zoek onderdeeltje CO meter

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Aerosmit
Geregistreerd lid

zoek onderdeeltje CO meter

Bericht door Aerosmit » do 06 okt, 2011 10:30

iemand die hier verstand van heeft?

Heb een klassieke CO meter die het tot voor kort altijd goed deed. Heb hem laten vallen en sindsdien is het gebeurd met de pret.
De meter slaat niet meer uit. Als ik de weerstandjes in het "snuffelgedeelte" bypass slaat de meter wel uit. Ik denk dat 1 of 2 van die E10 schroefdraad-weerstandjes kapot is.

maw, waar kan ik die dingen nog krijgen? Er zitten filtertjes omheen gewikkeld maar heb deze even gepeld om erin te kijken.

Afbeelding

Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Re: zoek onderdeeltje CO meter

Bericht door Cornelius » do 06 okt, 2011 20:05

denk eerder dat het een soort zuurstof sensors zijn op basis van zirkonia (zoals een lambda sensor) in plaats van weerstanden.

Staat er op die snuffeldingessesses geen code?

EDIT: toch een soort temperatuurgevoelige weerstand:

http://www.freepatentsonline.com/3187559.html

Aerosmit
Geregistreerd lid

Bericht door Aerosmit » do 06 okt, 2011 20:30

zou het? Kan best hoor. Het is voor mij nog wat uitzoeken. Vind het zo jammer om dit ding weg te mikken omdat er 2 van die sensoren stuk zijn.

hier nog wat plaatjes.

Afbeelding
en de bewuste sensoren. Heb de filtertjes erom weg gepeuterd.
Afbeelding

en de sensoren zitten aangesloten op 1-2 en 3-4. als ik deze by-pass slaat de meter weer uit. Nu is het zo dat er niks gebeurd als er gassen door de box lopen. Pomp draait, alles werkt. Als ik die sensoren tegen het licht houd zie ik een draadje lopen die dus onderbroken is (als een kapotte gloeilamp idee). Deze sensoren hebben een E10 fitting.

Afbeelding

Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Cornelius » do 06 okt, 2011 20:54

als je kunt zien dat de draad onderbroken is zullen ze wel stuk zijn (dat moet je dan ook kunnen meten)

In dat patent wat ik boven bijgelinkt heb staat een beschrijving, in die sensors zit een temperatuurgevoelige draad, die weerstanden zijn dan weer onderdeel van een meetbrug.
Afkoelen verlaagt de weerstand volgens de tekst. Staat alleen niet bij wat voor weerstandsmateriaal, en wat voor lengte.

Is het draad gewikkeld zoals een gloeidraad of een rechte draad?

Aerosmit
Geregistreerd lid

Bericht door Aerosmit » do 06 okt, 2011 20:59

thnx

De draad je gewikkeld helaas. Miniatuur allemaal, kan het bijna niet zien zonder vergrootglas. Dacht al om de boel weer aan elkaar te solderen maar dan zal de weerstand veranderen. Als het uberhaupt lukt als het zo klein is allemaal.

Documentatie ed is zowat niet te vinden. Had ook al een patent boven water gehaald maar daar wordt ik niet echt wijs uit. (wel weer iets anders dan wat jij linkt)

Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Cornelius » do 06 okt, 2011 21:08

zal wel een smerig dun draadje zijn inderdaad, zal eens kijken of ik nog wat kan vinden.

Aerosmit
Geregistreerd lid

Bericht door Aerosmit » do 06 okt, 2011 21:16

dank alvast.

heb hier ook een topic lopen. 1 reactie.
http://www.thegaragegazette.com/index.php?topic=7865.0" onclick="window.open(this.href);return false;

en hier is iemand een hele testkast aan het restaureren.
http://www.thegaragegazette.com/index.php?topic=211.0" onclick="window.open(this.href);return false;

op de mijne staat ser: 40A 1936.

ding zal toch niet uit 1936 komen?

Afbeelding

heb Sun al aangeschreven maar de toko is nu onderdeel van Snap-on wat niet echt werkt is mijn ervaring.
Sun NL bestaat niet meer. Adres in A-dam wat weer uitkomt op de Antillen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 06 okt, 2011 21:29

Het lijkt mij ook een weerstandje waarvan de waarde afhankelijk is van de samenstelling van het langsstromende gas. Zijn ze beide stuk? Staat er helemaal geen code op? Ga er eens mee naar een goede elektronicahobbywinkel zoals Okaphone.

Ik herinner me een schakeling in Elektuur van een gas- of rookdetector, jaaaaren geleden, waar ook zo een soort elementje in zat: dit idee;
Afbeelding
Hier gebruiken ze de (nog intakte) gloeidraad van een lampje waar het glas van verwijderd is.

Jouw apparaat komt niet uit 1936, ik zie er 3 jaren '60 type transistoren in zitten.

Ook al krijg je het apparaat niet meer aan de praat, alleen als verzamelobject is hij ook mooi.

Aerosmit
Geregistreerd lid

Bericht door Aerosmit » do 06 okt, 2011 21:54

thnx

Nee nog geen letter of cijfer te zien. Er stond op de kop van elk weerstandje een rond stikkertje. Op een van de twee zit deze er nog op maar niets meer van te lezen.

Nu is er al wel aan gesleuteld in de loop der jaren. sommige draaibare weerstanden zijn doorgelust en het zou mij ook niet verbazen als er wat andere weerstanden in gezet zijn. 1936 leek mij ook stug trouwens, zat meer aan de jaren 50 te denken maar ok, 60ies doe ik het ook voor.

Apparaat werkte altijd nog best naukeurig moet ik zeggen. Heb hem meedere malen naast een viergastester gehangen om te vergelijken (twijfelde nog wel eens aan opa Sun) en zat altijd redelijk goed , lees paar tienden verschil. Wel altijd even weer kalibereren met de potmeter die ernaast zit, Ook halverwege testen zette ik hem wel weer eens op nul om nauwkeuriger te meten. Zal ongetwijfeld met temperatuur te maken hebben.

Zou die 72,5 nog iets zeggen?

Voor de goede orde. 12v is de voeding dus accuklemspanning. Zit een snoer aan met twee leeuwebekkies.

Een lampje stuk slaan, die gedachte kwam al in mijn op maar durfde het niet te posten, teveel een houtjetouwtje gedachte al zou je met wattages van zulke lampjes best een end kunnen komen. Wolfraam was het niet?

edit: zal morgen de multimeter er nog eens overheen zetten, meen dat ze beide stuk waren.
heb Farnell al geraadpleegd maar die site is zo immens en enorm traag.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 06 okt, 2011 22:00

MH, het zou mij niet eens verbazen als het wél een apparaat uit 1936 is. Als ik kijk op dat forum wat Krukas linkt, zie ik zo'n zelfde soort apparaat met de volgende opdruk:

Afbeelding

Dat ding is dus uit '48 blijkbaar.

Aerosmit
Geregistreerd lid

Bericht door Aerosmit » do 06 okt, 2011 22:10

Misschien moeten ze autopsie op die spin doen om te achterhalen van welk jaar dat ding is :)

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 06 okt, 2011 22:12

Dit genoemde bedrijf lijkt veel te hebben http://www.distributortester.com/equipment.asp, maar als ik jouw apparaatcode invul (CCI 280), krijg ik een Microsoft ODBC foutmelding...
Sapphire schreef:...het zou mij niet eens verbazen als het wél een apparaat uit 1936 is.
Maar dan zou het een 6 V apparaat moeten zijn (ik heb ooit een Chrysler uit 1938 gehad, was ook 6 V) en op krukas' app. staat duidelijk VDC 12-16 en, zoals gezegd, er zitten transistoren in. Bruikbare transistoren kwamen er pas in de jaren '50.
Het apparaat kan natuurlijk later eens 'gemoderniseerd' zijn, maar alles ziet er nogal authentiek uit.

In dat 1948 apparaat zit ook nog een condensatortester, met buizen! Je kunt het je haast niet voorstellen dat je nu nog een condensator zou gaan testen...

Aerosmit
Geregistreerd lid

Bericht door Aerosmit » do 06 okt, 2011 22:46

Dat bedrijf heb ik al contact mee maar er schijnt nogal wat verschil te zitten tussen the US en EU modellen.
En de beste man is volgens mij erg druk gezien zijn korte mails en ruimte tijd tussen de replays.
Of mijn steenkolen Engels wordt niet gesnapt..

We wachten het af, misschien kan hij mij helpen anders moet ik maar met lampjes gaan prutsen en de boel zien te calibreren met een goede testkast.

wordt vervolgd.

Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Cornelius » za 08 okt, 2011 17:32

opbouw van het apparaat lijkt erg op het patent (twee sensoren, meetbrug, paar transistoren..) en zal dan volgens mij dateren vanaf 1965.
Dat andere apparaat heeft gevlochten isolatie, die van Bas heeft normale kunststof isolatie om de draadjes.
1936 is een serienummer. (serie 40a, # 1936)

72.5 kan heel goed een weerstandswaarde betekenen, de potmeter 'calibrator' lijkt een waarde te hebben van 10 ohm, dat geeft dan nog wat regelbereik.

Heb eens zitten meten aan wat lampjes: een oud fiets achterlampje heeft koud 12 ohm, warm (6v, 0.05A, 1300°) wordt dat 6/0.05= 120ohm.
De spanning op de sensors mag alleen niet zo hoog zijn dat het lampje-zonder-glas wil gaan branden.

Misschien is een lampje met een hogere spanning dan wat beter geschikt. (kleine signaallampjes van 12 of 24volt wellicht?)

Aerosmit
Geregistreerd lid

Bericht door Aerosmit » zo 09 okt, 2011 17:21

Doe eens een linkje van die prikkies?

Plaats reactie