Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
verde900
Donateur
Donateur

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door verde900 » za 27 feb, 2021 19:39

Sapphire schreef:
zo 10 mar, 2019 17:37
Een volvo 255 is een 200 serie, voorzien van vijfcilinder motor en vijf deuren. Niet origineel, wel volgens Volvo's eigen manier van benoemen.
Interessant, dus een 384 is 4drs 300 serie met 'n 8cilinder?
En 'n 876 een 800 serie met een 7 cilinder en 6 deuren?

RoelandV
Geregistreerd lid

Re: Nieuwe Volvo's zijn begrensd op 180 km/u

Bericht door RoelandV » za 27 feb, 2021 19:55

Hoorde deze week dat sommige Volvo-rijders bij de dealer expliciet vragen om een voorraadauto van modeljaar 2020... :D

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 27 feb, 2021 19:57

Ik neem aan dat ik het jou niet hoef uit te leggen, maar deze terminologie gebruikte Volvo zelf een tijdje. Zo heb ik een 245 (later 240 estate geworden), waarbij je ook een 265 had, dat was de zescilinder. Op turbobricks gebruiken veel mensen deze verwijzingen ook voor latere modellen, omdat het gelijk duidelijk maakt waar het over gaat. De Volvo 850 estate wordt zodoende bijv ook als 855 aangeduid. Is overigens bij meer zaken gebruikelijk, oa bij vliegtuigen worden dergelijke afkortingen gebruikt. Maar dat gaat wel erg off-topic en ik zal er niemand mee vermoeien.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 27 feb, 2021 20:00

Ik begrijp het geloof ik, doe eens 'n foto van je 255, ik heb er nog nooit een gezien..
Een 384 en 876 wel trouwens

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » za 27 feb, 2021 21:14

verde900 schreef:
za 27 feb, 2021 19:31
Als het 2 jaar geleden reeds aangekondigd werd is het nu toch geen verrassing?
:-P+ :-P+

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 27 feb, 2021 21:50

Afbeelding

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 27 feb, 2021 22:43

:pepsidrinker:

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » di 27 apr, 2021 11:58

Inmiddels heeft ook Renault aangekondigd dat men de tosnelheid wil begrenzen op 180 km/u.

Bron: https://www.nu.nl/auto/6129978/beperkin ... dacia.html

Koen K
Donateur
Donateur

Bericht door Koen K » di 27 apr, 2021 12:26

De Meo zegt dat hij zich niet simpelweg wil beperken tot lagere topsnelheden voor de Renault- en Dacia-modellen. Hij introduceert tegelijkertijd een nieuwe generatie adaptieve cruisecontrol die de snelheid aanpast op basis van verkeersborden en gegevens uit het navigatiesysteem. Dankzij dit slimme systeem met de naam Safety Coach remmen de auto's straks automatisch af voor bijvoorbeeld bochten en rotondes.

Bovendien gaat Safety Coach nog een stap verder. Zo zal het systeem via het beeldscherm in de auto 'veiligheidsscores' uitdelen aan bestuurders. Die scores worden bijgehouden waardoor uiteindelijk afwijkingen van de norm en 'onveilig rijgedrag' zichtbaar worden. De automobilist kan ervoor kiezen om zijn scores te delen met derden.

Volgens de topman kan dit in samenwerking met verzekeringsmaatschappijen leiden tot lagere premies voor 'veilig rijdende bestuurders'. Dit idee is niet nieuw. Onder meer de ANWB biedt al langer een autoverzekering aan waarbij je met een voorbeeldige rijstijl korting op je verzekeringspremie krijgt.
Recht uit het receptenboek van Xi Jinping :P
Een derde van de ongelukken met een dodelijke afloop zou gebeuren doordat bestuurders te hard rijden. Nu is 180 kilometer per uur nog steeds een flinke snelheid, gaf de fabrikant destijds toe, "maar elke stap telt".

"Wij geloven dat een autofabrikant de verantwoordelijkheid heeft om de verkeersveiligheid te helpen verbeteren. Onze snelheidsbeperking en de dialoog die ontstaat, past in dat denken", zei Malin Ekholm, hoofd van het Volvo Cars Safety Center, vorig jaar.
Pure virtue signalling dus. Als je echt iets wilt doen aan ongelukken met een dodelijke afloop zorg je ervoor dat auto's op 50 of 30 begrensd worden zodra ze de bebouwde kom in gaan, en dat de bestuurder wordt afgerost met een roestig stuk prikkeldraad als hij/zij met de smartphone gaat zitten kloten.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 27 apr, 2021 15:25

Dat van het roestige stuk prikkeldraad kan ik in meegaan. Maar begrenzing zodra je volgens een gps-database de bebouwde kom inrijdt, geen goed idee. Het GPS-signaal verlies je nog wel eens of je zit volgens de GPS opeens op de b-weg naast de snelweg terwijl je toch echt op de snelweg rijdt. Als die b-weg 60/50/30 is, heb je opeens een zeer gevaalijke situatie op de snelweg. Niemand die achter je rijdt verwacht dat jij zo langzaam rijdt.

Heb zelf wel eens meegemaakt dat ik en een voorganger net geen opgeblazen brommobiel die 40 op de snelweg naar Eindhoven reedt omver reden. Je schrikt je helemaal het apelazarus. De auto achter mij week te ver uit, pakte de vangrail en sloeg bij de coreectie de andere kant op over de kop. Laat al dat automatische maar achterwege. Als je hersens niet goed functioneren kunnen ze beter je rijbewijs afnemen.

Koen K
Donateur
Donateur

Bericht door Koen K » di 27 apr, 2021 15:34

Je kunt dat soort dingen inderdaad niet puur op basis van GPS doen, maar veel auto's kunnen tegenwoordig ook snelheidsborden lezen. Misschien valt dat te combineren. Of misschien moet het gewoon een heel irritant geluidssignaal zijn dat afgaat als je te snel rijdt op een plek waar dat gevaarlijk is. In de bebouwde kom (en dan bedoel ik niet van die brede rondwegen met groenstrook, maar straten met trambanen / parkeervakken / fietspaden / oversteekplekken / trottoirs) veroorzaakt een beetje te snel rijden immers al duidelijk grotere aantallen ongelukken, en ook vaker met dodelijke afloop.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 27 apr, 2021 15:49

Mijn auto leest ook het bord op 'n parallel lopende weg waar 60 staat terwijl ik 100/130 mag, blij dat "zij" niet afremt naar 60.

Europa is tamelijk beperkt geworden qua toegestane snelheden, Duitsland volgt daarin ook gewoon..
Wat voegt >180 dan nog toe?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 28 apr, 2021 7:39

De bron heb ik zo niet bij de hand maar heel weinig dodelijke ongelukken worden veroorzaakt door te hoge snelheid.
Dus waar gaat dit hele onderwerp over: product plaatsing neem ik aan.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 28 apr, 2021 7:45

Draai het om, hoge snelheden zijn vrijwel nergens meer toegestaan, waarom nu dan nog auto's bouwen die dat halen?

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » do 29 apr, 2021 8:41

Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld... dan kunnen alle Nederlandse auto’s wel teruggeschroefd worden naar 130. En alleen tussen 19-6u
Sommigen gaan er nog mee naar trackdays en in Duitsland rijden toch behoorlijk wat mensen 180 +

Men kan ook gewoon aan de regels houden hè

Plaats reactie