Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Lafrance1
Geregistreerd lid

Re: Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?

Bericht door Lafrance1 » vr 12 apr, 2024 22:03

Klopt, eens zal de EV schoner zijn. Pak um beet na 2060 als alle kolen en brandstof centrales (hout verdwenen bossen enzo) verdwenen zijn en ipv de huidige grondstoffen voor de accu's vervangen worden door zand of anders schone natuurlijke grondstof .
Welterusten

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 13 apr, 2024 8:33

Lange tijd leek waterstof een goed alternatief voor elektrisch rijden, maar de bouw van fabrieken
voor de productie van waterstof stagneert:
Het ene na het andere groene waterstofproject wordt uitgesteld. Terwijl Nederland en Europa ambitieuze
doelen hebben voor de productie van het duurzame gas, worden er nauwelijks fabrieken gebouwd.
De meeste projecten worden op de lange baan geschoven.
Bron: https://www.nu.nl/klimaat/6308683/bouw- ... lkaar.html

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 13 apr, 2024 12:41

jelger schreef:
vr 12 apr, 2024 21:38
Sommige mensen zijn er heel kundig in hun eigen rol en verantwoordelijkheid te delegeren naar elders: de luchtvaart, scheepvaart en boeren moeten het oplossen ("maar val mij er niet mee lastig"). De boeren zijn het daar dan weer niet mee eens net als een ander deel van de burgers. En zo wijst iedereen naar elkaar.
Ontken je nu gewoon dat vervuiling door scheep en luchtvaart een dingetje is?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 13 apr, 2024 12:49

Lafrance1 schreef:
vr 12 apr, 2024 22:03
Klopt, eens zal de EV schoner zijn. Pak um beet na 2060 als alle kolen en brandstof centrales (hout verdwenen bossen enzo) verdwenen zijn en ipv de huidige grondstoffen voor de accu's vervangen worden door zand of anders schone natuurlijke grondstof .
Welterusten
Iets waarvan we weten dat het zwaar milieuvervuilend is, zij het op een andere manier dan fossiel, moeten we niet voortzetten in een zoektocht naar iets wat wel echt een mileuvriendelijk keten zou kunnen zijn of worden.

Gisteravond keek ik een documentaire van het Zweedse programma Kalla Fakta (een programma van de Zweedse staatstelevisie) dat onderzoek deed bij één van de twee koper- en cobaltmijnen. Beide mijnen zijn het monopoly van een Chinese firma die een eigen bewakingsdienst heeft ingesteld die zonder vorm van proces potentiële dieven of onwilligen mishandelen of zelfs doden. Een voorbeeld daarvan is een man die onderweg was op de weg die door of rakelings langs de mijn loopt naar de nieuw aangewezen gebieden waar de lokale bevolking hun eten mag verbouwen. Hij is in zijn been geschoten, waarna deze geamputeerd moest worden. Bang voor verdere repressailes neemt hij een schadevergoeding van 6000 dollar en heeft nog een verzoek lopen voor de vergoeding van een prothese. Terwijl zijn vader, omwonenden en kamergenoten in het ziekenhuis de ware toedracht beschrijven vertelt het slachtoffer desgevraagd dat hij slechts per ongeluk is aangereden.

Waar nu de mijn staat, woonden vroeger een paar honderd mensen. Die zijn gedwongen verhuisd naar een soort stenen barakken, zonder ramen en deuren, slapen op de grond. Op hun oude plek, hadden ze een goede drinkwatervoorziening die schoon was. Nu moeten kinderen, ouders en oma's zeulen met 20 litervaten en haast een kilometer lopen naar een waterkraan, die op onregelmatige tijden, hooguit 1 maal per dag wordt opengedraaid om drinkwater te kunnen halen. Soms hapert het en kan het een kwartier tot een uur duren tot het heldere water weer stroomt. Soms houdt het na een kwartier op en moeten ze wachten tot de volgende dag.
Voor mensen die daarop niet kunnen wachten, omdat ze anders niet kunnen koken of iets te drinken hebben, rest de dichtsbijzijnde rivier. De rivier begint voor de mijn en loopt daar doorheen. De mijn heeft het water nodig bij hun werkzaamheden, en dump het afvalwater "uiteraard" terug in de rivier. De Zweedse journalisten nemen stroomafwaarts watermonsters en nemen deze voor analyse mee naar een in Zweden gevestigd onafhankelijk laboratorium. In het water worden 100-200 maal de maximaal toelaatbare hoeveelheid zware metalen gevonden, die wij in het Europa nog als veilig bestempelen. Daaronder vooral lood. https://nl.wikipedia.org/wiki/Loodvergiftiging
Deze situatie bestaat al sinds 2007.

De gewassen op de nieuw aangewezen "akkers" groeien slecht. Men kan niet meer rondkomen van de verkoop van de oogst, waardoor de hele familie tussen 10 en een jaar of 70 oud, noodgedwongen op de een of andere manier ruwe cobalt uit de grond haalt in en naast het dorp. In het dorp hebben de bewoners met de hand een 90 meter diepe schacht gegraven. Verse luchtvoorziening is er niet, dus je kunt maar kort beneden blijven. Ook een man van boven de zestig, laat zien hoe hij alleen met een hoofdzaklamp (ogenschijnlijk uit de jaren '80 of ouder) afdaalt. Kinderen klimmen op door de mijn gedumpte heuvels van afvalaarde met voor de machines van de mijn te kleine stukjes cobalt om makkelijk uit de aarde te filteren. DIt om die stukjes daar te zoeken en te verzamelen, om ze vervolgens aan de mijnfirma te verkopen. Waarom doen de kinderen dat? Om de doodgewone reden dat de familie door het afpakken van hun landbouwgronden, geen inkomsten meer heeft om de kinderen nog naar school te sturen!

In de mijn zelf zijn recent twee jonge mannen doodgeschoten na een mishandeling. Een van de mensen uit het dorp die in de mijn werkt toont de beelden van de mishandeling, waarop te zien is dat een tiental beveiligingsmedewerkers eromheen staan en slechts toekijken. Later worden de mannen met schotwonden net buiten de mijn dood aangetroffen.

De aanleiding van de onderzoeksreportage was een subsidie van 2 miljard zweedse kronen (ongeveer 180 miljoen euro, begin dit jaar) aan twee zweedse bedrijven die mijnmaterieel aan de mijn hebben verkocht + personeelskosten om de machines daar op te bouwen en onderhouden.
Voorafgaand daaraan heeft een eigen onderzoek op locatie in opdracht van het staatsorgaan plaatsgevonden, waarin de meeste van deze misstanden al werd genoemd en dat had een negatieve eindconclusie. Voor het zweedse staatsorgaan dat moest beoordelen of de subsidie vrij van bezwaren kon worden toegekend, was dit echter geen hindernis. De subsidie werd vanwege de belangen oor Zweden, gewoon toegekend. Het hoofd van de commisie van dat orgaan, legt het advies volledig naast zich neer, ontkent het rapport en naar aanleiding van de reportage wordt de zaak op TV publiekelijk onder het tapijt geschoven. Struisvogelpolitiek zegeviert.

Het milieu, de mensheid en mensenrechten staan voor de personen die op de een of andere manier geld verdienen aan de productie van EV's, grondstofwinning en het zo snel mogelijk doordrukken van een energietransitie op de allerlaatste plaats. Men steekt de kop in het zand, heeft schijt een de gevolgen of wil niet onder ogen zien dat men niet op de goede weg is. Het enige wat telt is geld verdienen, hun carriere, allerlei economische belangen, schone schijn en borstklopperij.

En dan belastingvoordeel of subsidies voor EV's, het is om te kotsen. Weg met de milieuvervuilende EV's! Weg met de windmolens en zonnepanelen dat ook zoveel grondstoffen vergt en enorme hoeveelheden energie verbruiken voor hun productie en transport. Maar vooral weg met de volksverlakkerij! ;-|+ Terug naar de tekentafel is en blijft mijn boodschap.

Slavernij blijkt bovendien van alle tijden. En wij bestempelen ons zelf graag als niet-zijnde een bananenrebubliek. Nou, trek het lijntje even door, zou ik zeggen.

Kijk zelf:
Ik kan helaas het programma (nog) niet met engelse ondertiteling op youtube vinden. Daarvoor is de uitzending nog te recent. Maar dat zal nog wel komen.
Ik heb wel links naar het programma (je moet een account maken om te kunnen kijken) en de uitzending met struisvogelbeslissing:

:arrow: Programma: https://www.tv4play.se/kategorier/kalla ... ign=upsell

:arrow: Struisvogelbeslissing: https://www.tv4.se/artikel/39VqODoFwAG3 ... dsgruvorna

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 13 apr, 2024 12:56

verde900 schreef:
za 13 apr, 2024 12:41
Ontken je nu gewoon dat vervuiling door scheep en luchtvaart een dingetje is?
volgens mij lees je mij geheel verkeerd.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 13 apr, 2024 13:29

jelger schreef:
za 13 apr, 2024 12:56
volgens mij lees je mij geheel verkeerd.
Het zal wel.
Ik neem mijn eigen verantwoordelijkheid en de overheid is er dan als de kippen bij om dat extra te belasten terwijl scheep en luchtvaart volledig onbelast zijn en feitelijk nergens door gehinderd worden, de politiek laat het daar volledig afweten.
Ik zal vast niet de enige zijn die politici onbetrouwbaar vind

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 13 apr, 2024 13:33

Dat lijkt mij ook onjuist en onhoudbaar. Maar ja, dat is precies wat ik bedoel met dat sommigen goed zijn in hun verantwoordelijkheden te ontlopen of door te verwijzen naar anderen - en in dit voorbeeld daar een sterke lobby voor hebben opgetuigd, bijvoorbeeld.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 13 apr, 2024 13:39

Ik ontloop volgens mij niets, de politiek verdenk ik daar wel van met hun vaak zo onzinnige symboolpolitiek

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 13 apr, 2024 13:42

Ik had het niet over jou, maar hen die de schoen passe. Volgens mij ben je het met me eens dat sommigen die verantwoordelijkheid doorgeven aan anderen - immers, je haalt zelf luchtvaart en scheepvaart aan die van het haakje afgehouden worden. Dat gebeurt niet alleen door symboolpolitiek, maar ook door remmende krachten in de politiek die beinvloed worden door de door mij aangehaalde lobby, onder andere - of door eigen politieke overtuigingen die bepaalde sectoren nu eenmaal meer prioriteit geven dan andere.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 13 apr, 2024 13:44

Die grootvervuilers worden hier toch ook "gewoon" ongemoeid gelaten?
Mensen die in het gebied langs het Noordzee kanaal wonen worden ziek door TATA, scheepvaart en luchtvaart, dat mensen daar dan naar wijzen lijkt mij niet onredelijk

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 13 apr, 2024 13:46

Ja, en ik zeg toch dat ik dat onjuist vind?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 13 apr, 2024 13:49

Dan zijn we het idd eens

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 13 apr, 2024 13:51

Wonderbaarlijk. :wow:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 13 apr, 2024 14:10

Idd, zag ik niet aankomen

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 13 apr, 2024 14:21

Zolang we met deze partijen straks een regering hebben staat het milieu niet in de top 5 maar migratie en
vreemdelingenproblematiek wel. Nog los van die wantoestanden in door China geregeerde mijnen overal op de wereld.

En uiteraard gaat dat negeren (ontkennen door de FVD) van het milieuprobleem gepaard met het wijzen naar andere landen, andere partijen en niet naar 'postzegel' Nederland.
Een pakkende frame om niets te hoeven doen ' want het heeft toch geen zin ' In Italie en Engeland laten de rechts populisten
het migrantenframe al weer los en gaat men over op thema s die meer stemmen trekken want onder leiding van rechts is
de instroom alleen maar groter geworden: geen acherban haan die daar naar kraait want zo opportunistisch gaat
het er even aan toe. Maar gelukkig nog geen meerderheid in Europa nu (bron VK van vandaag).

Plaats reactie