Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
-
900 SE C
- Geregistreerd lid
Bericht
door 900 SE C » za 22 aug, 2009 22:54
millerman schreef:
Houdt de straat schoon (als in het ouder-Hollandse "weescht niet bevreesd") is mijns inziens bedoeld als meervoudsvorm terwijl 'word geen slaaprijder' (als in "loop heen") beoogt eenieder als individu aan te spreken
-
shearwater
- In memoriam †
Bericht
door shearwater » zo 23 aug, 2009 9:22
Het heeft m.i. met het gebruik van de beleefdheidsvorm te maken en met het gebruik van je/jij. De -t wordt gebruikt in een wat verouderde stijl waar de beleefdheidsvorm wordt gebruikt. 'Koopt (U) Nederlandsche waar!'. In 'Houdt de straat schoon' is dit kennelijk ook het geval. Wil je echter tutoyeren, dan komt die -t er niet bij, omdat, als het onderwerp je of jij is en áchter de persoonsvorm staat, dan krijgt de stam geen -t. Zoals in 'Hou je mond!'. Zo begrijp ik het tenminste uit de Taalvraagbaak voor schrijvers
-
Henk-Jan
- Donateur

Bericht
door Henk-Jan » zo 23 aug, 2009 9:29
Ik gebruik ook nog die -t hoor. Vind ik veel mooier en netter.
-
millerman
- Donateur (3x)

Bericht
door millerman » zo 23 aug, 2009 11:00
Mijns inziens is dat een vergane werkwoordsvorm, die niet meer gehanteerd wordt. Taalpurisme is mooi, maar moet tevens met de tijd meegaan. Zoals Nederlandsch ook niet meer met ch geschreven wordt.
-
Jaap900i
- Donateur

Bericht
door Jaap900i » zo 23 aug, 2009 11:19
Oké dan: het juiste antwoord op vragen rond de gebiedende wijs vind je op OnzeTaal.nl:
http://www.onzetaal.nl/advies/redt.php , compleet met uitleg over varianten en waarom die niet (meer) kloppen. Voor de discussie hier betekent dat: "houd de straat schoon" is de juiste schrijfwijze.
-
Wassink
- Geregistreerd lid
Bericht
door Wassink » do 03 sep, 2009 19:49
Jaap900i schreef:Voor de discussie hier betekent dat: "houd de straat schoon" is de juiste schrijfwijze.
Volgens de grammatica regels is dat volgens mij niet de juiste schrijfwijze.

-
Henk-Jan
- Donateur

Bericht
door Henk-Jan » do 03 sep, 2009 19:54
Nope. Officieel dient men tegenwoordig geen -t meer aan te vullen bij een gebiedende wijs meervoud. Ik doe het echter nog wel, ik houd wel van een beetje archaïsch taalgebruik.
-
Wassink
- Geregistreerd lid
Bericht
door Wassink » do 03 sep, 2009 20:29
@ Henk Jan
Mijn opmerking betreft de zinsopbouw.
Even graven hoor in mijn geheugen: er is sprake van twee zinnen die onjuist aan elkaar gekoppeld zijn.
De zin zoals die er nu staat heeft twee persoonsvormen.
-
Wassink
- Geregistreerd lid
Bericht
door Wassink » do 03 sep, 2009 20:31
Wassink schreef:De zin zoals die er nu staat heeft twee persoonsvormen.

Mijn zin ook.......hmm
iemand een idee waar de fout ligt?
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Bericht
door Sapphire » do 03 sep, 2009 20:32
Ik vind het eerlijk gezegd wel een goede, die taalfouten. Moet je kijken hoeveel publiciteit je ermee trekt, op het Saabforum al 100+ reacties alleen al.
Slimme jongens

-
carlsson
- Geregistreerd lid
Bericht
door carlsson » do 03 sep, 2009 20:34
Wie zegt dat het meervoud is, dat is nog de vraag. De tekst van de stoeptegel is wel archaïsch, maar het kan toch.
Toch schrijf je ook niet als tog, en doch ook niet als dog, ook komt noch wel eens voor.
Ik hou trouwens wel van archaïsche een schrijfwijze, schrijven is ook wat anders dan spreken.
-
Henk-Jan
- Donateur

Bericht
door Henk-Jan » do 03 sep, 2009 20:43
Wassink schreef:De zin zoals die er nu staat heeft twee persoonsvormen.
De zin, zoals die er nu staat, heeft twee persoonsvormen.
Mooier is overigens (volgens mijn oud docent Latijn):
De zin heeft, zoals die er nu staat, twee persoonsvormen.
-
Wassink
- Geregistreerd lid
Bericht
door Wassink » do 03 sep, 2009 20:48
@Henk Jan

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett3 » do 03 sep, 2009 21:13
Henk-Jan schreef:De zin, zoals die er nu staat, heeft twee persoonsvormen.
Vragend maken; Heeft de zin, zoals die er nu staat, twee persoonsvormen?
'
Heeft' is de persoonsvorm, waar is de tweede dan?
-
Wassink
- Geregistreerd lid
Bericht
door Wassink » do 03 sep, 2009 21:24
@72sonett3
het ging om de zin:
Even graven hoor in mijn geheugen: er is sprake van twee zinnen die onjuist aan elkaar gekoppeld zijn.