Ik durf ook best over straat met een verantwoord beladen auto + ambulance met alleen B, alleen als je een ambulance wilt huren ergens eisen ze B+E anders krijg je 'm niet mee (onder het mom van 'verzekeringskwestie')... Dus 2 opties zelf een ambulance kopen (die vervolgens het hele jaar in de weg staat voor enkele keren per jaar) of E rijbewijs halen voor 500 euro... dan toch maar E halen...tanisha schreef:dus voor de meeste auto's hoef je dus geen e te halen! dit is gewoon weer nederlandse kolder!![]()
max gewicht aanhanger rijbewijs B saab 900 classic?
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Re: max gewicht aanhanger rijbewijs B saab 900 classic?
-
tanisha
- Geregistreerd lid
@ brinky
weet ik en dat bedoelde ik ook!
maar jij vind het dus logisch dat je eerst jaren je e achter b cadeau krijgt je dan altijd e achter b moet halen en er dan deze vage regelgeving komt!
en voor iemand zegt dat deze er al jaren is dat weet ik dus ook!
@ sapphire
ik heb ook jaren zonder e rijbewijs met zware karren gereden!
ik heb het e rijbewijs ook niet achter b gehaald maar achter c (dus gewoon direct een aanhangwagen achter de vrachtauto)
en als je even goed zoekt zijn er nog wel een paar adresjes te vinden waar je een auto ambulance met alleen b mee krijgt! maar als je aangehouden wordt ben je keihard het bokje en kan je de kar laten staan!
weet ik en dat bedoelde ik ook!
maar jij vind het dus logisch dat je eerst jaren je e achter b cadeau krijgt je dan altijd e achter b moet halen en er dan deze vage regelgeving komt!
en voor iemand zegt dat deze er al jaren is dat weet ik dus ook!
@ sapphire
ik heb ook jaren zonder e rijbewijs met zware karren gereden!
ik heb het e rijbewijs ook niet achter b gehaald maar achter c (dus gewoon direct een aanhangwagen achter de vrachtauto)
en als je even goed zoekt zijn er nog wel een paar adresjes te vinden waar je een auto ambulance met alleen b mee krijgt! maar als je aangehouden wordt ben je keihard het bokje en kan je de kar laten staan!
-
Roger
- Geregistreerd lid
Op zich is met die E-eis niets mis, als het gaat om het feit dat iemand bekwaam moet zijn om met een zware combi te rijden. Echter blijft in de huidige situatie het verhaal dat iemand met een dikke bak en een zware aanhanger de weg op mag, zonder deze bekwaamheid (toch een vorm van klassejustitie).
In het kader van de logica zou iedereen die met meer dan 750kg aanhanger de weg op wil een E moeten hebben. Dit zou ook kunnen met een proef van bekwaamheid met je eigen combi bij het CBR voor bijv. 100,- ipv lessen en een examen voor 500,-, maar dat levert geen geld op.
@ Sapphire:
dat is wat ik bedoel, ze weten het zelf niet. Er worden allemaal verschillende termen gebruikt, gewicht, massa, maximale massa, maximaal toegestane massa etc. Feit is dat wat toegestaan is afhangt van een aantal criteria en iets anders is dan de maximale massa van een aanhanger, die alleen afhangt van de technische constructie. Om de wet iha uit te leggen, moet je op zijn minst de nederlandse taal zeer goed beheersen, en ook bij de diverse (semi)overheden zijn er maar weinig mensen die dit kunnen. Het makkelijkste is dus roepen dat op het kenteken niet van de aanhanger niet meer mag staan dan dat je auto leeg weegt (bij B).
Strikt uitgelegd:
een aanhanger met maximale massa van 1800kg:
maximaal trekgewicht van de auto is 1500kg: maximaal toegestane massa is 1500kg
dan de rijbewijs beperking:
de auto weegt 1300kg de bestuurder heeft B: maximaal toegestane massa is 1300kg
de bestuurder heeft BE: maximaal toegestane massa is 1500kg.
Bij zwaardere combi's komt dan nog extra de 3500kg regel om de hoek. Waarbij je moet rekenen met de maximale massa van de auto(leeggewicht+laadvermogen) en aanhanger.
Bij rijkswaterstaat vond ik deze CBR brochure die natuurlijk ook op de site van het CBR staat (dit is geen onafhankelijke instantie, want ze moeten examens verkopen en ze geven ook aan dat er geen rechten (dus ook geen plichten) aan ontleend kunnen worden):
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 167664.pdf
In het kader van de logica zou iedereen die met meer dan 750kg aanhanger de weg op wil een E moeten hebben. Dit zou ook kunnen met een proef van bekwaamheid met je eigen combi bij het CBR voor bijv. 100,- ipv lessen en een examen voor 500,-, maar dat levert geen geld op.
@ Sapphire:
dat is wat ik bedoel, ze weten het zelf niet. Er worden allemaal verschillende termen gebruikt, gewicht, massa, maximale massa, maximaal toegestane massa etc. Feit is dat wat toegestaan is afhangt van een aantal criteria en iets anders is dan de maximale massa van een aanhanger, die alleen afhangt van de technische constructie. Om de wet iha uit te leggen, moet je op zijn minst de nederlandse taal zeer goed beheersen, en ook bij de diverse (semi)overheden zijn er maar weinig mensen die dit kunnen. Het makkelijkste is dus roepen dat op het kenteken niet van de aanhanger niet meer mag staan dan dat je auto leeg weegt (bij B).
Strikt uitgelegd:
Bij zwaardere combi's komt dan nog extra de 3500kg regel om de hoek. Waarbij je moet rekenen met de maximale massa van de auto(leeggewicht+laadvermogen) en aanhanger.
Bij rijkswaterstaat vond ik deze CBR brochure die natuurlijk ook op de site van het CBR staat (dit is geen onafhankelijke instantie, want ze moeten examens verkopen en ze geven ook aan dat er geen rechten (dus ook geen plichten) aan ontleend kunnen worden):
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 167664.pdf
-
Margreet
- Geregistreerd lid
Los van verantwoord, veilig etc., als het allemaal niet klopt op papier, dan rij je in principe zonder rijbewijs = onverzekerd. Kan toch knap vervelend uitpakken bij een aanrijding (en dat hoeft niet eens jouw schuld te zijn!). Ik gok het er in ieder geval niet op en kom ook liever niet onzacht in aanraking met zo'n combinatie.
-
Margreet
- Geregistreerd lid
-
WimZ
- Geregistreerd lid
Precies. Juist de oude regeling waarbij je E cadeau kreeg deugde niet en het is goed dat daar iets aan is gedaan. Dat dit voor de generatie die na die reparatie hun rijbewijs hebben gehaald als oneerlijk wordt beschouwd is dan maar jammer. Ikzelf behoor daar ook toe en heb het dus ook moeten halen. En ondanks dat ik heel handig was met aanhangers, heb ik toch nog de nodige nuttige dingen geleerd bij die exercitie.Roger schreef:Op zich is met die E-eis niets mis, als het gaat om het feit dat iemand bekwaam moet zijn om met een zware combi te rijden.
Ook mee eens. Valt ook prima uit te leggen: zodra de aanhanger een kenteken nodig heeft, heb je er ook een rijbewijs voor nodig. Ik zou zelfs nog iets verder willen gaan: ook boven een bepaalde lengte en/of breedte zou het niet eens zo gek zijn als je E nodig zou hebben.Roger schreef:In het kader van de logica zou iedereen die met meer dan 750kg aanhanger de weg op wil een E moeten hebben.
Dit is dan ook tricky: dan zorgt iedereen voor een simpele combi en doet effe een test... om vervolgens met een enorme aanhanger de weg op te gaan. Eigenlijk is het huidige E bij B ook niet veel anders dan wat je beschrijft. Een stukje theorie (dat is nooit weg), een paar lessen (meestal maar 2) waarbij iedereen wel iets opsteekt, en een proeve van bekwaamheid, waarbij echt vooral wordt gekeken naar die bekwaamheid. Dat traject gaat dus niet voor 100 euro. Maar van de andere kant: 4 a 500 euro is op je totale autokosten ook weer niet de wereld. En het is een investering voor de rest van je leven.Roger schreef:Dit zou ook kunnen met een proef van bekwaamheid met je eigen combi bij het CBR voor bijv. 100,- ipv lessen en een examen voor 500,-, maar dat levert geen geld op.
-
WimZ
- Geregistreerd lid
Aanvulling op je overigens correcte overzicht om alle onduidelijkheden eruit te halen of aan te stippen:Roger schreef:Strikt uitgelegd:
Stel je hebt een aanhanger met maximale massa van 1800kg op het kenteken. (laadvermogen plus eigen gewicht, dit noemen ze ook wel het 'papieren gewicht')
En een auto met een leeg gewicht van 1300kg en op het kenteken een maximaal trekgewicht van 1500kg.
- De maximaal toegestane massa die je mag trekken is 1500kg
Dan de rijbewijsbeperking:
- Met B-rijbewijs: het maximaal toegestane 'papieren gewicht' van de aanhanger is 1300kg, met andere woorden: je mag deze aanhanger dus niet trekken, ook niet leeg (en dus aantoonbaar maar 450kg bijvoorbeeld), tenzij je hem officieel laat terugkeuren naar 1300kg. Rij je er wel mee, vol, leeg of netjes tot 1300kg totaalgewicht beladen, en word je aangehouden, dan krijg je een boete voor het rijden zonder rijbewijs en mag je niet verder rijden.
- Met BE-rijbewijs: de maximaal toegestane massa is 1500kg, met andere woorden: het papieren gewicht mag best hoger zijn, zolang je er maar voor zorgt dat het gewicht dat je trekt niet hoger is dan het gewicht dat de auto mag trekken. Je hoeft de aanhanger van dit voorbeeld dus niet terug te keuren en kan er gewoon zo de weg mee op.
Bij zwaardere combi's komt dan nog extra de 3500kg regel om de hoek bij het bepalen of je wel of niet een E-rijbewijs nodig hebt. Hierbij wordt gekeken naar het 'papieren gewicht' (dus laadvermogen plus eigen gewicht) van de aanhanger en de auto, wat samen dus niet meer dan 3500kg mag zijn. De enige uitzondering hierop is een lichte aanhanger achter een auto of bedrijfsauto die zelf 3500kg mag wegen, wat altijd gewoon met B mag.
Met BE heb je niets meer te maken met die 3500kg. Dan zijn combinaties tot pakweg 7 ton mogelijk (3500 kg achter 3500 kg).
Nice to know: vanwege dit laatste bestaan er kleine vrachtwagens die zijn opgebouwd uit een B-rijbewijs-trekker met daarop een oplegger, welke star met de trekker is verbonden. Ze zijn nauwelijks van een normale kleine vrachtwagen te onderscheiden, behalve aan het kenteken achterop: dat is van een oplegger en begint dus met de letter O, bijvoorbeeld OF-23-56. Deze vrachtwagens met een flink laadvermogen mag je rijden met je BE rijbewijs in plaats van een groot rijbewijs.
Wat het vooral onduidelijk maakt is dat er dus voor de praktijk met BE andere normen gelden (het daadwerkelijke gewicht op dat moment) dan voor het bepalen of je BE nodig hebt (papieren gewichten).
-
WimZ
- Geregistreerd lid
Was dat maar zo, dat zou best logisch zijn, zou de handhaving eenvoudiger maken en is ook goed uit te leggen. Dit is zeker nooit de regel geweest in Nederland. Sterker nog, omdat iedereen vroeger automatisch E bij B kreeg, zou die regel ook weinig zin hebben gehad.
Maar waar jij op doelt is de regel dat een aanhanger boven de 750kg een kenteken moet hebben en bovendien oploopremmen moet hebben. Onder de 750kg heeft de aanhanger geen kenteken en gebruik je de witte aanhangerplaat met het kenteken van de trekkende auto. Oploopremmen zijn onder de 750kg niet verplicht, tenzij de trekkende auto zo klein is dat daarvoor al een lager maximum ongeremd trekgewicht geldt dan die 750kg.
Maar waar jij op doelt is de regel dat een aanhanger boven de 750kg een kenteken moet hebben en bovendien oploopremmen moet hebben. Onder de 750kg heeft de aanhanger geen kenteken en gebruik je de witte aanhangerplaat met het kenteken van de trekkende auto. Oploopremmen zijn onder de 750kg niet verplicht, tenzij de trekkende auto zo klein is dat daarvoor al een lager maximum ongeremd trekgewicht geldt dan die 750kg.
-
Roger
- Geregistreerd lid
Je kunt dit opvangen door mensen de proef te laten doen met een auto en aanhanger die op hun naam geregistreerd staan en hierop een certificaat af te geven. Dit geld ook voor het "tempo 100" in Duitsland. Dit wordt afgegeven voor de combinatie auto/aanhanger, omdat beide aan bepaalde eisen moeten voldoen.WimZ schreef:Dit is dan ook tricky: dan zorgt iedereen voor een simpele combi en doet effe een test... om vervolgens met een enorme aanhanger de weg op te gaan. Eigenlijk is het huidige E bij B ook niet veel anders dan wat je beschrijft. Een stukje theorie (dat is nooit weg), een paar lessen (meestal maar 2) waarbij iedereen wel iets opsteekt, en een proeve van bekwaamheid, waarbij echt vooral wordt gekeken naar die bekwaamheid. Dat traject gaat dus niet voor 100 euro. Maar van de andere kant: 4 a 500 euro is op je totale autokosten ook weer niet de wereld. En het is een investering voor de rest van je leven.
Ik kan niet in indermans beurs kijken maar persoonlijk vindt ik 500,- wel veel geld, zeker als iemand er maar 2x per jaar gebruik van maakt. Voor dat geld kan ik 3 weken kamperen. Voor iemand die dit vaker doet, of zelfs (semi) zakelijk, is dit natuurlijk een ander verhaal.
Toen ik nog in het caravangebeuren zat had ik contact met een rijinstructeur die caravantrainingen gaf (met eigen combi)van een halve dag (4-5 uur), voor 125,-. Theorie, beladen, aankoppelen, verrichtingen, basistechniek en door het verkeer. Goed voor het zelfvertrouwen van starters met lichte combi's maar ook voor "oude" BE'ers.
-
Roger
- Geregistreerd lid
Dan zit je op ongeveer 25,- per overnachting, daar is behoorlijk wat voor te krijgen.willeme 1 schreef:500 euro 3 weken camperen ?
sing sing zeker
4 personen + hond, caravan en electra. Zomer 2008 13 dagen Normandie voor net 300,-. Voorjaar 2009 ardennen voor 18,- per nacht. Zomer 2009 19 dagen in Belgie (regio Westerrlo en Kempen) voor ongeveer 400,-.
Ik heb het dan over de kosten van de camping, excl brandstof en uitspattingen
Tip: Goedkoopcamperen gids van de anwb, frankrijkgek.nl, zoover.nl, vakantiereiswijzer.nl etc.
Wil je aan de cote d'azur, meteen aan de zee op een camping met 5 zwembaden, 3 restaurants en 4 bars liggen betaal je natuurlijk de hoofdprijs.
-
GHIA
- Geregistreerd lid
Even voor de duidelijkheid volgend de WVW'94:
Nodig:
TMM -- Toegestanen Maximale Massa van Auto en Aanhanger
MLV -- Massa Ledig Voertuig Auto
Bij B, mag de combinatie niet meer wegen (op papier) van 3500kg
Een aanhanger TMM van 750kg mag gratis mee = 3500kg+750kg
Als de TMM van de aanhanger hoger is dan 750kg, mag deze niet zwaarder zijn dan het MLV
Let dus op!! niet TMM van de auto, maar het ledige, dus veel lagere.
Totaal mag je dus met een zwaardere aanhanger van 750kg TMM, niet meer wegen dan de getallen TMM auto + TMM aanhanger = 3500kg.
Daarbij mag de aanhanger niet meer wegen dan het MLV of het max. gewicht wat de auto mag trekken.
Dit is volgens de wet en daar kan ook geen agent om heen.
Gr.
Nodig:
TMM -- Toegestanen Maximale Massa van Auto en Aanhanger
MLV -- Massa Ledig Voertuig Auto
Bij B, mag de combinatie niet meer wegen (op papier) van 3500kg
Een aanhanger TMM van 750kg mag gratis mee = 3500kg+750kg
Als de TMM van de aanhanger hoger is dan 750kg, mag deze niet zwaarder zijn dan het MLV
Let dus op!! niet TMM van de auto, maar het ledige, dus veel lagere.
Totaal mag je dus met een zwaardere aanhanger van 750kg TMM, niet meer wegen dan de getallen TMM auto + TMM aanhanger = 3500kg.
Daarbij mag de aanhanger niet meer wegen dan het MLV of het max. gewicht wat de auto mag trekken.
Dit is volgens de wet en daar kan ook geen agent om heen.
Gr.