APK afkeur

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

APK afkeur

Bericht door Tubbe » vr 02 sep, 2011 17:27

Gisteren APK van mijn 9-5. Naast een lekke einddemper en wat bussen voor en achter (dat mag wel na twaalf jaar vind ik) werden alle vier oranje knippers afgekeurd. Dat was vorig jaar ook al het geval....
Is dat
1 toevallig
2 strenge keurmeester of keureisen
3 een slechte kwaliteit knipperlichten waar de verf vanaf bladdert of
4 knipper ik te veel
Graag doorhalen wat niet van toepassing is.

jeroengsi
Geregistreerd lid

Re: APK afkeur

Bericht door jeroengsi » vr 02 sep, 2011 17:42

als je er 4 oranje lampjes er in doet word hij goed gekeurd daar op en wat5 voor bussen zijden ze dan

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » vr 02 sep, 2011 17:56

Aan de voorkant kan je de glaasjes eraf doen, daar mag je ook witte knipperlichten hebben, en er is geen keuringseis die stelt, dat er een glaasje op het knipperlicht moet.

Achter moet knipperlicht rood of oranje zijn.

Daarnaast, als je ernstige twijfels hebt bij een afkeur (of goedkeuring), dan kan je ook zelf de RDW erbij halen natuurlijk. Maak je geen vrienden mee bij dat apk-station, maar aan de andere kant is het wel je goed recht.

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » vr 02 sep, 2011 18:13

de knipperlichten voor en achter moeten echt oranje zijn het glas mag er voor wel af zijn maar moet wel oranje zijn anders is het gewoon af keur
groeten

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

APK afkeur

Bericht door Tubbe » vr 02 sep, 2011 18:25

Oké APK eis is dus duidelijk. Is het logisch dat de knipperlampjes na een jaar al weer aan vervanging toe zijn?
(vorige zijn voor teveel geld door een dealer geplaats)

@jeroengsi
Ging om twee bussen van de achterophanging en de twee bussen van de draagarmen voor. Vorig jaar waren de twee bovenste bussen achter al vervangen.
De auto stuurt en voelt een heel stuk strakker weer nu!
@sjak
Ben het niet zozeer oneens met de afkeur (die al hersteld is en nu dus goedkeur is geworden). Het verbaasde me vooral dat de knipperlichten een jaar na vervangen alweer aan de beurt zijn ( alle vier!)

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » vr 02 sep, 2011 18:27

jeroengsi schreef:de knipperlichten voor en achter moeten echt oranje zijn
Bij veel wagens die ik ken worden de oranje stad/knippelichten (aan de voorkant) juist omgebouwd naar wit. Juist omdat oranje stadslicht niet mag van de RDW, maar wit knipperlicht voor wel.

Knipperlicht achter is op veel wagens standaard rood en is ook nooit reden tot afkeur. Heb veel wagens gehad waarbij dat zo was, ook bij de kentekenkeuring bij de RDW is daar niks over gezegd.

Ben dan ook benieuwd naar de bron van je informatie.
Tubbe schreef:Is het logisch dat de knipperlampjes na een jaar al weer aan vervanging toe zijn?
als er sprake is van slechte kwaliteit wel...

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 02 sep, 2011 18:38

APK eisen schreef: art 5.2.53;
1. De grote lichten, dimlichten, stadslichten en achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
2. De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
3. De zijrichtingaanwijzers ... mogen niet anders dan ambergeel stralen.
Dus; gekleurde lampjes er in doen en klaar.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

APK afkeur

Bericht door Tubbe » vr 02 sep, 2011 22:46

Hè maar daar staat toch ambergeel of wit aan de voorzijde? ( onder 2). Dan is oranje toch helemaal niet de APK eis????
Afkeur was nl vanwege te witte knipperlichten...

Met zijknippers wordt toch het
Lichtje op het zijscherm bedoeld?

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » vr 02 sep, 2011 22:56

Tubbe schreef:Dan is oranje toch helemaal niet de APK eis????
Afkeur was nl vanwege te witte knipperlichten...
Tja, zeker weer fantasievolle keurmeester, of een garage die nog een overschot heeft aan lampjes.
Tubbe schreef:Met zijknippers wordt toch het
Lichtje op het zijscherm bedoeld?
ja

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

APK afkeur

Bericht door Tubbe » vr 02 sep, 2011 23:47

Maar dus al wel driemaal een dergelijke keurmeester/werkplaats getroffen. Zou het besmettelijk zijn?

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » vr 02 sep, 2011 23:58

Tja, een keurmeester die bv nooit amerikanen of customs hoeft te keuren zal misschien niet dagelijks hiermee geconfronteerd worden.

Maar dan nog, hoe bepaalt een keurmeester of iets "oranje genoeg" is? Zonder een spectrometer erbij te halen zal dit een behoorlijk subjetief verhaal worden. Maw, kontverhaal.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 03 sep, 2011 11:14

Witte richtingaanwijzers/alarmverlichting voor mag. Als de auto daarop afgekeurd is, dan zou ik de keurmeester wijzen op het APK artikel en/of een RDW herkeuring aanvragen.
"Ambergeel" is APK taal voor wat gewone mensen oranje noemen.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » za 03 sep, 2011 14:07

En geld terug voor de ten onrechte uitgevoerde pseudo-reparatie.

9900
Donateur
Donateur

Bericht door 9900 » za 03 sep, 2011 14:16

Kleuren en wet, net als bij de verkeerslichten in de wet staat: Rood, Geel en Groen.
Ik ken niemand die zegt geel licht, iedereen zegt oranje. Tijdens examens voor mijn rijinstruktie werd je daar voor gewaarschuwd, mocht je oranje zeggen/schrijven ipv geel dan was het antwoord fout.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » za 03 sep, 2011 15:58

Je zou haast denken dat de wetgever kleurenblind is :lol:

Plaats reactie