Beijing 700 en Brilliance BS4 Wagon (pg. 9)

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » do 24 jul, 2008 16:18

jelger schreef: Nog een keer, wat is er dan precies 1 op 1 gejat bij de betreffende Beijing? En dan niet een paar details, of lijntjes noemen, want dat vind je niet echt bezwaarlijk, zo begrijp ik uit je tekst.

Je hoeft de auto niet mooi te vinden, daar gaat het me helemaal niet om, maar wel om dat eeuwige auto-pilot verwijt, wat dan vervolgens naar algemeenheden getrokken wordt "veel aziaten".

Ik kan me een zeer bejubelde Jaguar herinneren die door Lexus blijkbaar al heel vroeg van de ontwerpafdeling is gejat, en een Opel
Ik gaf zojuist aan wat ik gejat vond, Holden Monaro motorkap, lichten als een Saab9-7X, lijnen van een Maserati Quattroporte aan de zijkant. En deze auto staat niet op zich.

Ik probeerde uit te leggen dat Europeanen niet 1 op 1 vormen jatten. Jij vind een C30 en Scirocco serieus op elkaar lijken? Ze lijken toch niet op elkaar qua vormgeving, uitstraling etc? Het is eenzelfde soort sportief, jong segment. Maar niets letterlijk van elkaar overgenomen.
Zoals al heel veel Chinese merken Rolls Royces, Mercedessen, BMW's, Smart's, Opel Frontera etc hebben gekopieerd en ze geven dat gewoon openlijk toe. Dus ik zou niet weten waarom je deze bedrijven zo verdedigd.

De lijnen aan de zijkant van een Jaguar XF en nieuwe Opel Insignia vond ik ook gejat en slecht. Maar dit is geen standaard in Europa. (Bovendien vind ik het in het echt niet opvallen bij de XF)

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 24 jul, 2008 16:18

Je mag als industrie bang worden als er een totaal nieuwe en ook nog eens innovatieve speler op je markt toetreedt.

Die Japanners kopieerden (b.v.) een Engelse auto maar kwamen wel met een verbetering van een bestaande model dat ook nog eens efficienter/goedkoper gebouwd werd, dat was hun kracht.

Chinezen kochten het merk Rover (vergeten daarbij voor het gemak de merkrechten) en zijn al 3 jaar aan het kloten om een Roewe (niets meer dan een iets aangepaste Rover 75) op een bestaande afzetmarkt neer te gaan zetten, ze hebben zelfs al een bestaande dealerorganisatie middels de voormalige Rover dealers die alleen na 3 jaar het wachten een tijdje zat zijn.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 24 jul, 2008 16:25

Dus ik zou niet weten waarom je deze bedrijven zo verdedigd.
ik verdedig geen bedrijven. :roll:

ik heb een oordeel uitgesproken tegen Xerox kopieren. Hoeveel verdediging is dat Ruud? nou?

Net als dat sommige autojournalisten alleen achterwielaandrijvers als "echte rijdersauto" kwalificeren, zo lijkt er ook een auto-pilot te zijn jegens alles wat uit azie komt. laten we wel wezen.

Je vind een paar lijnen of details gejat, bij de Beijing. Je zegt zelf dat details nadoen bij Europese auto;s eigenlijk wel OK is. Ik zie hier toch echt en ambiguide houding, die je zelf neerlegt, ik verzin het niet, noch verdedig ik iets.

De C30 en Vw lijken niet letterlijk op elkaar, dat zeg ik ook niet, zo is de Beijing ook niet letterlijk die autos die jij noemt. De heupen van de VW zijn wel degelijk niet-VW, maar wel erg sterk verbonden momenteel aan Volvo, zeker ook in combinatie met een compacte hothatch (los van of ze op prestatienivo een wereld van verschil zijn). Of zeg ik nu echt iets abacadabra Ruud?

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » do 24 jul, 2008 16:39

jelger schreef:
Dus ik zou niet weten waarom je deze bedrijven zo verdedigd.
ik heb een oordeel uitgesproken tegen Xerox kopieren. Hoeveel verdediging is dat Ruud? nou?

Of zeg ik nu echt iets abacadabra Ruud?
Nou, je bent het zo stellig oneens dat Chinese fabrikanten meer kopieren dan Europese merken dat ik dat gevoel wel krijg ja. Toch niet vreemd? Er is geen andere autoindustrie die zo veel aanklachten op basis van plagiaat krijgt als de Chinese autoindustrie.

Bovendien heb ik het altijd over Chinese merken en niet over Aziatische merken, dus niet te breed trekken graag.

Ook heb ik niet aangegeven dat Europese merken die jatten ok zijn. Dat gaf ik al aan bij Jaguar en Opel. Alleen zei ik dat ik de Europese vorm van ''jatten'' zoals ik die beschreef, anders vind dan die bij de Chinesen. Daar ontbreekt het letterlijk aan eigen creativiteit. En dat stoelt zich niet alleen op de 700 maar ook andere misbaksels uit die streek van andere fabrikanten.

Bovendien praat je geen abracadabra Jelger, ik ben het gewoon niet met je eens.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 24 jul, 2008 16:51

:lol: ach, met dat laatste ben ik het eens.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » do 24 jul, 2008 16:53

jelger schreef::lol: ach, met dat laatste ben ik het eens.
Nothing personal, just Saabforum 8)

Ik koop voorlopig iig geen Chinees, maar dat was wel duidelijk denk ik :wink:

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 24 jul, 2008 17:37

jelger schreef:Ik refereerde nu met name aan het verwijt jegens de hierboven afgebeelde Beijing. Het lijkt namelijk wel een standaard verwijt te zijn ongeacht de auto. De betreffende auto heeft niks rechtstreeks gejat, is misschien een verzameling van populaire lijnen, maar wat ik juist stelde is, dat dat nu juist ook bij veel Europese auto's gebeurt, en dan is er weinig mis mee schijnt. Kan bv Skoda's ook niet bijster origineel vinden. :roll:
Goh. Hij ziet er Europees uit. Dan zal er wel het één en ander gejat zijn. En dan ziet men sneller "jatwerk" omdat men ernaar zoekt en haastige conclusies trekt om zichzelf goed te vinden iets ontdekt te hebben.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 24 jul, 2008 18:25

Zo'n beetje iedere importeur van deze Chinese wonderen op wielen heeft alweer afgehaakt omdat het gebodene vooralsnog aan geen enkele minimale eis voldoet of omdat de fabrikant door het plagiëren van hier bekende modelen stomweg geen toegang kreeg tot die markt, zelfs cardoen uit België is alweer gestopt met de vertegenwoordiging, ik vrees ze niet echt daar een nieuwe speler de gesettelden weer eens wakker schut, maar zoals het nu gaat is het lachwekkend

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 24 jul, 2008 18:47

Wat betreft veiligheid wel.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 24 jul, 2008 19:10

Henk-Jan schreef:Wat betreft veiligheid wel.
noem eens een aspect waar ze de spijker wel op de kop slaan? (1 meter ernaast reken ik al goed)

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » do 24 jul, 2008 19:17

Prijs/kwaliteit. 8)

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 24 jul, 2008 19:18

jonatas 900s schreef:Prijs/kwaliteit. 8)
het kost niets en je krijgt niets, idd een prachtig evenwicht

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » do 24 jul, 2008 19:19

Dat bedoel ik maar.. :)

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » do 24 jul, 2008 19:22

Maar om even terug te komen op de stationcar die H-J geplaatst had, mooi ding! Grilletje iets moderner, en je hebt op het oog een hele nette auto.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 24 jul, 2008 19:24

jonatas 900s schreef:Dat bedoel ik maar.. :)
Met veel tamtam als concurrent voor Mercedes geintroduceerd, http://www.auto-wilde.de/index.php?id=5 ... he+starten

24 stuks Briiliance te koop, nieuw en vanaf slechts € 8.995,-- maar ook in het geheel niet af te geven

Plaats reactie