Keuringsdienst van Waarde: Superbrandstof

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Keuringsdienst van Waarde: Superbrandstof

Bericht door millerman » ma 22 nov, 2010 18:01

Volgens mij komt dat juist steeds meer terug, met de roep om meer vermogen uit kleinere motoren. Ook de TFSI motoren hebben meer aan 98. Bovendien is het vooral in Nederland aan het verdwijnen volgens mij. In België en Duitsland is het nog gewoon verkrijgbaar.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 24 nov, 2010 12:25

GHIA schreef:Maar hoeveel (moderne motoren) zullen dat er nog zijn, aangezien 98 steeds meer verdwijnt ...
VAG's FSI's kunnen niet eens zonder.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 24 nov, 2010 13:52

[]definieer nut; als je een potje wil blazen zal het wel verschil maken in vermogen.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 24 nov, 2010 14:34

Voor de vorige serie 9-5's in Aero uitvoering wordt al zo'n beetje het maximum gevraagd uit de motor en de bijbehorende hardware. Bij 95 zal zo'n Aero bij volgas meer gaan pingelen dan bij 98. Pingel is op zich niet erg, dat is de zelfsturende werking van de ECU. Maar hoe meer pingel, hoe meer bijsturen, hoe minder vermogen. Dus ja, het heeft wel degelijk nut. Als je alleen met een suf gangetje kachelt heeft het amper nut inderdaad.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 24 nov, 2010 21:10

willeme 1 schreef:voor de normale moderne saab is euro 95 goed zat en heeft 98 helemaal geen nut
I respectfully disagree.
Als je een snelle uitvoering (b.v. Aero of gechipte ECU) hebt en je fungeert niet als rijdende chicane in het dagelijks verkeer heeft het m.i. nut om 98 te tanken. De argumenten die Millerman geeft onderschrijf ik volledig.

Als de huidige tank ethanol leeg is zal ik eens kijken hoeveel het verschil in gedetecteerde pingel is tussen 98 en 95 met een standaard Aero ECU. Voor de volledigheid zou de test in de zomer herhaald moeten worden, de kans op pingel is dan beduidend groter.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 25 nov, 2010 1:28

willeme 1 schreef:wat die vw fsi aangaat, ja die hebben een compressie van 12/1 je turbo saab max 8/9 op 1
Waarom denk je dat turbomotoren een lagere compressieverhouding hebben dan atmosferische motoren?

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 25 nov, 2010 13:23

Klaarblijkelijk weet je zelf net zo goed waarom een FSI met 12:1 Super98 moet hebben en een SAAB Turbo met 9:1 ook Super98 nodig kan hebben.

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » do 25 nov, 2010 19:04

98 Octaan is nodig voor een dusdanige geconstrueerde motor.
Vroeger was het een must, immers kon er niets bij geregeld worden.

Tegenwoordig denk ik dat de meeste autofabrikanten uit gaan van 95 Octaan, in hoeverre is die constructie dan nog capabel om het volledige rendement van 98 Octaan er uit te halen.

Lijkt me niet dat de hedendaagse (va 2005) motor tot een brandstof van 98 Octaan ingesteld is, immers moet het 'pingelsysteem' bij 95 teveel bij regelen.

In welke motoren is die marge nog aanwezig, zou dan voor LPG ook mooi zijn met z'n +/- 105 Octaan.

Maar ja, ben oudjes gewend en niet thuis in auto Microsoft ...

Plaats reactie