Heel begrijpelijk natuurlijk, maar er is niets mis mee om eens kritisch naar de marges te kijken waarbinnen die zekerheden vallen en daar is de door deze inmiddels 86-jarige expert gestartte discussie heel nuttig voor.verde900 schreef:sommigen gaan liever op zekergj9000 schreef:Wellicht was die longlife olie (geen idee om welke het ging) nog niet op de standaard van de huidige producten. Met de huidige, langere verversingstermijn zullen we zien of alles wel heel blijft...
Oud-directeur van Castrol Nederland: olie verversen onnodig!
-
gj900
- Donateur (9x)

-
gj900
- Donateur (9x)

-
edwardk
- Geregistreerd lid
De smeer-capaciteit zal het niet zijn van de olie, maar wanneer je iig het filter vernieuwd waar als het goed is de rommel zit dan loopt dus ook toch een deel van de olie weg dus vervangen dan maar.
Wanneer je het filter zou vervangen en de weggelopen olie zou bijvullen dan ben je toch de rommel uit het filter kwijt en ik zou nu best geloven dat de smering van de olie nog ruim voldoende is om bij 100000 km zeker nog eens 100000 km te smeren.
Heb wel erg goede ervaringen met Castrol
(schijnt ook minder snel BS te veroorzaken)
Mijn vader zei het altijd al dat goede olie veel langer mee kan
(met zijn kennis/ervaring als Hoofdwerktuigkundige op het gebied van scheepsmotoren toegepast in mamoettankers)
maar ik wilde hem nooit geloven
.
Wanneer je het filter zou vervangen en de weggelopen olie zou bijvullen dan ben je toch de rommel uit het filter kwijt en ik zou nu best geloven dat de smering van de olie nog ruim voldoende is om bij 100000 km zeker nog eens 100000 km te smeren.
Heb wel erg goede ervaringen met Castrol
(schijnt ook minder snel BS te veroorzaken)
Mijn vader zei het altijd al dat goede olie veel langer mee kan
(met zijn kennis/ervaring als Hoofdwerktuigkundige op het gebied van scheepsmotoren toegepast in mamoettankers)
maar ik wilde hem nooit geloven
-
gj900
- Donateur (9x)

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Grote scheepsmotoren draaien lange tijd (=dagen achter elkaar) op een constant en relatief laag toerental soms <1000 tpm en zijn doorgaans langeslag motoren. Ook zitten er zulke grote lagerschalen in dat de druk in de lagers erg laag is.rudolphw schreef:Is niet helemaal appels met peren vergelijken; dat de motor langer op bedrijfstemperatuur is dan bij een auto is niet de doorslaggevende faktor; motor draait ook gigantisch veel bedrijfsuren...
Automotoren zijn dit allemaal niet; in verhouding veel hogere en wisselende toerentallen, korte slag en kleinere lagers.
Dit alles maakt het inderdaad appels en peren.
Overigens ververs ik de olie in de '79 96 op LPG ook zelden, ik hou het wel op peil natuurlijk, maar er hoeft nooit veel bij, het meeste olieverbruik komt door lekkage. Ik vervang het oliefilter wel regelmatig.
Overigens ververst men in de USA de olie wel vaker dan elders in de wereld, omdat dat blijkbaar door de fabrikanten daar wordt voorgeschreven en omdat de motorolie goedkoper is.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
En hoe ga je objectief vaststellen of olie 'oud en ingedikt' is? Kleur? Dan kun je bij LPG lang wachten...willeme 1 schreef:... oude ingedikte olie...
Je kunt dat alleen doen door een chemische analyse en voordat je daar resultaat van hebt, ben je een paar dagen verder, dat is onwerkbaar, daar zit niemand op te wachten, nog afgezien van de extra kosten.
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
-
Troll fan
- Geregistreerd lid
Olie kans best langer mee, maar dan moet je wel regelmatig de olie in een laboratorium laten controleren.
In de US kun je een oliesample opsturen naar een lab en krijg je advies terug over verversen of niet. Maar een lab rapport kost bijna net zoveel als 4 liter nieuwe olie dus alleen rendabel voor trucks.
Omdat de fabrikant en de dealer niet weten/bijhouden hoe de auto gebruikt wordt, moeten ze uitgaan van het slechtste geval. Als je dus een rustige rijstijl hebt, altijd lange ritten maakt zonder stads/file verkeer dan kan de olie best 2 tot 4 x langer mee.
En hoe weet je of het oliefilter niet vol zit met troep?
Alle oliefilters hebben een bypass ventiel dat opent als het filterelement verstopt zit. Dit kun je van buiten niet zien.
Ik heb heel wat oliefilters opengemaakt en kan zeggen dat ie na 20.000 echt nog niet vol zit. Maar meer dan 50.000 km op hetzelfde oliefilter betekent dat de bypass opengaat, het enige wat dan nog filtert is de zeef onder in je karter !
Die mensen die nooit olie en filter vervangen hebben gewoon geluk dat de boel nog niet is vastgelopen.
Als je verantwoord langer met je olie wil doen dan moet je een extra bypass filter monteren dat ook de vervuiling kleiner dan 35 micrometer opvangt. En halfjaarlijks de olie laten testen in een lab.
In de US heeft een onafhankelijk lab dit getest gedurende 4 jaar en 1 miljoen miles op bussen en chevy Tahoes, het resultaat was positief maar je gaat pas op kosten besparen na 66.000 miles.
Zie http://avt.inl.gov/obp.shtml
en eindrapport op http://avt.inl.gov/pdf/oilbypass/oilbyp ... report.pdf
In de US kun je een oliesample opsturen naar een lab en krijg je advies terug over verversen of niet. Maar een lab rapport kost bijna net zoveel als 4 liter nieuwe olie dus alleen rendabel voor trucks.
Omdat de fabrikant en de dealer niet weten/bijhouden hoe de auto gebruikt wordt, moeten ze uitgaan van het slechtste geval. Als je dus een rustige rijstijl hebt, altijd lange ritten maakt zonder stads/file verkeer dan kan de olie best 2 tot 4 x langer mee.
En hoe weet je of het oliefilter niet vol zit met troep?
Alle oliefilters hebben een bypass ventiel dat opent als het filterelement verstopt zit. Dit kun je van buiten niet zien.
Ik heb heel wat oliefilters opengemaakt en kan zeggen dat ie na 20.000 echt nog niet vol zit. Maar meer dan 50.000 km op hetzelfde oliefilter betekent dat de bypass opengaat, het enige wat dan nog filtert is de zeef onder in je karter !
Die mensen die nooit olie en filter vervangen hebben gewoon geluk dat de boel nog niet is vastgelopen.
Als je verantwoord langer met je olie wil doen dan moet je een extra bypass filter monteren dat ook de vervuiling kleiner dan 35 micrometer opvangt. En halfjaarlijks de olie laten testen in een lab.
In de US heeft een onafhankelijk lab dit getest gedurende 4 jaar en 1 miljoen miles op bussen en chevy Tahoes, het resultaat was positief maar je gaat pas op kosten besparen na 66.000 miles.
Zie http://avt.inl.gov/obp.shtml
en eindrapport op http://avt.inl.gov/pdf/oilbypass/oilbyp ... report.pdf
-
WimZ
- Geregistreerd lid
Dit hangt af van veel factoren, en met name hoe de auto wordt gebruikt. De olie zelf kan volgens mij namelijk heel erg lang mee. Het probleem ontstaat wanneer een motor veelal koud draait, dus bij veel of alleen maar korte ritjes. Bij dat soort gebruik zie je ook black sludge optreden bij de Saab turbomotoren van bepaalde generaties. Dit heeft niets te maken met veroudering van de olie, maar met extreme vervuiling met vocht en roet/verbrandingsresten.
Rij je bijna altijd lange stukken, dan kan het interval heel veel groter worden zonder problemen, zelfs bij de voor black sludge gevoelige motoren.
De fabrikant geeft een interval op dat in de meest ongunstige omstandigheden aan de veilige kant zou moeten zijn. Helaas was dit interval voor die ongunstige omstandigheden toch nog te lang gekozen.
Ikzelf heb in de periode dat ik 40.000 km per jaar reed toch maar een keer per jaar olie gewisseld en had daarbij zelfs niet de zorg dat dit fout zou gaan. Ik zou ook nog wel bij 60.000 km per jaar de olie maar 1 keer per jaar durven te wisselen.
Ik denk dat fabrikanten (zowel van motoren als van olie) dus heel goed weten dat 80% van de olie ten onrechte wordt ververst. Echter, de schadepost van coulancevervangingen en -revisies neemt direct enorm toe als de intervallen worden vergroot. Bovendien, de kosten van oliewissel liggen bij de klant en coulances moeten van de autofabrikant komen. En de olieindustrie vindt het ook wel prima natuurlijk.
Rij je bijna altijd lange stukken, dan kan het interval heel veel groter worden zonder problemen, zelfs bij de voor black sludge gevoelige motoren.
De fabrikant geeft een interval op dat in de meest ongunstige omstandigheden aan de veilige kant zou moeten zijn. Helaas was dit interval voor die ongunstige omstandigheden toch nog te lang gekozen.
Ikzelf heb in de periode dat ik 40.000 km per jaar reed toch maar een keer per jaar olie gewisseld en had daarbij zelfs niet de zorg dat dit fout zou gaan. Ik zou ook nog wel bij 60.000 km per jaar de olie maar 1 keer per jaar durven te wisselen.
Ik denk dat fabrikanten (zowel van motoren als van olie) dus heel goed weten dat 80% van de olie ten onrechte wordt ververst. Echter, de schadepost van coulancevervangingen en -revisies neemt direct enorm toe als de intervallen worden vergroot. Bovendien, de kosten van oliewissel liggen bij de klant en coulances moeten van de autofabrikant komen. En de olieindustrie vindt het ook wel prima natuurlijk.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Ik heb vroeger eens 40.000km met dezelfde olie gereden in mijn VW passat 1982. Ding ging er niet merkbaar beter of slechter door lopen. Maar het verbruik werd wel degelijk beter! Zomaar een km per liter verder.
Verder geloof ik er ook in dat: waar roet zit, geen smeermiddel zit. Dus vervuilde olie verhoogt de slijtage. Of dat de reden is dat een motor na x-km er mee op houdt valt niet te zeggen. Dat is afhankelijk van veel te veel factoren om zo even kort door de bocht iets te roepen.
Verder geloof ik er ook in dat: waar roet zit, geen smeermiddel zit. Dus vervuilde olie verhoogt de slijtage. Of dat de reden is dat een motor na x-km er mee op houdt valt niet te zeggen. Dat is afhankelijk van veel te veel factoren om zo even kort door de bocht iets te roepen.
-
Reub
- Geregistreerd lid
-
marq101
- Geregistreerd lid
-
edwardk
- Geregistreerd lid