dat ze echt niet aansprakelijk zijn.

9900
Donateur
Donateur

Bericht door 9900 » zo 04 dec, 2011 11:17

Zo'n bordje zegt echt niks, net als in veel winkels waar staat dat je bij terug brengen een tegoedbon krijgt en geen contant geld, ze zijn verplicht als je daarom vraagt om geld terug te geven.

Is wettelijk geregeld, net als het in bewaring geven van je jas, zeker als er ook nog geld voor word gevraagt.

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » zo 04 dec, 2011 12:51

Als je dit een keer mocht gebeuren, gelijk de auto uitstappen op slot zetten en regel het maar. ;-|+

Plaats reactie