Ergo: De gemiddelde acceleratie is afhankelijk van de gemiddelde nettokracht (en dus de gemiddeld geleverde motorkracht) tijdens die acceleratie. Een auto met gemiddeld 180pk tijdens die acceleratie zal altijd (ceteris paribus wederom) sneller accelereren dan eenzelfde auto met gemiddeld 120pk tijdens diezelfde acceleratie, al levert die tweede auto tien keer zoveel koppel tijdens die acceleratie.
Volvo goedkoper dan Saab ?
-
Henk-Jan
- Donateur

Serieus Sander. Ik maak geen grapje (daar ben ik niet geestig genoeg voor). De acceleratie van een bepaald voorwerp wordt bepaald door de nettokracht. Dan hebben we het dus over het resultaat van motorkracht, luchtweerstand, rolweerstand (en eventueel valversnelling
). Die motorkracht is het vermogen dat de auto levert. Het vermogen dat een auto levert, wordt bepaald door het toerental en het koppel bij datzelfde toerental. Vandaar dat een auto met 200Nm koppel bij 2000tpm sneller accelereert dan eenzelfde auto (ceteris paribus) met 100Nm bij 2000tpm. Die eerste auto levert bij die 2000tpm immers ongeveer 42kW en die tweede auto levert bij 2000tpm 21kW.
Ergo: De gemiddelde acceleratie is afhankelijk van de gemiddelde nettokracht (en dus de gemiddeld geleverde motorkracht) tijdens die acceleratie. Een auto met gemiddeld 180pk tijdens die acceleratie zal altijd (ceteris paribus wederom) sneller accelereren dan eenzelfde auto met gemiddeld 120pk tijdens diezelfde acceleratie, al levert die tweede auto tien keer zoveel koppel tijdens die acceleratie.
Ergo: De gemiddelde acceleratie is afhankelijk van de gemiddelde nettokracht (en dus de gemiddeld geleverde motorkracht) tijdens die acceleratie. Een auto met gemiddeld 180pk tijdens die acceleratie zal altijd (ceteris paribus wederom) sneller accelereren dan eenzelfde auto met gemiddeld 120pk tijdens diezelfde acceleratie, al levert die tweede auto tien keer zoveel koppel tijdens die acceleratie.
-
Sander
- Forum Admin
Heb je het nu over 'tussen-vermogen' of 'eindvermogen'?
Er wordt namelijk wel gezegd dat een 900 classic met gezonde en goed getunede motor in een tussensprint (80-140) sneller is dan menig andere auto met veel meer pk's. Dat komt door het hoge koppel bij bepaalde toeren (turbo-effect) in verhouding met het gewicht. Dat is toch ook acceleratie? Uiteindelijk zal die classic minder pk's hebben, maar wel sneller zijn. Klopt niet helemaal met jou verhaal.
Misschien moet de term acceleratie beter gedefinieerd zijn. Ik bedoel niet de acceleratie van 0 tot topsnelheid.
Als ik het echt niet snap, dan excuses.
Er wordt namelijk wel gezegd dat een 900 classic met gezonde en goed getunede motor in een tussensprint (80-140) sneller is dan menig andere auto met veel meer pk's. Dat komt door het hoge koppel bij bepaalde toeren (turbo-effect) in verhouding met het gewicht. Dat is toch ook acceleratie? Uiteindelijk zal die classic minder pk's hebben, maar wel sneller zijn. Klopt niet helemaal met jou verhaal.
Misschien moet de term acceleratie beter gedefinieerd zijn. Ik bedoel niet de acceleratie van 0 tot topsnelheid.
Als ik het echt niet snap, dan excuses.
-
verde900
- Donateur

-
Sander
- Forum Admin
-
verde900
- Donateur

zoal je het stelt is een Honda S2000 met 2000 t/min dus niet vooruit te branden en moet deze dus altijd eerst tot uiterst neurotische toerentallen getrapt wordenHenk-Jan schreef:De gemiddelde acceleratie is afhankelijk van de gemiddelde nettokracht (en dus de gemiddeld geleverde motorkracht) tijdens die acceleratie. Een auto met gemiddeld 180pk tijdens die acceleratie zal altijd (ceteris paribus wederom) sneller accelereren dan eenzelfde auto met gemiddeld 120pk tijdens diezelfde acceleratie, al levert die tweede auto tien keer zoveel koppel tijdens die acceleratie.
-
Henk-Jan
- Donateur

Ja. Een tussensprint is ook een acceleratie. Waarom niet? Je gaat immers van een bepaalde snelheid naar een andere snelheid, ergo: je accelereert. Wat jij door elkaar haalt, is dat je kijkt naar het maximaal vermogen. Een auto met een topvermogen van 100kW kan inderdaad bij een bepaalde acceleratie sneller zijn dan een auto met een topvermogen van 200kW. Waarom? Daar heb je deze formule (waar ik het stiekem al over gehad heb ik mijn vorige post) nodig:Sander schreef:Heb je het nu over 'tussen-vermogen' of 'eindvermogen'?
Er wordt namelijk wel gezegd dat een 900 classic met gezonde en goed getunede motor in een tussensprint (80-140) sneller is dan menig andere auto met veel meer pk's. Dat komt door het hoge koppel bij bepaalde toeren (turbo-effect) in verhouding met het gewicht. Dat is toch ook acceleratie? Uiteindelijk zal die classic minder pk's hebben, maar wel sneller zijn. Klopt niet helemaal met jou verhaal.
Code: Selecteer alles
Vermogen = Koppel * Omega
Vermogen = (Koppel * 2 * pi * toerental)/60
Het vermogen in Watt en de koppel in Newtonmeter.Een motor met een topvermogen van 100kW kan dat vermogen leveren door een koppel van 382Nm bij 2500tpm, maar ook door een koppel van 64Nm bij 15000tpm. Als de auto met een topvermogen van 100kW een relatief hoog koppel heeft bij lagere toerentallen (dus een relatief hoog vermogen voor een laag toerental), dan zou het inderdaad best zo kunnen zijn dat deze auto (lees: de Classic) een andere auto met een topvermogen van 200kW bij die acceleratie (bij een laag toerental) kan voorblijven, mits die auto met een topvermogen van 200kW maar een lager vermogen levert bij lagere toerentallen. Zie je? Het draait nog altijd om het vermogen dat aanwezig is bij een bepaalde acceleratie. (Het draait niet om het maximaal vermogen van de auto, daar is immers geen sprake van bij een acceleratie bij lagere toerentallen, je komt immers niet aan het toerental waarbij de motor zijn maximaal vermogen levert.)
Vergelijk het met een acceleratie-wedstrijd tussen een 9000 Aero en een Testarossa. Zolang beide auto's accelereren vanuit een relatief hoge versnelling (dus bij een relatief laag toerental), zal de 9000 Aero de Testarossa voorbij steken (de 9000 Aero levert immers bij een laag toerental meer vermogen dan de Testarossa). Echter, gaan beide auto's voluit (waarbij je dus accelereert bij hoge toerentallen, dus in de buurt van het toerental waarbij de motor het maximaal vermogen kan leveren), dan is de 9000 Aero nergens meer. Bij deze acceleratie levert de Testarossa immers meer vermogen (per kilogram).
In de natuurkunde is elke verandering van snelheid een acceleratie (ofwel positief, ofwel negatief).Sander schreef:Misschien moet de term acceleratie beter gedefinieerd zijn. Ik bedoel niet de acceleratie van 0 tot topsnelheid.
Nergens voor nodig, je excuses. Ik snap ook niet alles, ik heb ook alles wat ik weet moeten leren en ik maak nog altijd fouten, daar is niets mis mee.Sander schreef:Als ik het echt niet snap, dan excuses.
Serieus koppel bij een laag toerental = relatief hoog vermogen bij een laag toerental = bovengemiddelde acceleratie bij het lage toerental.Verde schreef:ik ben volstrekt niet geinteresseerd in acceleratie, ik ben alleen geinteresseerd in een serieus koppel bij een laag toerental.
-
Henk-Jan
- Donateur

Jij snapt het!Sander schreef:en een serieus koppel bij lage toeren zorgt voor een hogere acceleratie vanaf lagere snelheid.
Klopt helemaal.verde900 schreef:zoal je het stelt is een Honda S2000 met 2000 t/min dus niet vooruit te branden en moet deze dus altijd eerst tot uiterst neurotische toerentallen getrapt worden
-
Henk-Jan
- Donateur

Ik zie nu deze post pas. Sander, die Volvo kost €21000 in België. Overigens doet dat verder niet zoveel af aan je verhaal. Ook al is de Volvo in nieuwprijs even duur als de SAAB, dan zal die SAAB alsnog duurder zijn per maand. Niet omdat SAAB van die onbetrouwbare bagger maakt, maar omdat een SAAB nou net dat beetje meer afschrijft, daar heb je helemaal gelijk in.Sander schreef:Ontopic, ik denk dat Saab vaak duurder is t.o.v. veel andere merken. Zeker in de lease zijn ze heel duur vanwege de latere lage inruilwaarde (lage courantheid in de markt) voor de leasemaatschappijen.
Ik denk niet dat je een Volv0 van 21.000 euro kunt vergelijken met een Saab die bij een krappe 30.000 euro begint. Ja, die Volv0 zal altijd goedkoper zijn. Daar houdt de vergelijking dan ook op denk ik.
Een auto uitkiezen blijft voor de ene groep autorijders (zeker voor veel Saabrijders) toch een emotionele keuze (gevoel bij merk en dergelijke) en voor de andere groep is de kleur belangrijk en bijvoorbeeld de laadruimte, maar vaak houdt het dan op.
Ik heb collega's die een auto rijden, maar meer gevoel hebben ze er niet bij, als ie maar start en van A naar B gaat.
Tenslotte je moet het ook kunnen betaleneen aanschafprijs die al 10.000 lager bedraagt zal per maand altijd goedkoper uitvallen.
Als ik zou kunnen leasen dan zou ik liever een goedkopere auto leasen EN daarnaast een Saab privé rijden voor de fun er naast.
Maar dat is "just my two cents"
Sander
-
benny1
- Geregistreerd lid
Ik dacht dat de vroegere Saab modellen degelijk en betrouwbaar waren en dat het vorige Saab model 9-3 iets minder was maar dat ze nu terug vanaf model 2007-2008 voor de 9-3 dan het er weer beter uit ziet.(minder rammeltjes en dergelijke)Niet omdat SAAB van die onbetrouwbare bagger maakt, maar omdat een SAAB nou net dat beetje meer afschrijft, daar heb je helemaal gelijk in.
Als je dan de nieuwe 9-5 bekijkt zie je toch dat Saab zeker op electronisch en technisch vlak zeker niet moet onderdoen voor BMW of Mercedes.
Of zie ik dat verkeerd ?
-
Henk-Jan
- Donateur

-
verde900
- Donateur

een serieus koppel bij een laag toerental zorgt ervoor dat ik sneller op kan schakelen en ik daardoor ook al snel zuinig in een hoge versnelling kan rijden, ben dus (nog steeds) niet geïnteresseerd in die acceleratie waar jij zo zwaar aan tiltHenk-Jan schreef:Serieus koppel bij een laag toerental = relatief hoog vermogen bij een laag toerental = bovengemiddelde acceleratie bij het lage toerental.Verde schreef:ik ben volstrekt niet geinteresseerd in acceleratie, ik ben alleen geinteresseerd in een serieus koppel bij een laag toerental.
-
Henk-Jan
- Donateur

-
Henk-Jan
- Donateur
