Wat betekent Max 100 km/u voor jou als automobilist?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Wat betekent Max 100 km/u voor jou als automobilist?

Bericht door op » di 19 nov, 2019 10:20

.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 19 nov, 2019 10:21

ReinO schreef:
di 19 nov, 2019 9:40
Precies en het is nog eens leuk en belangrijk voor ons brein ook nog! Denk eens aan al die
'goedvoelstofjes' die vrij komen tijdens hard rijden :)
Helaas komen die goedvoelstofjes bij mij pas los bij te hard rijden :twisted:

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » di 19 nov, 2019 12:29

Da's dan alleen maar mooi dan, die komen nu overdag al 30 km/h eerder vrij dan voorheen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 19 nov, 2019 21:29

@op: dat is exact het idee achter het loslaten van 'der innere Schweinhund ' , ook die moet uitgelaten worden alleen
wil dat straks via hard rijden helemaal niet meer. We vinden wel wat anders dan :)

Killercave86
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Killercave86 » di 19 nov, 2019 21:33

ReinO schreef:
di 19 nov, 2019 21:29
@op: dat is exact het idee achter het loslaten van 'der innere Schweinhund ' , ook die moet uitgelaten worden alleen
wil dat straks via hard rijden helemaal niet meer. We vinden wel wat anders dan :)
Je kan nog steeds hard rijden hoor! Alleen zal het wat meer kosten als ze je staande houden of fotograferen

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 19 nov, 2019 21:41

ik weet het, maar kan het risico niet meer lopen. Gelukkig hebben we een paar landweggetjes waar
het nog zonder pakkans kan:) . Ook een stuk spannender trouwens!

Mag ik dit hier wel posten? Anders verwijder ik het wel.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 20 nov, 2019 0:03

@Jelger en RoelandV m.b.t. de reacties over 100km/h in zijn 3: Ik denk dat rond 1 januari niet zo zwaar weegt als de uitstoot door het vele vuurwerk met oud- en nieuw ... Maar het is een domme actie, hoe dan ook.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 20 nov, 2019 0:22

100 is helemaal niet erg reed in het kader brandstof besparing toch al niet sneller meer dan 100 en met mij zie ik hoe volksstammen het zelfde doen.

Mensen die stug harder blijven rijden gaan fiks de staatskas spekken want reken er maar op dat hier al lang een rekenmodel op los gelaten is wat dit de staat gaat opleveren!

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » wo 20 nov, 2019 0:26

@Steve-O: Tja, sommige mensen hebben helaas niet zulke gezonde ideeën....

Ik sta er trouwens nog van te kijken wat er allemaal nodig is voor de invoering van deze nieuwe snelheidslimiet:
https://www.parool.nl/nederland/dit-is- ... ~b7e3f111/

Killercave86
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Killercave86 » wo 20 nov, 2019 1:41

RoelandV schreef:
wo 20 nov, 2019 0:26
@Steve-O: Tja, sommige mensen hebben helaas niet zulke gezonde ideeën....

Ik sta er trouwens nog van te kijken wat er allemaal nodig is voor de invoering van deze nieuwe snelheidslimiet:
https://www.parool.nl/nederland/dit-is- ... ~b7e3f111/
Haha ja ik zag al in een interview met het FVD dat Thierry Baudet zij: Die 130 borden niet weg gooien want als wij de verkiezingen winnen plaatsen we ze meteen terug

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 20 nov, 2019 9:41

Zou Rutte af en toe niet badend in het zweet wakker worden na een boze droom waarin hij (voorjaar 2021) met 95 k/u over de meest linkse rijbaan tokkelt en massaal met 133 k/u over rechts wordt ingehaald?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 20 nov, 2019 10:41

Gisteren op een 130 km weg na het noorden
Heen overdag, met 115- 120 was ik 1 van de snelsten en moest constant inhalen
Terug Rond een uur of 5, 115- 120 was bijna een race tempo in de verkeersstroom

Gaat overdag best wel meevallen, maar savonds op een lege snelweg 100, dan lijkt het op wachten tot je over bent en mijn inziens ook gevaarlijk met oplettend blijven.

Volgens mij is er nog een betere /andere besparende en veilige maatregel toe te voegen; vrachtverkeer niet meer inhalen.

Ik rij wel eens achter vrachtwagens, die trekken zo snel op dat het lijkt dat ze met een personenwagen onderweg zijn. vraag mij dan wel eens, zouden ze weten wat een liter diesel kost en wat zou hun baas er van vinden :-S+

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 20 nov, 2019 10:55

Als zoveel mensen reeds (al dan niet vrijwillig) regelmatig 100 rijden (waaronder ik zelf ook, wanneer ik genoeg tijd heb), dan is de vraag dubbel relevant hoeveel besparing het in de praktijk gaat opleveren.

Nog andere vraag: Stel, ik zit redelijk veel op de weg, zeg 1500 km per week. Als ik nu over elke 100 km 5 minuten langer doe, is dat 75 minuten per week extra. Dat betekent dus dat mijn motor de hele week iets minder uitstoot, maar wel 75 minuten langer draait. Hoeveel stoot hij in die 75 minuten extra uit?

Killercave86
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Killercave86 » wo 20 nov, 2019 12:02

Sonab schreef:
wo 20 nov, 2019 10:55
Als zoveel mensen reeds (al dan niet vrijwillig) regelmatig 100 rijden (waaronder ik zelf ook, wanneer ik genoeg tijd heb), dan is de vraag dubbel relevant hoeveel besparing het in de praktijk gaat opleveren.

Nog andere vraag: Stel, ik zit redelijk veel op de weg, zeg 1500 km per week. Als ik nu over elke 100 km 5 minuten langer doe, is dat 75 minuten per week extra. Dat betekent dus dat mijn motor de hele week iets minder uitstoot, maar wel 75 minuten langer draait. Hoeveel stoot hij in die 75 minuten extra uit?
Haha toen ik dit las moest ik even denken aan de reken vragen van mijn schooltijd 🙈

Maar ik weet het antwoord helaas niet

KoenB
Geregistreerd lid

Bericht door KoenB » wo 20 nov, 2019 12:02

Sonab schreef:
wo 20 nov, 2019 10:55
Als het goed is stoot je motor cumulatief over deze 1500 km/week juist minder CO2 en stikstof uit als je er 75 minuten langer over doet. Zowel de CO2 en stikstofuitstoot per afgelegde kilometer neemt af naarmate er met een lagere snelheid gereden wordt, immers je verbrand ook minder brandstof per kilometer :wink: Hoeveel? De verwachte uitstoot zal bij de overgang van max 130 naar max 100 zo'n 5% zijn. In de onderzoeksrapporten van TNO e.d. wordt immers een afname van 0,3% verwacht op de totale stikstofuitstoot van Nederland en volgens de modellen van het RIVM is de stikstofuitstoot door wegverkeer 6,1%. 0,3 van 6,1 = 5%.

Overigens is het maar de vraag of je in deze case met de herinvoering van 100 km/u daadwerkelijk 75 minuten langer in de auto gaat zitten. Zelf verwacht ik dat de vertraging tijdens de spits merkbaar zal afnemen (immers met een lagere snelheid neemt elke auto minder ruimte in op de weg door een kleinere volgafstand) en dat de verkeersveiligheid tevens aanzienlijk zal stijgen, waardoor het aantal files door incidenten ook nog eens zal afnemen. Hierdoor zal je in de praktijk mogelijk dus op bepaalde trajecten ook nog eens minder lang onderweg zijn. Dan zal je uitstoot dus in de max 100 km/u situatie dus afnemen t.o.v. de max 130 km/u situatie door: (1) lager verbruik per km op de stukken waar het verkeer de maximale snelheid toelaat en (2) minder stationaire (nutteloze) uitstoot tijdens files. Laatste punt zal ook de uitstoot van vrachtwagens, die goed zijn voor zo'n 33% van de stikstofuitstoot van het wegverkeer, als neveneffect doen afnemen. Ik vraag me overigens af of dit effect al is meegenomen in de veelal naar gerefereerde 0,3% op de nationale stikstofuitstoot.

Het moge duidelijk zijn dat ik als verkeerskundige voorstander ben van de herinvoering van de 100 km/u limiet. Maar wat betekend deze verlaging van de maximum snelheid voor mij als automobilist?

Tja, doordeweeks reis ik voor werk in de spits heen en weer tussen Delft en Utrecht. Zonder vertraging (lees: in het weekend) is dit in 40 minuten te doen, maar tijdens de spits doe ik er gemiddeld iets meer dan een uur over. Op een aantal stukken kan ik vaak wel even 120/130 rijden, om vervolgens weer aan te sluiten bij het langzaam rijdende verkeer verderop. Ik verwacht daarom dat mijn reistijd op dit traject ongeveer gelijk zal blijven dan wel iets zal afnemen. Daarnaast rijd ik in het weekend regelmatig vanuit de randstad naar Groningen aangezien hier vrijwel mijn gehele schoonfamilie woont. Dit is zo’n 240 km, waarvan precies 150km ononderbroken over de A6 en A7 waar de 130 km/u limiet geldt. Als ik op dit traject in het vervolg de cruise control 105 km/u moet instellen i.p.v. de nu vaak ingestelde 135 km/u en ik totaal geen last van overig verkeer heb kan mij dit op dit traject maximaal 15 min schelen. In de praktijk zal dit eerder uitkomen op 10 minuutjes later te arriveren. Nou, op een rit van 240km/2,5 uur vind ik deze 10 minuutjes niet zo’n probleem. Zeg nu zelf, het is toch geen straf om 10 minuutjes langer in een heerlijke auto als een Saab door te brengen? Ja, ik zal het soms ook wel missen om soms even lekker met 130 op de linkerbaan naar huis te zoeven. Maar deze “prijs” die wij als autoliefhebber in dit soort situaties moeten ophoesten vind ik echt verwaarloosbaar bij de vele voordelen van deze “maatregel” voor de maatschappij.

Plaats reactie