Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
verde900
Donateur
Donateur

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door verde900 » di 22 jan, 2019 19:40

Wishfull Thinking, Tesla kan dit nooit waarmaken..
Vergis je ook niet in de exploitatie kosten van n Tesla, er wordt niets gerepareerd maar alles wordt meteen vervangen.

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » wo 23 jan, 2019 8:06

Je bent niet goed op de hoogte van de ontwikkelingen, helaas!

Tesla heeft namelijk een aantal maatregelen getroffen en aangekondigd, juist op het punt van exploitatie,
om de basisversie van model III winstgevend in de markt te kunnen zetten.

De maatregel om het tarief van opladen bij een supercharger te verhogen, is inmiddels weer (deels) terug gedraaid.

En elektrisch rijden is niet meer te stoppen. Deloitte is nog vrij conservatief als het gaat om een voorspelling van verkoopcijfers in 2030 Afbeelding:
20 miljoen EVs

https://insideevs.com/deloitte-predicts ... growth-ev/

Op de iets kortere termijn verwachten ze dat de Total Cost of Ownership van een EV hetzelfde zal zijn als van een brandstof auto (ICE) in 2020/2021.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 23 jan, 2019 8:27

Zoals gezegd, Tesla is geen blijvertje..
Weet er iets van en Tesla heeft veel meer beloftes gedaan die ze niet nagekomen zijn, om te kunnen overleven moet je o.a. geld verdienen en n behoorlijke bouwkwaliteit hebben.
Alleen n accupakket van n Tesla kost nu nog >30k, daar ga je geen auto van 35k mee neerzetten.
Ik zet mijn geld dan eerder op geely.
Maar blijf zelf dieselen..

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 23 jan, 2019 10:09

En je gaat zeker alleen met de trein als je er eentje kan pakken die op steenkool tuft? :wink:
Of een echte lekker ronkende en zwart walmende Den Oudsten diesel bus met een NZH sticker er op. :O:

Hoofdschuddend en verdwaasd bij de bushalte: "waar zijn die goeie ouwe tijden gebleven?". :wow:

Hertog
Geregistreerd lid

Bericht door Hertog » wo 23 jan, 2019 10:19

Theun49 schreef:
di 22 jan, 2019 16:47
Dde model III heet hier standard range. Hij komt in de tweede helft van 2019.
https://www.tesla.com/nl_NL/support/mod ... q#standard

Prijs is nog niet bekend, maar ik verwacht dat ie concurrerend met high end Kona en Niro zal zijn. Dus ergens tussen de 35 en 40 duizend.
Ik denk dat je de prijzen (nog) iets te rooskleurig inschat. De basis-model 3 zou in de US rond de $35.000 gaan kosten en zal hier dus tegen de 45.000 gaan kosten (zie mijn vorige post). De Kona is ook al 39.995 in de basisversie, de high end variant is 45.000. De e-niro begint zelfs pas bij 42.000. De prijzen zullen op den duur wel gaan delen, maar aangezien bij beide modellen de levertijd alleen al bijna een jaar is zal dat nog wel even duren.

Ik verwacht nog geen Model 3 voor onder de 40.000 euro in het komende jaar, in ieder geval.

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » wo 23 jan, 2019 13:07

Ja, precies, 40.000, we zitten heel dicht bij elkaar. Ongeveer hetzelfde als een high Kona.
Maar Tesla heeft een missie en de basisversie van de model III is het eerste instrument om de transitie aan te jagen
en dus schat ik 'm wat lager in, ook omdat Musk nu echt op de uitgaven begint te letten bij de productie van de model III.

En uiteraard ga ik leasen als het zover is.

@Jelger : +1.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 23 jan, 2019 16:44

EV fantasieën broeders, de eerstkomende jaren wordt het echt niet meer dan dat.
Door de roze EV bril mis je de realiteit wat, ik lees ook uitsluitend aannames, Tesla gaat..Tesla wil... Tesla zal....
Vooralsnog is Tesla n merk met n trackrecord van n jaar of 8..
De realisaties ken ik, die vallen nog erg tegen..

Ik leef in het heden waar de nu al rijdende EV's onverkoopbare objecten blijken te zijn, n nissan leaf, een citroen C0, een Mitsubishi imiev, een Renault fluence, allemaal niet te slijten...
Om n lease EV op enig moment weer te kunnen vermarkten moet er ook n afzetgebied voor zijn, helaas..

Mijn autonoom 1400km kunnen rijdende euro 6 diesel doet overigens 1 op 23 met n uitstoot van 85gr CO2/km en deze is daarmee serieus schoner dan jullie saabs...

Op dit moment hebben iig jullie beiden als saabrijders met jullie verouderde technologie idd nog wel wat milieu inspanningen te leveren om anno 2019 weer wat mee te komen dus probeer mij nu niets aan te wrijven..

Kenmerkend voor EV rijders is "kijk mij eens goed zijn" om vervolgens iedere snelheidsregel te negeren, Tesla rijders blijken ook de grootste brokkenpiloten.
En EV's produceren ook fijnstof.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » wo 23 jan, 2019 18:33

verde900 schreef:
wo 23 jan, 2019 16:44

Mijn autonoom 1400km kunnen rijdende euro 6 diesel doet overigens 1 op 23 met n uitstoot van 85gr CO2/km en deze is daarmee serieus schoner dan jullie saabs...
nu ben ik benieuwd ;-)

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 23 jan, 2019 18:54

Dat redt menig moderne diesel, alleen met de recente wltp en euro6d temp is de co2 waarde wel wat hoger geworden (wat natuurlijk voor het hele rijdende wagenpark op gaat)..

Het negatieve dieselsentiment is ten onrechte, benzines verbruiken substantieel meer (kosten daardoor qua brandstof substantieel meer) en stoten veel meer co2 uit, n benzine rijder is iig niet beter bezig.

De vraag was overigens wat n acceptabele actieradius voor een EV was, mijn idee was 400km, daarna geraakte n 2 tal te vroeg verlichte luchtfietsers met roze brillen op in hogere EV sferen door te beginnen over toekomstige luchtfietserij..
We lezen vandaag in de media dat n vlamnieuwe i pace met 250km al moeite heeft terwijl hij 407km zou moeten kunnen halen.
Een EV is er dus nog lang niet maar die gok mag je zelf nemen..

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » do 24 jan, 2019 8:09

Deloitte ( accountants e.d.) denkt er anders over en trouwens een deskundige op academisch niveau (gisteren te zien in het TV programma "Kennis van Nu") ook.

Veertien jaar geleden zag hij in zijn promotie onderzoek (@Steve-O) nog goede kansen voor waterstof als brandstof in personenauto's.
Destijds was NiMH de norm bij accu's.

Met de kennis van nu ziet hij het anders: met de beschikbaarheid van zeer krachtige Lithium accu's, de enorm sterke prijsdaling ervan en de eenvoudigste en meest betrouwbare techniek zal de accu EV binnen enkele jaren, simpelweg op basis van de laagste kosten, de nieuwe norm worden.

In de de "Kennis van Nu" , gewijd aan H2 technologie, werd het bedroevend lage rendement van H2 als opslagmedium onderbelicht,
de complexiteit van de H2 technologie en de nauwe banden met de "fossiele" industrie kregen wel voldoende aandacht.

Misschien komt de term "waterstof" wel iets te vaak voor in het klimaatakkoord.

Tesla is onbetwist de koploper en voldoet eind 2019 met de model III ruim aan de wensen van Verde900 ten aanzien van bereik (en de daarbij behorende laadpunten).
De aanschafprijs van een basisversie Tesla zal denk ik een stuk lager liggen dan van die fossiele Euro6.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 24 jan, 2019 8:24

Je wilt iets zeggen geloof ik..
Maar verder dan vaagheden en aannames kom je steeds niet, net Tesla..
We hebben het hier steeds over vandaag en over de naaste toekomst, dat mag volgend jaar zijn.
Op de verre toekomst kun je nu geen plannen op maken.

N kennis van me heeft voor zijn bedrijf 3 stuksTesla 3 besteld, hij heeft geen idee wanneer ze komen, wel dat ze nu vanaf 60k te configureren zijn, iets van 40k? Nee, dat zit er niet in...
Tussentijds toch maar diesels gekocht want de mensen moeten wel rijden.

Ook echt jammer dat je geen idee hebt wat n vandaag WEL leverbare euro 6d temp kat benzine of dieselauto eigenlijk kost en er toch zo'n uitgesproken mening over hebt.

Maar het is jouw droom... Droom lekker verder.

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » do 24 jan, 2019 11:09

Ik weet wel wat er nu nog uit de uitlaat van Euro6 komt. Teveel vuil. Zelfs voor 2020 (Urgenda uitspraak).

Dromen? Welnee, harde realiteit, die sommigen niet onder ogen willen zien. Rechterlijk vonnis.
Maximaal 100km/u lijkt mij wel een gepaste maatregel voor auto's met uitstoot, ook Euro6.

Bedankt voor met je voorbeeld aantonen van de uitkomst van de analyse van Deloitte. Accountants, niet bepaald luchtfietsers.
Klopt, ze zijn niet aan te slepen, die elektrische auto's. En dan heb je even een wachtlijst.
Ca. 40K komt er aan. Check tesla.com. Misschien iets snel de 60K besteld?

Deloitte doet zelfs een voorspelling voor 2030: 20 miljoen auto's per jaar met een stekker.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 24 jan, 2019 11:21

Als ik geen benzine/LPG meer kan krijgen bouw ik wel een houtvergasser achterop heb ik ook een ev! :-P+

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 24 jan, 2019 11:49

Ik vind die 100km/uur trouwens prima, dat mag van mij voor het gehele wagenpark.
Accountants zijn cijfergoochelaars, die moet je met een pak zout nemen.

Is je echt zoveel aan het milieu gelegen moet je dat oude ding van jou meteen laten staan en laten verschrotten, dat kan nu dus echt niet meer.

Stroom groeit overigens niet aan een boom, die komt o.a. uit kolencentrales die o.a. in Rotterdam en Amsterdam alleen al verantwoordelijk zijn voor totaal 3.4 kiloton CO2
laten dat nu net de steden zijn waar Tesla rijders goede sier proberen te maken met hun EV's

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 24 jan, 2019 12:21

In Zweden is het brein gelukkig weer op actief gezet omdat 2030 niet haalbaar is om alleen nog EV's te verkopen en een heleboel andere bijkomstigheden mede doet inzien dat andere duurzame alternatieven waar verbrandingsmotoren gebruik van kunnen maken gestimuleerd dienen te worden.

Diverse aspecten:

- instorten tweedehands markt
- (ten dele daar gekoppelde) vroegtijdige sloop van technisch goede auto's
- ontwikkeling biobrandstoffen (staat ook niet stil)
- het teleurstellend beperkte aanbod van EV's en Hybrides die niet aansluiten bij de behoeftes van doelgroepen
- gebrek aan financieringsmogelijkheden van een groot deel van de bevolking om een nieuwe auto te kunnen kopen en de noodzaak er 1 of 2 per gezin te kunnen gebruiken
- de reserveonderdelenmarkt die veel op de planken heeft liggen voor huidige en eerdere generaties
- de mogelijkheden onderzoeken om auto's van nu met verbrandingsmotoren aan te passen op andere brandstoffen die duurza(a)m(er) zijn

Volgens mij kun je daar nog de mogelijkheden van motorwissel aan toe voegen.

Nederland moet nog wakker worden :!:

Plaats reactie