Huurauto en winterbanden

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
wulf
Geregistreerd lid

Huurauto en winterbanden

Bericht door wulf » wo 30 nov, 2011 17:14

Ik heb gelezen dat winterbanden in sommige Europese landen nu verplicht zijn. Kan iemand vertellen welke landen dat zijn? Ik wil een auto huren in Nederland in December/Januari en wat toeren in Nederland en omliggende landen. Zijn er uitzonderingen voor huurauto's?

Zijn huurauto's van de grotere bedrijven (Avis, Hertz etc) uitgerust met zomer banden, winter banden of all-seasons? Ik heb een paar jaar geleden een VW Polo in Italie gehuurd en dat was geen plezier in de bergen in Toscana met heel goedkope zomer banden in kombinatie met sneeuw en ijzel. :shock:

Funky Dude
In memoriam †

Re: Huurauto en winterbanden

Bericht door Funky Dude » wo 30 nov, 2011 17:19

De regels voor rijden in de winter in de buitenlanden kun je vinden op de ANWB-site.

Info over de banden op de huurauto's zal een goede verhuurder wel op z'n site hebben staan.

Goeie reis!

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 30 nov, 2011 17:19

In Duitsland is het verplicht bij sneeuw en/of ijzel. Maar onder winterbanden verstaan ze alles waar 'm+s' op staat. Dat teken is niet beschermd, dus kan in theorie op iedere band staan. Ik zou uitzoeken waar je wilt huren en gewoon eens vragen wat er onder zit, voor als je naar Duitsland rijdt.

Je kunt er een boete van €50 voor krijgen en het kan impact hebben op de aansprakelijkheid bij schade.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 30 nov, 2011 17:20

Voor huurauto's worden geen uitzonderingen gemaakt, in ieder geval niet in Duitsland voorzover ik dat juist begrepen heb.

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » wo 30 nov, 2011 17:26

In Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk zijn winterbanden verplicht als de weersomstandigheden daarom vragen.

Volgens mij verhuren de bedrijven auto's met winterbanden, dat is ook in hun eigen voordeel. Zo heb ik gister een bus bij de Borent gehuurd en daar zaten ook winterbanden onder.
Voor de zekerheid zou ik even contact opnemen met de verhuurder.

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » wo 30 nov, 2011 17:32

Bedankt voor alle tips. Ik heb dit op de ANWB website gevonden: http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/ ... anden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel een beetje vaag voor Duitsland.. :?
In Duitsland moet de auto voorzien zijn van banden die geschikt zijn voor de weersomstandigheden. Er staat geen vaste periode voor, het weer kan zeker in de bergen ook buiten de wintermaanden voor verrassingen zorgen.

In winterse omstandigheden moeten auto’s beschikken over een winteruitrusting. Van winterse omstandigheden is volgens de wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.

Onder winteruitrusting vallen met name voor winterse omstandigheden geschikte banden, maar ook voldoende ruitensproeiervloeistof en goede ruitenwissers.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 30 nov, 2011 18:15

Anders vlieg je gewoon b.v. naar Duesseldorf en huur je daar een auto bij Sixt of Hertz. Lever je hem weer daar in als je terug vliegt.

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » wo 30 nov, 2011 18:27

Mijn vlucht van en naar Schiphol staan al vast.

Je zou toch eigenlijk wel denken dat huurauto's in Nederland minimaal all-seasons en geen zomerbanden zullen hebben.

Niet goedkoop met Avis, kost bijna net zoveel voor de banden als de eigenlijke auto huur. :roll:
- Winterbanden beschikbaar voor autocategorieen: B, C, E, F, G en N.
- Winterbanden kosten € 15,00 (excl. BTW) extra per dag.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » wo 30 nov, 2011 19:21

Ter aanvulling voor Duitsland (het was even zoeken):

Banden mogen winterbanden óf allwheatherbanden zijn. Sneeuwkettingen, een (kleine) schep en ijshouweel en sleepkabel of-stang word je geacht/verplicht in de auto te hebben als er grote kans is op typisch winterse omstandigheden.

http://www.verkehrsportal.de/bokraft/bokraft_18.php

Edit: Winterbanden mogen een lagere snelheidsklassering hebben dan wat voor de auto voorgeschreven is MAAR er moet dan op het dashboard, in het zicht van de bestuurder, een sticker zijn aangebracht met de vermelding van de voor die banden geldende maximum snelheid, dit geld voor alle auto's (dus niet alleen voor huurauto's)

(Ben ook al jaren geen ANWB-fan meer)

ingka
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ingka » vr 02 dec, 2011 17:47

In Duitsland is het verplicht bij sneeuw en/of ijzel.
wat niet wil zeggen dat de huurauto die je mee krijgt voorzien is van winter banden.
Ik kreeg vorig jaar van AVIS in Frankfurt in het midden van een sneeuwstorm een auto op zomerbanden mee.
wel staat dit op het sleutel label vermeld.

natuurlijk was dit niet correct, en na klagen werd dit recht gezet ('s ochtends werd een andere auto bij mijn auto afgeleverd)

Vermeld gewoon bij het boeken dat je een auto op winterbanden wilt. In NL zal je daar wat extra voor moeten betalen maar als je dan de grens over steekt en het gaat sneeuwen dat kom je niet in de problemen

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » ma 05 dec, 2011 23:58

In Zweden zijn all-season M & S banden ook "winter banden". Het lijkt wel of de meeste landen M & S banden als winter banden OK zijn.

http://translate.google.com/translate?s ... terdack%2F" onclick="window.open(this.href);return false;

Kozzer
Geregistreerd lid

Bericht door Kozzer » di 06 dec, 2011 0:11

Afbeelding

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » di 06 dec, 2011 15:25

Ik heb bericht gekregen van Budget / Avis.
De auto’s zijn enkel automatisch voorzien van normale (dus zomer) banden. Winterbanden dienen apart te worden aangevraagd. De extra kosten van winterbanden zijn €22,61per dag. max €316,54. We horen graag van u of u de winterbanden zou willen aanvragen.
De totale huur voor 13 dagen is €218.

Compact (Astra / Megane): €128.44
Schiphol fee: €55
Belasting: €34.85

Winter banden zou dan €293,93 extra zijn...! Ik begrijp niet hoe ze auto's kunnen verhuren met zomer banden in de winter maanden. Blijkbaar zijn goede banden in Nederland niet noodzakelijk voor de seizoen en weers omstandigheden.

Nou ja, dan maar heel langzaam rijden als het glad is. Gelukkig komt dat in Nederland en de rest van Noord Europa in de winter niet vaak voor.. :?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 06 dec, 2011 15:43

Voor dat geld kun je nog beter zelf een setje huren en erop schroeven :shock:

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » di 10 jan, 2012 22:08

Ik had de banden niet besteld maar ze zaten er wel op toen ik de auto op Schiphol afhaalde. En niet extra voor betaald dus. Een Astra Automaat is wel comfortabel (goede stoelen) maar verder wat slaapverwekkend om te rijden. Die automaat weet niet altijd wat ie wil en zeker in de bergen niet echt een plezier om te rijden. Maar ja, het was vrij goedkoop. En ik geloof dat ik iets van 3500 km in 2 weken heb gereden.

Goeie vakantie dus. :O:

Afbeelding

Plaats reactie