Oud-directeur van Castrol Nederland: olie verversen onnodig!
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
-
marq101
- Geregistreerd lid
Artikel 1 van Auto en motortechniek
Olieverversen onzin1
Artikel 2
Olieverversen onzin2
Waarmee ik niet wil aangeven dat ik het verhaal van die Castrol meneer per definitie onzin vind.
Olieverversen onzin1
Artikel 2
Olieverversen onzin2
Waarmee ik niet wil aangeven dat ik het verhaal van die Castrol meneer per definitie onzin vind.
-
rudolphw
- Geregistreerd lid
Hoi Baszwolle,baszwolle schreef:Carter van een tanker...zucht. daar zit geen 4 liter in zoals de gemiddelde auto. Zo'n motor is altijd op bedrijfstemperatuur ook, beetje appels met peren vergelijken.
Is niet helemaal appels met peren vergelijken; dat de motor langer op bedrijfstemperatuur is dan bij een auto is niet de doorslaggevende faktor; motor draait ook gigantisch veel bedrijfsuren; dat is te kort door de bocht mijns insziens..........
Een vraag......ververs jij volgens boekje of anders?
Groetjes, Ruud
-
marq101
- Geregistreerd lid
Ehh ja en nee, je verhaal klopt. Ook de Cadillac sts had zo'n interval. Ik dacht alleen dat de olie iets eerder ververst moest worden maar niet veel eerder..... Alleen is dat wel gebaseerd op de Amerikaanse rijcycli en v6 en v8 motoren. De belasting van de olie in Europa is hoger.jelger schreef:
edit: het zat wat foutief in mijn hoofd. Heeft met service programma;s te maken, niet perse olie wissel.
Ik denk ook wel dat olie langer meekan dan wordt aangegeven. Er zitten allerlei veiligheidsmarges in de verversingstermijn ingebouwd. Mooi dus dat er steeds meer sensoren komen die objectief iets kunnen vertellen over de kwaliteit van de olie.
-
marq101
- Geregistreerd lid
De belasting van de olie is bij zo'n tanker misschien lager..rudolphw schreef:Hoi Baszwolle,baszwolle schreef:Carter van een tanker...zucht. daar zit geen 4 liter in zoals de gemiddelde auto. Zo'n motor is altijd op bedrijfstemperatuur ook, beetje appels met peren vergelijken.
Is niet helemaal appels met peren vergelijken; dat de motor langer op bedrijfstemperatuur is dan bij een auto is niet de doorslaggevende faktor; motor draait ook gigantisch veel bedrijfsuren; dat is te kort door de bocht mijns insziens..........
Groetjes, Ruud
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
rudolphw schreef:Hoi Baszwolle,baszwolle schreef:Carter van een tanker...zucht. daar zit geen 4 liter in zoals de gemiddelde auto. Zo'n motor is altijd op bedrijfstemperatuur ook, beetje appels met peren vergelijken.
Een vraag......ververs jij volgens boekje of anders?
Groetjes, Ruud
joh...dat de intervallen best opgerekt mogen worden...mee eens, ik ververs misschien eens per 40.000 km, ik rij dan ook op LPG, vandaar dat ik het wel aandurf. dat schreef ik net al ergens dat ik de interval verleng.
een scheepsmotor heeft een carter van misschien wel 1000 liter en het is een stationairmotor die zn leven misschien wel 99,9% op bedrijfstemperatuur is, vind dat wel een goede reden. tevens is een scheepsmotor ontworpen om weinig of geen oliewissels te ondergaan. een automotor is ook onderhevig aan extremen, hotspots in de motor, belastingswissels en mishandeling door sommige berijders. een fabricant moet toch ergens een gemiddelde trekken wat goed is voor een motor en dat ze dan aan de veilige kant willen zitten snap ik totaal.
-
tweemeter
- Donateur

-
marq101
- Geregistreerd lid
Om maar niet te spreken van de tijd die het duurt voordat het carter leeg is als je eenmaal die dop eraf hebttweemeter schreef:En probeer zo'n tanker maar eens op te krikken om bij de carterdop te komenbaszwolle schreef:Carter van een tanker...zucht. daar zit geen 4 liter in zoals de gemiddelde auto. Zo'n motor is altijd op bedrijfstemperatuur ook, beetje appels met peren vergelijken..
-
jelger
- Geregistreerd lid
-
cornekev
- Geregistreerd lid
-
verde900
- Donateur

-
nics
- Geregistreerd lid
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Wat is de reden dat de meneer een 'oud-directeur' van het oliebedrijf is??
Gepensioneerd?? Ontslagen?? Ontslag genomen?? Nu werkzaam bij een 'milieu-club'
zoals bijvoorbeeld Greenpeace??
Ik neem de uitspraak van die persoon met een flinke 'scheepslading' zout, zolang ik
niet weet waarom die niet meer bij het olieconcern werkt.
En hoe vaak ik de olie ververs en het oliefilter vervang??
Iedere 20.000km.
Gepensioneerd?? Ontslagen?? Ontslag genomen?? Nu werkzaam bij een 'milieu-club'
zoals bijvoorbeeld Greenpeace??
Ik neem de uitspraak van die persoon met een flinke 'scheepslading' zout, zolang ik
niet weet waarom die niet meer bij het olieconcern werkt.
En hoe vaak ik de olie ververs en het oliefilter vervang??
Iedere 20.000km.