Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?
-
Lafrance1
- Geregistreerd lid
Re: Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?
Och Amsterdam wordt slapend rijk van de verbranding van elke week 1800 ton huishoudelijk afval uit Rome die ze daar zelf niet willen verbranden om de dioxines....
Heel A.dam van het gas en allemaal een EV is alleen daar al niet genoeg voor
-
verde900
- Donateur

Om ook nog eens wat te noemen idd, dat iemand überhaupt nog in Amsterdam wil wonen met een "normale" huurprijs van 2k p/mnd
-
Pisang
- Donateur

Even om het door u gestelde perspectief te verbreden:Lafrance1 schreef: ↑ma 15 apr, 2024 8:57Och Amsterdam wordt slapend rijk van de verbranding van elke week 1800 ton huishoudelijk afval uit Rome die ze daar zelf niet willen verbranden om de dioxines....
Onderzoeksbureau CE Delft onderzocht de milieu-impact van de verbranding in Amsterdam. Is er sprake van een grotere uitstoot van CO2 en stikstof in de lucht? "Verbranden is beter dan het storten van afval in Italië. Bij storten komt veel methaan vrij, wat een 28 keer sterker broeikasgas is dan CO2", zegt Geert Bergsma van CE Delft. "Zelfs als de uitstoot van het vervoer per trein wordt meegenomen, is in Nederland verbranden beter."
Bron, (helaas) ook onder vuur: nieuwsuur NPO
-
verde900
- Donateur

Beter voor de Italianen, heel zeker niet voor de Nederlanders/Amsterdammers.
Laat die Italianen hun eigen meuk daar lekker verbranden, CE Delft gaf al aan dat dat beter was dan storten, uitstoot Co2 bij transport ook meteen opgelost.
Laat die Italianen hun eigen meuk daar lekker verbranden, CE Delft gaf al aan dat dat beter was dan storten, uitstoot Co2 bij transport ook meteen opgelost.
-
Pisang
- Donateur

Ik snap je sentiment, je gooit er weer een voor de hand liggend argument in. Even voor de hand liggend is dat reductie van uitstoot niet te realiseren is door alleen binnen landsgrenzen te blijven denken. Dat zou alleen symbolische waarde hebben.
Ik kan daarnaast verdedigen dat de energieopbrengst van vuilverbranding de transitie naar gasloos en EV (mede) faciliteert. Vooral in de wintermaanden effectief.
Verder contemplatief doormijmerend… Als de boel in het midden oosten verder escaleert is een energiecrisis ineens realistisch, mogelijk op korte termijn. Niet zo fijn als er te weinig tot geen alternatief is voor fossiel. Hier zou dan de minder kapitaalkrachtige burger het meest direct last van hebben. Beetje collectief perspectief en beleid is gewenst: eigen wijk, gemeentelijk, landelijk en internationaal.
Ik sluit af met de toevoeging dat de beste stuurlui aan wal staan. Je zal Amsterdam maar moeten runnen…
Ik kan daarnaast verdedigen dat de energieopbrengst van vuilverbranding de transitie naar gasloos en EV (mede) faciliteert. Vooral in de wintermaanden effectief.
Verder contemplatief doormijmerend… Als de boel in het midden oosten verder escaleert is een energiecrisis ineens realistisch, mogelijk op korte termijn. Niet zo fijn als er te weinig tot geen alternatief is voor fossiel. Hier zou dan de minder kapitaalkrachtige burger het meest direct last van hebben. Beetje collectief perspectief en beleid is gewenst: eigen wijk, gemeentelijk, landelijk en internationaal.
Ik sluit af met de toevoeging dat de beste stuurlui aan wal staan. Je zal Amsterdam maar moeten runnen…
-
verde900
- Donateur

En je daar dan meteen president van een republiek wanen.
Iedere milieuzone is imho ook symbolisch, de wind is tamelijk onberekenbaar.
Iedere milieuzone is imho ook symbolisch, de wind is tamelijk onberekenbaar.
-
Pisang
- Donateur

Dan maak ik het weer klein. Als je op 1 hoog aan de van Woustraat woont, boven de laad en los van de Albert Heyn, en je huis wilt luchten op een warme zomerochtend…. moet het wel de goede kant op waaien. Uche uche, visueel ook waarneembaar op de schone witte was aan de lijn op je balkonnetje. Leefbare stad blijft een dingetje. Klimaatzone zorgt ook dat mensen alternatieven kiezen om zich door de stad te bewegen, hetgeen de leefbaarheid voor bewoners bevordert. Win-win.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Deze laatste uitwisseling illustreert perfect mijn inbreng op de vorige pagina: als je alles aan elkaar knoopt of van elkaar afhankelijk maakt wordt elk klein initiatief dat oh zoveel kan doen voor de leefbaarheid op de kleine vierkante meter met cynisme overgoten - met verwijten van dubbele maten, hypocrisie of symboolpolitiek - waarmee eigenlijk uitdrukking wordt gegeven dat niets doen beter zou zijn dan iets doen.
-
Pisang
- Donateur

What @Jelger said.
-
verde900
- Donateur

Ik lever in het klein mijn bijdrage, heeft me geld genoeg gekost, maar zonnepanelen en een warmtepomp leveren iig voorlopig alvast wel een verhoogde ozb waarde op.
De schimmige (en nog steeds nergens zichtbare) tarieven voor het laden van een elektrische auto slaan ook helemaal nergens op, zeg ik dan dat bestuurders maar wat lijken te doen is men verontwaardigd en verschuilt men zich achter onzin..
Er zit geen zichtbare lijn in zaken, elke gemeente heeft tegenwoordig zijn eigen "waarheid" en daarbij ook zijn eigen tarieven, de transitie is daarmee ineens geen missie maar een ordinair verdienmodel geworden.
De schimmige (en nog steeds nergens zichtbare) tarieven voor het laden van een elektrische auto slaan ook helemaal nergens op, zeg ik dan dat bestuurders maar wat lijken te doen is men verontwaardigd en verschuilt men zich achter onzin..
Er zit geen zichtbare lijn in zaken, elke gemeente heeft tegenwoordig zijn eigen "waarheid" en daarbij ook zijn eigen tarieven, de transitie is daarmee ineens geen missie maar een ordinair verdienmodel geworden.
-
Lafrance1
- Geregistreerd lid
Het groene plan. Windmolens leveren na half jaar meer op dan ze gebruikt hebben tijdens productie, super. Alleen lees je bijna nergens dat ze in hun werkzame leven 4500 liter olie en 1500 liter hydraulische olie verbruiken.
Snelle rekensom : is net Zoveel als het Nederlandse wagenpark . Recycling is nog niet mogelijk de hars en speciale composiet gaan de verbrandingsoven in. Grondstoffen winning heeft tot grote milieu schade in chine etc geleid.
Zonnepanelen dito
Als de doelen van Parijs gehaald moeten worden zullen de olievelden schalievelden gasvelden enz voor 93 tot 99 % gesloten moeten worden.
Gaat nooit gebeuren . En heel nl over 20 jaar in een EV ook niet
Ook al loopt NL voorop.....
Snelle rekensom : is net Zoveel als het Nederlandse wagenpark . Recycling is nog niet mogelijk de hars en speciale composiet gaan de verbrandingsoven in. Grondstoffen winning heeft tot grote milieu schade in chine etc geleid.
Zonnepanelen dito
Als de doelen van Parijs gehaald moeten worden zullen de olievelden schalievelden gasvelden enz voor 93 tot 99 % gesloten moeten worden.
Gaat nooit gebeuren . En heel nl over 20 jaar in een EV ook niet
Ook al loopt NL voorop.....
-
Pisang
- Donateur

Drie vragen aan Lafrance, want er is een zekere passie voor iets waar te nemen. Passie is goed.
Waarvoor strijd je? Welk of wiens plan heb je voor ogen? In hoeverre ben je persoonlijk actief betrokken in jouw oplossing?
Waarvoor strijd je? Welk of wiens plan heb je voor ogen? In hoeverre ben je persoonlijk actief betrokken in jouw oplossing?
-
verde900
- Donateur

@pisang, geef daarbij zelf dan vooral ook aan wat jouw bijdragen tot op heden precies zijn en wat jouw belangen zijn in het geheel ..
-
Pisang
- Donateur

Fair enough. Maar ik ben hier niet steeds aan het posten met cynisme en voortdurend wantrouwen in beleid en goede bedoelingen van bestuurders op allerlei niveaus. Dat is nl de aanleiding van mijn vraag aan Lafrance. Maar als het nodig is om mijn bijdrages te legitimeren om door jou serieus genomen te worden… het zij zo. Gaat u zitten, ik heb er even wat moeite voor gedaan. Leuke reality check bovendien.
Hier mijn lijstje: isolatie vintage huis voor zover binnen mijn financiële bereik mogelijk was, zonnepanelen (30 stuks, toen ze nog duur waren), gasloos, warmtepomp (waarvan ik tot nu toe nog niet vind dat dit comfortverhogend heeft gewerkt), en een EV. Ik vond het een geinig idee om zoveel mogelijk op eigen zonne energie te rijden, en ik vind het tevens fijn vervoer. Ik zeg er bij dat ik gebruik heb kunnen maken van de alom bekende en hier door sommigen verguisde subsidiepotjes, en dat dit nooit mogelijk zou zijn geweest zonder de erfenis van wijlen mijn zuinig levende ouders. Ik vond investeren in deze zaken een betere verzilvering van hun zuur verdiende geld dan een wereldreis of de vaak verkozen camper of klassieker, Terugverdienen van de investeringen was niet mijn doel en zal ik ook niet meer meemaken. Hoeft ook niet. Een gereduceerde footprint omdat ik plots in een gelukkige omstandigheid om het mogelijk te maken geraakte, wel. Vliegen doe ik eens per jaar, maar puur omdat mijn lief graag naar de zon wil tijdens de winter. En vervelend is dat ook niet. Verder gaat mijn stem al een leven lang naar een hoek die je wel kunt raden, overigens wel voortdurend zwevend binnen genoemd spectrum. Verder flexitarier en inmiddels nooit nooit meer vlees in de thuissituatie. Groen dak. Geen bestrijdingsmiddelen in de tuin. Geen bosje bloemen op tafel, tenzij zelf geplukt in tuin of natuur. Hoogstens 4 kliko’s restafval per jaar. Geen bestrating n de tuin. Zo weinig mogelijk sproeien, ook niet vanuit een bron. Kort douchen. Kraan uit bij het tandenpoetsen. Nieuw witgoed wordt geselecteerd op energielabel. Ik pak de trein als het even niet te lastig is. Wasjes opsparen tot je een trommel kunt vullen. Droger alleen in gebruik bij haast of vochtige omstandigheden in het souterrain. Biologisch plantgoed en groenten, maar niet altijd. Ik vergeet vast nog een heleboel. Voor diegene die nu nog mee leest: chapeau en dank voor de interesse omtrent mijn persoon. Het was vraaggestuurd, mijn excuses. Ik leef er overigens prima bij, geen zorgen. Natuurlijk ben ik ook niet heilig, ik eet bijvoorbeeld regelmatig een broodje kroket.
Pincode houd ik voor mijzelf.
Hier mijn lijstje: isolatie vintage huis voor zover binnen mijn financiële bereik mogelijk was, zonnepanelen (30 stuks, toen ze nog duur waren), gasloos, warmtepomp (waarvan ik tot nu toe nog niet vind dat dit comfortverhogend heeft gewerkt), en een EV. Ik vond het een geinig idee om zoveel mogelijk op eigen zonne energie te rijden, en ik vind het tevens fijn vervoer. Ik zeg er bij dat ik gebruik heb kunnen maken van de alom bekende en hier door sommigen verguisde subsidiepotjes, en dat dit nooit mogelijk zou zijn geweest zonder de erfenis van wijlen mijn zuinig levende ouders. Ik vond investeren in deze zaken een betere verzilvering van hun zuur verdiende geld dan een wereldreis of de vaak verkozen camper of klassieker, Terugverdienen van de investeringen was niet mijn doel en zal ik ook niet meer meemaken. Hoeft ook niet. Een gereduceerde footprint omdat ik plots in een gelukkige omstandigheid om het mogelijk te maken geraakte, wel. Vliegen doe ik eens per jaar, maar puur omdat mijn lief graag naar de zon wil tijdens de winter. En vervelend is dat ook niet. Verder gaat mijn stem al een leven lang naar een hoek die je wel kunt raden, overigens wel voortdurend zwevend binnen genoemd spectrum. Verder flexitarier en inmiddels nooit nooit meer vlees in de thuissituatie. Groen dak. Geen bestrijdingsmiddelen in de tuin. Geen bosje bloemen op tafel, tenzij zelf geplukt in tuin of natuur. Hoogstens 4 kliko’s restafval per jaar. Geen bestrating n de tuin. Zo weinig mogelijk sproeien, ook niet vanuit een bron. Kort douchen. Kraan uit bij het tandenpoetsen. Nieuw witgoed wordt geselecteerd op energielabel. Ik pak de trein als het even niet te lastig is. Wasjes opsparen tot je een trommel kunt vullen. Droger alleen in gebruik bij haast of vochtige omstandigheden in het souterrain. Biologisch plantgoed en groenten, maar niet altijd. Ik vergeet vast nog een heleboel. Voor diegene die nu nog mee leest: chapeau en dank voor de interesse omtrent mijn persoon. Het was vraaggestuurd, mijn excuses. Ik leef er overigens prima bij, geen zorgen. Natuurlijk ben ik ook niet heilig, ik eet bijvoorbeeld regelmatig een broodje kroket.
Pincode houd ik voor mijzelf.
-
verde900
- Donateur

Jij stijgt iig in mijn achting..
Dank voor je reactie.
Dank voor je reactie.