APK per 1-5-2009 aangescherpt?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 16 mar, 2009 23:08

ik heb helemaal geen benzinespul erop, alleen lpg, heb ik dan straks ook een probleem?

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 16 mar, 2009 23:12

die zit er nog wel onder, verder helemaal niets meer, ja de leidingen lopen er nog.

na ja, we will see, heb nog een vol jaar apk.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 16 mar, 2009 23:13

Als er geen benzine in de tank zit... is het dan nog steeds een benzinetank?

@Gasman: het gaat Geert om de kat die vervangen wordt door een rechte buis. Geert beweert dat dat per 1-5-2009 niet meer mag - ik beweer dat er bij auto's van voor 1-1-93 visueel geen kat aanwezig hoeft te zijn. Emissie eisen moeten wel gehaald worden - daar zijn we het allemaal wel over eens, geloof ik zo.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 16 mar, 2009 23:16

Over dat van 01 - 01 - 1993 heb je helemaal gelijk in, zo was dat geregeld, maar hoe dat straks geregeld gaat worden,
weet ik niet, ik heb de nieuwe regels ook nog niet gezien en het kan zo maar zijn dat dat dan gaat veranderen. 8)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 16 mar, 2009 23:18

Dan is dit je huiswerk voor vanavond, gasman! :lol:
http://www.autoadviezen.nl/Downloads/Wi ... i_2009.pdf

Alle wijzigingen worden hier specifiek behandeld (en dat bij auto's van voor 1-1-93 er visueel gecontroleerd gaat worden op een kat staat er niet bij).

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 16 mar, 2009 23:20

Daar heb ik nog zo'n 6 tot 12 maanden de tijd voor, dus ik neem er alle tijd voor!! 8)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 16 mar, 2009 23:27

Yes, alleen maar eisen van NA 31 december 1992... niets over ervoor.

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » ma 16 mar, 2009 23:35

ja, maar als je naar het linkje van willeme kijkt, dan zie je op de eerste pagina onder algemeen dat indien de auto niet overeenkomstig het kentekenbewijs is, dit afkeur betekend, hetgeen inhoudt dat bij jouw auto U9 staat vermeld en deze dus een kat moet hebben, heeft hij deze niet, is de auto niet overeenkomstig met het kentekenbewijs, dus afkeur

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 16 mar, 2009 23:43

geert1 schreef:ja, maar als je naar het linkje van willeme kijkt, dan zie je op de eerste pagina onder algemeen dat indien de auto niet overeenkomstig het kentekenbewijs is, dit afkeur betekend, hetgeen inhoudt dat bij jouw auto U9 staat vermeld en deze dus een kat moet hebben, heeft hij deze niet, is de auto niet overeenkomstig met het kentekenbewijs, dus afkeur
Geert, heb je dit ook gelezen? http://www.autoadviezen.nl/Downloads/Wi ... i_2009.pdf
5.2/3.1 Algemeen
Controle tussen Kentekenbewijs – Voertuig
· Kenteken
· Brandstof
· Wielbasis (bij twijfel meten, zie ook 5.2/3.21)
· Aantal cilinders (behalve wankel)
Controle tussen Kentekenbewijs – Raadpleegscherm
· Kenteken
· Duplicaatcode
· Identificatienummer
· Brandstofsoort
Emissiecode staat hier niet tussen. Is ook logisch... een en ander wat hier staat heeft met de identiteit van de auto te maken. Emissie is een ander hoofdstukje (en daar wordt dus heel duidelijk naar bouwjaar van de wagen gekeken).

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » vr 10 apr, 2009 12:00

Simpele oplossing: bied de Saab op 1 mei 2009 zonder kat voor (proef) APK aan. Wordt-ie goedgekeurd dan heb je een extra verkoopargument: vol jaar APK. Wordt hij op katgebrek afgekeurd dan weet je waar je aan toe bent, schroef je hem erop en herhaalt de oefening.

Ivo

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » za 11 apr, 2009 8:38

Ik ben er niet bang voor, mijn 900 8v uit 1989 heeft een katvervanger en om de buis heb ik een lege kat gelast. Die auto haalde vorig jaar bij keuring en steekproef 0,07 vol% CO, ik ben helemaal niet bang dat ie op benzine ook makkelijk binnen de normen blijft.
M'n 9000 van 1997 stootte onlangs op de inspectiedag niet eens meetbaar CO uit.
Beide auto's lopen ook uitstekend op beide brandstoffen dus nog problem.
@ Geert: bij m'n 900 scheelt het niet alleen een aantal pk's maar daarnaast kom ik met een liter gas ook nog eens een km verder. Aangezien de auto uitsluitend meer voor lange trajecten gebruikt wordt waar de lpg schaars zijn lijkt het nut mij groot om de kat buiten werking te stellen zonder dat daar grote nadelige effecten voor het milieu ontstaan (APK is in het leven geroepen voor technische veiligheid en milieu)
Visueel is het ding aanwezig en de emissie-eis is haalbaar, waar ga ik me druk over maken?
Cornell

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 25 sep, 2009 12:28

geert1 schreef:dat gaat je na 01/5/09 niet meer lukken, de kat hoort na die datum, ten tijde van de keuring gewoon te werken, dus katvervangers zijn na 01/05/09 off limits.
En ook vandaag weer een nieuwe APK voor de Bull... zonder kat... 8)
(En ja, de bull heeft U9 op het kentekenbewijs)

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » vr 25 sep, 2009 12:53

Even een quote uit een ander topic, maar past hier beter:
brinky schreef:
Krizzie schreef:Sinds mei dit jaar heb je pas vanaf 95 verplicht een kat. en lambda nodig idd.
Het was altijd 1993... is dat nu veranderd? Dat zou goed nieuws zijn voor oa Michiel met zijn 93-er 900 classic.
Zou goed nieuws kunnen zijn. Is ook de vraag of de emissietest onveranderd is gebleven, een aantal jaren geleden haalde ik die met een lege kat net niet.
De eisen voor de aanwezigheid van een katalysator en een lambdasonde bij benzinemotoren, zijn veranderd. Personenauto’s met een datum eerste toelating van na 31 december 1995 moeten een katalysator en een lambdasonde hebben. Bedrijfsauto´s lichter dan 3500 kg en een datum eerste toelating van na 31 december 1997 moeten ook een katalysator en een lambdasonde hebben. Deze eisen gelden niet als op het kentekenbewijs bij bijzonderheden staat dat de betreffende auto hiervan is vrijgesteld. Bij personenauto’s toegelaten na 31 december 1992 en bedrijfsauto’s toegelaten na 31 december 1994 moet een viergasmeting worden uitgevoerd als er een katalysator en een lambdasonde is gemonteerd.

Bron:http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/239A009E ... ndeAPK.pdf
Dan zou ik dus met de uitlaat zoals ik die er nu onder heb (zonder kat, wel 2 lambda sondes :wink: ) de volgende keer door de apk moeten komen..? Ik was van plan t.z.t. een race/sportkat te monteren bij upgrade met 3" downpipe, zonder zo'n kat wordt het al een stuk goedkoper. :)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 25 sep, 2009 13:32

Precies... doe je ff het schakelaartje eruit wippen heeft Thom weer een APK. ;)

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » vr 25 sep, 2009 14:12

Het schijnt dat dit nu ook geldt voor de koplampwissers: als die erop zitten moeten ze het doen. Iemand daar al ervaring mee?

Plaats reactie