Het jammere is dat een kilometerheffing ook behoorlijk fraude in de hand kan werken. Resetten van kilometerstanden is kinderspel.Robberts schreef:Een kilometerheffing lijkt mij ook veel eerlijker
minder belasting!!
-
Erik
- Lid van verdienste
Re: minder belasting!!
-
Robbert
- Donateur (6x)

Als er puur naar de km stand op deteller wordt gekenen heb je daar gelijk in.erik schreef:Het jammere is dat een kilometerheffing ook behoorlijk fraude in de hand kan werken. Resetten van kilometerstanden is kinderspel.Robberts schreef:Een kilometerheffing lijkt mij ook veel eerlijker
Maar ik heb begrepen dat er dan aparte kastjes zouden komen in autos die de km stand moeten registreren. Ook dat kan wellicht worden ontweken / veranderd door slimme technici. Uiteindelijk zal dat een soort race worden tussen de technici van de overheid en de hackers die de km standen proberen te drukken. Vergelijk het met radardetectoren!
Maar dit doet niets af, vind ik, aan de grotere rechtvardigheid van zo'n systeem.
-
verde900
- Donateur

Volgens mij hebben we nu al zo'n systeem, hoe meer je rijdt hoe meer brandstofaccijns je betaald (op benzine dan)Robberts schreef:Maar dit doet niets af, vind ik, aan de grotere rechtvardigheid van zo'n systeem.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Klopt maar nu betaal je er nog MRB bij en dat zou onder kilometerheffing verdwijnen. Dus dan wordt het geheel gevariabiliseerd.verde900 schreef:Volgens mij hebben we nu al zo'n systeem, hoe meer je rijdt hoe meer brandstofaccijns je betaald (op benzine dan)Robberts schreef:Maar dit doet niets af, vind ik, aan de grotere rechtvardigheid van zo'n systeem.
-
verde900
- Donateur

Zou dat ook betekenen dat de gasprijs bij afschaffing van de mrb (fors) omhoog zou gaan? want, eerlijk is eerlijkRobberts schreef:Klopt maar nu betaal je er nog MRB bij en dat zou onder kilometerheffing verdwijnen. Dus dan wordt het geheel gevariabiliseerd.verde900 schreef:Volgens mij hebben we nu al zo'n systeem, hoe meer je rijdt hoe meer brandstofaccijns je betaald (op benzine dan)Robberts schreef:Maar dit doet niets af, vind ik, aan de grotere rechtvardigheid van zo'n systeem.
-
Robbert
- Donateur (6x)

ik weet niet of dat eerlijk zou zijn. Ik heb altijd begrepen dat de accijns op LPG lager is dan op benzine omdat LPG wordt gezien als een schone brandstof waarvan het gebruik op die manier wordt gestimuleerd (bij een hogere MRB!).verde900 schreef:Zou dat ook betekenen dat de gasprijs bij afschaffing van de mrb (fors) omhoog zou gaan? want, eerlijk is eerlijkRobberts schreef:Klopt maar nu betaal je er nog MRB bij en dat zou onder kilometerheffing verdwijnen. Dus dan wordt het geheel gevariabiliseerd.verde900 schreef: Volgens mij hebben we nu al zo'n systeem, hoe meer je rijdt hoe meer brandstofaccijns je betaald (op benzine dan)
Overigens naast het afschaffen van de MRB zou onder een km heffing ook de BPM verlaagd worden dan wel helemaal verdwijnen. In ieder geval zo lees ik het op het moment in de kranten.
-
verde900
- Donateur

Afschaffing ineens van de BPM is het faiiliet van heel autorijdend Nederland, stel je voor ineens een nieuwe auto voor 25% minder, dat heeft enorme konsekwenties, een gebruikte auto daalt namelijk ook zo'n percentage mee.Robberts schreef:ik weet niet of dat eerlijk zou zijn. Ik heb altijd begrepen dat de accijns op LPG lager is dan op benzine omdat LPG wordt gezien als een schone brandstof waarvan het gebruik op die manier wordt gestimuleerd (bij een hogere MRB!).verde900 schreef:Zou dat ook betekenen dat de gasprijs bij afschaffing van de mrb (fors) omhoog zou gaan? want, eerlijk is eerlijkRobberts schreef: Klopt maar nu betaal je er nog MRB bij en dat zou onder kilometerheffing verdwijnen. Dus dan wordt het geheel gevariabiliseerd.
Overigens naast het afschaffen van de MRB zou onder een km heffing ook de BPM verlaagd worden dan wel helemaal verdwijnen. In ieder geval zo lees ik het op het moment in de kranten.
En de overheid kan niet echt zonder dat geld, per januari j.l, is op nogal wat auto's de BPM gestegen met € 600,--, hoor je niemand over.
-
Robbert
- Donateur (6x)

verde900 schreef:Afschaffing ineens van de BPM is het faiiliet van heel autorijdend Nederland, stel je voor ineens een nieuwe auto voor 25% minder, dat heeft enorme konsekwenties, een gebruikte auto daalt namelijk ook zo'n percentage mee.Robberts schreef:ik weet niet of dat eerlijk zou zijn. Ik heb altijd begrepen dat de accijns op LPG lager is dan op benzine omdat LPG wordt gezien als een schone brandstof waarvan het gebruik op die manier wordt gestimuleerd (bij een hogere MRB!).verde900 schreef: Zou dat ook betekenen dat de gasprijs bij afschaffing van de mrb (fors) omhoog zou gaan? want, eerlijk is eerlijk
En de overheid kan niet echt zonder dat geld, per januari j.l, is op nogal wat auto's de BPM gestegen met € 600,--, hoor je niemand over.
Ik heb begepen dat de km heffing pas over een paar jaar ingevoerd zal worden. Het zou budgettair neutraal moeten dus dat zou betekenen dat de opbrengsten uit de heffing op moeten wegen tegen de afschaffing van de BPM en de MRB.
Je hebt uiteraard een goed punt tav de daling van de prijzen van tweede hands autos. Hoe ze dat denken op te lossen zou ik niet weten. Ik zal het eens navragen.
Wellicht en goed idee om het in fases in te voeren. Ten minste dat is iets wat mij zo te binnen schiet.
-
verde900
- Donateur

Budgettaire neutraal? reken dan op een brandstofprijs van zomaar € 3,-- per liter.Robberts schreef:Ik heb begepen dat de km heffing pas over een paar jaar ingevoerd zal worden. Het zou budgettair neutraal moeten dus dat zou betekenen dat de opbrengsten uit de heffing op moeten wegen tegen de afschaffing van de BPM en de MRB
De oplossing van onze overheid is per definitie "rekening man" ik verwacht van hen niets goeds.Robberts schreef:Je hebt uiteraard een goed punt tav de daling van de prijzen van tweede hands autos. Hoe ze dat denken op te lossen zou ik niet weten. Ik zal het eens navragen
Gefaseerd afschaffen is een optie, maar waarom in januari 2005 dan € 600,-- erbij?Robberts schreef:Wellicht en goed idee om het in fases in te voeren. Ten minste dat is iets wat mij zo te binnen schiet
-
jelger
- Geregistreerd lid
dat was op bepaalde accesoires waar een uitzondering voor gold en staat los van de rest van de discussie.
-
verde900
- Donateur

Het was een vrijstelling op veiligheidsverhogende accessoires zoals sidebags, inflatable curtains, etc.etc.jelger schreef:dat was op bepaalde accesoires waar een uitzondering voor gold en staat los van de rest van de discussie.
maar ook op cruise controls, boardcomputers en navigatiestytemen, die nu afgeschaft is.
Als je daarop al gedifferentieerd BPM kunt heffen kun je dat toch ook op schone, veilige en zuinige auto´s?
Op b.v. een Toyota Prius wordt totaal geen BPM geheven, dus het kan wel.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Geen idee. Waarom is die 600 Euro erbij gekomen?verde900 schreef:Budgettaire neutraal? reken dan op een brandstofprijs van zomaar € 3,-- per liter.Robberts schreef:Ik heb begepen dat de km heffing pas over een paar jaar ingevoerd zal worden. Het zou budgettair neutraal moeten dus dat zou betekenen dat de opbrengsten uit de heffing op moeten wegen tegen de afschaffing van de BPM en de MRB
Dat is het punt dus juist: geen verhoging van de benzineprijs maar een heffing per gereden kilometer!!
De oplossing van onze overheid is per definitie "rekening man" ik verwacht van hen niets goeds.Robberts schreef:Je hebt uiteraard een goed punt tav de daling van de prijzen van tweede hands autos. Hoe ze dat denken op te lossen zou ik niet weten. Ik zal het eens navragen
Dat is ook een mening. Ik probeerde het juist een beetje objectief te bespreken.
Gefaseerd afschaffen is een optie, maar waarom in januari 2005 dan € 600,-- erbij?Robberts schreef:Wellicht en goed idee om het in fases in te voeren. Ten minste dat is iets wat mij zo te binnen schiet
Overigens diesels met een roetfilter krijgen 600 euro korting.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Ik had de reactie van Jelger nog niet gezien. Goed punt!jelger schreef:dat was op bepaalde accesoires waar een uitzondering voor gold en staat los van de rest van de discussie.
-
verde900
- Donateur

Gesteld dat,
op een auto van € 40.000,-- zit € 10.000,-- aan BPM, deze gaat dus op enige moment vervallen.
je rijdt 10.000km/jr op die wegen waar je moet betalen, ergo je betaald budgetneutraal dan € 1,-- p/km extra?
Hoe zou men dat gaan regelen met buitenlanders zonder kastje?
op een auto van € 40.000,-- zit € 10.000,-- aan BPM, deze gaat dus op enige moment vervallen.
je rijdt 10.000km/jr op die wegen waar je moet betalen, ergo je betaald budgetneutraal dan € 1,-- p/km extra?
-
Robbert
- Donateur (6x)

Er stond in het NRC van zaterdag een aardig stukje over KM heffing. Ik zal proberen de digitale versie binnenkort hier te plaatsen.verde900 schreef:Gesteld dat,