comfort en gebruikersgemak liggen gewoon behoorlijk hoog bij een electromotor.
Weinig omgevingsgeluid, veel vermogen.
Weinig tot geen slijtage (bijna geen draaiende onderdelen)
En als er snelwegen met oplaadstrips gelegd worden ben je van dat ellendige getank ook af.
let wel; ik hou ook van de benzine- en dieselmotor. Maar ik besef ook goed dat het merendeel van de mensen daar niet zo'n band mee heeft.
Is dit nou ook black sludge?
-
gfgf
- Donateur (2x)

Re: Is dit nou ook black sludge?
Verbazingwekkend inderdaad de behoudzucht waarmee mensen hechten aan de oerkenmerken van automobiliteit die eigenlijk imperfecties zijn:
- inlaat- en uitlaatlawaai
- koppelcurve (liefst met rare pieken) in plaats van koppelrechte van 0 - 10000 rpm.
- versnellingsbakken (liefst handgeschakeld met zoveel mogelijk versnellingen)
- differentieel met lekker veel aandrijf- en tractieverlies
- grote remmen die je duurbetaalde kinetische energie zo vlug mogelijk opstoken in warmte
Ik moet daar altijd een beetje om gniffelen. Feit is dat het bij een rendement van zo'n 30% voor benzine en tegen de 40% voor diesel blijft. Echt opgeschoten zijn we sinds 1900 niet.
Doe mij maar iets gedurfds met bv. 4 elektromotorwielen à la e-traction, een stevige set batterijen op de bodem (laag zwaartepunt) en een stationaire turbodiesel in een silentpack als aggregaatje. Dat alles met een slimme besturing. Op die manier heb je in één klap de ultieme XWD. Zoiets past prima in een mooie koets (9-5 NG), dat hoeft echt geen lelijk ding als een prius of insight te worden.
- inlaat- en uitlaatlawaai
- koppelcurve (liefst met rare pieken) in plaats van koppelrechte van 0 - 10000 rpm.
- versnellingsbakken (liefst handgeschakeld met zoveel mogelijk versnellingen)
- differentieel met lekker veel aandrijf- en tractieverlies
- grote remmen die je duurbetaalde kinetische energie zo vlug mogelijk opstoken in warmte
Ik moet daar altijd een beetje om gniffelen. Feit is dat het bij een rendement van zo'n 30% voor benzine en tegen de 40% voor diesel blijft. Echt opgeschoten zijn we sinds 1900 niet.
Doe mij maar iets gedurfds met bv. 4 elektromotorwielen à la e-traction, een stevige set batterijen op de bodem (laag zwaartepunt) en een stationaire turbodiesel in een silentpack als aggregaatje. Dat alles met een slimme besturing. Op die manier heb je in één klap de ultieme XWD. Zoiets past prima in een mooie koets (9-5 NG), dat hoeft echt geen lelijk ding als een prius of insight te worden.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Re: Is dit nou ook black sludge?
Ik zie het al voor me, een groene electro sukkelaar met sleepkontakt rijdt met nog iets minder dan maximale snelheid voor je en je blijft er achter tot je een ons weegt
Nog snel ff die laatste brandstofdruppels door de injectoren jagen, want dat wordt afzien zonder testostoron remmers
Het past idd allemaal niet meer bij een eveneens wat verouderd ontwerp, de mens zelf, het beest dat recht op ging lopen en net wat beter ging nadenken omdat hij op veel terreinen de zwakkere partij is.
Nog snel ff die laatste brandstofdruppels door de injectoren jagen, want dat wordt afzien zonder testostoron remmers
Het past idd allemaal niet meer bij een eveneens wat verouderd ontwerp, de mens zelf, het beest dat recht op ging lopen en net wat beter ging nadenken omdat hij op veel terreinen de zwakkere partij is.