Oud-directeur van Castrol Nederland: olie verversen onnodig!

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 04 apr, 2008 11:45

Carter van een tanker...zucht. daar zit geen 4 liter in zoals de gemiddelde auto. Zo'n motor is altijd op bedrijfstemperatuur ook, beetje appels met peren vergelijken.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » vr 04 apr, 2008 11:49

Artikel 1 van Auto en motortechniek

Olieverversen onzin1

Artikel 2

Olieverversen onzin2

Waarmee ik niet wil aangeven dat ik het verhaal van die Castrol meneer per definitie onzin vind.

rudolphw
Geregistreerd lid

Bericht door rudolphw » vr 04 apr, 2008 11:52

baszwolle schreef:Carter van een tanker...zucht. daar zit geen 4 liter in zoals de gemiddelde auto. Zo'n motor is altijd op bedrijfstemperatuur ook, beetje appels met peren vergelijken.
Hoi Baszwolle,
Is niet helemaal appels met peren vergelijken; dat de motor langer op bedrijfstemperatuur is dan bij een auto is niet de doorslaggevende faktor; motor draait ook gigantisch veel bedrijfsuren; dat is te kort door de bocht mijns insziens..........
Een vraag......ververs jij volgens boekje of anders?
Groetjes, Ruud

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » vr 04 apr, 2008 11:56

jelger schreef:
edit: het zat wat foutief in mijn hoofd. Heeft met service programma;s te maken, niet perse olie wissel.
Ehh ja en nee, je verhaal klopt. Ook de Cadillac sts had zo'n interval. Ik dacht alleen dat de olie iets eerder ververst moest worden maar niet veel eerder..... Alleen is dat wel gebaseerd op de Amerikaanse rijcycli en v6 en v8 motoren. De belasting van de olie in Europa is hoger.

Ik denk ook wel dat olie langer meekan dan wordt aangegeven. Er zitten allerlei veiligheidsmarges in de verversingstermijn ingebouwd. Mooi dus dat er steeds meer sensoren komen die objectief iets kunnen vertellen over de kwaliteit van de olie.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » vr 04 apr, 2008 11:58

rudolphw schreef:
baszwolle schreef:Carter van een tanker...zucht. daar zit geen 4 liter in zoals de gemiddelde auto. Zo'n motor is altijd op bedrijfstemperatuur ook, beetje appels met peren vergelijken.
Hoi Baszwolle,
Is niet helemaal appels met peren vergelijken; dat de motor langer op bedrijfstemperatuur is dan bij een auto is niet de doorslaggevende faktor; motor draait ook gigantisch veel bedrijfsuren; dat is te kort door de bocht mijns insziens..........

Groetjes, Ruud
De belasting van de olie is bij zo'n tanker misschien lager..

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 04 apr, 2008 12:02

rudolphw schreef:
Hoi Baszwolle,
Een vraag......ververs jij volgens boekje of anders?
Groetjes, Ruud

joh...dat de intervallen best opgerekt mogen worden...mee eens, ik ververs misschien eens per 40.000 km, ik rij dan ook op LPG, vandaar dat ik het wel aandurf. dat schreef ik net al ergens dat ik de interval verleng.

een scheepsmotor heeft een carter van misschien wel 1000 liter en het is een stationairmotor die zn leven misschien wel 99,9% op bedrijfstemperatuur is, vind dat wel een goede reden. tevens is een scheepsmotor ontworpen om weinig of geen oliewissels te ondergaan. een automotor is ook onderhevig aan extremen, hotspots in de motor, belastingswissels en mishandeling door sommige berijders. een fabricant moet toch ergens een gemiddelde trekken wat goed is voor een motor en dat ze dan aan de veilige kant willen zitten snap ik totaal.

tweemeter
Donateur
Donateur

Bericht door tweemeter » vr 04 apr, 2008 13:08

En probeer zo'n tanker maar eens op te krikken om bij de carterdop te komen :) .

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » vr 04 apr, 2008 13:15

tweemeter schreef:
En probeer zo'n tanker maar eens op te krikken om bij de carterdop te komen :) .
Om maar niet te spreken van de tijd die het duurt voordat het carter leeg is als je eenmaal die dop eraf hebt :P

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 04 apr, 2008 13:32

dop 10 was het niet?

om nog even een antwoord te geven op een eerder gestelde vraag: ik ververs globaal, en op gevoel/blik op peilstok. In ieder geval binnen de 15.000 km.

cornekev
Geregistreerd lid

Bericht door cornekev » vr 04 apr, 2008 19:32

mijn vader rijdt met zijn opel omega al 320000 km en die olie is nog nooit ververst, altijd gewoon aangevuld maar nooit ververst. Die auto is nu 15 jaar oud en loopt ook nog perfect

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 04 apr, 2008 19:45

cornekev schreef:mijn vader rijdt met zijn opel omega al 320000 km en die olie is nog nooit ververst, altijd gewoon aangevuld maar nooit ververst. Die auto is nu 15 jaar oud en loopt ook nog perfect
dat snap ik, nieuwe olie maakt hem ook economisch total loss

nics
Geregistreerd lid

Bericht door nics » vr 04 apr, 2008 19:51

zal wel aan mij liggen, heb me er altijd aan gehouden. Merk bijv in Pakistan dat daar een olie wissel daadwerkelijk effect heeft (vooral met het vele stof daar).
Kortom, braaf cfm hetgeen de fabrikant voorschrijft, ben het zo gewend, heb eigenlijk geen zin n risioc's.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 04 apr, 2008 19:51

verde900 schreef:
cornekev schreef:mijn vader rijdt met zijn opel omega al 320000 km en die olie is nog nooit ververst, altijd gewoon aangevuld maar nooit ververst. Die auto is nu 15 jaar oud en loopt ook nog perfect
dat snap ik, nieuwe olie maakt hem ook economisch total loss

:rotfl:

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » vr 04 apr, 2008 19:52

Bij ons wordt de olie om de 10.000 km ververst.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » vr 04 apr, 2008 19:55

Wat is de reden dat de meneer een 'oud-directeur' van het oliebedrijf is?? :roll:
Gepensioneerd?? Ontslagen?? Ontslag genomen?? Nu werkzaam bij een 'milieu-club'
zoals bijvoorbeeld Greenpeace?? :roll:
Ik neem de uitspraak van die persoon met een flinke 'scheepslading' zout, zolang ik
niet weet waarom die niet meer bij het olieconcern werkt.
En hoe vaak ik de olie ververs en het oliefilter vervang??
Iedere 20.000km. :wink:

Plaats reactie