belastingregels old-en youngtimers 2012

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

belastingregels old-en youngtimers 2012

Bericht door op » zo 30 okt, 2011 22:16

Iemand die bij een accountantskantoor werkt vertelde mij dat volgend jaar nieuwe regels gaan gelden.
naast de 35% bijtelling over de dagwaartde moet er ook btw betaald worden over een percentage van de oorspronkelijke nieuwwaarde.
Ik kan er niets over vinden...
Lijkt me wel relevant, weet iemand er meer van?

verde900
Donateur
Donateur

Re: belastingregels old-en youngtimers 2012

Bericht door verde900 » ma 31 okt, 2011 8:55

het zal je allemaal de kop niet kosten, nu betaal je op een normale bijtellingsauto iig ook al btw over het privégebruik

John Doe
Geregistreerd lid

Bericht door John Doe » ma 31 okt, 2011 10:34

Het is een reparatiewet die vrij vervelend uitpakt voor mensen die een youngtimer zakelijk rijden, mijn 9000 aero komt op zo'n E1300 per jaar extra. Pikant detail is dat woonwerk km's in dit kader ook als prive km's beschouwd worden.

van bijtellingyoungtimer.nl:
LET OP: BTW correctie per 1 juli 2011 flink hoger!

Helaas is er weer slecht nieuws voor de Youngtimer rijder. Tot 1 juli 2011 werd de BTW correctie voor prive gebruik van de auto van de zaak voor youngtimers altijd als volgt berekend: men nam 12% van 35% van de waarde in het economische verkeer. Dit bedrag werd betaald aan de belastingdienst. Bron: Belastingdienst, regels tot 1 juli 2011

Per 1 juli 2011 zijn de regels echter veranderd. Voor alle auto's geldt voortaan een percentage van 2,7 over de cataloguswaarde. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen zuinige, minder zuinige of auto's van 15 jaar, het is altijd 2,7% over de cataloguswaarde. Bron: Belastingdienst, regels vanaf 1 juli 2011

Eerder onderzoek van ons wees uit dat de gemiddelde cataloguswaarde van youngtimers € 56.000 is, de gemiddelde waarde in het economische verkeer (de huidge waarde van de youngtimer) bleek € 5.600 te zijn. In de oude situatie was de BTW correctie 12% * 35% * € 5.600 = € 235,20 per jaar.

Op basis van de nieuwe regels per 1 juli 2011 wordt de berekening als volgt: 2,7% * € 56.000 = € 1.512,00 per jaar, een stijging van meer dan 500%! Gezien het feit dat de nieuwe berekening gebasseerd is op de cataloguswaarde van de auto, kan de stijging lager of hoger uitvallen.

Er is een manier om deze disproportionele stijging te ontlopen, u dient dan een sluitende rittenregistratie bij te houden om daarmee de verhouding tussen zakelijk en prive gebruik vast te leggen. Dit betekent natuurlijk een enorme administratieve last, waarop ondernemers niet op zitten te wachten.

Wij zijn daarom wederom met politiek Den Haag in overleg om hiervoor een oplossing te vinden.

Schrijf u daarom in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

--------------------------------------------------------------------------------

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 31 okt, 2011 20:00

thnx!
dit is goed om van te voren te weten en niet pas bij de aangifte 2012 in 2013/14 :twisted:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 31 okt, 2011 20:07

dit is nog eens goed nieuws, komen er misschien een paar mooie T16Sen vrij :mrgreen:

BMWillem
Geregistreerd lid

Bericht door BMWillem » wo 02 nov, 2011 23:13

Damn :!: Niet eerder van gehoord of gelezen...da's dan weer mooi kl*te... ;-|+
Ga toch Grieken opvoeden en val ons niet met dit soort diefstal lastig!

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » do 03 nov, 2011 0:05

Het komt door het succes van de regeling voor nieuwe schone auto's, waardoor de staat minder belastinginkomen heeft. dan verzinnen ze dit dus :(

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 03 nov, 2011 3:48

Dood aan de Toyota Aygo en andere rijdende schoenendozen

Toch nog maar ff snel een paar auto's langs de RDW jassen, schijnt dat per 1-1-'12 ook geen enkele ingevoerde auto nog belastingvrij wordt :roll:

En die Grieken maar lachen idd (beetje scheef natuurlijk, maar uiteindelijk komt het er wel op neer dat we hun geld lenen weggeven en dat moet gekort worden op de begroting ;-(+)

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 03 nov, 2011 8:57

op schreef:Het komt door het succes van de regeling voor nieuwe schone auto's, waardoor de staat minder belastinginkomen heeft. dan verzinnen ze dit dus :(
je vind het vast niet erg als ik dit gelul noem? iedereen die motorrijtuigenbelasting betaald heeft tussen 2008 en 2013 een verhoging van totaal 52% voor de kiezen gekregen, waarom bepaalde groepen volledig ongeschonden zouden moeten gaan blijven ontgaat mij dan volkomen.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 03 nov, 2011 12:33

Sapphire schreef: Toch nog maar ff snel een paar auto's langs de RDW jassen, schijnt dat per 1-1-'12 ook geen enkele ingevoerde auto nog belastingvrij wordt :roll:

Dat zijn gewoon geruchten die ik ieder jaar weer hoor... maar nog niet een keer een onderliggend document van gezien natuurlijk.. :wink:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 03 nov, 2011 12:44

waar zijn toch die oude dagen kaarten gebleven waarop je de dag invulde van je hobby karretje en zo 30 of 60 dagen per jaar met je bobby kon karren voor wijnig! ;-(+

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » do 03 nov, 2011 13:36

verde900 schreef:
op schreef:Het komt door het succes van de regeling voor nieuwe schone auto's, waardoor de staat minder belastinginkomen heeft. dan verzinnen ze dit dus :(
je vind het vast niet erg als ik dit gelul noem? iedereen die motorrijtuigenbelasting betaald heeft tussen 2008 en 2013 een verhoging van totaal 52% voor de kiezen gekregen, waarom bepaalde groepen volledig ongeschonden zouden moeten gaan blijven ontgaat mij dan volkomen.
Verde dank voor je fijnzinnige antwoord. de onderbouwing daarvan ontgaat me volkomen.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 03 nov, 2011 14:46

op schreef:Verde dank voor je fijnzinnige antwoord. de onderbouwing daarvan ontgaat me volkomen.
Ik zal het voor Verde onderbouwen dan. Onze overheid stuurt steeds meer aan op de gedachte 'de vervuiler betaalt'. Daar hangen bijvoorbeeld ook doelstellingen van het Kyoto-verdrag aan vast, die we nog lang niet halen. Tel daar bij op dat oude diesel Mercedessen met vrachtladingen tegelijk over de grens gesleept worden, om goedkoop te tuffen. Dan kost het de overheid alleen maar meer inspanning om te voldoen aan doelstellingen voor de uitstoot, terwijl het aan de andere kant inkomsten misloopt. En dat gaat alleen nog over het milieu. Je kunt ook nog kijken naar weggebruik of verkeersveiligheid.

Hoewel het een prettige regel is, kan ik eigenlijk geen rationele argumenten bedenken om oude auto's vrijstelling van belasting te geven. Hooguit cultureel erfgoed, maar dat is meer subjectief dan rationeel. Bij afschaffing lijkt het me trouwens een goed alternatief om inderdaad een systeem met 30/60 dagen toegestaan gebruik tegen een laag tarief.

Nu hoor ik graag jouw onderbouwing waarom jij voor jouw auto geen belasting zou hoeven te betalen, terwijl je wel van openbare wegen gebruik maakt en de lucht ermee vervuilt.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 03 nov, 2011 15:31

De gemiddelde oldtimer (incl. al die mb diesel) rijdt 1900 km per jaar. De gemiddelde personenauto 13000 per jaar. Vandaar dat het niet evenredig is voor een oldtimer de volle mep te betalen. Leuk dat een klein groepje belastingvrij rijdt maar het wordt veel teveel opgeblazen. De meeste mensen hebben geen zin in een oude auto met gebreken dus rijden gewoon een belaste auto of zo'n nieuw belastingvrij hok (dIe vrijstellen is dan ook onterecht). De meeste oldtimers zijn voor de hobby en rijden weinig km. Dat Kyoto verdrag is leuk maar de emissie wordt op vreemde gronden vastgesteld dus de belastingen staan vaak niet in verhouding.

Best en meest eenvoudig blijft imho belasting heffen op de brandstof, bespaart enorm veel administratie en lastig gedoe. Maar dan hebben de mensen uit grensstreken weer een voordeeltje en dat kan natuurlijk niet... Bovendien scheelt dat tig ambtenaren en die moeten we wel aan het werk houden...

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 03 nov, 2011 15:36

Als het argument een gemiddeld aantal kilometers is, moet je voor de kilometerheffing gaan. Anders kun je ook gaan sorteren op kleur of motorinhoud tegenover het gemiddeld aantal kilometers. "Gele auto's* rijden gemiddeld 40% minder, dus ik moet 40% minder belasting betalen".

*) Met uitzondering van de ANWB en willeme1

Plaats reactie