Rijden in de bergen, zin en onzin

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 20 feb, 2007 19:30

waxle schreef:
nelfrikandel schreef:Ja, opzouten stelletje topicsnatchers... :wink:
Ga maar aan de koffietafel over brommers lullen...
Ik ga al, ik ga al... ;)
We zitten inmiddels lekker aan tafel onze nozemverhalen uit te wisselen :D

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 20 feb, 2007 19:45

Mooi, en nu ga ik eten, en eis ik als genoegdoening van jullie allebei een zinnige on-topic post, dus over rijden in de bergen, tegen dat ik mijn desert binnen heb kijk ik weer, dus aan de slag... :comegetsome:

PS: Mooi voorbeeld van zelfmoderatie...

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 20 feb, 2007 19:52

Voila

Rijden in de bergen

Rijden in Nederland is veelal beperkt tot het rijden op vlakke wegen. Wanneer we de "bergen" die ons land rijk is, vergelijken met Duitsland, Zwitserland, of zelfs België, stellen ze weinig voor. Het rijden in de bergen vergt enige aanpassing en daar doet u langzaam ervaring in op, hier heeft u alvast enkele tips:

* Vermijd het rijden in een te hoge versnelling. De motor kan beter meer toeren maken dan te worden afgewurgd. Te weinig toeren maken jaagt de motortemperatuur flink op, verergert de slijtage en vergroot de kans op motorschade.
Bij een goed toerental zal de olie veel beter rondgepompt worden, met als gevolg een betere koeling en minder slijtage.

* Neem afdalingen als regel in dezelfde versnelling als de beklimmingen. Maak gebruik van de remwerking van de motor.

* Voorzie en volg het verloop van de weg zo goed mogelijk, zodat u weet wat u te wachten staat. Pas u snelheid aan, vooral tijdens het afdalen.

* Bekijk het wegdek, let op steenslag, water dat van de bergen kan stromen, kuilen, enz.

* Klimmend verkeer moet voorrang krijgen van dalend verkeer.

* Haal uitsluitend zeer voorzichtig in. Op stijgende wegen kost zo'n manoeuvre veel meer tijd en ruimte dan op vlakke wegen.

* Let op de weersgesteldheid. Als het in de bergen regent, dan komt het water met bakken de helling af, waardoor het wegdek niet te vertrouwen is. Modder en plassen maken kuilen en zijkanten slechter zichtbaar.

* Mist in de bergen is levensgevaarlijk en dwingt u te stoppen of vrijwel stapvoets te rijden.

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » di 20 feb, 2007 20:02

nelfrikandel schreef:.....tegen dat ik mijn desert binnen heb.......
Lekker droog, zo'n woestijn :D :D Kan ff duren voordat je die weg hebt gewerkt :wink:

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 20 feb, 2007 21:12

Bubbaman schreef:
nelfrikandel schreef:.....tegen dat ik mijn desert binnen heb.......
Lekker droog, zo'n woestijn :D :D Kan ff duren voordat je die weg hebt gewerkt :wink:
@ Taaf, goed verhaal, geaccepteerd... Ik kom zo mijn brommervehalen even vertellen aan de koffietafel...
@ Bubbles: Schopje naar de koffietafel, ga daar maar over spelfouten meuten... :wink:
PS: Postte jij dit nou in alt.autos.saab?? Jij was toch met een 9-5 sedan??
rob@alt.autos.saab schreef:Indeed an exellent day! Lots of cars, and finally the faces behind the forum
nicknames ;) I'm the guy with the white-and-red umbrella...... And a blue
9-5 SE (the only 9-5 sedan that day...)

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » di 20 feb, 2007 21:24

nelfrikandel schreef: @ Bubbles: Schopje naar de koffietafel, ga daar maar over spelfouten meuten... :wink:
:oops: Ben al weg, maar kon het even niet laten :wink:
nelfrikandel schreef:PS: Postte jij dit nou in alt.autos.saab?? Jij was toch met een 9-5 sedan??
rob@alt.autos.saab schreef:Indeed an exellent day! Lots of cars, and finally the faces behind the forum
nicknames ;) I'm the guy with the white-and-red umbrella...... And a blue
9-5 SE (the only 9-5 sedan that day...)
Yep, goed gezien :bigeyes: ... Leuk draadje daar, en mooie reacties, toch? (behalve mijn eigen spelfoutje :oops: exCellent)!

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 20 feb, 2007 21:34

taaffert schreef:.....

......
In engeland is het precies andersom. Op die weggetjes van 1 auto breed, moet 1 van de 2 achteruit om de ander te laten passeren. Bij mij was het de stijgende auto die zich terug liet rollen tot een bredere plek waar de dalende auto dan kan passeren. Een hellingproef achteruit is niet aan iedereen besteed.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 20 feb, 2007 22:24

paul99gl83 schreef:
taaffert schreef:.....

......
In engeland is het precies andersom. Op die weggetjes van 1 auto breed, moet 1 van de 2 achteruit om de ander te laten passeren. Bij mij was het de stijgende auto die zich terug liet rollen tot een bredere plek waar de dalende auto dan kan passeren. Een hellingproef achteruit is niet aan iedereen besteed.
Ja maar in Engeland rijden ze ook aan de verkeerde kant van de weg :D

Denk dat het van de situatie afhangt, als je net een passeerplek voorbij bent en voor de klimmende auto is het makkelijker ff terug te gaan, dan moet dat zo vind ik.
Wel is het zo dat een dalende auto door het hoogteverschil een beter overzicht heeft over de weg dan de stijgende auto en de situatie dus beter kan inschatten, ziehier, de voorrangsregel is geboren.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 20 feb, 2007 22:30

Tja, en bij gladde wegen is het voor de stijgende auto natuurlijk veel moeilijker om weer op gang te komen dan voor de dalende (of trap ik nu echt een open deur in)

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 21 feb, 2007 0:43

nelfrikandel schreef:Tja, en bij gladde wegen is het voor de stijgende auto natuurlijk veel moeilijker om weer op gang te komen dan voor de dalende (of trap ik nu echt een open deur in)
trap: een hellingproef achteruit is idd veeeel makkelijker dan vooruit op een gladde weg. :wink:

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » wo 21 feb, 2007 20:19

Wat ik wel merk bij mijn 9000 is dat de bak erg lang is, en net voor mijn vakantieadres heb ik een verrekte steil hellinkje dat meteen na een haarspeld begint, die moet ik als we hier in het begin van de vakantie aankomen met volle belading meestal in zijn 1 tegenop, in de 2 trekt hij niet (dus alleen de aankomst vanuit NL, met alle frikandelletjes en de hele bagage in de auto, later kom ik daar alleen maar als ik brood ben wezen halen, in mijn uppie). Maar juist op die helling merk ik wel eens dat de 2.0i in de 9000 een ietsiepietsie underpowered is. Als ik dan opschakel van 2e naar 3 bij +/- 4000 rpm valt hij meteen terug naaar amper 2500 toeren, en heeft hij het best moeilijk dat bergje op... Dan spelen de 3 letters L-P-T wel eens door mijn hoofd...

De eerder genoemde Fiat 132 2000 brulde met gemak dit weggetje op, evenals de caddy, mits het niet glad was, dan reden we liever 1,5 Km om om dit stukje te omzeilen...

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » wo 21 feb, 2007 22:53

Bij die stijle klimmetjes moet je de gang erin zien te houden en niet stoppen als het niet per se moet, is moordend voor de aandrijving; bij een onoverzichtelijke haarspeldbocht de bocht zo ruim mogelijk ingaan en pas halverwege naar de binnenkant sturen. Als je de bocht niet kunt overzien desnoods claxonnerend doorrijden zodat je het tegemoetkomende verkeer kunt waarschuwen (gelijk de Zwitserse postbussen). Jammer dat we in ons eigen landje geen bergen hebben.

Op vakantie gaat doorgaans het gezinnetje mee, kan pappie zich helaas niet uitleven in haarspeldbochten :cry: op het gevaar af van vomerende passagiers... :-P+

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 21 feb, 2007 22:56

bobkoppert schreef:Bij die stijle klimmetjes moet je de gang erin zien te houden en niet stoppen als het niet per se moet, is moordend voor de aandrijving; bij een onoverzichtelijke haarspeldbocht de bocht zo ruim mogelijk ingaan en pas halverwege naar de binnenkant sturen. Als je de bocht niet kunt overzien desnoods claxonnerend doorrijden zodat je het tegemoetkomende verkeer kunt waarschuwen (gelijk de Zwitserse postbussen). Jammer dat we in ons eigen landje geen bergen hebben.

Op vakantie gaat doorgaans het gezinnetje mee, kan pappie zich helaas niet uitleven in haarspeldbochten :cry: op het gevaar af van vomerende passagiers... :-P+
de koppies even door het open raam met wat dugtape vastzetten will do the trick... :wink: alleen je deuren even goed schoonmaken op plaats van bestemming, die troep bijt nogal...

wimpel
Geregistreerd lid

Bericht door wimpel » wo 21 feb, 2007 23:08

Handig voor als je een kar of sleurhut achter de auto hebt hangen: oefen in nederland vast het achteruit rijden / bochtje achteruit..
Dan hoef je het niet te leren op dat smalle weggetje in de Alpen als je 200m terug moet rijden naar het passeervak omdat een vrachtwagen je tegemoet komt (en aan de ene kant berg zit, en aan de andere kant afgrond met een dun stukje vangrail ervoor).

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » do 22 feb, 2007 13:34

verde900 schreef:
bobkoppert schreef:Bij die stijle klimmetjes moet je de gang erin zien te houden en niet stoppen als het niet per se moet, is moordend voor de aandrijving; bij een onoverzichtelijke haarspeldbocht de bocht zo ruim mogelijk ingaan en pas halverwege naar de binnenkant sturen. Als je de bocht niet kunt overzien desnoods claxonnerend doorrijden zodat je het tegemoetkomende verkeer kunt waarschuwen (gelijk de Zwitserse postbussen). Jammer dat we in ons eigen landje geen bergen hebben.

de koppies even door het open raam met wat dugtape vastzetten will do the trick... :wink: alleen je deuren even goed schoonmaken op plaats van bestemming, die troep bijt nogal...
Ehhh... jouw Kinderen willen zeker niet meer mee met vakantie, GJ?

Plaats reactie