Nieuwe verkeersregels per 1 mei 2009
-
jwaterink
- Donateur (6x)

-
ErikSi
- Geregistreerd lid
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actue ... i2009.aspx
Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.
Dit betekent volgens mij dat je niet zomaar meer Xenon kunt inbouwen..
Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.
Dit betekent volgens mij dat je niet zomaar meer Xenon kunt inbouwen..
-
GUUSarrow
- Geregistreerd lid
Hmm beetje op willekeur van de politie dus?
Wat is dan precies "de juiste armatuur" ?
bron: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actue ... i2009.aspxMoet ik achteraf ingebouwde xenonverlichting zonder de juiste armatuur vervangen voor een APK?
Ja, maar niet speciaal voor de APK, want bij de APK wordt hierop niet gecontroleerd. Alleen de politie controleert de verlichting. Die zal dat in het algemeen alleen doen als de verlichting hinderlijk is voor andere weggebruikers.
Wat is dan precies "de juiste armatuur" ?
-
Reub
- Geregistreerd lid
-
savaan76
- Geregistreerd lid
-
gfgf
- Donateur (2x)

Het nieuwe artikel 25 RVV 1990 intrigeert me:
"3. Op de parkeerschijf staat het tijdstip aangegeven waarop met
parkeren is begonnen. Dit tijdstip wordt uitsluitend handmatig ingesteld.
Een parkeerschijf, voorzien van een mechanisme dat het tijdstip van
aankomst automatisch instelt of verschuift, wordt niet gebruikt."
Zolang je de parkeerschijven zelf handmatig instelt, zou je dus wel een constructie mogen maken die steeds na een half uur een nieuwe parkeerschijf met een later tijdstip op de stapel legt
Wie meldt zich voor een proefproces?
Zolang je de parkeerschijven zelf handmatig instelt, zou je dus wel een constructie mogen maken die steeds na een half uur een nieuwe parkeerschijf met een later tijdstip op de stapel legt
-
carlsson
- Geregistreerd lid
-
Heltio
- Geregistreerd lid
Ik zou de gok niet nemen. De wetgever spreekt over een parkeerschijf (enkelvoud) die duidelijk zichtbaar achter het raam moet zijn geplaatst. Zodra jij een dergelijk mechanisme gaat gebruiken dan heb je meerdere parkeerschijven nodig. Zodra parkeerschijf 2 over parkeerschijf 1 wordt gelegd dan is de eerste niet meer zichtbaar en voldoe je dus niet mear aan de wetgeving. Dat jij parkeerschijf 1 afdekt met een andere parkeerschijf of met een gebruikte zakdoek doet niet echt ter zake. Het gaat erom dat schijf 1 niet meer zichtbaar is.gfgf schreef:Het nieuwe artikel 25 RVV 1990 intrigeert me:
Daarnaast lijkt het me dat je een behoorlijk forse installatie nodig hebt. Maar dat terzijde.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
-
gfgf
- Donateur (2x)

-
avdb
- Geregistreerd lid
uit sommige reacties blijkt dat er nog altijd mensen zijn die niet willen begrijpen dat hun achteraf ingebouwde xenon er gewoon uit moet.
de enige onstnappingsmogelijkheid is als ook het lichtarmatuur (dat is dus reflector, glas en dat wat dit samenbindt) vervangen wordt door een speciaal voor xenon goedgekeurd exemplaar.
en nee, de apk keurmeester controleert niet, maar de politie wel.
de enige onstnappingsmogelijkheid is als ook het lichtarmatuur (dat is dus reflector, glas en dat wat dit samenbindt) vervangen wordt door een speciaal voor xenon goedgekeurd exemplaar.
en nee, de apk keurmeester controleert niet, maar de politie wel.
-
NK900se
- Geregistreerd lid
[]Ik laat het inderdaad ook lekker zitten, eerst maar eens kijken hoe het gehandhaafd wordt voordat ik het voor niets demonteer. Vind het gewoon belachelijk dat deze regel met terugwerkende kracht ingevoerd is, eerst jaren legaal maken zodat iedereen zijn auto ermee uit kan rusten en dan ineens afschaffen wanneer het bij veel auto's ingebouwd is....zo ken ik er nog een paar. De discussie over verblinding gaat niet op wanneer het volgens de apk eisen is afgesteld dus dat is het probleem niet. Ik zie net zo vaak automobilisten met normale halogeen lampen die de bomen verlichten en dat is net zo irritant. Mijn xenon lampen staan in ieder geval perfect afgesteld, zoals het hoort.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
-
GUUSarrow
- Geregistreerd lid
ik laat mijn xenon gewoon zitten... Het is namelijk niet zo dat er via de landelijke media ruchtbaarheid aan gegeven is, zoals dat bijvoorbeeld met nieuwe verkeersregels gebeurt, dus lijkt het mij zeer aannemelijk dat je niet van de gewijzigde regels op de hoogte bent.
Daarbij mag de verbalisant mij de verkeerde codes aanwijzen, want ik weet iig niet waar die zouden moeten staan
Daarbij mag de verbalisant mij de verkeerde codes aanwijzen, want ik weet iig niet waar die zouden moeten staan