Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Theun49
Geregistreerd lid

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Theun49 » di 05 feb, 2019 16:31

Ja, moeilijk uit te leggen, en daar kunnen we dus binnenkort iets aan doen. Veelplegers (overtredingen voorwaarden milieuvergunning) als Tata aanpakken met een CO2 tax.
Trouwens, even het voorstel CO2 belasting ETS (alleen zware industrie) er bij gepakt. €100 per ton CO2 pas in 2030. Dus heeft Tata ruim de tijd om eindelijk zijn best te doen.

Tja, nieuwe EVs zijn er nog niet voldoende, maar Tesla doet wel zijn best.
Met de overname van Maxwell lijkt Tesla de eerste stap te zetten naar dry cell (solid state) 500Wh/kg.

https://insideevs.com/tesla-buys-maxwel ... lid-state/

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 05 feb, 2019 16:55

Pakken we Tata aan vertrekt die naar n land waar ze Tata niet aanpakken en waar terloops de lonen ook nog eens lager zijn, direct en indirect 30.000 arbeidsplaatsen.l weg.
https://www.telegraaf.nl/c/3113769

Murphy
Geregistreerd lid

Bericht door Murphy » di 05 feb, 2019 19:22

Ok, andere knuppel in het hoenderhok.

Elektrisch rijden is alleen het verplaatsen van de plaats van uitstoot.
Een Tesla rijdt 4 km op 1 kWh.Het opwekken van 1kWh levert in Nl 500/600 gram CO2 op.
Mijn Espace stoot 140 gram per km uit...

Ja maar we gaan meer zon en windenergie opwekken dus de uitstoot per kWh gaat omlaag. Oja we gaan ook minstens zoveel extra stroom verbeuiken met electrische auto’s of warmtepompen (waarmee dan weer extra gekoeld gaat worden)

All electric is niet DE oplossing voor alles, een betere inzet van de fossiele brandstoffen EN eeen goed gebruik van electriciteit / waterstof als energie dragers (of ....j gaat ons wel door de energie transitie heen helpen.

Hoggie
Geregistreerd lid

Bericht door Hoggie » di 05 feb, 2019 21:47

Murphy schreef:
di 05 feb, 2019 19:22
Ok, andere knuppel in het hoenderhok.

Elektrisch rijden is alleen het verplaatsen van de plaats van uitstoot.
Een Tesla rijdt 4 km op 1 kWh.Het opwekken van 1kWh levert in Nl 500/600 gram CO2 op.
Mijn Espace stoot 140 gram per km uit...

en de brandstof die nodig is voor 1 km met je espace levert hoeveel CO2 op bij productie?

Murphy
Geregistreerd lid

Bericht door Murphy » di 05 feb, 2019 22:04

Zou het meer of minder zijn dan die van een Tesla?

Qua productie gok ik op een zwaardere belasting bij de EV tak, qua totale levensduur? Geen idee, u wel?

Voor mij geldt dat ik gemiddeld 5 jaar/ 250.000 km rij met 1 auto. Gaan ze langer mee. Vast wel maar voor mij economisch / emotioneel niet. ( en dan heb ik het niet over bijtelling)

Maar ook hierbij, het is niet zwart of wit.

Wat mij betreft is elke wijze om minder uitstoot te bereiken prima, meerdere wegen leiden naar Rome.

EV / Waterstof / vernieuwde diesel benzien ...

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 05 feb, 2019 23:38

En die brandstof voor de Espace gaat geheel emissievrij van raffinaderij naar opslag, van opslag naar andere opslag in de buurt en van die opslag naar tankstation? Footprint berekeningen zijn allang en veelvuldig gedaan en altijd in het voordeel van EV's. Zelfs met volledig grijze stroom.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 06 feb, 2019 10:12

Is er al eens berekend hoeveel Li-ion accu's we jaarlijks bij het afval doen, en wat daar mee gebeurt?

Wordt dat op centrale locaties opgeslagen tot we uitdokteren hoe te recyclen of verdwijnt dat onder de zoden of in een grot, zoals met kernafval bijvoorbeeld?

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » wo 06 feb, 2019 10:46

Steve-O roept weer eens wat. Recycling was een punt van aandacht en is inmiddels geadresseerd.
De methode is bekend, is eenvoudig, vraagt weinig energie en kan op termijn snel worden ingezet zodra het volume (de hoeveelheid accu's die via de AR uitgebouwd worden) toereikend is.

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » wo 06 feb, 2019 10:51

@Millerman: ja, het dringt bij sommigen maar moeilijk door, maar als wij bijvoorbeeld in NL te sterk inzetten op waterstof,
moet op de Noordzee zo'n beetje het dubbele oppervlak gereserveerd worden voor windmolens vanwege het bedroevend lage rendement van waterstof als opslagmedium.

En Wiebes en de vissers klagen nu al steen en been.

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » wo 06 feb, 2019 11:06

@Verde900, @Buma:

Het is niet realistisch te verwachten dat ten alle tijde, in alle landen, bij alle staatsvormen, en in het bijzonder de democratische met verkiezingen om de vier of vijf jaar, alle neuzen dezelfde kant op (blijven) staan. Er zijn zelfs klimaatontkenners, die aan de macht kunnen komen, zoals nu in de VS het geval is.

@Buma: je zou wat meer naar de jongeren binnen je club moeten luisteren. Het gaat om hun toekomst.

Het is tijd om nu effectieve maatregelen te treffen. In een democratie is het altijd mogelijk om de maatregelen weer bij te stellen.
In NL is dit zelfs de standaard procedure. Met name als de kosten de pan uitrijzen.

Maar om op voorhand ingaan op bangmakerij en intimidatie van de kant Tata, bekend van het veelvuldig aan de laars lappen van voorwaarden van milieuvergunningen?

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 06 feb, 2019 12:18

Ik blijf die elektrische lobby heel bijzonder vinden!

We hebben hier in Nederland een stroomnet wat op zijn best niet modern te noemen is
De kassen in Nederland leveren als stroom tegen xxxl tarieven om de klappen in ons stroomnet te kunnen opvangen.
In de zomer van vorig jaar moest iedereen maar de airco een tandje lager zetten omdat we aan de max stroom capaciteit zaten.

Dan heb ik zoiets van heel Nederland elektrisch rijden hoe dan?

93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 93Rookie » wo 06 feb, 2019 12:59

Theun49
Er zijn zelfs klimaatontkenners, die aan de macht kunnen komen, zoals nu in de VS het geval is.

Persoonlijk geloof ik dat als ik inwoner van Chicago was en de ICE storm met -40 graden Celsius voorbij is, ik nog wat extra " Global Warming " wenste.
https://chicago.cbslocal.com/2019/02/05 ... go-area/
Dit voor de schoten op open doel van alle "Believers" Het komt door de Opwarming!
Dit is een hele mooie voor alle " gelovigen" onder ons:
https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/history.html
van een Rookie in Off Topics
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden
Afbeelding

p.s. Frequentie voor Theun 49:
https://cassandraclub.wordpress.com/201 ... r-kouder/

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » wo 06 feb, 2019 13:03

Beide laatste bijdragen: bedankt voor de zeer overtuigende, anekdotische ondersteuning. Mijn dank is groot!
@EVRookie: al eens gehoord van frequentie?

Vergeten @Tanisha: je verdient een vermelding op een plaquette bij het eerste natron. ijzer-nikkel of lithium-titatium-niobium bufferstation in de buurt van Lemmer!

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 06 feb, 2019 14:45

@theun49, zit je er nu zelf niet mee dat je hier wel iedereen de maat neemt maar zelf feitelijk geen wezenlijke bijdrage levert aan n oplossing?

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » wo 06 feb, 2019 15:35

Welnee, zonneboiler is er al, de bestelling van de warmtepompen gaat dit jaar de deur uit,
ik rij niet harder dan 100km/u. ik draag mijn steentje bij aan bewustwording bij bijvoorbeeld de aanhangers van het CDA bij de PS (volg geen bangmakerij)
en mijn woonstulpje is al voorzien van isolatie. En binnenkort dus een EV.

En o ja, binnenkort van het gas af. Zo snel mogelijk.
Pieken vang ik op met een houtsnippers in mijn gesloten houtkachel, voor het geval de Russen niet leveren als ik nog niet van het gas af ben en het CDA teveel steun krijgt. AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie