Volvo goedkoper dan Saab ?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 19 sep, 2009 18:14

Serieus Sander. Ik maak geen grapje (daar ben ik niet geestig genoeg voor). De acceleratie van een bepaald voorwerp wordt bepaald door de nettokracht. Dan hebben we het dus over het resultaat van motorkracht, luchtweerstand, rolweerstand (en eventueel valversnelling :lol: ). Die motorkracht is het vermogen dat de auto levert. Het vermogen dat een auto levert, wordt bepaald door het toerental en het koppel bij datzelfde toerental. Vandaar dat een auto met 200Nm koppel bij 2000tpm sneller accelereert dan eenzelfde auto (ceteris paribus) met 100Nm bij 2000tpm. Die eerste auto levert bij die 2000tpm immers ongeveer 42kW en die tweede auto levert bij 2000tpm 21kW.
Ergo: De gemiddelde acceleratie is afhankelijk van de gemiddelde nettokracht (en dus de gemiddeld geleverde motorkracht) tijdens die acceleratie. Een auto met gemiddeld 180pk tijdens die acceleratie zal altijd (ceteris paribus wederom) sneller accelereren dan eenzelfde auto met gemiddeld 120pk tijdens diezelfde acceleratie, al levert die tweede auto tien keer zoveel koppel tijdens die acceleratie.

Gebruikersavatar
Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » za 19 sep, 2009 18:29

Heb je het nu over 'tussen-vermogen' of 'eindvermogen'?

Er wordt namelijk wel gezegd dat een 900 classic met gezonde en goed getunede motor in een tussensprint (80-140) sneller is dan menig andere auto met veel meer pk's. Dat komt door het hoge koppel bij bepaalde toeren (turbo-effect) in verhouding met het gewicht. Dat is toch ook acceleratie? Uiteindelijk zal die classic minder pk's hebben, maar wel sneller zijn. Klopt niet helemaal met jou verhaal.

Misschien moet de term acceleratie beter gedefinieerd zijn. Ik bedoel niet de acceleratie van 0 tot topsnelheid.

Als ik het echt niet snap, dan excuses.

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 19 sep, 2009 18:31

Henk-Jan schreef:Je weet dat vermogen bepalend is voor de acceleratie?
ik ben volstrekt niet geinteresseerd in acceleratie, ik ben alleen geinteresseerd in een serieus koppel bij een laag toerental.

Gebruikersavatar
Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » za 19 sep, 2009 18:36

en een serieus koppel bij lage toeren zorgt voor een hogere acceleratie vanaf lagere snelheid.
Je maximale aantal pk's haal je toch nooit in dagelijks verkeer, aangezien je dan bijna maximaal aantal toeren moet rijden..
(nouja op Windekind na dan, die rijdt wel vaak maximaal ;) )

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 19 sep, 2009 18:49

Henk-Jan schreef:De gemiddelde acceleratie is afhankelijk van de gemiddelde nettokracht (en dus de gemiddeld geleverde motorkracht) tijdens die acceleratie. Een auto met gemiddeld 180pk tijdens die acceleratie zal altijd (ceteris paribus wederom) sneller accelereren dan eenzelfde auto met gemiddeld 120pk tijdens diezelfde acceleratie, al levert die tweede auto tien keer zoveel koppel tijdens die acceleratie.
zoal je het stelt is een Honda S2000 met 2000 t/min dus niet vooruit te branden en moet deze dus altijd eerst tot uiterst neurotische toerentallen getrapt worden

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 19 sep, 2009 19:07

Sander schreef:Heb je het nu over 'tussen-vermogen' of 'eindvermogen'?

Er wordt namelijk wel gezegd dat een 900 classic met gezonde en goed getunede motor in een tussensprint (80-140) sneller is dan menig andere auto met veel meer pk's. Dat komt door het hoge koppel bij bepaalde toeren (turbo-effect) in verhouding met het gewicht. Dat is toch ook acceleratie? Uiteindelijk zal die classic minder pk's hebben, maar wel sneller zijn. Klopt niet helemaal met jou verhaal.
Ja. Een tussensprint is ook een acceleratie. Waarom niet? Je gaat immers van een bepaalde snelheid naar een andere snelheid, ergo: je accelereert. Wat jij door elkaar haalt, is dat je kijkt naar het maximaal vermogen. Een auto met een topvermogen van 100kW kan inderdaad bij een bepaalde acceleratie sneller zijn dan een auto met een topvermogen van 200kW. Waarom? Daar heb je deze formule (waar ik het stiekem al over gehad heb ik mijn vorige post) nodig:

Code: Selecteer alles

Vermogen = Koppel * Omega
Vermogen = (Koppel * 2 * pi * toerental)/60

Het vermogen in Watt en de koppel in Newtonmeter.
Zoals je kan zien is het vermogen afhankelijk van zowel het koppel als van het toerental. Een auto die 200Nm levert bij 2000tpm levert een vermogen van 42kW op dat moment en een auto die 100Nm levert bij 2000tpm levert bij dat toerental 21kW (gewoon een kwestie van het invullen van de formule).

Een motor met een topvermogen van 100kW kan dat vermogen leveren door een koppel van 382Nm bij 2500tpm, maar ook door een koppel van 64Nm bij 15000tpm. Als de auto met een topvermogen van 100kW een relatief hoog koppel heeft bij lagere toerentallen (dus een relatief hoog vermogen voor een laag toerental), dan zou het inderdaad best zo kunnen zijn dat deze auto (lees: de Classic) een andere auto met een topvermogen van 200kW bij die acceleratie (bij een laag toerental) kan voorblijven, mits die auto met een topvermogen van 200kW maar een lager vermogen levert bij lagere toerentallen. Zie je? Het draait nog altijd om het vermogen dat aanwezig is bij een bepaalde acceleratie. (Het draait niet om het maximaal vermogen van de auto, daar is immers geen sprake van bij een acceleratie bij lagere toerentallen, je komt immers niet aan het toerental waarbij de motor zijn maximaal vermogen levert.)

Vergelijk het met een acceleratie-wedstrijd tussen een 9000 Aero en een Testarossa. Zolang beide auto's accelereren vanuit een relatief hoge versnelling (dus bij een relatief laag toerental), zal de 9000 Aero de Testarossa voorbij steken (de 9000 Aero levert immers bij een laag toerental meer vermogen dan de Testarossa). Echter, gaan beide auto's voluit (waarbij je dus accelereert bij hoge toerentallen, dus in de buurt van het toerental waarbij de motor het maximaal vermogen kan leveren), dan is de 9000 Aero nergens meer. Bij deze acceleratie levert de Testarossa immers meer vermogen (per kilogram).
Sander schreef:Misschien moet de term acceleratie beter gedefinieerd zijn. Ik bedoel niet de acceleratie van 0 tot topsnelheid.
In de natuurkunde is elke verandering van snelheid een acceleratie (ofwel positief, ofwel negatief).
Sander schreef:Als ik het echt niet snap, dan excuses.
Nergens voor nodig, je excuses. Ik snap ook niet alles, ik heb ook alles wat ik weet moeten leren en ik maak nog altijd fouten, daar is niets mis mee.
Verde schreef:ik ben volstrekt niet geinteresseerd in acceleratie, ik ben alleen geinteresseerd in een serieus koppel bij een laag toerental.
Serieus koppel bij een laag toerental = relatief hoog vermogen bij een laag toerental = bovengemiddelde acceleratie bij het lage toerental. ;)

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 19 sep, 2009 19:08

Sander schreef:en een serieus koppel bij lage toeren zorgt voor een hogere acceleratie vanaf lagere snelheid.
Jij snapt het! ;)
verde900 schreef:zoal je het stelt is een Honda S2000 met 2000 t/min dus niet vooruit te branden en moet deze dus altijd eerst tot uiterst neurotische toerentallen getrapt worden
Klopt helemaal.

Gebruikersavatar
Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » za 19 sep, 2009 19:29

Ik zei het al, een erg leuke discussie! ;-)

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 19 sep, 2009 19:31

Sander schreef:Ontopic, ik denk dat Saab vaak duurder is t.o.v. veel andere merken. Zeker in de lease zijn ze heel duur vanwege de latere lage inruilwaarde (lage courantheid in de markt) voor de leasemaatschappijen.
Ik denk niet dat je een Volv0 van 21.000 euro kunt vergelijken met een Saab die bij een krappe 30.000 euro begint. Ja, die Volv0 zal altijd goedkoper zijn. Daar houdt de vergelijking dan ook op denk ik.
Een auto uitkiezen blijft voor de ene groep autorijders (zeker voor veel Saabrijders) toch een emotionele keuze (gevoel bij merk en dergelijke) en voor de andere groep is de kleur belangrijk en bijvoorbeeld de laadruimte, maar vaak houdt het dan op.
Ik heb collega's die een auto rijden, maar meer gevoel hebben ze er niet bij, als ie maar start en van A naar B gaat.
Tenslotte je moet het ook kunnen betalen ;) een aanschafprijs die al 10.000 lager bedraagt zal per maand altijd goedkoper uitvallen.
Als ik zou kunnen leasen dan zou ik liever een goedkopere auto leasen EN daarnaast een Saab privé rijden voor de fun er naast.
Maar dat is "just my two cents"

Sander
Ik zie nu deze post pas. Sander, die Volvo kost €21000 in België. Overigens doet dat verder niet zoveel af aan je verhaal. Ook al is de Volvo in nieuwprijs even duur als de SAAB, dan zal die SAAB alsnog duurder zijn per maand. Niet omdat SAAB van die onbetrouwbare bagger maakt, maar omdat een SAAB nou net dat beetje meer afschrijft, daar heb je helemaal gelijk in.

Gebruikersavatar
benny1
Geregistreerd lid

Bericht door benny1 » za 19 sep, 2009 19:40

Niet omdat SAAB van die onbetrouwbare bagger maakt, maar omdat een SAAB nou net dat beetje meer afschrijft, daar heb je helemaal gelijk in.
Ik dacht dat de vroegere Saab modellen degelijk en betrouwbaar waren en dat het vorige Saab model 9-3 iets minder was maar dat ze nu terug vanaf model 2007-2008 voor de 9-3 dan het er weer beter uit ziet.(minder rammeltjes en dergelijke)

Als je dan de nieuwe 9-5 bekijkt zie je toch dat Saab zeker op electronisch en technisch vlak zeker niet moet onderdoen voor BMW of Mercedes.

Of zie ik dat verkeerd ?

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 19 sep, 2009 20:17

Dan moet men zich niet focussen op het vermogen aan de krukas, maar aan de wielen. Verder blijft de natuurkunde staan. Dat de acceleratie afhankelijk is van de nettokracht blijft staan.

@ Benny; Lees mijn post nog eens een keer.

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 19 sep, 2009 20:26

Henk-Jan schreef:
Verde schreef:ik ben volstrekt niet geinteresseerd in acceleratie, ik ben alleen geinteresseerd in een serieus koppel bij een laag toerental.
Serieus koppel bij een laag toerental = relatief hoog vermogen bij een laag toerental = bovengemiddelde acceleratie bij het lage toerental. ;)
een serieus koppel bij een laag toerental zorgt ervoor dat ik sneller op kan schakelen en ik daardoor ook al snel zuinig in een hoge versnelling kan rijden, ben dus (nog steeds) niet geïnteresseerd in die acceleratie waar jij zo zwaar aan tilt

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 20 sep, 2009 11:06

Als het koppel door middel van andere versnellingsbakverhouding aangepast wordt, dan ga je toch niet voor de versnellingsbak meten (vermogen van de motor zelf) maar gewoon aan de wielen? Dan geldt de formule nog altijd.

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 20 sep, 2009 15:22

1) Je bedoelt massa.

2) Acceleratie = Nettokracht / Massa.

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 20 sep, 2009 15:32

Is dat een bevestigende "ja ja" of een in twijfel trekkende "ja ja"? :lol:

Edit: Zet hij er snel "not" achter...

@ Willeme; Mag jij mij uitleggen waarom een S2000 niet heel snel is onder de 3000tpm.

Plaats reactie