Welke niet saab stationwagon

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Dc
Geregistreerd lid

Bericht door Dc » zo 06 nov, 2005 1:21

Robberts schreef:Waarom geen Peugeot 406/7?
Peugeot 407 ver buiten budget maar 406 zou kunnen.
Ben zelf onbekend met Peugeot maar is kwalitatief wel een goed wagen, dacht ik.

Update lijst:
1) Volvo V70
2) Volvo V40
3) Citroen C5
4) Subaru Forester
5) Subaru Legacy
6) Renault Laguna (vaak electronische problemen)
7) BMW 318 touring
8 ) BMW 5 serie
9) Skoda Octavia (solide)
10) Mercedes Benz C180
11) Audi A4 Avant
12) Peugeot 406
13) Ford Mondeo (saai)
14) VW Passat

Uiteraard kan de lijst nog verder groeien maar zijn er ook argumenten waarom een merk uit de lijst voorkeur zou genieten boven de andere?
De inhoud van de laadruimte is ook niet onbelangrijk, trouwens.
Zo weet ik van de Volvo V40 dat de laadruimte behoorlijk tegenvalt, als de achterbank niet neergeklapt is. Er past net een ingeklapte kinderwagen in, en dan nog niet eens in de lengte maar breedte.

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » zo 06 nov, 2005 12:28

De 406 heeft nog wel eens wat kwaaltjes qua electronica. Mijn ouders rijden een 406 uit 2001 en zijn zeer tevreden, de auto is heel comfortabel. Persoonlijk vind ik de neus van een 406 mooier dan bijvoorbeeld een Octavia of Mondeo.

John©

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » zo 06 nov, 2005 17:23

schrap die C5 maar van het lijstje hoor... Die verschrikkelijk actieve vering is dus een ramp; gooi je de auto in een snelle bocht, kantelt 'ie een seconde later de andere kant omdat de vering te laat hierop reageert :evil: eerste keer schrik je je echt kapot als dat gebeurt!
En verder ligt 'ie door die vering als een natte dweil op het wegdek.
Verder natuurlijk fijne electronische problemen (en die auto zit lekker vol met electronica... :roll:) en achterin hebben volwassenen amper ruimte.

Dc
Geregistreerd lid

Bericht door Dc » ma 07 nov, 2005 11:29

RoccoH bedankt voor het commentaar.

De update lijst:
Update lijst:
1) Volvo V70
2) Volvo V40
3) Citroen C5 (Minder: actieve vering en electronica)
4) Subaru Forester
5) Subaru Legacy
6) Renault Laguna (vaak electronische problemen)
7) BMW 318 touring
8 ) BMW 5 serie
9) Skoda Octavia (solide)
10) Mercedes Benz C180
11) Audi A4 Avant
12) Peugeot 406
13) Ford Mondeo (saai)
14) VW Passat

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » ma 07 nov, 2005 13:19

johnjaap schreef:
De 406 heeft nog wel eens wat kwaaltjes qua electronica. Mijn ouders rijden een 406 uit 2001 en zijn zeer tevreden, de auto is heel comfortabel. Persoonlijk vind ik de neus van een 406 mooier dan bijvoorbeeld een Octavia of Mondeo.
Ongeveer even lang als ik SAAB rijd (sinds 2001) heeft mijn partner een 406 break gehad, een donkerblauwe SR met de 70Pk turbodiesel.

Sommigen kwalificeren die als "saai", maar ik ben en blijf zeer te spreken over die auto (intussen is hij verkocht ivm leasewagen). "No nonsense" zou wat mij betreft een betere kwalificatie zijn. "No trouble" komt daarmee hand in hand.

kwa electrische problemen: moeilijker dan een kapot remlichtje hebben we niet meegemaakt; mechanisch wat probleempjes omdat hij een tijdje iedere 1000 Km een multiriem versleet, maar dat bleek te komen doordat een van de pulleys (poelies?) beschadigd was (door een opspringend steentje misschien). En een keer een gebroken gaskabel. Mooi he, een echte gaskabel zoals mijn brommer voeger had... :D

Het grote selling point: RUIMTE... Kijk maar eens op autoweek.nl en vergelijk van een aantal stations de kofferruimte. De 406 met 525 liter behoort tot de top, ruim beter dan de 9-5, 850, A4, A6, BMW 5-serie touring, Mondeo, (oude) passat etcetera. Je moet lang zoeken wil je een betaalbare station vinden met meer kofferruimte.

En de prijs, want je vindt ze al vanaf 3000 € op marktplaats en voor 1000 € meer bij handelaren met garantie.

Het enige nadeel van de onze was, omdat wij een gezinnetje hebben moesten wij er mee op vakantie, ipv de 9000, en op de autobahn en in de bergen kwamen we met die 70Pk een beetje te kort.

Dc
Geregistreerd lid

Bericht door Dc » di 08 nov, 2005 12:20

nelfrikandel schreef:Het grote selling point: RUIMTE... Kijk maar eens op autoweek.nl en vergelijk van een aantal stations de kofferruimte. De 406 met 525 liter behoort tot de top, ruim beter dan de 9-5, 850, A4, A6, BMW 5-serie touring, Mondeo, (oude) passat etcetera. Je moet lang zoeken wil je een betaalbare station vinden met meer kofferruimte.
Zo gezegd zo gedaan: laadruimte in liters van/tot:

1) Volvo V70.............480-1610
2) Volvo V40.............413-1421
3) Citroen C5...........563-1658 :!: :!: :!:
4) Subaru Forester....409-1528
5) Subaru Legacy......528-1646 :!:
6) Renault Laguna.....520-1782 :!:
7) BMW 318 touring...435-1345
8 ) BMW 5 serie........410-1525
9) Skoda Octavia......548-1512 :!: :!:
10) Mercedes C180....465-1510
11) Audi A4 Avant......390-1250 :(
12) Peugeot 406.........525-1741 :!:
13) Ford Mondeo........540-1700 :!: :!:
14) VW Passat...........495-1600
15) Opel Omega.........540-1800 :!: :!:

en verder:
Citroen Xantia...........512-1690 :!:
Mazda 6....................505-?
Nissan Primera..........430-1650
Opel Vectra...............460-1490
Renault Megane.........485-1600
Saab 9-5 estate........ 416-1490 :roll:
Skoda Fabia..............426-1225
Toyota Avensis......... 530-1480 :!:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 08 nov, 2005 12:33

Tja....als het om ruimte gaat, een ruimtewagen misschien?
Renault Espace
Peugeot 806
Fiat Ulysse
Lancia Phedra
VW Sharan
Ford Galaxy
en al die andere MPV's

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 08 nov, 2005 12:52

verde900 schreef:Tja....als het om ruimte gaat, een ruimtewagen misschien?
Ga dan gelijk gelijk voor een bestelbus(je) of zo'n berlingo-achtig ding, rijdt stukken beter dan zo'n MPV-hok... :roll: Heb in de Espace en Voyager gereden en ik vind een transit/transporter/berlingo een betere wegligging hebben, zelfs onbeladen.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 08 nov, 2005 13:00

Kijk een onverwachte wending... :lol:

Dc
Geregistreerd lid

Bericht door Dc » di 08 nov, 2005 13:20

Tja, en dat vergroot het aanbod en maakt het niet makkelijker kiezen.
Uiteraard zal hij zelf de afweging moeten maken.
Wat hij zoekt is een auto voor zowel prive als zakelijke doeleinden.
Met een catering bedrijf is een ruime laadruimte een pré. Omdat prive en zakelijke werktijden niet altijd netjes afgekaderd zullen zijn, is het belangrijk dat de direct beschikbare laadruimte groot is. Waarmee ik wil zeggen dat het wisselen tussen minimale en maximale laadruimte in een handomdraai mogelijk moet zijn. Je wilt niet eerst stoelen hoeven te verwijderen om de grootst mogelijke laadruimte te krijgen (Espace?)
En ik kan me voorstellen dat een busje weer onhandig is bij korte prive ritjes.

De stationwagon lijkt me daarvoor het meest geschikt maar ik zal hem zeker attenderen op de andere mogelijkheden zoals MPV's of inderdaad zoiets als Berlingo.

En ten slotte wil het oog ook wat. Een pure bedrijfswagen is wellicht praktisch maar je flaneert er niet mee over de scheveningse boulevard :lol:

Het is dus zaak te zoeken naar de meest multifunctionele auto.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 08 nov, 2005 13:57

als we even niet naar het uiterlijk kijken dan lijkt mij een berlingo mulitspace een goede keuze. De eerste keer op pad met die auto was ik aangenaam verrast door de goede wegligging. vind het persoonlijk geen gezicht, maar de versie met normale dieselmotor is af te raden (0-100km/u duurt 17 seconden ofzo en een top van 145 km/u... :roll: ). weet niet in hoeverre de bank opklapt achter maar je hebt dan een mooie, vierkante laadruimte en je hebt eventueel twee schuifdeuren achter.

Dc
Geregistreerd lid

Bericht door Dc » di 08 nov, 2005 14:18

Een vriend van mij rijdt in de tweelingbroer: Peugeot Partner en zweert erbij. Wel zeggen we altijd gekscherend; "nemen we de mijne of gaan we in de Oma Duck auto"

Afbeelding

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » di 08 nov, 2005 15:53

Afbeelding

Eerste geval van vogelgriep in Parijs...

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 09 nov, 2005 0:04

nelfrikandel schreef:
johnjaap schreef:
Ongeveer even lang als ik SAAB rijd (sinds 2001) heeft mijn partner een 406 break gehad, een donkerblauwe SR met de 70Pk turbodiesel.

Sommigen kwalificeren die als "saai", maar ik ben en blijf zeer te spreken over die auto (intussen is hij verkocht ivm leasewagen). "No nonsense" zou wat mij betreft een betere kwalificatie zijn. "No trouble" komt daarmee hand in hand.

kwa electrische problemen: moeilijker dan een kapot remlichtje hebben we niet meegemaakt; mechanisch wat probleempjes omdat hij een tijdje iedere 1000 Km een multiriem versleet, maar dat bleek te komen doordat een van de pulleys (poelies?) beschadigd was (door een opspringend steentje misschien). En een keer een gebroken gaskabel. Mooi he, een echte gaskabel zoals mijn brommer voeger had... :D

Het grote selling point: RUIMTE... Kijk maar eens op autoweek.nl en vergelijk van een aantal stations de kofferruimte. De 406 met 525 liter behoort tot de top, ruim beter dan de 9-5, 850, A4, A6, BMW 5-serie touring, Mondeo, (oude) passat etcetera. Je moet lang zoeken wil je een betaalbare station vinden met meer kofferruimte.

En de prijs, want je vindt ze al vanaf 3000 € op marktplaats en voor 1000 € meer bij handelaren met garantie.

Het enige nadeel van de onze was, omdat wij een gezinnetje hebben moesten wij er mee op vakantie, ipv de 9000, en op de autobahn en in de bergen kwamen we met die 70Pk een beetje te kort.
Ik ben ook wel tevreden over mijn 406

Een keer en lectronische defev=ct van de gasklepsensor (niet ernstigs) en het lectrisch raam links stuk. De vervanging duurde wel erg lang.

Verder moet ik bij de mijne af en toe olie bijvullen. Maar de auto rijdt geweldig!!

weide55
Geregistreerd lid

Bericht door weide55 » do 10 nov, 2005 0:31

Opel Omega stationwagon.
Veel ruimte en zeker als je het tweede type B hebt (volgens somige C) dan koop je een kwalitatief goede auto.
En de kofferruimte heeft de omvang van een balzaal.
En genoeg in zijn budget te vinden zowel Benzine, Diesel en LPG G3.

Plaats reactie