Heb ik me laten gek maken? (update p. 4)

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » vr 06 jul, 2007 21:54

waxle schreef:is het woord van een politieman genoeg voor een officier van justitie?
Jupz. Normaal is het zo: Eén getuige is geen getuige, maar een opsporingsambtenaar telt voor meer dan 1.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 06 jul, 2007 22:10

jonatas 900s schreef:Zolang iemand zich niet kan identificeren als zijnde agent, is het voor mij geen agent.
Wat een eikel!
overigens zou het de politie sieren mocht blijken dat het om een agent gaat, dat hij ook de 45 euro boete te verstaan krijgt.

tanisha
Geregistreerd lid

Re: Heb ik me laten gek maken?

Bericht door tanisha » vr 06 jul, 2007 22:19

Wouter schreef:Vanmiddag is mij het volgende overkomen:

Ik rijd door de stad op een straat met een dubbele baan (Westblaak R'dam bij het skatepark) en rijd op de linkerbaan. Direct na een verkeerslicht kom ik achter een rijtje auto's te staan die allemaal linksaf moeten, maar op de rijbaan blijven staan omdat er te weinig ruimte is om voor te sorteren. Ik sta daarom even stil. Ik houd m'n spiegels en dode hoek rechts in de gaten en als ik zie dat het verkeer achter me inmiddels gaat stoppen voor rood licht, draai ik iets naar rechts om mijn voorganger te passeren en mijn weg te vervolgen. Daarbij kom ik direct over een zebrapad (met voetgangerslichten) waarbij een aantal voetgangers net de straat op stappen. Ik kom er nog ruim langs want ik zit precies in het midden van de dubbele baan.

Vervolgens rijd ik de tunnel onder de Coolsingel in en zie (en hoor) ik dat een motorrijder (MJ-RG-39) mij als een gek achterna komt. Bij de verkeerslichten na de tunnel komt de motorrijder naast mij staan en gebaart hij dat ik m'n raam omlaag moet doen. Ik laat me raam zakken en een helm zegt tegen me:
"Je krijgt een bekeuring van me voor die asociale actie daarnet bij dat zebrapad."
"Hoezo?"
"Je had moeten wachten voor die overstekende mensen."
"Wat?!"
"Ik ben van de politie. Je krijgt de bekeuring thuisgestuurd."
"Nou, dat wil ik wel eens zien. Kan je zo even naar de kant gaan?"

Groen. We rijden weg en komen weer naast elkaar te staan bij het volgende kruispunt.

"Laat eens zien dat je van de politie bent dan?"
"Nee sorry, gaat niet."
"Hoe moet ik je dan geloven?"

Weer groen. Ik rijd weg en geef aan voor linksaf, ik sla een zijstraat in. De motorrijder komt achter mij aan. Ik stap uit en we hebben een gesprek. Bottom-line:

Meneer wil zich niet legitimeren. Ik kan geen verklaring afleggen. Hij vond mijn actie onbezonnen en asociaal. De beschikking van 130,- Euro kan ik binnenkort thuis verwachten.

Wat is dit? Overijverige agent buiten diensttijd?

:cry: :cry: :cry:
heb ik een vraag waarom rij je niet gewoon verder inplaats dat je met zo'n :AR15: honde....een gesprek aanknoopt als hij zich niet kan legitimeren gewoon weg rijden

marcelgerry
Geregistreerd lid

Bericht door marcelgerry » vr 06 jul, 2007 22:55

Mochten we inderdaad met ome agent te maken hebben, dan heeft de sterke arm zich weer inmens populair gemaakt :!: Ik las vandaag in het Dagblad van het Noorden ook een artikel over een gedupeerde burger die met een wat te jonge (in burger) agent in conflict was geraakt. Zal kijken of ik het artikel boven water kan halen.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » vr 06 jul, 2007 23:08

jelger schreef:overigens zou het de politie sieren, mocht blijken dat het om een agent gaat, dat hij ook de 45 euro boete te verstaan krijgt.
Omdat hij zich niet kon legitimeren, zoals we allemaal moeten kunnen? Die boete is maximaal 2250 euro!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 06 jul, 2007 23:11

72sonett-III schreef:
jelger schreef:overigens zou het de politie sieren, mocht blijken dat het om een agent gaat, dat hij ook de 45 euro boete te verstaan krijgt.
Omdat hij zich niet kon legitimeren, zoals we allemaal moeten kunnen? Die boete is maximaal 2250 euro!
en minimaal 45.

bruises
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door bruises » za 07 jul, 2007 12:41

Wouter schreef:
gfgf schreef:Wat je ook had kunnen doen is het sleuteltje uit z'n brommer trekken en de politie bellen dat er een nep-agent actief is. Kun je lachen!
:wink:
Minder lachen als het een echte is..
De agent is (indien niet herkenbaar als agent) verplicht zich ONGEVRAAGD te legitimeren. Doet hij dit niet, maar geeft hij zich toch uit voor agent, dan is dit volgens mij reden iemand aan te mogen houden. Je moet hem dan wel zsm overdragen aan de politie, wat inhoud dat je de juut moet bellen en moet vragen of ze deze persoon op komen halen. Aanhouden (in tegenstelling tot staande houden) is volgens mij het iemand beletten zich uit de voeten te maken alvorens de juut komt. Dit mag met (gepaste) dwang vergezeld gaan. Het uit de brommer verwijderen van het sleuteltje lijkt me meer dan gepast in zo'n geval omdat er geen lichamelijk geweld bij komt kijken, maar het wel een manier is deze persoon ter plaatste te houden.
Indien het achteraf idd een wout blijkt te zijn dan ben ik benieuwd of er inderdaad een bon uitgeschreven wordt. Als het geen wout is, loop je met dit soort bijdehande personen wel het risico om een gigantisch pak op je donder te krijgen alvorens de politie is gearriveerd :cry:

Anyway, hoop dat het allemaal zonder verder gezeur afloopt en indien er toch nog een bon binnenkomt, succes met aanvechten

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 07 jul, 2007 13:24

72sonett-III schreef:
Of x-tijd in de cel? Dat zal de copper wel niet overkomen :lol:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 07 jul, 2007 20:56

Als het een nepper was zit je ook nog met het probleem dat hij wel je adresgegevens en dergelijke heeft. Komen ze straks nog je huis leeghalen ook, daar al bij stilgestaan? :?

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » za 07 jul, 2007 21:57

Sapphire schreef:Als het een nepper was zit je ook nog met het probleem dat hij wel je adresgegevens en dergelijke heeft. Komen ze straks nog je huis leeghalen ook, daar al bij stilgestaan? :?
Hij heeft anders geen gegevens aan mij gevraagd ofzo. Hij zij alleen dat ik de bekeuring thuis kon verwachten. Ben ook erg benieuwd wanneer hij m'n kenteken heeft opgeschreven. Want hij kwam echt vrijwel meteen achter me aan.

Ik heb het verhaal voor de politie trouwens al op papier staan, laat er nu nog iemand naar kijken.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » zo 08 jul, 2007 13:57

bruises schreef: De agent is (indien niet herkenbaar als agent) verplicht zich ONGEVRAAGD te legitimeren. Doet hij dit niet, maar geeft hij zich toch uit voor agent, dan is dit volgens mij reden iemand aan te mogen houden.
Klopt als een bus, typisch gevalletje heterdaad. Ik zou zo'n diender z'n gezicht wel willen zien als ik met zijn brommersleuteltje achter de centrale vergrendeling zou zitten bellen... Als-ie zich druk maakte nog even het alarm laten afgaan en aan de meldkamer zeggen dat "meneer zich bedreigend opstelt" en het theater zou compleet zijn. :D

Lijkt me overigens dat een kantonrechter in dit geval zijn verklaring niet als bewijs zal laten meetellen, gezien 's mans weigering zich bekend te maken.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » wo 18 jul, 2007 11:09

Nou, ik kan jullie nieuws melden:

Ten eerste was het al opvallend dat mijn mailtje naar de politie met daarin het verhaal en de vraag of dit daadwerkelijk een politieagent betrof, door de politie in behandeling genomen als een 'brief met een klacht'.

Werd ik gisteren om vijf voor tien 's avonds (schappelijk tijdstip) opgebeld door de chef van de betreffende, jawel, politieman. Vraag één was dus beantwoord. En toen kwam het verhaal waarom hij zich niet kon legitimeren. Meneer had die dag bij de vreemdelingenpolitie gewerkt en was na afloop z'n portemonnee, met daarin legitimatie, vergeten. Jaahaaaa..! Dit zou hij me tijdens het voorval ook verteld hebben. Niet waar (anders had ik hem er op het moment hard om uitgelachen). En oh ja, die beschikking gaat er gewoon komen. Hoe zit het dan met de boete voor niet kunnen legitimeren?

Ik ben me nu dus aan het bezinnen op welke rancuneuze vervolgactie ik ga ondernemen. Voor mij is het meest belangrijk dat ik die 130,- Euro niet hoef te betalen. En daarvoor wil ik het niet kunnen legitimeren van de agent als argument gebruiken. Ik denk dat ik daarom afzie van verdere actie jegens die politieman, anders zou de officier de twee zaken uit elkaar kunnen trekken. Als er een officiële klacht tegen die agent loopt, zal dat niet ook nog eens behandeld worden bij de zaak van mijn overtreding.

Ik kan dus rustig de acceptgiro gaan afwachten en vervolgens bezwaar gaan aantekenen.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » wo 18 jul, 2007 11:11

Wouter schreef:Nou, ik kan jullie nieuws melden:

Ten eerste was het al opvallend dat mijn mailtje naar de politie met daarin het verhaal en de vraag of dit daadwerkelijk een politieagent betrof, door de politie in behandeling genomen als een 'brief met een klacht'.

Werd ik gisteren om vijf voor tien 's avonds (schappelijk tijdstip) opgebeld door de chef van de betreffende, jawel, politieman. Vraag één was dus beantwoord. En toen kwam het verhaal waarom hij zich niet kon legitimeren. Meneer had die dag bij de vreemdelingenpolitie gewerkt en was na afloop z'n portemonnee, met daarin legitimatie, vergeten. Jaahaaaa..! Dit zou hij me tijdens het voorval ook verteld hebben. Niet waar (anders had ik hem er op het moment hard om uitgelachen). En oh ja, die beschikking gaat er gewoon komen. Hoe zit het dan met de boete voor niet kunnen legitimeren?

Ik ben me nu dus aan het bezinnen op welke rancuneuze vervolgactie ik ga ondernemen. Voor mij is het meest belangrijk dat ik die 130,- Euro niet hoef te betalen. En daarvoor wil ik het niet kunnen legitimeren van de agent als argument gebruiken. Ik denk dat ik daarom afzie van verdere actie jegens die politieman, anders zou de officier de twee zaken uit elkaar kunnen trekken. Als er een officiële klacht tegen die agent loopt, zal dat niet ook nog eens behandeld worden bij de zaak van mijn overtreding.

Ik kan dus rustig de acceptgiro gaan afwachten en vervolgens bezwaar gaan aantekenen.

Pffff...
Ik denk dat je uit pure wanhoop toch die 130 € gaat betalen.
Gewoon al om van het gezeur af te zijn :roll: .

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » wo 18 jul, 2007 11:25

S@@bman schreef:Pffff...
Ik denk dat je uit pure wanhoop toch die 130 € gaat betalen.
Gewoon al om van het gezeur af te zijn :roll: .
Dat heb ik dit jaar al eens gedaan bij een volledig onterechte bekeuring van 50,- Euro (negeren rijrichtingsgebod). Ik had al helemaal foto's geschoten van de situatie, brief geschreven, alles. Maar ik had toen ff geen energie meer om ook nog eens naar de rechter te gaan.

Deze keer laat ik het er echt niet bij zitten. En als ik die 130,- Euro ga betalen, gaat die politieman ook zeker een boete betalen voor het niet kunnen legitimeren. Ik heb even genoeg van de idioot bekeuringen uitdelende Rotterdamse politie.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » wo 18 jul, 2007 11:40

Wouter schreef:Nou, ik kan jullie nieuws melden:

Ik zou mijn geluk eens van boven af gaan zoeken en contact opnemen met het O.M. Betreffende deze enorme vorm fout en je van plan bent hoe dan ook bezwaar te maken. Wat ik me nog afvraag is of de oom agent in kwestie ook verteld heeft dat hij de maximun snelheid fors overschreden heeft om jou staande te houden, wat opmerkelijk is daar een agent buiten diensttijd net als jij en ik zich gewoon aan de verkeers regels moet houden. Verder is het erg vreemd dat hij je niet gewoon staande heeft gehouden en gewacht heeft tot z,n collega,s in functie er waren hiervoor had hij geen legetimatie nodig gehad, dan was het een burger arrest geweest.

Ik wens je veel sterkte en onthoud de aanhouder wint het mooiste voor hun is natuurlijk dat je gewoon braaf betaald :wink:

Plaats reactie