Forse prijsverlaging bij Tesla
-
J.vandermeulen
- Donateur

Re: Forse prijsverlaging bij Tesla
Ik kom uit een bmw 4 en zou een nieuwe bestellen totdat ik die muil zag. Over smaak valt te twisten maar ik heb nog niemand gehoord die deze muil pruimde. Ik heb nog gevraagd of er een andere snoet op kon. Het antwoord van de dealer was veelzeggend: “ik snap wat je bedoelt, maar helaas niet”.
Ik heb in een i4 gereden maar bij stroom rijden mis je iedere emotie. Wat dan wel opvallend is, is de extreem lage afschrijving op die dingen.
Ik heb in een i4 gereden maar bij stroom rijden mis je iedere emotie. Wat dan wel opvallend is, is de extreem lage afschrijving op die dingen.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Altijd weer jammer om te lezen wanneer gewaardeerde medeforummers niet begrijpen hoe belangrijk privacy is. We hebben in het verleden wel de Stasi en Nicolae Ceaușescu veroordeeld en de bevrijding van bespioneerde en onderdrukte volken gevierd.
Het moderne digitale spioneren is in de basis niet veel anders en de toekomst zal tonen waar het zichtbaar heengaat. Het onzichtbare deel is in ieder geval verwerpelijk. Het past ook niet bij democratie. Maak je geen illusies: Het grootschalige verzamelen van data van individuen kan niet alleen worden misbruikt, het kan ook gebruikt worden ter onderdrukking of het afdwingen van gedrag. Dat is communisme, en dat willen we toch niet? Vroeger niet in ieder geval, vinden we het nu wel goed? Velen vinden Putin toch ook een vuile communist met dito ideëen?
Moet het mogelijk worden dat iemand die ook maar 1 kilometer te veel per maand rijdt volgens een bepaalde norm, zijn auto niet meer mag starten? Of pas tegen betaling van een boete, wellicht? En wat als dat gebeurd als je een familielid "in nood" wilt helpen, als je de Bob bent en met je vrienden niet meer terug naar huis mag rijden? Als je op de laatste dag van de maand, je auto wil snelladen bij het snellaadstation een paar kilometer verderop omdat je de volgende ochtend vroeg weg moet voor een langere reis? Of je krijgt pech onderweg, belt de ANWB (nauw verbonden aan de staat) en de telefoniste meld dat je wel een beetje stout bent geweest? Je hebt geen pech, maar je limiet is bereikt, en je moet volgens die hoer aan de telefoon een bom duiten neer leggen, om geholpen te worden? Als je een beetje hersens hebt dan weet je dat in de automatisering van processen, uitzonderingssituaties altijd niet worden meegenomen. Je staat dus in de kou, terwijl je vadertje staat, geheime diensten, de producent van je auto braaf al je data hebt geleverd.
Nou gefeliciteerd dan met je: "Ze mogen alles van me weten, want ik heb toch niks te verbergen."
En wat betreft het verzamelen van beelden, gaat het niet alleen om het vreemdgaan van de buurman. Het gaat om het kunnen bestuderen van wie op welk moment waar is. Beelden zeggen niet alles. Beelden tonen geen intenties van mensen, maar kunnen wel als zodanig worden geïnterpreteerd door overijverige ambtenaren. En velen die zeggen, maar als ik niks verkeerds doe dan kan mij toch ook niks in de schoenen worden geschoven. Nou, denk eens aan Identiteitsdiefstal/kaping. De mensen die daar slachtoffer van zijn geworden, kunnen hun onschuld vaak niet bewijzen.
Maar niet alleen dat, in de nieuwste auto's zitten microfoons die niet alleen spraakcommando's als "start auto" kunnen aannemen om te doen wat jij zegt. De audio kan elk privégesprek opnemen op de servers van de fabrikant of andere organisaties. Niet alleen zijn er legio mogelijke sistuaties waarop jij wilt dat zoiets zou zijn uitgesloten, je wilt in principe toch niet dat je continu wordt afgeluisterd? Dat is toch ziek
Het principe deugt niet.
Het leveren van welke data dan ook, mag niet iets zijn wat een voorwaarde is om je auto te kunnen gebruiken of een in het koopcontract verwerkt zijn. En, wat daar nog bij komt is dat alle andere weggebruikers het opslaan van al die data waar zij toevallig deel van uitmaken helemaal niet hebben goedgekeurd. (Ja, ik weet dat alles of het meest in de openbare ruimte mag worden opgenomen met je mobieltje, maar je mag ook je bewakingcamera niet op de openbare weg richten als dat ook de voordeur van je overburen in beeld brengt. Dit is precies eenzelfde situatie, alleen niet locatiegebonden.)
We hebben dat al in de meeste telefoons, maar daar kun je nog iets tegen ondernemen. Je kunt een chip verwijderen die dit mogelijk maakt, de software van Andriod bij de eerste installatie niet de standaard Google-items mee laten installeren, maar je kunt eenvoudig op privé-momenten je telefoon (mits niet aan Bluetooth gekoppeld) onder een kussen of een deken leggen. Bij je moderne auto is dat allemaal niet zo eenvoudig.
Je zou voor de aardigheid eens moeten testen of als je al je camera's en microfoons die je Tesla of ander moderne wagen aan boord heeft afplakt, of je dan nog wel met je auto kan rijden. Het zou zomaar kunnen, dat je auto jou dan als bestuurder niet meer "vertrouwd".
Stop het digitale communisme
Je hebt hersens, denk na.
Het moderne digitale spioneren is in de basis niet veel anders en de toekomst zal tonen waar het zichtbaar heengaat. Het onzichtbare deel is in ieder geval verwerpelijk. Het past ook niet bij democratie. Maak je geen illusies: Het grootschalige verzamelen van data van individuen kan niet alleen worden misbruikt, het kan ook gebruikt worden ter onderdrukking of het afdwingen van gedrag. Dat is communisme, en dat willen we toch niet? Vroeger niet in ieder geval, vinden we het nu wel goed? Velen vinden Putin toch ook een vuile communist met dito ideëen?
Moet het mogelijk worden dat iemand die ook maar 1 kilometer te veel per maand rijdt volgens een bepaalde norm, zijn auto niet meer mag starten? Of pas tegen betaling van een boete, wellicht? En wat als dat gebeurd als je een familielid "in nood" wilt helpen, als je de Bob bent en met je vrienden niet meer terug naar huis mag rijden? Als je op de laatste dag van de maand, je auto wil snelladen bij het snellaadstation een paar kilometer verderop omdat je de volgende ochtend vroeg weg moet voor een langere reis? Of je krijgt pech onderweg, belt de ANWB (nauw verbonden aan de staat) en de telefoniste meld dat je wel een beetje stout bent geweest? Je hebt geen pech, maar je limiet is bereikt, en je moet volgens die hoer aan de telefoon een bom duiten neer leggen, om geholpen te worden? Als je een beetje hersens hebt dan weet je dat in de automatisering van processen, uitzonderingssituaties altijd niet worden meegenomen. Je staat dus in de kou, terwijl je vadertje staat, geheime diensten, de producent van je auto braaf al je data hebt geleverd.
Nou gefeliciteerd dan met je: "Ze mogen alles van me weten, want ik heb toch niks te verbergen."
En wat betreft het verzamelen van beelden, gaat het niet alleen om het vreemdgaan van de buurman. Het gaat om het kunnen bestuderen van wie op welk moment waar is. Beelden zeggen niet alles. Beelden tonen geen intenties van mensen, maar kunnen wel als zodanig worden geïnterpreteerd door overijverige ambtenaren. En velen die zeggen, maar als ik niks verkeerds doe dan kan mij toch ook niks in de schoenen worden geschoven. Nou, denk eens aan Identiteitsdiefstal/kaping. De mensen die daar slachtoffer van zijn geworden, kunnen hun onschuld vaak niet bewijzen.
Maar niet alleen dat, in de nieuwste auto's zitten microfoons die niet alleen spraakcommando's als "start auto" kunnen aannemen om te doen wat jij zegt. De audio kan elk privégesprek opnemen op de servers van de fabrikant of andere organisaties. Niet alleen zijn er legio mogelijke sistuaties waarop jij wilt dat zoiets zou zijn uitgesloten, je wilt in principe toch niet dat je continu wordt afgeluisterd? Dat is toch ziek
We hebben dat al in de meeste telefoons, maar daar kun je nog iets tegen ondernemen. Je kunt een chip verwijderen die dit mogelijk maakt, de software van Andriod bij de eerste installatie niet de standaard Google-items mee laten installeren, maar je kunt eenvoudig op privé-momenten je telefoon (mits niet aan Bluetooth gekoppeld) onder een kussen of een deken leggen. Bij je moderne auto is dat allemaal niet zo eenvoudig.
Je zou voor de aardigheid eens moeten testen of als je al je camera's en microfoons die je Tesla of ander moderne wagen aan boord heeft afplakt, of je dan nog wel met je auto kan rijden. Het zou zomaar kunnen, dat je auto jou dan als bestuurder niet meer "vertrouwd".
Stop het digitale communisme
-
Orphy
- Donateur (5x)

Pfffff…… vrouwen en kinderen het eerst.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Interessant hoe EV en Tesla eindigen in een monoloog over modern communisme.
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Modern communisme daargelaten, SteveO heeft zeker een aantal punten en neemt ook de moeite om het op te schrijven. +1
-
jelger
- Geregistreerd lid
Ik snap best dat het Saabforum meer aandacht trekt dan een eigen blogsite.
Ondertussen is de Tesla model S alweer meer dan 10 jaar in dezelfde vorm in productie - dat doen maar weinigen na tegenwoordig - een toekomstige klassieker waardig: zeer herkenbaar uiterlijk en aanjager van de automobiele revolutie.

En wie een echte communisten-auto wil moet gewoon dit nemen, op benzine, past ook nog bij het analoge rijden:

via Flickr
Ondertussen is de Tesla model S alweer meer dan 10 jaar in dezelfde vorm in productie - dat doen maar weinigen na tegenwoordig - een toekomstige klassieker waardig: zeer herkenbaar uiterlijk en aanjager van de automobiele revolutie.

En wie een echte communisten-auto wil moet gewoon dit nemen, op benzine, past ook nog bij het analoge rijden:

via Flickr
-
9000-95
- Donateur

Daarmee kan je ijsvissen op een bevroren meer door een speciaal luik in de vloer. Kom daar maar eens om bij zo'n Tesla
Ligt zelfs een V4 in, zou de Saab liefhebber toch moeten aanspreken.
En ja, +1. Ook ik vind het een heel creepy idee dat er in die moderne auto's camera's en microfoons op de inzittenden gericht zijn die rechtstreeks alles doorstreamen naar de fabrikant. Zonder dat je enig idee hebt wat er door wie mee gedaan wordt, of dat je de keus hebt die functionaliteit uit te schakelen. Als je de internet verbinding van een Tesla saboteert rijdt het ding niet meer. Voer je een reparatie uit buiten de dealer om, schakelen ze hem uit op afstand als je pech hebt. Is voor mij in elk geval reden om zo'n auto niet te kopen. Als ik iets koop, is het van mij en dan wil ik kunnen bepalen wat er met de data gebeurt.
En ja, +1. Ook ik vind het een heel creepy idee dat er in die moderne auto's camera's en microfoons op de inzittenden gericht zijn die rechtstreeks alles doorstreamen naar de fabrikant. Zonder dat je enig idee hebt wat er door wie mee gedaan wordt, of dat je de keus hebt die functionaliteit uit te schakelen. Als je de internet verbinding van een Tesla saboteert rijdt het ding niet meer. Voer je een reparatie uit buiten de dealer om, schakelen ze hem uit op afstand als je pech hebt. Is voor mij in elk geval reden om zo'n auto niet te kopen. Als ik iets koop, is het van mij en dan wil ik kunnen bepalen wat er met de data gebeurt.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Zoals bovenstaande forummer ook begrepen heeft gaat het niet alleen om EV's en ook niet alleen om Tesla's, ik doel op dergelijke techniek in elke moderne auto, waar van toepassing.
En er zijn nog meer argumenten tegen deze ontwikkelingen. En er zijn ook alternatieve oplossingen, waarvan ik voorbeelden zal geven.
Het is bekend dat Tesla nu al de mogelijkheid heeft om een auto op afstand te doen stoppen op een GPS-positie vlakbij of bijvoorbeeld op je oprit. Als het vlakbij kan, kan het ook verder weg. En als het starten van de auto niet meer gaat, staat 'ie stil.
Nu zal dit ongetwijfeld niet alleen zo zijn bij Tesla. Andere merken hebben dit al of volgen dit pad. En nogmaals, ik heb het niet alleen om EV's. Deze techniek verbreidt zich met de tijd over het merendeel van het wagenpark. Niet alleen personenauto's maar ook bestelwagens, vrachtwagens, etcetera.
Je kunt je zelfs afvragen of alleen al het huidige wagenpark dat met deze techniek rondrijdt niet al voldoende zou zijn om zo'n naar plan tot realiteit te maken.
Velen staan te juichen bij alle opties en gadgets van het nieuwe spul omdat het 'o zo leuk', 'o zo gemakkelijk' of 'übercool' lijkt.
Mijn hartelijke aanbeveling:
Het dieselgate schandaal heeft vodoende aangetoond dat dit soort controles op fabrikanten (bijvoorbeelt Renault, VW) absoluut noodzakelijk zijn.
En er zijn nog meer argumenten tegen deze ontwikkelingen. En er zijn ook alternatieve oplossingen, waarvan ik voorbeelden zal geven.
Het is bekend dat Tesla nu al de mogelijkheid heeft om een auto op afstand te doen stoppen op een GPS-positie vlakbij of bijvoorbeeld op je oprit. Als het vlakbij kan, kan het ook verder weg. En als het starten van de auto niet meer gaat, staat 'ie stil.
Nu zal dit ongetwijfeld niet alleen zo zijn bij Tesla. Andere merken hebben dit al of volgen dit pad. En nogmaals, ik heb het niet alleen om EV's. Deze techniek verbreidt zich met de tijd over het merendeel van het wagenpark. Niet alleen personenauto's maar ook bestelwagens, vrachtwagens, etcetera.
- Nu komt er oorlog, of er is oorlog, een bepaalde partij wil zich stilletjes revancheren voor zaken uit het verleden of het heden, of concurrenten het leven zuur maken, of wat je ook maar kan bedenken.
- Tel daarbij op het feit dat alles te hacken is. Meestal een kwestie van tijd, leercurve, uithoudingsvermogen en/of het aantal servers waarmee je je uit kunt rusten om doelgericht deze ultramoderne op afstand bedienbare voertuigen over te nemen.
- Als het merendeel van een land dit soort voertuigen op de weg heeft, leg je vanuit een luie stoel of een commandocentrum het wegennet van een of meerdere naties plat. Auto's die niet aan internet hangen, lijken wellicht gespaard, maar door het blokkeren van kruisingen ontstaan files, en niemand komt nog ergens.
- Economische schade is afhankelijk van de duur van de blokkade, maar de hele distributie naar supermarkten loopt in het honderd, dus ook per fiets of te voet gaan we op zeker moment honger lijden, temeer daar verse waar die ergens in de file staat, bederft.
- Ambulances komen niet meer aan bij slachtoffers en slachtoffers bereiken het ziekenhuis niet meer
- De brandweer blust niks meer, en de politie is compleet overbelast en 112 zal niet meer te bereiken zijn. Niet dat het zin heeft om te bellen, maar dat staat daar los van.
- Waar het een oorlogssituatie betreft, komen daar op afstand bestuurbare raketten bij die de klus afmaken.
Je kunt je zelfs afvragen of alleen al het huidige wagenpark dat met deze techniek rondrijdt niet al voldoende zou zijn om zo'n naar plan tot realiteit te maken.
Velen staan te juichen bij alle opties en gadgets van het nieuwe spul omdat het 'o zo leuk', 'o zo gemakkelijk' of 'übercool' lijkt.
Mijn hartelijke aanbeveling:
- Verbreek tenminste de verbinding met internet, geef mensen de mogelijkheid om op vrijwillige basis data op locatie bij de dealer uit te laten lezen en beperk dat tot relevante data uitsluitend voor het verbeteren van die auto, of diens opvolgers en niet verkoopbaar of te delen met wie of wat dan ook. (NB: Het verbreken van internet sluit navigatie niet uit, navigatie berust uitsluitend op GPS. Live-internet is niet nodig voor goede navigatie, kaarten zijn ten eerste off-line te downloaden, bijvoorbeeld als je thuiskomt. Live-data ten behoeve van file-waarschuwingen en overige verkeersinformatie kan via RDS worden uitgelezen, of via een app op je telefoon gebeuren die via Bluetooth aan je auto is gekoppeld. De app kan dan vanuit de navigatie op de auto de route of bestemming doorkrijgen, waarna deze met een bepaald interval checkt op verkeersinformatie op de route. Die informatie zou de app dan terug kunnen geven aan de navigatiesoftware in de auto met een soort Push-berichten, zodat alles naadloos geïntegreerd kan worden met de infotaiment in de auto als de gebruiker dit wenst. Data-formaten en protocollen zouden gestandariseerd moeten worden zodat gebruikers vrij worden in de app die ze willen gebruiken. Idealiter is de app een Open Source project,eventueel gebaseerd op crowd-funding.
- Het uitzetten of parkeren van een auto door de fabrikant moet sowieso worden uitgesloten. Zelfs in een kidnapsituatie is dit niet wenselijk omdat een dader in paniek de slechts denkbare besluiten kan nemen.
- Geef de eigenaar/gebruiker de mogelijkheid om audio en videomateriaal zelf te evalueren op inhoud die hij/zij niet wil delen, voordat het naar de dealer gaat. Gewoon een USB-aansluiting waar je je laptop aan kan hangen met software waarmee je in de data kunt knippen. Een onafhankelijke toezichthouder die erop toeziet dat fabrikanten niet stiekum veiligheidkopiën opslaan, zodat eventueel door de eigenaar/gebruiker weggeknipte data echt niet meer toegankelijk is. En een wisknop in het menu van de auto voor alle opgeslagen data, waarvan de werking is gecheckt.
- Updates moeten door fabrikanten zijn voorgelegd aan genoemde toezichthouder en moet ten aller tijde vergeleken kunnen worden met de update op de server vanwaaruit updates feitelijk gedistribueerd worden, om misbruik uit te sluiten.Steekproefgewijs moet de toezichthouder controles uitvoeren op auto's die zijn ge-update.
- Bovenal moet de gebruiker van de auto kunnen kiezen uit updates die aantoonbaar noodzakelijk zijn om de veiligheid te waarborgen. (zoals nu "terugroepacties"), de noodzakelijkheid moet ook door toezichthouder worden getoetst met APK-eisen als minimum, opdat de gebruiker updates waar hij om wat voor reden niet wil, alleen bij APK-noodzaak zou hoeven doen.
- Voor de nieuwe eigenaar, moet er een mogelijkheid zijn om de auto te resetten, naar de orginele staat zoals door de fabrikant geleverd, met de mogelijkheid om genoemde APK-gestandariseerde veiligheidsupdates door te voeren en andere updates naar believen.
Het dieselgate schandaal heeft vodoende aangetoond dat dit soort controles op fabrikanten (bijvoorbeelt Renault, VW) absoluut noodzakelijk zijn.
-
phanot
- Donateur (2x)

Helemaal eens met Steve, daarom rij ik alleen in auto's ouder dan 35 jaar
Nu even iets leuks:
Oldtimer ombouw naar electrisch wordt al regelmatig gedaan, maar er zijn ook mensen die in de andere richting omdenken
:
Waarom geen Tesla ombouwen naar V8 of Diesel? https://www.youtube.com/watch?v=x-6kHjF1U1E
of nog gekker, een Tesla op hout
https://www.youtube.com/watch?v=wGoyz8zE7Tc
Nu even iets leuks:
Oldtimer ombouw naar electrisch wordt al regelmatig gedaan, maar er zijn ook mensen die in de andere richting omdenken
Waarom geen Tesla ombouwen naar V8 of Diesel? https://www.youtube.com/watch?v=x-6kHjF1U1E
of nog gekker, een Tesla op hout
https://www.youtube.com/watch?v=wGoyz8zE7Tc
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Bron: https://www.bright.nl/nieuws/1147941/el ... g-mrb.htmlHet kabinet verwacht een daling van de verkoop van nieuwe elektrische auto's in 2025 en 2026. Vanaf dan moet er namelijk voor stekkerauto's ook motorrijtuigenbelasting betaald worden. Daardoor valt het bezit van een EV vaak duurder uit dan van een vergelijkbare benzineauto.
-
De Roest
- Geregistreerd lid
+1 voor Steve.
Primaire reactie: Pffff dit topic is stevig uit de richting.
Secundaire reactie: ik zie ook niet in waarom in het vrije westen überhaupt door consumenten, overheden etc is ingestemd met dergelijke voorwaarden dat fabrikanten van auto's (meer is het niet hè!) zoveel informatie kan worden verzameld. Ik werk voor de overheid en je moet niet weten hoe onze info voorziening aan banden is gelegd. Alles onder de noemer van AVG. Uiteraard prima als de overheid toetst of het verzamelen van de info echt noodzakelijk is en daarover transparant bericht. Maar als toezichthouder worden we hier ook weleens stevig de pas afgesneden. Dan kun je domweg je werk niet doen. Ik mag hopen dat we ook als samenleving zo kritisch zijn op auto fabrikanten. Vandaar de +1.
En yup: Tesla is een lekkere bak voor de korte sprints. Maar ik voel mij als Saab adapt niet passen bij de gemiddelde 'tesla rijder'.
Primaire reactie: Pffff dit topic is stevig uit de richting.
Secundaire reactie: ik zie ook niet in waarom in het vrije westen überhaupt door consumenten, overheden etc is ingestemd met dergelijke voorwaarden dat fabrikanten van auto's (meer is het niet hè!) zoveel informatie kan worden verzameld. Ik werk voor de overheid en je moet niet weten hoe onze info voorziening aan banden is gelegd. Alles onder de noemer van AVG. Uiteraard prima als de overheid toetst of het verzamelen van de info echt noodzakelijk is en daarover transparant bericht. Maar als toezichthouder worden we hier ook weleens stevig de pas afgesneden. Dan kun je domweg je werk niet doen. Ik mag hopen dat we ook als samenleving zo kritisch zijn op auto fabrikanten. Vandaar de +1.
En yup: Tesla is een lekkere bak voor de korte sprints. Maar ik voel mij als Saab adapt niet passen bij de gemiddelde 'tesla rijder'.
-
verde900
- Donateur

Je verkoopt met n tesla je ziel aan de duivel, alles incl filmbeelden van binnen en buiten wordt geregistreerd, vooral die opnamen van buiten (gewoon permanente opnames van alles om je heen) staan op gespannen voet met wetgeving ..
De "duivel" heeft zo zijn eigen regels..
-
Raggare
- Geregistreerd lid
Ja en? Toen de wegenbelasting vrije grens van 25 naar 40 jaar werd opgetrokken zagen we iets gelijks toch? De Saabs, en andere merken, van 25 jaar oud werden in een keer een stuk minder aantrekkelijk bij de "liefhebbers"RoelandV schreef: ↑zo 10 sep, 2023 22:45Bron: https://www.bright.nl/nieuws/1147941/el ... g-mrb.html
-
verde900
- Donateur

Toen mocht een MRB vrije oldtimer nog 5 jaar MRB te duur zijn, dat waren nog eens tijden..
-
Fredje65
- Donateur (5x)

De duivel, hahahaha.verde900 schreef: ↑ma 11 sep, 2023 7:36Je verkoopt met n tesla je ziel aan de duivel, alles incl filmbeelden van binnen en buiten wordt geregistreerd, vooral die opnamen van buiten (gewoon permanente opnames van alles om je heen) staan op gespannen voet met wetgeving ..