Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Bericht door 72sonett3 » ma 12 mei, 2014 21:02

Wat mij persoonlijk weer stoort is ...
Ik ben persoonlijk van mening dat het woord 'persoonlijk' hier overbodig is omdat iets wat mij stoort altijd persoonlijk is.
Ik vind dit persoonlijk overigens ook wel een interessant topic.

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » ma 12 mei, 2014 22:12

72sonett3 schreef:.........................
Overigens :offtopic: :-S+ Waarom (waarheen ging zangeres Mieke Telkamp ? Geen idee, persoonlijk, wel dat het lied grijsgedraaid werd bij crematies), waaromtrent ? Overigens. Een overweging met een lange historie. De mensheid en haar daden veranderen in millennia ( :-S+ ) nauwelijks namelijk (hier aan het eind van de zin geplaatst).

Google'n en Wikipedia vertelt het ware woord ":

"Ceterum censeo Carthaginem delendam esse is een Latijnse uitspraak die toegeschreven wordt aan de Romeinse senator Cato Maior (234-149 voor Chr.).

De spreuk betekent letterlijk: Overigens ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden. Carthago was in de tijd van Cato de tegenspeler van Rome tijdens de Punische oorlogen. Cato had de gewoonte elke redevoering, waar deze ook maar over ging, met deze spreuk te beëindigen. Carthago is ten slotte in 146 voor Christus door Rome verwoest. In 29 voor Christus werd de stad door keizer Augustus hersticht (Colonia Julia Carthago).

De strekking van deze uitspraak is dat dingen die belangrijk zijn voortdurend herhaald moeten worden."

Het bovenstaande vind ik persoonlijk heel treffend in dezen. En overigens ben ik van mening dat ik dit ook wel een interessant topic vind.
Maar nu gebruik ik mogelijk de woorden van iemand anders en zou ik mij te buiten gaan aan herhaling en aan plagiaat.

Super ! Supercorrect: Elke alinea citeren, letterlijk, is zo fout. Zo'n gebrekkig taalpurisme.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » ma 12 mei, 2014 22:55

Waar ik jeuk van krijg:

- ...-beleving, het misbruik is begonnen in reclames en helaas door hele volksstammen overgenomen
- retro als het gebruikt wordt om authentiek oude dingen te benoemen
- 't vrouwtje waar de echtgenote bedoeld wordt (ook op dit forum al gesignaleerd ;-(+ )
- het onnodig gebruik van spaties in wat eigenlijk samenstellingen zijn (en dus geen samen stellingen). Ik heb de indruk dat de spellingscontrole hier mede schuldig aan is, het ding staat bij mij dan ook standaard uitgeschakeld.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » ma 12 mei, 2014 23:11

Mijn spellings controle vind het goed, altans dat zegt het vrouwtje. Maarja, da,s een kwestie van taal beleving. Fout loos spellen is ook zo retro... :mrgreen:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 12 mei, 2014 23:13

Waar ik flauw van word: zeuren om het zeuren in plaats van omdat het wat toevoegt :lol:

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » ma 12 mei, 2014 23:21

Als het een spelletje wordt kan het wel leuk zijn en dat is volgens mij hier wel van toepassing ;)

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » ma 12 mei, 2014 23:32

Dat wordt weer een eenzaam nachtje met weinig slaap en veel gewoel en gekrab... :depressed:

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » ma 12 mei, 2014 23:43

72sonett3 schreef:
ook zo'n onzin, wat jij vindt is altijd persoonlijk .

sorry zag wat laat dat jij het zelf ook al door had :oops:

93ttid
Geregistreerd lid

Bericht door 93ttid » vr 16 mei, 2014 0:04

Funky Dude schreef:Waar ik jeuk van krijg:

- ...-beleving, het misbruik is begonnen in reclames en helaas door hele volksstammen overgenomen
- retro als het gebruikt wordt om authentiek oude dingen te benoemen
- 't vrouwtje waar de echtgenote bedoeld wordt (ook op dit forum al gesignaleerd ;-(+ )
- het onnodig gebruik van spaties in wat eigenlijk samenstellingen zijn (en dus geen samen stellingen). Ik heb de indruk dat de spellingscontrole hier mede schuldig aan is, het ding staat bij mij dan ook standaard uitgeschakeld.
t vrouwtje is idd dramatisch! Maar: ook het gebruik van kids voor kinderen! Vorig jaar uitgeroepen tot het meest irritante woord van 2013! Mee eens!

nove mille
Geregistreerd lid

Bericht door nove mille » zo 18 mei, 2014 12:30

't Vrouwtje, 't ventje, een wijntje, een etentje, een uitstapje... trendy diminutiefjes :wink: die, zoals veel van die populaire tijdelijkheden, na een poos behoorlijk op de zenuwen kunnen werken.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 18 mei, 2014 12:44

Gelukkig verdwijnt het na een tijdje ook weer. 'Zeg maar' hoor ik ook al minder.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 18 mei, 2014 16:33

dat dachten we van de begroeting 'doei' ook, 25 jaar geleden, maar die hoor je ook nog steeds...

Jungleman
Geregistreerd lid

Re:

Bericht door Jungleman » zo 18 mei, 2014 16:45

Margreet schreef:"Ik jaag X na" of "Ik najaag X"

"Je jaagt X na" of "Je najaagt X"
ik heb zoiets in het verleden mogen uitleggen aan mijn huidige ex. die kwam van achter de Karpaten en moest nederlands leren. 'najagen' noem je een 'scheidbaar werkwoord'...ik had er zelf ook nog nooit van gehoord, maar zo heet dat dus...

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » zo 18 mei, 2014 17:39

Je gaat je inderdaad pas realiseren hoe onlogisch de Nederlandse taal soms kan zijn als je het uit moet leggen aan iemand die de taal niet spreekt.
Ervaring genoeg hier met mijn Ierse vrouw.
(hoewel het Iers nog meer bizar lijkt)

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » zo 18 mei, 2014 18:11

Jungleman schreef:dat dachten we van de begroeting 'doei' ook, 25 jaar geleden, maar die hoor je ook nog steeds...
Het is nog erger geworden, tegenwoordig zelfs "doeidoei" ...

Plaats reactie