Rallyrijden (in België of Nederland): Tips gevraagd…

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Red lady
Geregistreerd lid

Rallyrijden (in België of Nederland): Tips gevraagd…

Bericht door Red lady » do 16 jun, 2011 22:06

Hi allemaal,

Even een vraagje! Weet niet of het hier nou helemaal de juiste plaats is om dit soort dingen te vragen, maar ach, wie niet waagt die niet wint hè! :lol:

Ik heb al tijdje de ambitie om te gaan rallyrijden.. het echte werk dan wel te verstaan, dus over landweggetjes, bospaden etc etc, het WRC gevoel. Natuurlijk niet met m’n eigen SAABje, maar met een beetje een fatsoenlijke voor rally’s geschikte wagen (mag een (semi) klassieker zijn, maar ook wel een wat nieuwere wagen).
Helaas heb ik het nog nooit echt mogen ervaren, dus kan het altijd nog zo zijn dat ik het toch niet leuk vind… maar mezelf een beetje kennende ben ik vast na 1x al helemaal verkocht!!!

Maar… na een klein beetje zoekwerk heb ik uitgevonden dat het best prijzig is om hiermee überhaupt te beginnen. Heb o.a. volgende gevonden:

- Er bestaat in NL een 3 daagse cursus waarin je je rallylicentie kan behalen à 1500 euro zonder auto huur
- Bij KNAF kun je je licentie ook halen (licentie is noodzakelijk om überhaupt te mogen rijden)
- In Belgie bestaat vast ook wel zoiets, maar de site die ik heb kunnen vinden bevatten erg weinig info
- In NL moet je dus ook nog een beetje een fatsoenlijke auto regelen om cursus te kunnen doen

Vraagjes hier aan jullie (hopelijk zijn er hier mensen die iets afweten van rallyrijden):
- Tips, aanraders etc qua cursussen/licentie behalen (prijzen, ervaringen, etc)
- Moet een rallyauto altijd kenteken dragen van land waar hij ingeschreven staat en ook verzekerd zijn?
- Iemand idee wat een enigszins geprepareerde auto moet kosten? En als je een nog niet volledig geprepareerde auto zou kopen, moet die dan na de eventuele aanpassingen (kooi bv) opnieuw gekeurd worden (RDW in NL en keuringsinstantie in B?)? Moet je zelf veel kunnen sleutelen aan een auto?
- Algemene kennis die iemand mogelijk wil delen met me, zoals bv. Kosten voor deelname aan rally’s, sfeertje tussen coureurs, (auto)kennis die je al zou moeten bezitten als je hieraan wilt beginnen, etc etc

Kortom, gewoon alle info die jullie kwijt willen over rallyrijden (in België en Nederland) is welkom!!!
En als iemand me een keertje wil laten zien hoe het er in “the real playfield” aan toe gaat.. ik houd me natuurlijk aanbevolen!!!

Thanks alvast voor de reactie!

Groeten “Red Lady”

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Rallyrijden (in België of Nederland): Tips gevraagd…

Bericht door Tenfour » do 16 jun, 2011 23:15

Hej Merel,

Het echte Rallyrijden, de zogenaamde (historische) snelheidsritten, met helm en brandwerende kleding. Ik ben ook alle ins & outs aan het uitzoeken momenteel. Een rallyauto huren is trouwens ook een optie, maar waarschijnlijk geen verstandige. Yke is (gelukkig) niet geschikt voor grote snelheden, want een ongeluk zit vaak in een klein hoekje (sloot / boom bijvoorbeeld). Een voorbeeld van een Nederlands Lancia rallyteam is: KLIK.

Van Dongen (in het pittoreske dorpje Zeeland) heeft een Saab 900 Classic te koop staan geschikt voor youngtimer rally's. Een goed geprepareerde (FIA gekeurde) rallyauto zal tussen de 10000 en 30000 euro kosten schat ik. Dan kun je nog kiezen tussen voorwiel- of achterwielaangedreven wagens :wink:.

Een rallylicentie van KNAF is een must (Eurocircuit Valkenswaard), daarna pas zul je ervaren wat er allemaal bij komt kijken. Ik ben ook benieuwd naar ervaring op het forum.

Interessante rallyauto's worden o.a. gespot op Gummen.org: KLIK

Mvrgr,

Roger

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 17 jun, 2011 3:10

wat je eens zou kunnen proberen is autocross daar kan je redelijk goedkoop instappen en met een oud barrel van een paar honderd euro een hoop lol beleven
winnen kan je dan wel vergeten maar met een beetje mazzel rij je zomaar een halve finale en is er een dames klasse maak je waarschijnlijk wel een kans om te winnen

Red lady
Geregistreerd lid

Bericht door Red lady » vr 17 jun, 2011 9:12

Thanks Tenfour en Tanisha voor de info!!!

Aerosmit
Geregistreerd lid

Bericht door Aerosmit » za 18 jun, 2011 8:16

is die blauwe 900 in SB niet wat? van dongen bood hem aan meen ik. 300 peeekaatjes

Plaats reactie